Autor: Bergy Publikováno: 19.června 2009 |
![]() ![]() ![]() Na jednu stranu potěší možnost zahrát si stejný scénář z více pohledů, na druhou stranu jako hráči jsme tím ošizeni o další mapy a bojové úkoly. Britská kampaň je pak nejkratší (ony 4 mise), ale najdou se zde zajímavé defenzivní mise typu Obrana Medenine nebo Sidi N’Sir. Bojové scénáře Jsou opět navrženy velmi pěkně a rozhodně nemají přímočarý průběh. Úkolem je například obrana svěřeného města, která sama o sobě dá pěkně zabrat a když už se pomalu začínáte radovat, že se vám podařilo zlikvidovat x-tou vlnu nepřátel, přijedou vám na pomoc tolik vytoužené posily a z velitelství pošlou rozkaz přejít z obrany do protiútoku a obsadit naopak město či vesnici v rukách nepřátel. Bojová fronta je navíc v řadě případů tak široká, že jí pomalu není možné sledovat v jedné obrazovce, případně se akce odehrávají na několika místech mapy najednou, takže je zde velký důraz na koordinaci vašeho velení. ![]() ![]() ![]() Zamrzel tedy pouze fakt, že dění druhého dílu je namačkáno do příliš těsné časové osy a že krom pouštní Afriky se nikam jinam nepodíváme. Přitom v původní hře, která se zaobírala už vpádem do Polska v roce 1939, Bitvou o Francii, boji v Rusku a poté i v Normandii po vylodění Spojenců, byla variabilita mnohem větší. Obsazování budov Přejděme ale k největším herním novinkám, které Theatre of War 2 přináší. Jestli jsem si v jedničce na něco stěžoval, tak to určitě byla skutečnost, že města a vesnice plnila funkci jen jakýchsi kulis, které šly rozstřílet, rozbombardovat, ale jinak byla spíše pro zlost. Důvodem bylo to, že budovy nešly obsazovat a tudíž neznamenaly žádnou strategickou výhodu, ale spíš past pro tanky a pěchotu. Ve dvojce je ale vše jinak, protože budovy jsou pěchotě přístupné, přičemž okna každého baráku slouží jako účinná střeliště. Při obsazování objektů je vhodné prozkoumat dopředu, kam jsou okna nasměrována. Několikrát se mi stalo, že jsem sice zabral výborně umístěný baráček, jenže jeho okna byla nasměrována do dvorku a ne do silnice, takže v dané situaci sice dobrý úkryt, ale bez možnosti vést efektivní palbu potřebným směrem. I když se to může jevit jen jako detail, na styl hraní to má zásadní dopad. V budovách navíc dochází i k bojům muže proti muži a to i na blízko a ručním způsobem, což jsem snad od doby série Close Combat jinde ani neviděl. Ze statických kulis se tedy rázem staly objekty se strategickým významem, o které se svádějí velmi napínavé boje. ![]() ![]() ![]() Důraz na reálné účinky zbraní ![]() V Theatre of War 2 je přítomna třicítka unikátních budov a celá padesátka rozličných jednotek mezi které patří například německá vozidla Pz.Kpfw. II, III, IV, VI (Tiger), Sd.Kfz. 250/1 a 251/1 či děla 7,5 cm PAK 40 nebo 88 mm FlaK 36. Průzkum a přepravu vojáků zajišťují BMW 75, Opel Blitz, Sd.Kfz 7. Spojenci (Britové a Američané) disponují třeba vozidly M3A1 Stuart, Mk-II Valentine, M4A1 Sherman či M10. Dále dvouliberním až pětadvacetiliberním dělem a 105 mm houfnicí. K průzkumu nechybí ani legendární Jeep Willys MB a pro přepravu vojáků například GMC CCKW. ![]() ![]() ![]() Základní herní principy Zůstaly totožné s prvním dílem. Jedná se tedy o RTS, i když ne úplně tradiční. Žádné jednotky zde nevyrábíte, vše je na příděl a před každou misí máte možnost ovlivnit výběr jednotek, se kterými jdete do boje. Každý scénář se spustí v pauznutém režimu, ve kterém je možné si své jednotky rozestavět dle svého uvážení (například do útočného či obranného postavení), případně zbudovat obranné zátarasy. Ukončením rozestavovací fáze se hra přepne do reálného času a vše začne ubíhat. Je možno si zvolit celkem tři časové módy (normální, poloviční a dvojnásobná rychlost), přičemž je k dispozici pauzovací režim, při kterém je samozřejmě dovoleno udílení rozkazů. Implicitně je také nastaveno, že se hra zastaví vždy, když je zničena nějaká vaše jednotka nebo zemře váš voják. Na jednu stranu to dává šanci na vzniklou situaci adekvátně reagovat, ale například při masovější bitvě je to spíše na obtíž. O střelbě na velkou vzdálenost jsem již hovořil, stejně tak o kusově omezené munici. Doplnil bych však ještě informaci, že všechny jednotky včetně lidí mají své zásahové zóny. Například pokud voják utrpí zranění nohou, po bojišti se následně plazí jen za pomocí rukou. Tank s poškozenými koly či pásy zůstává bojeschopný, ale nepohyblivý. Při zničení hlavního děla, lze ještě používat kulomet atd. ![]() ![]() ![]() Co se týká obtížnosti, myslím, že si na své opět přijde prakticky každý. Na výběr jsou tři úrovně a ještě volitelná možnost účinků morálky. Nejjednodušší obtížnost je dobře zvládnutelná i pro úplné nováčky, nicméně nesmíte zapomenout hrát takticky. Systém, při kterém byste jen označili všechny své jednotky a poslali je vstříc nepříteli, se rovná téměř jisté zkáze. Chce to tedy maximálně využívat ochranu budov a terénních nerovností a vést své jednotky tak, aby se vzájemně dokázaly krýt. Editační nástroje a multiplayer Základní nabídka singleplayeru je sice celkem ucházející, ale první díl nám toho přinesl v tomto ohledu rozhodně více. Stačí vzpomenout větší počet kampaní, samostatných bitev nebo více ovladatelných armád (a to nemluvím o tom, že postupně následovaly další nové kampaně ve stažitelných updatech). Takhle Teatre of War 2 vypadá spíše jen jako hutný datadisk než regulérní druhý díl, ale budiž. Alespoň že jsou zde opět k dispozici editační nástroje v podobě generátoru bitev, editoru map a uživatelských kampaní. Generátor bitev bych ale v základní verzi hry nazval spíše polotovarem. Osobně od podobného nástroje očekávám jistou dávku automatizace, nejlépe kdybych pouze nastavil stranu, za jakou chci hrát, a po jednom kliknutí bych měl vygenerovaný nový scénář. Zde tomu ale tak není a autoři vás proto nutí vybrat si nejdříve konkrétní mapu, určit bojující strany, přesně vydefinovat konkrétní typy a množství jednotek u obou armád, dále nastavit podpůrné jednotky, rezervy atd. No prostě počítejte, že jeden scénář vám zabere minimálně několik minut práce (perfekcionalismům klidně i půl hodiny), ale zase to bude přesně podle vašich not, to se musí uznat. ![]() ![]() ![]() Další možností, jak v hraní setrvat, je multiplayer s přáteli. Lze hrát jak po lokální síti, tak po internetu a to na deseti mapách (všechny pouštní), které jsou určeny pro dva až osm hráčů. Na výběr je ze tří módů (Dominace, Král kopce, Útok-obrana), jenž jsou v podobných hrách už více méně klasikou. Vylepšená grafika Vizuální podoba upoutá už faktem, že se oproti minulému dílu změnilo uživatelské rozhraní, které toho nyní méně zakrývá, přitom ale nabízí větší škálu různých ukazatelů a ovládacích voleb. Grafika hry jinak také prošla vylepšeními, které si vyžádalo především nové prostředí. Zatímco v členité a bujnou vegetací porostlé evropské krajině se daly určité nedostatky poměrně snadno zamaskovat, ve vyschlých písčitých oblastech už to tak snadné není. V Theatre of War 2 tak jsou patrnější především detailnější textury terénu. Modely jednotek byly výborné už v původní hře a na tom se nic nezměnilo. Ačkoli jsou všechny zde přítomné mapy pouze s pouštním terénem, musím uznat, že jejich provedení je na úrovni. Zvláště ztvárnění městeček a vesnic se povedlo, takže se nepotvrdily mé obavy, že Theatre of War 2 se brzy okouká díky stereotypnímu a neměnnému prostředí. Vylepšeny byly i výbuchy a různé exploze. Nejvíce si ale člověk zafixuje perfektně ztvárněný kouř ze zasažených jednotek, k tomu nemám prakticky co dodat. Možná jen, že se to opět nepříznivě odrazilo na HW nárocích, které jsou poměrně vysoké. Ačkoli splňuji doporučené požadavky (Intel Core 2 Duo, 2GB RAM, GF8800 nebo Ati HD 3850), v rozlišení 1680x1050 a vyšších detailech jsem byl často svědkem poklesu fps až do hodnot kolem 15 snímků. Ovšem na rozdíl od prvního dílu, který měl docela problémy se sekáním obrazu, jsem zde ani při opravdu nízkých fps nezaznamenal žádné škubání a hra běžela relativně plynule, jen lehce zpomaleným tempem. ![]() ![]() ![]() další obrázky v galerii Závěr Celkově mohu konstatovat, že se jedná o solidní pokračování, obsahující příjemné novinky, které zlepšují hratelnost. Na druhou stranu herní náplň mi přijde drobet ošizená, takže doufám, že se autoři ještě zamyslí a podobně jako v minulosti nám naservírují nějaké stažitelné přídavky s dalšími kampaněmi (například z let 1940-1942). A neškodila by ani třeba další hratelná armáda, například v podobě Italů. ![]() Stáhněte si: Demo, Videa... Související články: Novinky, Recenze prvního dílu Theatre of War |
Bergy | |
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře |