Teenage Mutant Ninja Turtles - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Teenage Mutant Ninja Turtles - recenze

29. 3. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Sice vylezli z kanálu, ale to ještě není důvod nad nimi ohrnovat nos. Obzvlášť, když čtveřici želváků probudili ze spánku tvůrci Perského prince. Právě s ním má filmová hra mnoho společného, byť je zjednodušená a týmovější

Autor: Martin Zavřel
Publikováno: 29.března 2007
Verze: review/PS2/PAL
Doba recenzování: týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Uspěchaná moderní doba si žádá odpovídající údernost, díky čemuž může obzvláště pro ty mladší z vás působit název hry – TMNT – poněkud záhadně. Pamětníci ovšem moc dobře vědí, že jde o zkratku pro Teenage Mutant Ninja Turtles, tedy „mladé mutantní ninja želvy“. Jakkoliv to zní ujetě, tahle série slavila před dvaceti lety ve světě velký úspěch, jehož žár zasáhl díky kreslenému televiznímu seriálu o něco později také naši zemi. V našich kinech bylo tenkrát dokonce možné vidět první ze tří hraných filmů, který jediný za něco stál - už kvůli té návykové písničce od dobového zpěváka s nemožnou přezdívkou Vanilla Ice.

Ačkoliv byli svého času úspěšní a slavní, želváci posléze jaksi vyměkli a vyšuměli do ztracena. Z původně drsných mstitelů ekologické katastrofy (komiks, kterým to vše začalo) se stala komediální pohádka pro nejmenší, plná pizzy a otřepaných fórků. To se má ale změnit se zcela novým animovaným filmem, jež brzy zasáhne kina. Podle slibů a ukázek má být temnější, tvrdší a akčnější - prostě na míru moderním divákům. Ačkoliv v uplynulých dvaceti letech měla hry s želváky na starost Konami, nyní se otěže chopil Ubisoft (mající za sebou kromě jiného úspěšnou „filmovou hru“ King Kong) a aplikoval na ni své zkušenosti z novodobé trilogie Prince of Persia.

 Hlava nehlava
Podle moderních pouček pro vývoj videoher mají tvůrci jen prvních pár minut (v lepším případě půl hodiny) na to, aby hráče získali a pořádně vtáhli do hry. V případě tohoto titulu se jim to podařilo během prvních několika vteřin. Jakmile se nahraje první úroveň, na obrazovce se vám poněkud překvapivě rozběhne odpočet 3, 2, 1 jako v nějaké závodní hře - a následně se na vrchu obrazovky spustí rychle počítající stopky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální obrázky od UbiSoftu

Zuřivě se tedy se svojí želvou rozběhnete kupředu, aniž byste chápali o co jde… a ono to přesto funguje. Všechno. Vaše postava se řítí zarostlou džunglí, přeskakuje překážky a chytá se za jejich okraje, vyřikuje rádobyvtipné hlášky a do toho občas zazní indikátor minutého záchytného bodu. Ty jsou snad po každých padesáti metrech, takže pokud náhodou spadnete do některé z propastí, budete začínat jen o kousek zpátky. A to prosím donekonečna: hra nemá počítadlo životů. Bravo, tomu říkám intuitivní hratelnost. Byť ona kombinace hladké hratelnosti s nekonečnem životů dává jasně najevo zaměření na mladší hráče a ohlašuje nízkou životnost hry.

 Jasné jako facka
Pobíhání, skákání a akrobatické kousky napříč členitými úrovněmi zvládnete bez namáhání mozkových závitů (za pomoci mačkání jediného tlačítka pro skákání v kombinaci s analogovou páčkou). Bojový systém není o moc komplexnější. Bojujete vždy v uzavřených arénách, roztroušených po úrovních. Zde se vytvoří umělá překážka v cestě dál a po skupinkách se začnou objevovat (často doslova odnikud) nepřátelé. Jakmile je všechny pobijete, cesta z malé arény se uvolní a můžete zase kousek běhat a skákat, dokud se nedostanete do další podobné arény. Na konci některých úrovní na vás bude čekat nějaký ten tužší boss.

V boji máte k dispozici jediné tlačítko pro úder svojí zbraní (každou úroveň hry musíte odehrát za konkrétního hrdinu, takže si chtě nechtě vyzkoušíte všechny čtyři včetně povinného využívání jejich specifických schopností, jako je vyšší skok díky tyči nebo lezení po stěnách za pomoci nožů). Opakovaným divokým mačkáním tohoto tlačítka
aktivujete kombo, jež většinou zasáhne všechny nepřátele okolo vás.

Pokud dokážete zasadit zhruba deset úderů nepřátelům za sebou, aniž by oni zranili vás, nabije se vám ukazatel pro speciální schopnost, jejíž aktivací se zpomalí čas a každý váš úder se během toho stane instantně smrtícím. Kromě zuřivého mačkání tlačítka pro útok zbraní můžete ještě použít druhé tlačítko pro spirálovitou otočku, za pomoci které lze skopnout nepřátele dotírající ze všech stran.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Týmová spolupráce
Poslední a asi nejatraktivnější specialitkou je možnost jednou za čas si vzájemně vypomoci v přesunu (stisknete tlačítko a další želva odněkud vyskočí, chytne vás za ruku a hodí vás dál) či přivolat do boje některého z ostatních želváků pro spáchání speciálního kombinovaného úderu (např. skočíte nahoru, stisknete X, objeví se další želva a společně provedete kombo díky jejím unikátním schopnostem).

Tento tvůrci značně propagovaný trik využijete snad jen u soubojů s bossy – hra není dost těžká (nastavení obtížnosti se nekoná), aby vás nutila využívat jej častěji. Vzhledem k tomu, že kombinovaný úder pro danou dvojici postav má pokaždé stejnou podobu, začne vás po chvíli spíše nudit. Zásluhu na tom mají také nepřátelé samotní, jejichž největším problémem je nízká inteligence: většinu času jen postávají a sem tam udělají výpad vaším směrem, ale to je možná úmyslně kvůli cílení na příležitostné hráče.

 Ucházející jednohubka
Navzdory své jednoduchosti dokáže hra dobře pobavit. Občasné spadnutí do propasti kvůli nešikovně nastavené automatické kameře jí snadno odpustíte díky nekonečnu životů a vysoké koncentraci ukládacích bodů. Zásluhu na dobrém herním zážitku mají především přístupnost a intuitivnost, ale také rychlost hry. Bohužel během několika hodin je zkušenější hráč na konci a pak mu nezbude než se začít rozhlížet po dalších herních módech.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Během postupu hrou se kromě velké galerie s artworky či ukázkami z filmu otevírá ještě série tréninkových misí, silně připomínajících simulace z virtuální reality v Metal Gear Solid: VR missions. V graficky jednoduchém prostředí jakoby vypadlém z filmu Tron zde budete probíhat nebo se probojovávat specifickými překážkami.

 Audio-video
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celá hra disponuje trochu postarší grafikou. Zachraňuje ji komiksová stylizace a časté odjíždění kamery do dálky, čímž se nízká míra detailů poněkud zahladí. Barevná paleta je nicméně zvolena šikovně a hra tak dýchá příjemnou atmosférou. Nejlepší práci ale odvedli hudebníci, jelikož soundtrack nabitý hrdinskými melodiemi je špičkovou kombinací adrenalin pumpující elektroniky s klasickými nástroji - přesně v duchu Tomb Raider Legend. Podle náznaků v galerii ukázek jde o doplněnou a upravenou hudbu přímo z filmu, takže jsem se na něj hned začal více těšit.

Dabing mi po chvíli začal lézt na nervy. Upovídané želvy komentují neustále úplně všechno, což s jejich přízvukem a bez titulků pro našince není zrovna přínosem. Ovšem největší problém hry je z mého pohledu naprostá absence hry pro více hráčů. Jestliže šablonovitý dětinský příběh o boji s zlem, prezentovaný komiksovými okénky, vypráví o soudržnosti a spolupráci želvích bratří, měla by také hra nabídnout takový kooperativní zážitek.


Stáhněte si: Demo, Videa, Cheaty...

Související články: TEST, Novinky...

Martin Zavřel
autorovi je 27 let, pracuje v Illusion Softworks, po uplynulých sedm let vedl konzolovou sekci Doupěte; nejraději má akční, RPG a hororové hry (plus cokoliv s dobrým příběhem); neobejde se bez kvalitní filmové a herní hudby, relaxuje při tenisu, cestování, plavání a na srazech Brněnských Otaku






 
 
Martin Zavřel

Verdikt:

TMNT nabízí hodně podobný herní zážitek jako Princ z Persie, byť zjednodušený. Skvělá akční hudba, intuitivní hratelnost a zběsilá rychlost hry si vás snadno získají a také zaujmou týmovou souhrou. Po kratší době sice podlehnou stereotypu, jenže než vám to začne příliš vadit, je po všem. Pak už budete jenom litovat, že hra jako dělaná pro více hráčů nemá žádný multiplayer.

Nejnovější články