Tales of Vesperia - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Tales of Vesperia - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

13. 8. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

RPG z dílen japonských vývojářů zažívají velký ústup ze své dřívější slávy. Zlepší kredit rytířů Bušidó nejnovější počin od známé firmy Namco Bandai? Zkuste hádat...

Autor: Mart
Publikováno: 13.srpna 2009
Verze: X360/anglická/prodávaná
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva RPG hry z dílen japonských vývojářů v současnosti zažívají ústup ze své dřívější slávy. Zlepší kredit rytířů Bušidó nejnovější počin od známé firmy Namco Bandai? Zkuste hádat - a nebo si přečtěte následující řádky.

Další RPG počin v rámci zavedené "Tales of" série od Namco Bandai je nyní k dispozici na konzoli X360, kde tak může všem pozitivně naladěným fanouškům tohoto žánru případně udělat i radost. Jakkoliv ji může částečně pokazit hodně velká podobnost s předchozími díly, jmenovitě s Tales of the Abyss z PS2.

 Anime stylizace
Co vás tady upoutá na první pohled je pohádkově kreslená grafika s pro Japonce tolik typickými rysy, kde je na předním místě nezaměnitelný styl vyobrazení všech zdejších protagonistů. Mezi nimi se přitom vyjímá ústřední postava jménem Yuri Lowell, postava bývalého imperiálního rytíře, který musí posléze zachránit zdejší svět. Jak je již obvyklé v RPG-čkách japonské provenience. Univerzum, v němž se Tales of Vesperia odehrává, by se dalo asi nejvíce přiblížit k fantasy, ačkoliv klíčovou roli v něm sehraje prastará technologie Blastia, zajišťující jeho zdárný chod.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální obrázky od výrobce

Půvabný anime rámec tedy patří mezi nepřehlédnutelné klady hry, o jejíž ještě lepší atmosféru se stará nadabování rozhovorů (byť s občas kolísavou kvalitou) a soundtrack, podbarvující dále dění. Příběh, ač nabízí několik zvratů, je jinak dosti tradiční a také tradičně provázaný s tunou dialogů a kupou nehratelných sekvencí, nezřídka posouvající děj zase o kus dále. Třeba do nové lokality, přičemž vedle městeček s možným doplňováním zásob se během putování po herní mapě podíváte i do pouště nebo hlubokého hvozdu.

Během téhle štreky, která má díky rozpohybování postavy pod vaším gamepadem opravdu solidní tempo, se však stejně připravte na epické, několik desítek hodin trvající dobrodružství, s řadou příjemných překvapení. Tato zhusta čekají v porůznu poházených truhličkách se zajímavým obsahem, byť se právě u nich může dostavit též překvapení nepříjemné - to když narazíte na truhličku s hodně ostrými zuby.

 Hodně akční půtky
S výše napsanými řádky souvisí povědomí, že během vašeho putování střetnete fůru nepřátelsky naladěných kreatur, co se velmi často rekrutují z bizarních snů a představ vyděšeného japonského školáčka. Monstra povětšinou vidíte na větší distanc a lze se jim eventuálně i vyhnout. Pokud to z nějakého důvodu není možné (můžete se nadít i něčeho, co lze nazvat regulérním přepadením), přijde ke slovu poměrně propracovaná soubojová fáze. Zde přitom vždy ovládáte jenom jednoho vámi vybraného hrdinu, jakkoliv k ruce záhy dostane partu lidiček, co vám v tomhle úsilí budou hodně nápomocní. V boji pak může participovat čtveřice dobrodruhů, přičemž vedle vašeho favorita jsou ostatní řízeni umělou inteligencí, kterou lze dílčím způsobem usměrnit nadefinováním jejich chování.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Samozřejmě volba favorizovaného hrdiny determinuje i způsob vedení střetu. Zatímco takový Yuri exceluje v boji nablízko, jiné postavy, jako je Rita, se raději zaštítí silnými kouzly sesílanými na dálku. Přičemž vedle obvyklého zástupu teenagerů tady narazíte i na odrostlejší hrdiny a naprosto nezaměnitelnou a v mnoha herních aspektech zcela unikátní figurku, jíž je hbitý pes Repede, mající neustále v puse dýmku.

Pro samotný boj tu je vždy vyhrazena malá aréna, v jejímž rámci se pak můžete pohybovat a útočit. Třebaže spoustu střetů lze absolvovat prostým bušením do tlačítka pro standardní fyzický atak, kupř. souboje s bossy již vyžadují vaši větší zainteresovanost. Sluší se zmínit, že tu prostor dostanou relativně zajímavá tlačítková komba, jakkoliv samozřejmě nečekejte - s ohledem na žánr - nějakého Tekkena. Nicméně provázání výpadu právě drženou zbraní s vybranými speciálními schopnostmi a dále pak pasivními skilly, zajišťujícími např. významné posílení, zrychlení či vyšší odolnost, ve finále nabízí vskutku zajímavé možnosti, s jakou taktikou lze do boje nastoupit.

V boji může participovat kvarteto hráčů - u jedné TV, čímž může tahle fáze nabrat na zábavnosti. Ale popravdě, nemám vyzkoušené. Kriticky lze nahlížet na tradiční deficit JRPG, kterým bývá minimální možnost vlastního směřování vývoje postavy, jejíž primární zaměření je tak od začátku jasné a neměnné. Díky tomu některé tváře dostanou v soubojové fázi prostě více prostoru než jiné. Ale co už…

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Jednou nahoře a pak zas dole
Veskrze pozitivně mohu zhodnotit technickou stránku hry. V první řadě potěší minimální nahrávací časy. Během častých střetů se nadějete celé řady vizuálních efektů, ale přitom všem snažení dochází jen zřídkakdy k nějakým excesům typu zpomalování běhu hry. I když občas může nastat určité znepřehlednění herní scény, k čemuž svou měrou přispějí i značně hektické půtky v pozdějších fázích.

Naproti tomu rozmístění ukládacích míst mohlo být určitě vyřešeno lépe a osobně stále moc nerozumím absenci možnosti uložit si pozici a rozehraný postup tam, kde sám uznám za vhodné! Dobrý dojem ostatně nemám ani z minimální herní interakce, kde se vrcholem vašich možností stává klasické aktivování přepínače. Ale co hlavně, vyjma procházení "dungeonů", kde na velmi úzkých cestičkách dřepí a čekají nepřátelé, s následným akčním bojováním, tady není moc co jiného zásadního podniknout.

Samostatnou herní kapitolu sice představuje vaření různých pokrmů na základě dostupných receptů. Tohle kuchtění je vlastně jakousi efektivní minihrou, jejímž výsledkem mohou být uzdravovačky či jídlo, vylepšující některé parametry té které postavy. K vylepšování parametrů koneckonců dochází i skrze možnou kombinaci získaných materiálů - skrze jejich syntézu, kdy lze vytvářet zbrusu nové předměty, jako jsou zbraně, zbroj a příslušenství. Ale popravdě, tohle mi připadá stále hrozně málo. Takže i nadále čekám na JRPG, které se nebude bát opustit zavedené herní mechanismy a mantinely žánru. Může to být už hodně ambiciózní Final Fantasy XIII?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Slovo závěrem
Takže přes rozhodně zajímavý a povětšinu času zábavný soubojový systém, u nějž dále oceňuji jeho (třebaže osobně nevyzkoušený) multiplayerový vklad, vás nečeká nic dalšího, co by se tenhle žánr byť jen pokusilo nějak dále oživit. Škoda. Navzdory mé kritice však platí, že jde o poctivé a řemeslně zručně provedené RPG, jakkoliv z té klasické staré školy, která má své věrné především v rodném Japonsku.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V závěru povídání nelze přehlížet ještě takovou "drobnost". Ač se tohle RPG zprvu tvářilo jako X360 exkluzivní, už brzy se objeví i na PS3, alespoň tedy v Japonsku. Zde bude jeho příchod spoluprovázen filmovým anime dílkem Tales of Vesperia: The First Strike, jež nabídne pohled na události předcházející hře. PS3 verze má přitom nabídnout řadu věcí - oproti X360 inkarnaci, navíc. Počínaje dalšími lokacemi, přes vybavení a schopnosti a konče novými bossy.

Mart




 
 

Verdikt:

Přes kritiku o jistém přešlapováním na místě jde stále o dobré RPG, které vám v mechanice vydrží hodně dlouho. Prostě klasický zástupce japonského střihu, se zajímavě řešenými souboji, které jsou hlavní náplní graficky stylově vyvedené hry.

Nejnovější články