Autor: Ladis Publikováno: 8.ledna 2003 |
![]() ![]() ![]() Hra má příběh a točí se kolem vás, Dennise Blacka. Hnán vidinou tučného balíku peněz, nechal jste se najmout Donaldem Clarkem, abyste pro něj vítězil. Donald Clark je považován za jednoho z nejlepších undergroundových závodníků, a tak není divu, že po vás požaduje opravdu precizní práci v podobě vyhraných závodů. Tyto vám v případě vítězství přinesou nejen postup ve hře, ale odemknou vám rovněž další, nové vozy a módy hry. Herní princip ![]() Společnost při závodech vám bude dělat pět ostrých hochů (takový rus Vasily Raskolnikov je opravdu drsoň k pohledání) a dvě na (pouze) první pohled něžné slečny. Banda to k pohledání. Všichni touží po vítězství a rozhodně vás nenechají v klidu - úmyslné nárazy do vašeho vozu, potupné komentáře (Can I ask you - why do you suck?), předjedou-li vás, to vše je na denním pořádku. Reálné ztvárnění velkoměst Velkou předností hry Test Drive je fakt, že závody se odehrávají v reálných a dle skutečnosti přesně vymodelovaných oblastech známých velkoměst - v San Franciscu, Tokyu, Londýně a Monte Carlu. Přesnost tohoto virtuálního prostředí je až zarážející - v takovém Londýně jsem bezpečně poznal místa, která jsem kdysi navštívil - ulici podél Temže vedoucí k Toweru a k Tower Bridge, hlavní tepnu Oxford Street, oblast kolem Big Benu, Buckinghamský palác, Trafalgar Square atd. Těmito turisticky známými a mnoha dalšími oblastmi se proháníte v těch nejnabušenějších vozech světa, za okolního hustého automobilového provozu. ![]() ![]() ![]() Jednotlivá města se mj. vyznačují i druhem a strukturou tohoto okolního provozu. Zatímco v San Franciscu kličkujete mezi typicky americkými "kárami", Londýn vás uvítá jedinečnými červenými dvoupatrovými autobusy či klasickými černými londýnskými taxíky. V takovém Monte Carlu se zase především hráči F1 budou cítit jako doma - okamžitě poznáte Sainte Devote, Chicane, Loews či Casino. Design tratí Samotné závody v jednotlivých městech jsou rozděleny do celkem 45 částí. Některé z nich tvoří tratě z bodu A do bodu B, ostatní jsou okruhy, kde se jezdí na větší počet kol. Specialitou (implementovanou již v pátém dílu Test Drive) je Drag Race, ve kterém si vyberete vůz a s pomocí manuálního řazení několikrát soupeříte na akceleraci vždy s jedním oponentem. Kdo první protne cílovou rovinku, vyhrává. Pokud jste viděli film The Fast and the Furious, jistě si vzpomenete na onu akční část, kdy se pořádá Drag Race na veřejné komunikaci. Něco podobného nabízí i Test Drive. Posledních několik závodů se odehrává na přeskáčku ve všech městech, kdy budete závodit pouze s jedním oponentem, ovšem zato dost těžkým. ![]() Vozový park V Test Drive, pokud počítám i modifikace, závodíte až s několika desítkami vozů - od klasik šedesátých a sedmdesátých let jako Chevrolet Camaro, Chevrolet Corvette L88, Shelby Cobra 427 SC, Playmouth Cuda, Dodge Charger, Pontiac GTO až po sporťáky dnešní doby. Namátkou jmenuji Corvette Z06, Lotus Elise, Dodge Concept Viper GTS-R (833PS, 376km/h, 0-100 za 3s), Toyota Supra, Nissan Skyline GT-R V-Spec, Subaru Impreza atd. Bohatý licencovaný vozový park spolu s reálnými tratěmi dává hodně velkého potenciálu na skvělou hru, ovšem ne vše se vydařilo, čímž se dostáváme k ... Ryze arkádovité řízení Především fyzikální engine hry je velmi slabý. Pokud nazvu Test Drive arkádou, musím poté nazvat takové NFS: Hot Pursuit 2 simulací. I arkádově založený hráč si všimne, že něco je špatně. Ano, i ty základní fyzikální vlastnosti jsou velmi zkresleny a tak není divu, že například vizualizace kolize, kdy vůz letí desítky metrů vzduchem či náraz do statické překážky působí, řekněme diplomaticky, nevěrohodně. Co je však opravdu na pováženou je fakt, že všechny vozy ve hře se chovají naprosto stejně - nereálně. Engine zcela ignoruje hmotnostní rozdíl vozů. Jediné, co rozeznáte, je různá akcelerace a maximální rychlost. ![]() ![]() ![]() Ve hře chybí jakákoliv možnost nastavování, opravy či upgradu - jediné, co si můžete zvolit, je barva vašeho vozu. Zamrzí i nejen nezničitelnost vozů, ale především nezobrazení jejich poškození. Podobně jako v NFS: HP2, bohužel i zde se setkáme s existencí „neviditelných“ stěn, které citelně omezují volnost pohybu. Jinak je možné především v centru měst projet skrze restaurační stolky a židle, pouliční lampy a okolní sloupy, které rozmetáte dokola na malé kousky. Reálné to sice není, ale je to docela zábavné. Podivní oponenti ![]() Naopak pokud se během závodu na některém místě zaseknete, oponenti před vámi téměř zastaví a čekají, až je doženete. Během závodů se vám tak mnohdy stane, že vás těsně před cílem někdo předjede, což zrovna nepotěší. Nevýhoda tohoto systému je jasná - závody nejsou ani trochu fér, na druhou stranu méně zdatní hráči mají stále šanci zvítězit a jsou neustále v kontaktu s oponenty, což přispívá na dramatičnosti závodů. Oponenti jinak občas rovněž chybují, narážejí do okolních překážek či vozidel, úmyslně na vás najíždějí apod. Zde však musím zdůraznit, že hra využívá skriptů jak pro traffic (stejně jako v NFS: HP2), tak i pro vaše oponenty. Je škoda, že okolní doprava není náhodně generovaná. Při opakování závodů tak již přesně víte, kdo kdy kolem vás projede, či komu se vyhnout, což snižuje kvalitu hry. Podobně jsem si všiml, že protivníci až příliš často narážejí do stále stejných objektů. ![]() ![]() ![]() Policie je v Test Drive, na rozdíl od posledního dílu NFS, velmi "měkká", často chybuje a není tak pro vás žádnou větší překážkou. Pokud do vás čtyřikrát narazí, končíte. Ovšem to se stane opravdu málokdy. Jinak vám do cesty staví klasické zátarasy, které ovšem jen nepatrně zpomalí, vrtulník, který naštěstí od jiných her na vás nehází vybuchující barely, apod. Hroty přes silnici se bohužel nekonají. Herní módy Pro postup ve hře, kterým odemykáte nové vozy a herní módy, je třeba závod zajet na nejhůře třetím místě a v daném časovém limitu projet všechny checkpointy na trati. Směrové šipky na tratích se z důvodu ztížení hry objevují na poslední chvíli a ukazují vám směr vaší další cesty. Časový limit můžete prodloužit nájezdem na rampy, což vám přidá pár vteřin navíc k dobru. ![]() Velkým nedostatkem je absence multiplayeru. Test Drive nepodporuje ani hru po internetu, ani po lokální síti. Split-Screen jako jeho náhražka je v dnešní době on-line hraní nedostatečná. Zde leží asi jeden z největším záporů celé hry. Pouze průměrná grafika Grafika Test Drive se na PC bohužel příliš nepodobá jinak vcelku povedeným konzolovým verzím, pro které byla primárně vytvářena. Chybí výraznější odlesky od kapot vozů, počet polygonů, z nichž jsou vymodelovány, je nízký - výrazné je to zejména u okolní dopravy. Zpracování okolí je rovněž na dnešní dobu podprůměrné. Jediné, co je docela povedené, jsou hlavní objekty ve městech - budovy, sochy apod. Vizuální pojetí při jízdě v noci je naopak vcelku působivé - zvláště v Londýně. Docela pěkné jsou animace chodců (kteří však nejdou přejet) či řidičů uvnitř závodních vozů. Hra nabízí dva externí a jeden interní pohled z vozu - ovšem bez palubní desky - opět stejně jako v posledním dílu NFS. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Kvalitní soundtrack Ačkoliv úroveň zvuků ve hře je podprůměrná, doprovodná hudba je naopak velmi kvalitní. Na pozadí vám hrají Alice Deejay, Aurora Boreales, Bubba Sparxxx, DMX, Crud, Ja Rule (a jejich známý song Furious), Junkie XL, Saliva (známý Lackluster), Young, Moby. Doopravdy nechápu autory hry - pokud mají peníze na zakoupení licencí prvotřídních songů, proč nemohou utratit i pár dolarů za realistické samply vozů. Každopádně potěší možnost importu vlastní hudby ve formátu MP3 a WMA. Hra bohužel obsahuje množství bugů, z nichž nejvíce okaté je problikávání a mapování nesprávných textur na silnici na GeForce a nových Detonátorech. Zde pomůže vypnutí HW T&L, což na druhou stranu snižuje rychlost hry.Ovládání je vyřešeno ne příliš dobře - na volant s pedály je lepší raději zapomenout, přes klávesnici se hra také neovládá zrovna nejlépe. ![]() Stáhněte si: Cheaty Související články: Test Drive 5 screenshoty, Test Drive 6 minirecenze |
Ladis připravil: jd |