Autor: Michigan Publikováno: 22.října 2006 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 2 týdny |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Více než jedna cesta k cíli Velkým plusem hry je nelinearita, díky níž si můžete dělat a chodit, až na určité omezení, kam chcete a řešit věci, jak vás zrovna napadne. Jedné věci lze skoro vždy dosáhnout několika možnými způsoby. Jako příklad uvedu moment, kdy se potřebujete dostat do Da Vinciho studovny - buď vejdete do místnosti s ní sousedící, kde objevíte propsaný papír, který po přejetí uhlem odhalí význam čtyř symbolů. Ty jsou vodítkem k odhalení skrýše s dalším papírem udávajícím polohu klíče, který studovnu odemyká. Anebo můžete sebrat na zahradě žebřík, v dílně rozříznout tyčku, z níž vyrobíte chybějící příčky a vylézt do oné místnosti oknem. V podobném duchu se odvíjí celá hra – papír potřebný na psaní si můžete koupit nebo udělat, přes řeku se dostanete buď schovanou loďkou nebo po opraveném mostě a stráž lze omráčit nebo jen oklamat. Předměty, deníček a portfolio Připravte se na inventář PLNÝ nejrůznějších předmětů. Vyvolává se pravým tlačítkem a k dispozici je v něm na pěti stránkách celých 105 pozic. A že je zhruba ze tří čtvrtin opravdu využijete. Vzhledem k jejich počtu je doporučuji srovnávat podle účelu. Naštěstí se věci nedají kombinovat mezi sebou a vše je přísně logické, jinak by občasné používání všeho na všechno bylo asi nevyhnutelné. Pixelhunting se tu bohudík nekoná, tedy až na jeden předmět, jehož nalezení mi dalo opravdu hodně zabrat. Všechny sebrané dokumenty se automaticky vkládají do inventáře, kde jsou přehledně seřazeny a to jsem rozhodně uvítal; je to o hodně lepší, než kdyby bylo nutné si prohlížet každý zvlášť (podobným způsobem se ukládají zlaté mince, za které si lze u Saturnina kupovat různé věci). V inventáři se dokonce řeší i některé hádanky. Navíc je k dispozici i diář, kam se v průběhu hry zaznamenává všechno podstatné a také to, co máte udělat. Konečně adventura, kde jsem si nemusel dělat poznámky na papír :) Novinkou, kterou jsem v jiné adventuře neviděl, je okénko postavy. Nejen, že je možné Valda navléknout do různých obleků (jsou důležité pro některé úkoly), ale zobrazuje se tu i to, jaký vztah k vám Madame Babou právě chová. Během hraní totiž získáváte za každý vyřešený problém body a těmi můžete své svědomí korigovat. A to tomuto systému spíše škodí, než pomáhá. Jak jsem totiž zjistil, nejlepší je zlatá střední cesta, kdy máte na výběr nejvíce možností. Pokud se tedy chystáte na tuto hru, zkuste tyto bonusové body ignorovat. Na konci cesty vás čekají hned čtyři možná zakončení ovlivněná právě vaší volbou a chováním během hry, škoda ale, že se liší jen doprovodným textem; závěrečná animace zůstává víceméně pořád stejná. Technická stránka věci Engine zůstal totožný jako v minulých hrách studia a pokud jste viděli některý díl série Atlantis, už jste určitě doma. Neměli-li jste to štěstí, vězte, že se pohybujete v pohledu z vlastních očí po předem daných vyrenderovaných lokacích, ve kterých se můžete myší rozhlížet o celých 360 stupňů. Oproti svým herním předchůdcům tu však jednotlivé scény netrpí nízkým rozlišením, vše je pěkně detailní a ostré, téměř fotorealistické. Navštívíte nejrůznější místa, ať už je to samotný dům, zahrada, holubník pro 500 holubů, staré podzemí či vodní mlýn. Postavy jsou vyrenderované velmi dobře, jen je patrná určitá strnulost v jejich pohybu, hlavně v obličeji při řeči, kdy se víceméně hýbou jen ústa (a to mnohdy pouze nepatrně). Říkám si, že když už si autoři dali takovou práci s jejich psychologickým vykreslením, mohli to podpořit i lepší mimikou. Hlasy herců jsou kvůli tomu občas reálnější než samotné obličeje. Dabing je dle mého zdařilý a každá postava má svůj osobitý styl projevu. Zvukových efektů sice není moc, přesto se vždy rozezvučí, jakoby do dané scény patřily. Ať jsou to kroky služebnictva uvnitř rezidence či ržání a klapot kopyt koní, vše navozuje tu správnou atmosféru šestnáctého století. Stejnou funkci plní i hudba, na níž je sice patrné, že vznikala na syntetizátorech, ale pocit napětí či ohrožení dokresluje na výbornou. další obrázky z této hry najdete v naší galerii Forbidden Manuscript si nejspíše nezahraji znova, neboť alternativní cesty ani systém svědomí mě k tomu nijak nemotivují. I přesto však mohu říct, že mě hraní bavilo. Studio Kheops má rozhodně našlápnuto velmi dobře a pokud bude v podobném trendu pokračovat, dočkáme se od nich brzy nějaké perly. Stáhněte si: Trailer... |
Michigan | |
editor: jd |