Autor: Nukem Publikováno: 1.listopadu 2004 |
Příběh hry je plný klasických prvků, se kterými se můžete setkat v každém správném westernu. Jde samozřejmě o úmysl, neboť hra je vlastně parodií na všechna ta donekonečna omílaná klišé. Na té správné straně tedy stojí farmáři (Bannisterovi a Jonesovi), kteří se snaží pouze uživit své rodiny a to v harmonii se svým okolím. Na té špatné straně se nachází honáci dobytka, pro něž je slovo farmář označením osoby mající menší hodnotu než kdejaké tele z jejich stáda. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Odevzdej půdu a zmiz! ![]() Bez peněz do města nelez Od této chvíle je Fenimorův osud ve vašich rukou. Primárním cílem je dostatečně opevnit farmu před brzkým útokem Starekových mužů a dalším, neméně důležitým, získat Rhiannino něžné srdce. Problém prvního úkolu spočívá v tom, že ani Fenimore ani farmáři nemají dostatek peněz na nákup zbraní, takže je nutné improvizovat. A že to nebude lehké, to potvrzuje minimálně 15ti-hodinová hrací doba. Jak už to teda tak bývá, všeho lze dosáhnout postupně. Z různých šuplíků a skříněk povytaháte pár dolarů na nákup nezbytných předmětů, které vám dopomohou k tomu, abyste se dostali do dalších prostor ve městě i mimo něj. Když budete pozorní, pár předmětů můžete nalézt v okolí a nemusíte je tedy kupovat. Na druhou stranu, pokud si dáte tu práci, můžete pěknou částku vyhrát i na střelnici, vhod přijdou i telegramy na ta správná místa a je-li to možné, zkuste o ceně smlouvat. ![]() ![]() ![]() Ne všude pěšky Řešení drtivé většiny úkolů je nabíledni, stačí jen zlehka přemýšlet a dobře prohledávat okolí. Asi proto tu není nápověda příliš častým jevem. Známé komentování míst či předmětů zcela chybí, pouze pár rad se vám dostane např. čtením v novinách, ale ani ty není třeba kupovat, pokud se ve vhodný čas zeptáte vhodné osoby nebo na to přijdete sami. Tato lehká nelineárnost se mi na hře velmi líbila. Škoda, že ji nebylo více. ![]() Fenimore zahradníkem Ačkoliv drezína nevyžaduje ani opravu ani žádné provozní hmoty, koně je třeba krmit svazečky mrkví, vždy po pěti kusech najednou. Aktuální stav plnosti koňského břicha ukazuje vodorovný sloupec rozdělený na pět políček, který se objeví, najedete-li na koně kurzorem myši. Spotřeba mrkve je nejméně jedna mrkev na jízdu, do vzdálenějších míst je to samozřejmě více. Je tedy vhodné mít u sebe vždy dobrou zásobu mrkví, které můžete pěstovat na farmách, koupit v obchodě, v případně nouze jednu vyžebrat u panské v Starekově domě. A protože je nutné přejíždět mezi lokacemi celkem často, bude potřeba čerstvé mrkve stále aktuální. ![]() Nejen adventura Přestože je citelně větší část hry věnována čistému adventuření, najde se čas i pro kratochvíle jiného ražení. Ty nelze ale označit pojmem mezihra, neboť bez jejich úspěšného zakončení dál nepostoupíte, takže nejde o žádné samoúčelné odreagovávání se. Otázkou je, zda jejich přítomnost a nutnost dohrání potěší všechny hráče především buď kvůli zdlouhavosti nebo nutnosti postřehu a přesné mušky. ![]() ![]() ![]() Asi prvním takovým úkolem, na který narazíte, je soutěž na střelnici. Zde máte za úkol střílet do malých figurek zločinců pohybujících se na modelu městečka, v časovém limitu jich zasáhnout určitý počet a netrefit se přitom do nevinných obyvatel. Soutěž má celkem pět kol, kde v prvních čtyřech jde o peníze a v posledním o potřebný předmět k dohrání – winchestrovku. Samozřejmě, že nutný počet sestřelených figurek je v každém kole vyšší, jakož i případná výhra. Pro většinu hráčů to určitě nic obtížného nebude, ale ti, kdož nejsou s myší ještě tolik srostlí, mohou mít problém. Jak vyhrát nad robotem? Takže nezbývá než trénovat a dokázat sestřelit alespoň třicet figurek, což je minimální počet ve čtvrtém kole. Výhra pak činí osm dolarů. Páté kolo hrajete proti robotovi, který jich sestřelí padesát. Pakliže se vám jej nedaří porazit, lze jeho výkon jistým způsobem ovlivnit, ale bude vás to stát pár dolarů navíc. Jinak winchestrovku není třeba vyhrát ihned, takže si můžete na střelnici přivydělávat, pokud vždy po čtvrtém kole odstoupíte. ![]() Zmíním snad ještě jednu poněkud zdlouhavou hru – pití ostré sarsaparrilly spojené s rýmovanými slovními přestřelkami. Tady chvíli trvá, než se naučíte všechny otázky a odpovědi, přičemž vystřídáte tři protihráče a prohrajete nějaký ten obnos, než konečně změříte síly se čtvrtým. Jeho psychické zhroucení v důsledku prohry je totiž potřebné k dalšímu postupu ve hře. Hezky česky Důvodem, proč s recenzí přicházíme právě nyní (a nepsali jsme ji před půl rokem z bůhvíjaké betaverze - pozn.red.), byla hlavně informace od Cenegy o připravovaném kompletním počeštění hry, tedy včetně dabingu. Dialogy jsou ve hře jedním z pilířů hratelnosti, neboť jsou jednak důležité pro postup a druhak jsou velmi zábavné. Dá se říci, že informací potřebných k hraní je méně, ale celé je to obaleno množstvím humorných dialogů či historek, které mají za úkol detailně dokreslit atmosféru života ve městě a spolu s tím i pobavit. A tak se dovíte něco o základech kriminalistiky od „zkušeného“ šerifa, jehož skvělé dedukční postupy téměř vždy vedou k odhalení pachatele. Popravdě, už od počátku případu je mu jasné, kdo je zločincem - samozřejmě, že farmář nebo člověk, který se za farmáře vydává. Pobavíte se také při zpovídání věčně opilého doktora, který snad jako každý alkoholik pije, aby zapomněl, ale co, to už zapomněl. ![]() ![]() ![]() Skvělý dabing A u gratulací ještě zůstaneme, neboť je třeba zhodnotit i český dabing. Ten se, herní světe div se, skutečně vydařil. Vyjma možná dvou či tří okrajových postav, které znějí tak nějak průměrně, jsou ty ostatní namluveny opravdu výborně, včetně dětí, kde se povedla především Anička. Intonace hlasů téměř vždy odpovídají daným situacím, skoro jako by je herci dabovali „online“, i když tomu bohužel neodpovídá mimika. Na to jsme u her sice zvyklí, ale aspoň začátek mluvy by se trefit mohl. Ovšem to je jen taková piha na kráse, které si obvykle nikdo ani nevšimne už jen proto, že většinou nejsou ústa postav vidět, maximálně pohyby jejich hlav. Tak či onak si dabing zaslouží pochvalu možná i před rozvinutou zástavou. Bohužel závěrečné titulky jména našich herců neobsahují a manuál jsem od distributora Cenega Czech neobdržel, takže osobně mohu uvést pouze šerifa Otu Jiráka a zbývající hlasy označit jenom za více či méně známé. Ostatní zvukové projevy hry lze hodnotit chvalitebně v případě ruchů okolí, ale nedostatečně u hudby, která hraje jen zřídka a jde asi o dvě nebo tři melodie. ![]() ![]() ![]() Kamera se ne vždy staví tak, aby měl hráč dobrý rozhled, někdy se Fenimore dostane i mimo záběr. Občas je s Fenimorem třeba přecházet po okraji scény aby se kamera konečně hnula a natočila se potřebným směrem. Někdy je pohled na scénu vzdálený tak, že předměty na protějším konci jsou velkým kurzorem myši špatně zaměřitelné. A nelze opomenout i o trochu vyšší náročnost na hardware (oproti 2D samozřejmě). Minimem je prý P3-733 MHz, 128 MB RAM a 32 MB T&L grafická karta. Možná se leckteří usmějí, že tohle má každý, ale nemusí tomu tak být. Někdo třeba hraje na notebooku s grafikou bez nějaké zvláštní 3D akcelerace. Pokud do jisté doby platilo (s jistou nadsázkou), že adventuru si zahraje každý na čemkoliv, dnes to neplatí stále ve více případech. ![]() Samotné grafické ztvárnění se nese přesně ve stylu hry. Tedy nekonvenční komiksové ražení, kde všechny předměty jsou hranaté včetně kol vozů, jablek nebo vajec. Pouze postavy jsou oblé (ano, i Rhiannon ;-), přičemž velký důraz byl kladen na obličejovou mimiku. Fenimore a další hrdinové jsou tedy schopni vyjádřit své pocity i neverbálně. Umí se mračit, smát, dívat se nasupeně, zasněně, šibalsky či sedřeně. Drobné chybky Někdy vypadne textura, stín vrhá jen Fenimore, což působí zábavně např. ve chvíli, kdy šplhá na telegrafní sloup a jeho stín se osamoceně promítá na zem. Občas se stane, že mu v rukách zůstanou kolty jakoby přilepené k rukavicím a on manipuluje s dalšími předměty, aniž by mu kolty jakkoliv překážely. Podobně tomu tak bylo, když Stelle zůstala v ruce pánvička a ta s ní pak venku prala prádlo. Většinou to jsou samozřejmě pouze maličkosti, které působí spíše úsměvně, než aby měly nějaký špatný vliv na hratelnost, tedy až na tu kameru. A není to ani tak vina trojrozměrného enginu, jako spíš laxnosti programátorů. Zkrátka práci, kterou lze ušetřit tím, že není třeba předrenderovávat stovky pozadí, je třeba věnovat odlaďování problémů spojených s přidáním z-tové souřadnice. ![]() ![]() ![]() ![]() Ukládat, ukládat, ukládat Když už jsem u těch chyb, nemohu nezmínit občasné padání hry, samozřejmě vždy v ten nejnevhodnější okamžik, neboť když jste vtaženi do děje, ukládat zapomenete. Nemluvě o místech, kde ukládat nelze. Také přepnutí ze hry na plochu se rovná jejímu novému spuštění, takže jste-li např. připojeni na ICQ a nové zprávy vám vyskakují v okně, tak se raději odpojte. Častým jevem byl takový mezistav při nahrávání nové lokace nebo hry z uložené pozice, kdy obrazovka zčernala a v levém horním rohu se objeví krátká lišta menu s položkou File a nic dalšího se neděje. V tomto stavu totiž na plochu vyskočí chybová hláška, že nelze načíst nějakou soubor s texturou, ačkoliv na disku je. Naštěstí nedojde k přepnutí na plochu, takže po několika odklepnutí klávesy Enter (tím se chybové hlášky kvitují) se do hry nakonec dostanete. Jinak je ukládání a nahrávání hry dílem okamžiku. Více takových ![]() Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa... Související články: Novinky |
Nukem | |
autorovi je 30 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) (všechny články autora) |