Autor: Nukem Publikováno: 25.července 2001 |
Ačkoliv by se zdálo, že hry co do nápaditosti prožívají v poslední době určitou stagnaci, stále se ještě občas objevují na trhu tituly, které se alespoň trochu vymykají současnému standardu (hrdinové zachraňující svět ve hrách magických zkratek jako RPG, FPS, či dobývání světa/vesmíru v RTS). Jedním takovým netradičním titulem je i The Sting od neoSoftware.
Na druhé straně zákona Hrdinou, dá-li se hlavní postava vůbec takto nazvat, je zloděj jménem Matt Tucker, který právě opustil vysoké zdi nápravného zařízení a vrací se do svého bývalého působiště - města Fortune Hills. Bohužel pro něj (naštěstí pro vás) neměl výchovný program na jeho osobu žádný vliv a ačkoliv jeho dřevěná pryčna ve vězení ještě nevychladla, hodlá si bez otálení opět vydobýt ztracené renomé. A tak díky přátelům, bývalým komplicům získává podnájem ve skromném bytečku a základní vybavení pro přežití. Tím je kromě postele či záchodu rovněž počítač, sekera a páčidlo. Za pomoci těchto jednoduchých nástrojů je Matt schopen si brzy "vydělat" na lepší. Ale pěkně popořadě.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Společně s Mattem se ocitáte v neznámém městě, v neznámé době. Město, neustále zahalené do husté mlhy, si poklidně žije svým zaběhlým tempem. Můžete se klidně procházet po dlouhých a klikatých ulicích, nebo jen tak stát a pozorovat (z pohledu třetí osoby, či tzv. shůry) všechny ty lidičky a auta spěchající kdoví kam, strážníky, kteří rozvážným krokem obchází svůj rajón nebo zuřivého psa, jenž pobíhá po chodnících a tu a tam vběhne pod auto. Naštěstí jsou všichni řidiči ve Fortune Hills natolik ostražití, že dokáží zastavit svůj koráb včas. To vše si lze prohlížet takřka ze všech úhlů a do určité míry si scénu i přiblížit, nebo naopak vzdálením získat celkový přehled. Navíc je tu možnost vidět své okolí i Mattovýma očima, leč tento zobrazovací mód slouží výhradně jen k prohlížení, nikoli k akci. Většina z více jak 70 budov ve městě je zavřená, takže jen málo kam se můžete v režimu procházení (podrobněji níže) dostat. Otevřeno mají jen obchody a bary. V obchodech, jak jistě tušíte, budete nakupovat nářadí a auta, u překupníka zase prodávat horké zboží. Najímat si komplice lze v baru případně na ulici.
Celá scenérie města je pak zvláštní kombinací 50. let, současnosti a možná i trochu budoucnosti. Po ulicích jezdí auta, která jsou dnes nazývána veterány a do uší vám vyhrává dobová hudba, pohodová a příjemná s prvky jazzu či blues. Avšak do této "prohibiční" atmosféry jsou zasazeny počítače, elektronické alarmy a prapodivná technologická monstra v průmyslových zónách. Hned na první pohled se neubráníte dojmu, že autoři převedli svět komiksů do světa čistého 3D. Tento názor pak silně podpoří filmové sekvence tvořené jen statickými obrázky, kdy virtuální kamera pouze "listuje" ve stránkách komiksu. Do toho všeho postavy s typicky přehnanými obličejovými rysy jakož i tvary celé postavy. Zkrátka váš oblíbený časopis ožívá před vašimi zraky.
Mimo standard Nyní se konečně dostáváme k jádru samotné hry. Ta obsahuje tři režimy, pro které jsou dána určitá omezení, co lze ve zvoleném režimu dělat. V prvním režimu můžete volně procházet město, chodit do obchodů, barů a hospod a zde nakupovat či prodávat, resp. najímat komplice. Nelze vcházet do jiných budov a jestliže ano, pak jen velmi omezeně. Každopádně se nedostanete nikam, kde je zamčeno, nemůžete krást. Pro snazší pohyb po městě je k dispozici mapa s vyznačenými budovami a důležitými místy, kdy stačí dvojklik na zvolené místo a Matt tam obvykle sám nejkratší cestou dojde. Případně můžete na ulici odchytit taxi, které vás na pojmenovaná místa za $5 zaveze. Samotné loupení pak zabírá především druhý režim, který bych označil jako "plánování" a následně pak i třetí - "film".
Plánování představuje originální prvek, neboť každou loupež si před jejím uskutečněním musíte nejprve naplánovat. Ovšem nejde o žádné plánování na papír v poznámkovém bloku. Ve svém pokoji použijete počítač, který vám nabídne možnost vytvoření nového plánu, editování dříve započatého plánu a prohlížení naplánované akce, což je zmíněný třetí režim hry.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Hádej, kam půjdeme na lup Zvolíte-li nový plán, budete vybídnuti k vybrání místa, kam se hodláte vloupat. Těmito místy jsou předem dané budovy, kterých je dohromady 20. K dispozici nejsou hned všechny najednou, obvykle jen několik, přičemž se postupně zpřístupňují další. Přestože máte v dané chvíli na výběr z několika budov, je dobré je volit postupně. Někdy dokonce nutné, neboť v nějaké z dalších budete potřebovat nářadí, jež ale zatím není u obchodníka k dispozici, nebo nemáte na ně dostatek peněz.Po výběru budovy přichází volba auta. První automobil dostanete od přítele. Na místo činu je nutné vždy dojet autem, přičemž záleží na množství lidí a velikosti lupu a podle toho automobil zvolíte. Předem je totiž dáno, jakou minimální hodnotu musí mít uloupené předměty, aby akce byla úspěšná, navíc je tu i podmínka minimální hmotnosti. (Pochopitelně zvládnete-li v domě pobrat víc, tím lépe pro vás.) Je tedy třeba vybrat takový automobil (až jich nakoupíte víc), aby uvezl vás a vaše komplice i nastřádaný lup. O každém autu se dovíte stručné informace, kde vás bude zajímat především cena a pohotovostní hmotnost.
Víc rukou víc sebere Následuje výběr kompliců. Ty s sebou zpočátku brát nemusíte, ale později budou mnohdy nepostradatelní. Aby jste je ovšem měli při plánování k dispozici, je nutné je v prvním režimu hry najmout. Každý jednotlivec má různé schopnosti a tak je dobré uvážlivě vybírat, aby jste měli jak kasaře, tak třeba odborníka na alarmy. Sice všechny potřebné obory v loupení Matt zvládne sám, ale někdo jiný je zvládne mnohem lépe a rychleji. Navíc s každým vloupáním, za každé otevřené okno či sejf přibývají u každé postavy důkazy na policii. Jakmile dosáhnou 100 %, bude osoba zatčena. Zatčením Matta byste pravděpodobně prohráli. Proto je dobré co nejvíce "práce" ponechat na ostatních a jen sbírat cennosti. V ideálním případě na vás pak nepřibude jediný důkaz. (Za ukradení věci důkazy nepřibývají, pouze za vloupání.) Na druhou stranu však je nutné podotknout, že po každé akci vzrůstají zkušenosti a to ne jen Mattovi. Kromě schopností vašich partnerů je nutné zohlednit i předpokládanou hmotnost lupu, neboť i oni unesou jen určitou část. Neméně důležitá je jejich hmotnost, kvůli autu, a mnohdy je nezanedbatelná i rychlost, s jakou se pohybují. Poslední informací je i míra podílu, jaký po vás budou chtít.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Vybírací menu pak uzavírá volba načiní. Páčidla, šperháky, vrtačky, sekery, diamanty, svářečky atd. Přestože např. dveře lze otevřít páčidlem, paklíčem či sekerou, má každý nástroj různou účinnost (závislou též na materiálu dveří) a je různě hlučný. Všechny předměty jsou pak omezené počtem použití, jsou různě těžké a rovněž je dáno, který z nich lámaný zámek poškodí, či nikoliv. Snad ani není třeba zdůrazňovat, že si nářadí musíte stejně jako auta a komplice nejprve zařídit ve městě. Máte-li již vše vybráno, je čas vyrazit na návštěvu.
Jako ve střižně Po odklepnutí výběru se ocitnete před vaším cílem, ovšem ne fyzicky, ale jde o jakousi virtuální vloupačku. V těchto okamžicích editujete svůj plán. Na spodní liště vlevo uvidíte jednoduché ovládání, podobné jako na videorekordéru s časovým údajem. Čas při editace je sice reálný, ovšem není spojitý. Pokud se vámi vybraná postava z vašeho týmu pohybuje, či provádí daný úkon, čas plyne normálně. Jakmile s činností skončí, čas se zastaví. Navíc se zastaví i všechny ostatní postavy - hlídači, obyvatelé/personál budovy a zastaví se i zbylí členové týmu. Samozřejmě, že mnohdy budete potřebovat, aby hlídač zašel za roh, či opustil místnost než se vydáte otevírat sejf. Proto je tu rovněž možnost spustit čas i když váš tým bude čekat.
Systém editace je jedním slovem kouzelný. Pokud se vám nějaká akce vybrané postavy nepovede, lze ji kdykoliv vrátit do libovolného časového bodu a začít editovat znova. O stejný okamžik se vrátí i ostatní postavy, ale své činnosti si pamatují a ačkoliv jste změnili konání vybraného jedince, oni se budou řídit předchozími příkazy. Tak lze s přesností na setiny sekundy naplánovat několik paralelních akcí. Editovat lze vždy jen jednu postavu. Zbylí členové pak provádí to, co mají, nebo prostě jen stojí a čekají na další příkazy. Tady bych si trochu posteskl. Občas jsem potřeboval, aby všichni došli na nějaké místo, ovšem jelikož nelze vybrat všechny osoby najednou, musel jsem je posílat buď postupně, nebo zadat směr jednomu, vrátit čas, zadat směr druhému, opět vrátit čas atd. Spuštěním času pak vyrazí všichni najednou. Ale je to jako když se pravou rukou škrábete na levé straně hlavy. Vracení času lze využít i tak, že si můžete část nebo i celý objekt projít, prohlédnout všechny stoly, zásuvky a zjistit, kde co je schováno, kudy chodí strážní apod. Pak se vrátíte v čase a podle předchozích zkušeností naskriptujete akci ideálně v minimálním čase a s minimálním opotřebením mnohdy značně drahého nářadí.
Klady i zápory editace Kouzlo editačního systému jde však ještě o krok dál. Když během plánování zjistíte, že vás je na příslušnou akci málo, lze ze sytému vyskočit, uložit jej, ve vybíracím menu najmout další komplice, změnit auto, přibrat nářadí a pak opět vstoupit do editace. Všechny akce se zachovají a vy můžete vpravit nového člena do připraveného plánu. A hned zmíním další nedostatek. Mnohdy se stane, že předmět, který je třeba ukrást váží příliš mnoho, než je kdokoliv, díky zatížení nářadím či dříve uloupenými předměty, ještě schopen pojmout. Bohužel si nelze mezi sebou vyměňovat ani nářadí ani lup. Zbývá tedy jedině přerušit editaci a přibrat dalšího do party, což ale znamená menší podíl na zisku, nebo naplánovat akci v původním počtu znova od začátku s jiným rozdělením nářadí. Navíc nářadí, které jste při prvním vybírání zvolili, již v případném dalším vybírání není možné vyhodit, lze pouze přibrat nové. Podobně je tomu i s komplici. (Mluvím pochopitelně o plánování jen jedné akce. Při plánování další nové akce, resp. plánování nedokončené akce nanovo, se všechna předchozí nastavení ruší.) Celá akce pak končí, když všichni zúčastnění nastoupí do auta minimálně s předepsaným lupem.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Přestože během akce jsou dobývané objekty hlídány strážnými, policií či alarmy, nemůže se žádnému členovi vašeho týmu nic stát. Nehrozí prozrazení, nespustí se poplach, strážní vás s chladnou hlavou ignorují. Lapeni totiž můžete být až při přehrávání naplánované akce, tedy v třetím režimu hry. Aby se tak nestalo, musíte během plánování bedlivě sledovat, kde se nachází hlídači, kam se momentálně dívají (jejich zorný úhel je znázorněn světlým trojúhelníkem a la Commandos), zda při páčení zámku neděláte veliký hluk (znázorněno horizontálním sloupcem vlevo nahoře). Zjistěte si, které alarmy jsou nač napojeny. Jedny reagují na hluk nebo na otevření dveří či oken (ty lze příslušným nářadím odblokovat), jiné na přerušení paprsku světla (paprsky mají někde vypínač, ovšem vypnutí je časově omezené). Vypozorujte, které dveře a okna hlídači kontrolují, zda nejsou poškozené či odemčené. Pokud si nejste během plánování jisti, zda jste konali správně, a nechce se vám zbytečně plánovat až do konce, není problém akci přerušit, uložit a i nedokončenou si ji přehrát. Akci lze přehrávat pouze dopředu, ovšem lze ji zrychlit, což je účelné třeba při odvrtávání zámku u sejfu. To s mechanickým vrtákem a nízkou zkušeností trvá celých 20 minut. Bohužel podobné zrychlení není při plánování možné a tak musíte zmíněnou dobu nějak přečkat (uvařit si oběd, osprchovat se nebo vynést smetí).
Shrnu-li veškeré poznatky o hře, musím říci, že invence není vývojářům neoSoftware cizí. Asi namítnete, že jako zloděj jsem se mohl prohánět ve dvou dílech hry Thief. To je pravda. Ovšem způsob loupení i pohled na scénu je ve hře Sting zcela odlišný. Navíc tu neteče krev :-) Nyní si vzpomínám na simulátor vraha, hru starou snad 5 nebo 6 let na jejíž název si už nevzpomenu. Tehdy šlo rovněž o netradiční téma. 2D okolí jsme tehdy mohli vidět pouze shora a jednotlivé akce byly rovnou naostro, podobně jako Thief. Navíc slušná grafika komiksového ražení, dobrá hudba, to vše přidává hře na kreditu. Na druhé straně musím podotknout, že hra může časem začít nudit. Zvláště nepříjemné je, když téměř na konci zjistíte, že budete muset plán upravit, protože se vám něco nevejde do inventáře, případně celou akci naplánovat znova. Občas mi hra padla, což znamenalo opět začínat akci od té doby, kdy jsem celou hru naposledy uložil. Doporučuji tedy ukládat nejméně po každé zdařené akci. Akce ukončené již nelze znova prohlížet, natož editovat. Obtížnost hry je nízká a její stoupající charakter občas zakolísá. Nová akce není nutně delší a obtížnější než ty předchozí. Někdy i v půli hry postačí jen samotný Matt. Občas budete přinuceni i zapřemýšlet a zakombinovat si, např. při vypínání složitého systému světelných paprsků. Ovšem ani tak si mozkové závity příliš nepřehřejete. Nepříjemné je i postavou občasné nepochopení vámi zadaného směru, kterážto se pak nabere zcela jiný kurz. To je ale díky možnosti okamžitě vrátit čas vada ne příliš zásadní, i když trochu nepříjemná.
Každopádně jde podle mě o celkem podařený pokus prorazit na trh s netradiční hrou, kterou mohou hrát i mladší hráči. Tedy jen tak mladí, aby již chápali, že jde jen o hru a krást je zločin. Abychom pak neslýchali rozhořčené hlasy, že díky této hře stoupl počet krádeží mladistvími, jenž byli hrou uvedeni v omyl, když si mysleli, že jim krádež projde stejně lehce jako ve hře :-))).
|