Table Tennis - recenze
8/10
zdroj: Archiv

Table Tennis - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

27. 6. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nové dílo od oslavovaného Rockstaru opět bourá předsudky, jelikož je prototypem jedinečné next-gen hry, která věrně simuluje ping-pong a zároveň ukazuje engine, na kterém příští rok poběží Grand Theft Auto IV.


Autor: Martin Zavřel
Publikováno: 27.června 2006
Verze hry: prodávaná/X360
Doba recenzování: 1 týden
Obrázek zdroj: Archiv
Ve sportovních hrách se skrývá větší potenciál, než si mnoho hráčů nebo tvůrců připouští. Jen se podívejte na světové žebříčky prodejnosti. Snadno zjistíte, že fotbalové nebo hokejové tituly se tam udržují celičký rok – a dost často na nejvyšších příčkách. Tento fakt zřejmě neuniknul pozornosti vývojářského studia Rockstar San Diego, jehož šéfové se rozhodli zaplácnout hned tři mouchy jednou ranou.

Svojí novou hrou tedy vstoupili do lukrativních vod kvalitních sportovních her a znovu prokázali svoji všestrannost i originalitu. K tomu si ještě otestovali nový hardware (Xbox 360) na malém uzavřeném prostředí, se kterým se pracuje neskonale lépe než s otevřeným městem. To budou muset vyvinout pro Grand Theft Auto IV, které poběží na stejném RAGE (Rockstar Advanced Game Engine) enginu jako právě Table Tennis. Výsledkem je překvapivě zábavná a kvalitní simulace ping-pongu, věrohodně kopírující všechny klíčové prvky a mechanismy skutečné verze tohoto neprávem opomíjeného sportu.

Trénink dělá mistra
Základní menu hry obsahuje čtyři varianty: trénink, exhibici, turnaj a Xbox Live. Protože jsem byl z popisu ovládání v manuálu hry poněkud zmatený (přeci jen obsahuje ping-pong řadu specifických termínů atd.), začal jsem tréninkem. Jde o chytře pojaté procvičování v sérii disciplín od podání přes míření po speciální fígle jak zmást protivníka (lehké a tvrdé údery - viz desetiminutové video). Jednotlivé disciplíny tréninku tvoří minihry, ve kterých se můžete zlepšovat a brousit v nich své skóre (i schopnosti).

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Exhibice je rychlá hra (jeden na jednoho, dvě kola pro určení vítěze) s nastavitelnou obtížností. Turnaj je sérií soubojů, který proti vám dle zvolené obtížnosti postaví několik protivníků z různých zemí, jednoho po druhém. Bohužel se ale každý turnaj dá dohrát během dvou-tří hodin (samozřejmě je možné jej kdykoliv uložit a přerušit).

 Skromná nabídka
Celkem se ve hře vyskytuje jedenáct různých postav, jak mužů, tak žen (zcela fiktivní postavy, tzn. žádní slavní borci), na začátku máte ovšem zpřístupněné jen čtyři. Jak postupujete turnajem, odemykáte si zbývající postavy a také různá oblečení nebo různé stadióny. Dobré je, že každá postava má (dle statistik síly, rotace, podání a přesnosti) odlišné nadání, takže někdo je mizerný na podávání, ale jeho smeče jsou smrtící. Umělá inteligence se výrazně mění s vyšším nastavením obtížnosti – na easy si skvěle zahraje úplně každý, hard už neodpouští prakticky žádnou chybu.

Online hra je podobná té offline, nabízí volbu rychlého souboje (exhibice) nebo časovaného turnaje, kde se náhodně určí trvání od 7 do 10 minut. Vítězové i poražení v časovaném turnaji postupují do dalších kol – vítězové s vítězi a poražení s poraženými. Zatímco bez internetu mohou hrát pouze dva hráči proti sobě, online je možné se účastnit turnajů pro osm.

Hra bohužel neobsahuje úpravu vlastního hráče, žádnou pořádnou kariéru, ani možnost hraní ve čtyřech zároveň (stůl je na to příliš malý). Přestože je ale nabídka herních módů chudá, samotná hratelnost je zábavná a návyková jako u těch nejklasičtějších titulů (koneckonců vychází z principů klasiky jménem Pong :-)

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Malé = hezké
Pro otestování toho, jak správně pracovat s výkonem konzolí nové generace, tvůrci snad ani nemohli zvolit vhodnější hru. Na jednu stranu jde o simulaci reality (resp. skutečného sportu), na druhou stranu je to ovšem sport velice skromný, odehrávající se u jednoho malého stolu mezi dvěma lidmi. Díky tomu měli autoři prostor pro zpracování postav hráčů do posledního detailu. Nebýt konkurenčního boxu od EA, pravděpodobně byste při pohledu na modely jednotlivých postav zůstali zírat s otevřenými ústy. Můžete rozeznat každý pór na jejich kůži, trička jim během hry tmavnou potem a jejich animace je do posledního detailu dokonalá. Kromě postav ovšem ve hře není moc na co koukat.

Celá hra je dokonale plynulá a rychlá, nahrávání jednotlivých zápasů nezabere více než 10 vteřin, klesající framerate se nekoná. Navzdory postavám v kvalitě CG filmů by to byla docela ostuda vzhledem k omezenému rozsahu herní plochy. Souboje jsou sledovány z pohledu třetí osoby (kamera je za zády vašeho hráče) a můžete si zvolit dvě úrovně přiblížení (bližší je lepší). Kamera pracuje perfektně, vaše postava vám nikdy nezavazí ve výhledu a vidíte vše, co potřebujete.

Okolo vás se nachází potemnělé okolí stadiónu, kde je možné rozeznat fanoušky. S nimi se pojí vynikající ozvučení hry - jak zvukové efekty míčku a pohybu vašich hráčů, které zní jako ve skutečnosti, tak i výborná atmosféra budovaná ohromenými či zklamanými výdechy diváků na stadiónu. Jejich emoce přitom úměrně rostou podle toho, v jaké fázi se zápas nachází – a málokdy se stejné hlášky opakují. V menu a při určitých situacích hru oživuje moderní techno hudba.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Kroucení páčkami
Největším problémem, který museli tvůrci řešit, bylo jádro hratelnosti - ovládání. Jak jen to udělat, aby si hra uchovala ono návykově jednoduché schéma ze starého dobrého pongu… a přitom obsahovala řadu chytrých taktických prvků souvisejících s přesným zamířením míče na nějakou část stolu, určení síly úderu a také natočení úhlu pálky? Výsledek lze bezesporu označit za největší klad hry. Ovládání je totiž zcela intuitivní (každý z kolegů, se kterým jsem hru zkusil, zvládnul ovládání a slušnou výměnu úderů již během prvního zápasu), ale obsahuje přitom řadu taktických prvků, které se můžete učit zvládat a podpořit jimi svoje vytrénované reflexy. Zkrátka a dobře, půjde vám to za pár minut, ale dlouhé hodiny budete mít co objevovat a zlepšovat.

Jak přesně ovládání funguje? Za pomoci čtyř hlavních tlačítek nebo pravé analogové páčky určujete směr či způsob úderu, kterým chcete míček odrazit nebo podat – nahoru, dolu, doleva či doprava. Zároveň ale máte možnost pomocí levé analogové páčky zamířit na konkrétní místo protivníkovy poloviny stolu (bez nějakého zaměřovacího ukazatele, pouze za pomoci natočení kamery – nicméně vibrace ovladače signalizují že už míříte mimo stůl).

Během podání ovlivňujete správně načasovaným zastavením ukazatele jak sílu úderu, tak jeho „točivost“ (na úder stočený směrem dolů je dobré odpovídat vybráním pálkou zespodu atd.). K tomu přidejte možnost pomocí délky podržení tlačítka pro úder měnit jeho sílu. A dalším stupněm jsou speciální lehké, špatně čitelné údery s mírnějším pohybem rukou pomocí levého shiftu nebo smeče po nabití ukazatele soustředění za pomoci pravého shiftu. Celé to samozřejmě připomíná tenis (lze dát i "prase" na síti nebo na vnějším okraji stolu), ale místo běhání a doskoků je důležitý postoj a vaše pozice vůči stolu. Pocit z hraní je každopádně výborný a velice blízký skutečnému sportu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Každý bod zážitkem
Jednotlivá střetnutí se mohou příjemně protáhnout, pokud se sejdou dva dobří hráči. Zažil jsem třeba i výměnu téměř stovky podání, než jedna strana udělala chybu. V takovém případě začne hrát dynamická hudba a obecenstvo hlasitě skanduje jméno svého favorita. S každým dalším odpalem přitom hra nabírá na napětí a intenzitě, jak se každá strana bojí chyby a snaží se přitom zasadit co nejpřekvapivější úder. Vteřiny se zdají jako věčnost, jak se urputně soustředíte na každý pohyb protivníka i míčku.
Zvětšit zdroj: Archiv
Každý dosažený bod (hraje se na 11 bodů a 2 vítězná kola) potom provází silný zážitek nadšení nebo zklamání. Tohle jsou pocity, které z hraní Table Tennis dělají jedinečnou zkušenost. Skutečný sport je v této hře podán způsobem, jak se to málokdy povede. Pokud najdete kamaráda, kterého bude Table Tennis bavit stejně jako vás, určitě si s ním užijete spoustu pořádné zábavy. Pro jednoho hráče bez přístupu k internetu je ovšem nabídka hry poněkud chudá.

Stáhněte si: Trailer, Video...

Související články: Novinky

Martin Zavřel
autorovi je 27 let, pracuje jako producent v Illusion Softworks, po uplynulých sedm let vedl konzolovou sekci Doupěte; nejraději má akční, RPG a hororové hry (plus cokoliv s dobrým příběhem); neobejde se bez kvalitní filmové a herní hudby, relaxuje při procházkách s kolií, tenisu, cestování, plavání a na srazech Brněnských Otaku





 
 

Martin Zavřel

Verdikt:

V přesném kontrastu k jejich GTA autoři dokázali, že v jednoduchosti je síla a vynikající zábava se dá vytvořit také na velmi omezeném prostoru, aniž by přitom hra ztratila kvalitu a kouzlo „nové generace“. Table Tennis se navíc prodává o třetinu levněji (40 USD, u nás necelých patnáct stovek), než je běžná cena nové X360 hry (60 USD), takže pokud vás láká křišťálově čistá a jednoduchá zábava nebo jste dokonce fanoušky stolního tenisu, měli byste o ní vážně zauvažovat.

Nejnovější články