The Hulk - recenze
7/10
zdroj: Archiv

The Hulk - recenze

12. 6. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Vědec Bruce Banner se může proměnit v zuřící zelené monstrum jménem Hulk a totálně zničit všechno kolem. Podaří se akční hře podle stejno-jmenného filmu zadupat v prach svou konkurenci?

Autor: Frix
Publikováno: 12.června 2003


Obrázek zdroj: Archiv I po letech platí pravidlo, že Goliáš bývá poražen drobným Davidem, proti očekáváním, o to více však přesvědčivě. Ne že by obrovské zelené monstrum jménem Hulk byl zrovna David, ale v porovnání s tituly jako Enter The Matrix nebo X-Men 2: Wolverine's Revenge se jej odvážím označit za méně očekávanou hru. Oba zmíněné tituly sklidily u zahraničních recenzentů spíše vlažná hodnocení a zůstaly za svými ambicemi. Hulk si již několik herních zpracování odbyl v minulosti, v poslední době však o něm nebylo ani vidu ani slechu a nová hra tak přichází trochu jako blesk z jasného nebe. Jestliže jsem před nedávnem u recenze na Bloodrayne hořekoval, že na PC už jsme dlouho neměli pořádnou akci, kde se člověk vyřádí u pořádné virtuální devastace, Hulk je horkým kandidátem na zaplnění tohoto místa.

Hned na úvod je třeba si ujasnit vztah hry s filmem a komiksem. Hra nevykrádá film, avšak navazuje na něj v koncovém momentě, a mixuje v sobě elementy jak z filmu tak komiksu. Svázání s filmem budeme moci zhodnotit teprve po jeho uvedení do kin, avšak tradičního komiksového stylu se hra drží velmi přesně. Budeme zachraňovat Betty Rossovou ze spárů rudého Madmana, bojovat proti vampýru HalfLifovi, brčálově zelenému Ravagovi a za tím vším stojí The Leader. Příběhem zklamáni určitě nebudete, ale přeci se jedná spíše o kostru, která má držet obrovské zelené tělo.

 Problematické stealth mise
V málokteré hře jste vrženi do víru akce tak radikálně a silně jako v Hulkovi a věřte, že je drcení, vrhání, trhání a vůbec totální destrukce všeho kolem neočekávaně zábavná. Hra je však rozdělena do dvou částí, které se postupem hry plynule prolínají a mění. Jedná se o mise za Hulka a jeho humánní formu, vědce Bruce Bannera. Naštěstí není poměr misí padesát na padesát, misi s Bannerem si užijete vždy zhruba na 4-5 misí Hulkových. Celkově je hra rozdělená na něco přes 30 levelů, takže si snadno odvodíte počet. V zásadě se jedná o inteligentní pokus roztříštit stereotyp ničení všeho v dohledu, ale...

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Problém je v tom, že právě o naprosté destrukci a divokém ničení má Hulk být. Mise s Bannerem jsou však postaveny na bázi tajného postupu, takže se musíte plížit prostředím, zezadu škrtit strážné nebo znepřátelené vědce, obcházet strážní světla, otvírat dveře, posouvat bedny... Máte představu. Cílem je dostat se z problémové situace a umožnit Bannerovi se opět přemenit v Hulka a užít si trochu zábavy. Bohužel jsou stealth mise zcela zbytečně natahované a spolu s nemožností ukládat jde o skutečnou osinu v zadnici. První Bannerova mise vás nejspíš bude i bavit, od tohoto momentu to však jde z kopce - sekvence přebíhaní mezi lokacemi, používání různých pák a předmětů a lezení před bedny se stávají stále delšími a pokud vás zmerčí strážný, šance na záchranu je skoro nulová, jestliže se rychle neběžíte schovat za nějaký velký předmět.
Zvětšit zdroj: Archiv
Stejně tak je dobrý nápad posouvání různých krabic tak, abyste se přes ně mohli vyšplhat na střechy nebo prostě vyvýšené plochy. V reálu však často činí problém bednu rychle uchopit nebo na ni nedejbože vylézt. Nedodělaně působí i puzzly, kdy musíte v limut 20 vteřin nastavit spodní linii znaků do stejné podoby jako je horní přehazováním znaků mezi sebou. Už podruhé budete velmi přesně tušit, co vás čeká a schéma se bohužel moc nemění.

 Nešikovná kamera
Potíží s opakováním misí by nepochybně ubylo, kdyby kamera byla s Bannerem tak dynamická a přesná jako u Hulka, kde s ní větší problémy nepocítíte. Bohužel v Bannerových misích je kamera mnohem více statická a často netušíte, kde jsou nepřátelé, jelikož vás kamera zabírá ve špatném úhlu. Ale to je bohužel daň za multiplatformové pojetí hry, kdyby šlo čistě o záležitost na PC, snad bychom si s tímto problémem nemuseli lámat hlavu. Při hře za Hulka je kamera znatelně lepší, přesto je však nepříjemné např. při souboji s bossem zkoušet zjistit, co na nás proboha střílí rakety z koutu obrazovky kam nelze dohlédnout jinak než použitím pohledu první osoby - při kterém se ovšem nemůžete pohybovat ani útočit.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Konstatní berserk
Když se ale dostanete ke hře za Hulka, stává se ze hry čistý akční prožitek v rozměru, jaký jsme už nějakou dobu neviděli. V zásadě budete probíhat z úrovně do úrovně v čirém berserku a zabíjet tuny nepřátel, rozbíjet zdi, pilíře, cokoliv. Čas od času je nutné vykonat specifickou akci pro další postup, jako například zničit počítačové konzole pro vypnutí silového pole, po většinu hrací doby však můžete pustit uzdu brutalitě a ničit všechno v dohledu. Hulk je k tomu také dobře uzpůsoben, přestože nemůže používat střelné zbraně, jeho vlastní možností jsou více než dostačující - jednoduchými kombinacemi tří kláves můžete mlátit pěstmi, zasadit mocný úder, tlesknout rukama a vyvolat tak populární sonickou explozi, popadnout nepřítele a buď jej umlátit nebo hodit po dalších, vyskočit a dopadnout na zem jako dělová koule atd.

Zvětšit zdroj: Archiv Přestože je typů útoku víc než dost, jejich ovládání přejde rychle do krve a naučíte se používat pohyby ve správnou chvíli. Jinou klávesou jde vyvolat zaměřovací systém, který si sám vybere nejvhodnější cíl, ať už to je nepřítel nebo jakákoliv jiná část prostředí. A věřte nebo ne, tento systém funguje perfektně a cíle vybírá bez chyby - získáte tak ideální možnosti jako například vyskočit do vzduchu, připravit se k obrovské ráně a zaměřit ji. Když pak Hulk doslova vystřelí k nepříteli a odhodí jej pěstí na druhý konec místnosti, budete se tetelit uspokojením. Po rozdrcení určitého množství nepřátel a případném pobrání speciální bonusů jde vyvolat i Rage, neboli zuřivost, kdy Hulk povyroste, zrychlí se a jeho útoky jsou ještě mnohem mocnější. Věřte mi, vypadá to efektně a ještě lepší zážitek je při Rage ničit všechno kolem. A to doslova všechno.

 Destrukce všeho okolo
Jedním z velkých pozitiv hry je možnost destrukce a využívání okolního prostředí, jak se vám zlíbí - pilíře budov nebo balkónů, bedny, vozíky, elektrické generátory, trubky - cokoliv můžete zničit na kousíčky, zvednout a mrštit po nepřátelích nebo předmět použít jako zbraň na blízko. Je úžasný pohled na Hulka jak roztrhne vejpůl obrovský generátor, půlku zvedne nad hlavu a následně s ní praští nějakého ubožáka, který odletí ven z obrazovky.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Podobně se můžete většinou probít skrze stěny, nebo použít speciální vychytávku a stěnu rozbít čímkoliv kolem sebe. Ať už má být helikoptéra, nebo obrovský zmutovaný pes. Stejně tak stačí dopadnout z výšky na zem a podlaha se rozletí na kousky. Možnosti destrukce jsou nekonečné a představují tu nejlepší formu bezduché akce, jakou si lze představit. Drtit budete různé vojáky a vědce, mutované psy, obrovská monstra podobná Hulkovi, bojové roboty a např. i stacionární kulomety.

 Doplňkové herní módy
Zvětšit zdroj: Archiv Příběhová část hry však zabere k dokončení zhruba dvě delší odpoledne, které si sice náramně užijete, ale je to prostě málo. Toho si byli zřejmě vědomi i autoři a přidali do hry spoustu bonusů, jako jsou trailery na film, dokument o výrobě hry, přehled všech animovaných sekvencí mezi misemi (které zabírají většinu ze tří herních CD) apod. Nechybí ani doplňkové možnosti hry, jako Survival mód, Time Limit mód a zdaleka nejlepší z výběru je vše říkající mód Hulk Smash!, kde dostanete časový limit, oblast plnou předmětů na zničení a můžete se pustit do díla.

 Grafika a zvuk
Dle mého názoru jsou perfektně řešený modely postav, které používají modifikovaný cel-shading efekt a výsledek vypadá jednoduše skvěle. Prostředí se po většinu času drží interiérů nebo městských oblastí, zaskáčeme si i po střechách. Grafika se zachovává velmi komiksový vzhled jednak díky kreslenému stylu, ale také kvůli použití plnějších okrajů, výrazných barev a nadnesených pohybových možností postav. Velmi potěšitelná je skutečnost, že Hulk běží zcela plynule i při velkých bitkách a zklamáni nebudou ani majitelé pomalejších strojů. Speciální pochvalu si pak hra zaslouží za zpracování destrukce, která působí opravdu hutně a díky efektním výbuchům a zpracování gama energie.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Zvuk je oproti tomu dost rozkolísaný, například Hulkův řev by mohl být daleko výraznější, stejně tak se začnou brzy opakovat i hlasy NPC. Na druhé straně však vyniká Eric Bana jako filmový Bruce Banner, všechny zvuky explozí, tříštění skla, železných nárazů atd. Lépe mohl být bezpochyby zpracován i soundtrack, který je docela monotónní.

 Příjemné zelené překvapení
Zvětšit zdroj: Archiv Suma sumárum, Hulk dopadl překvapivě celkem dobře a podle mě jde o jednu z nejlepších filmových her za poslední dobu, která skutečně na hlavu poráží veškerou konkurenci v tomto oboru. Ano, mohla být delší, kameru jsme mohli ovládat sami a přidání Hulkových levelů namísto Bannerových by přišlo vhod nejvíce, přesto si Hulkovu totální mlátičku užijete jako máloco. A co chtít po akční hře jiného, než satisfakci našich destruktivních tužeb?

Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty

Související články: Novinky

Frix
autorovi je 17 let, píše pro Tiscali Games a Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde studuje International School of Helsinki. Hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora)



 
 
Frix

Verdikt:

Kdyby jen byl The Hulk o 10 hodin delší a nezatěžoval by nás s trapnými stealth misemi, mohly se procenta lehce přehoupnou přes 80. Podle všeho se však již chystá pokračování, které snad vychytá zbytečné chyby a nás by tak čekaly skoro dokonalé orgie ničení. I tak je zatím The Hulk jednou z dobrých her na motivy filmu, kterých jak známo není nikdy dost.

Nejnovější články