Swedish Touring Car 2 - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Swedish Touring Car 2 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

12. 2. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Digital Illusions přichází na trh se simulátorem mistrovství švédských cestovních vozů ve Swedish Touring Car Championship 2.


Swedish Touring Car Championship 2 - recenze

Autor: Ladis
Publikováno: 12.února 2001

V roce 1999 představila hráčům firma Digital Illusions špičkový a svého druhu jedinečný simulátor mistrovství švédských cestovních vozů - hru Swedish Touring Car Championship. Tato hra nejenže vynikala svojí jedinečností, ale rovněž precizním zpracováním a perfektní hratelností. Dnes přichází Digital Illusions na trh s pokračováním tohoto simulátoru, se hrou Swedish Touring Car Championship 2 (STCC2).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na úvod je třeba podotknout, že jakkoliv STCC2 vyšlo ve Skandinávii již v prosinci 2000, teprve nyní si budeme moci vychutnat STCC2 i my ostatní. Odměnou pár měsíců čekání nám však bude zvýšená hratelnost hry, způsobená implementací opravného patche. STCC je velmi oblíbeným automobilovým sportem především ve Skandinávii, podobně jako BTCC (TOCA) v Anglii, či DTCC v Holandsku. Přeci jen jsou závody cestovních vozů mnoha smrtelníkům bližší, než například série závodů Formule 1 a tak není divu, že poptávka po hrách simulujících tato mistrovství je docela velká. Pojďme se nyní podívat, jak jak si firma Digital Illusions, která se proslavila už dříve pár pinbally nebo arkádovými závody Motorhead, poradila s pokračováním již zmíněného předešlého titulu.

 Hratelnost
Nuda, stereotyp, to je to, čím tato hra rozhodně netrpí. Naopak, stejně jako minulý titul, je i STCC2 naprostou lahůdkou pro všechny příznivce simulátorů cestovních automobilů. Na výborné hratelnosti titulu se podílí mnoho faktorů.

Jedním z nich je míra realističnosti. O grafice a ozvučení se zmíním později, teď však chci poukázat na perfektně odvedenou práci, co se simulace reálného chování vozu týče. Vzhledem k tomu, že jsem během čtyř let, co mám řidičák, poznal, co je to smyk, hodiny na silnici a auto otočené na střechu, můžu s ledovým klidem potrvrdit, že vůz, který v STCC2 budete řídit, se bude chovat jako ve skutečnosti. Pokud si ve hře nastavíte déšť, můžete si vyzkoušet, co s vámi v reálu udělá vůz, který přinutíte při rychlosti 130 kph na mokré silnici náhle změnit směr jízdy (tzv. losí test).

Rovněž aquaplaning je ve hře perfektně simulován. Pokud jste někdy na mokru zažili se svým autem onu bezradnost, kdy při aquaplaningu točíte volantem a auto si jede stále rovně, jistě budete mile zaskočeni, jak krásně se podařilo autorům hry tento ve skutečnosti docela nepotěšící stav napodobit. Rovněž simulace fyzikálních hranic, na kterých se budete se svým autem ve hře pohybovat, je na vysoké úrovni. Dokonce i to, jak se vůz ve hře chová při smyku, odpovídá skutečnosti.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Při jednom závodu jsem se dostal do situace, kdy vinou vysoké rychlosti na mokré vozovce jsem si rozházel auto, které začalo plavat ze strany na stranu. Jelikož rychlost už byla velmi vysoká, ať jsem se snažil sebevíc, vůz jsem již nedokázal ukočírovat. Auto dostalo smyk, otočilo se o 90 stupnů doleva a bokem jsem letěl silnicí, až jsem se zastavil o nějakých 300 metrů později. V tu chvíli jsem si vzpomněl, jak jsem stejnou situaci zažil minulou zimu se svým autem na sněhu, kdy jsem v šedesátce dostal na zasněžené silnici smyk, otočil se o 90 stupnů a bokem letěl po silnici (v protisměru), až jsem se zastavil o malý sloupek v mělkém příkopě. Stejně jako teď ve hře, i tenkrát se naštěstí autu nic nestalo a po chvilce usilovného couvání jsem se dostal zpět na silnici. Co se stane, pokud ve hře při jisté situaci nabere jedno auto zezadu druhé, se můžete přesvědčit na jednom z okolních obrázků. Tak trochu jsem se při pohledu na letící auto vzduchem vzpomněl na minulou sezónu F1 :-)

K vysoké hratelnosti STCC2 přispívá i fakt, že každé z deseti aut, která si můžete ve hře vybrat, má své jedinečné jízdní vlastnosti. Tak třeba Audi A4 se chová v zatáčkách zcela jinak, než spíše nedotáčivý Nissan. Rovněž s BMW 320i si zajezdíte úplně jinak, než třeba s Chevroletem Camaro. Prostě paráda.

License nejen na automobily
Digital Illusions si koupili licenci nejen na automobily, ale rovněž na jezdce a tratě. Jistě budete potěšeni, pokud předjedete například Fredrika Ekbloma jedoucím s Audi A4 Quattro, či Carla Rosenblada na Nissanu, a ve zpětném zrcátku uvidíte, jak na vás útočí Peggen Andersson s BMW, než pokud byste závodili s nějakýma "nounejmama".

V neposlední řadě k dokonalosti dovedené ztvárnění jednotlivých tratí šampionátu tvoří ono charisma STCC2. S výběrem z deseti aut a 36 závodníků se budete moci v STCC2 projet na celkem devíti tratích. Některé z nich, jako například Kinnekulle Ring jsou čistě technické trati, vyžadujících od jezdce maximální koncentraci a jezdecké umění. Jiné, jako třeba velmi známá Scandinavian Raceway, jsou tratě ryze rychlostní, vyžadujících speciální nastavení vozu pro vysoké rychlosti s menším gripem. Tím se dostáváme k možnostem vyladění si vozu pro potřeby počasí a jednotlivých tratí. STCC2 vám umožní díky mnoha položkám vytunovat si auto přesně podle vašich představ. Samozřejmostí je nastavení balance brzd, antispinu, typu pneumatik, podvozku, převodovky a zavěšení kol. Pokud si s některým nastavením nebudete vědět rady, jistě využijete help menu, které se vám po najetí kurzoru myši na danou položku rozvine.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ti z vás, kdo nejsou skalní zastánci reálné simulace (při které je hra opravdu značně náročná a vyžaduje od vás jistou dávku jezdeckého umění), jistě přivítají možnost catch-upu, stejně tak jako možnost snížení úrovně simulace a vypnutí pravidel, až po zmenšení obtížnosti oponentů. Co se oponentů týče, je složka umělé inteligence hry na velmi vysoké úrovni (tedy až ve verzi s implemetovaným patchem 3.0). Především na volbu hard se chovají oponenti jako živí. Pokud kupříkladu někoho o něco více bezohledně předjedete (rozumějte trochu mu pocucháte auto), docela jistě vám vaši bezohlednost vrátí a to i s úroky, třeba tím, že vás precizně vytlačí z trati.

Herní módy
Swedish Touring Car Championship 2 nabízí krom módu STCC i mód SSR (Super Stock racing), ve kterém si zazávodíte pouze v Chevroletech Camaro. Tento mód je spíše jakousi nadstavbou hry, hlavní jádro leží v STCC. Po vybrání si jednoho z aut (Volvo S40, Audi A4 Quattro, Nissan Primera, Ford Mondeo, Honda Accord, BMW 320i, Alfa Romeo, Chrysler Stratus, Opel Vectra, Chevrolet Camaro Z28) můžeme přistoupit buď k šampionátu, kdy budete během sezóny závodit postupně na všech tratích, nebo k samostatnému závodu, kdy si budeme moci vybrat jednu z devíti nabízených tratí (Anderstorp, Falkenberg, Gellerasen, Kinnekulle, Knutstorp, Linkoping, Mantorp, MoIRana). Před každým závodem se budete moci nejprve rozehřát při tréninku, poté aktivujete veškeré své síly při kvalifikaci a nakonec vás již čeká samotný závod, při kterém již jde o všechno. Krom šampionátu a samostatného závodu hra nabízí rovněž mód nazvaný "Time attack", kdy vlastně závodíte sami se sebou a snažíte se vylepšit svůj čas na kolo a dnes již nezbytný multiplayer.

Pokud se budete chtít dozvědět více o jednotlivých vozech, či okruzích, můžete využít databáze, která vám zpřístupní mnoho jistě užitečných informací. Po každém absolvovaném závodě si můžete vychutnat svoji jízdu díky funkci replay, ne nepodobné té ze série Need For Speed. Jediné co zamrzí, je nemožnost manuálně změnit pohled kamery, ta se mění automaticky v několika stádiích.

Grafika
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud máte adekvátní videokartu a procesor, dokáže vám hra na monitoru vykouzlit téměř fotorealistickou grafiku. Především v rozlišení 1024x768 a v 32bit barvách dostává hra kabát ne nepodobný záběrům závodů na satelitním Eurosportu. Použitý grafický engine dokáže vymodelovat perfektně detailní auta, tratě a celkové okolí vůbec. Vysoce detailní reálné textury přispívají spolu s dobře ztvárněnou krajinou se všemi nerovnostmi a převýšeními k již výše zmíněné fotorealistické grafice. Efekty typu oheň z výfuku, kouř při protočení pneumatik, rozhrabávaná tráva či písek, stopy od pneumatik na silnici či dnes nezbytné lens-flare jsou samozřejmostí.

Tratě jsou dislokovány do klasického přírodního skandinávského prostředí, jehož okolí je bohaté na rozličné objekty jako budovy, zábrany, ploty, kopce, stromy, diváky apod. Jediným mínusem je nedokonalé vymaskování lidí, kteří jsou staticky (tj. neanimováni) rozprostřeni kolem celé trati a na jejichž okrajích (textura plácnutá na polygon) jsou zřejmé bílé pixely. Každopádně z dálky vypadají lidé docela reálně, stejně tak jako stromy, které jsou však při bližším pohledu rovněž pouhými texturami namapovanými na 2D polygony. Ostatní objekty ve hře jsou již plně 3D.

Když jsem se zastavil u grafického enginu hry, musím se rovněž zmínit o jistém nedostatku. Tím je fakt, že nemůžete zcela libovolně jezdit mimo trať - při vzdálenějším odklonu od trati vás hra sama vrátí zpět na trať, což tak trochu zamrzí.

Poškození a nastavení vozu
Co je však naprosto perfektně vypracováno, je simulace realtimového poškození vozu. Při nárazu do nějaké překážky se auto zcela realisticky deformuje, což můžete ostatně dobře vidět na jednom z obrázků, který se poflakuje někde okolo této recenze. Pokud kupříkladu jen mírně ťuknete do auta před vámi, nestane se nic, pokud více, již je patrné poškození zadních světel auta před vámi, pokud to do něho zcela bezohledně "našijete", krom čené vlajky (při Zvětšit zdroj: tisková zpráva zapnutých pravidlech) vám bude "odměnou" vaše pocuchaná kastle spolu s věrohodně promáčknutou karosérií dotyčného chudáka.

Samozřejmostí je následný horší grip vašeho vozu. Graficky je poškození vozu velmi pěkně implementováno, v žádné jiné hře jsem se dosud nesetkal s tak reálným grafickým ztvárněním poškození vozu. Možnost výběru typu pohledu při řízení je samozřejmostí, nejvíce (z důvodu lepší viditelnosti) však zřejmě využijete pohled očima závodníka bez viditelné palubní desky.

 Zvuky a ovládání
Rovněž zde nemohu hře nic vytknout. To, že s jinými auty uslyšíte jiné zvuky motoru je v dnešních hrách již samozřejmostí, stejně tak jako všemožné ruchy okolo (zvuky při nárazu, brždění, potlesk a křik diváků, odlétající písek či kameny od kol...). Pokud máte zvukovou kartu SB Live!, jistě se neurazíte, že hra nabízí volbu EAX, při jejíž aktivaci dostane zvuková složka hry zcela jiný výraz. Opravdu je lahůdka, slyšet auta kolem sebe, díky EAXu budete již zcela IN :)

Opravdoví skalní příznivci automobilových simulátorů jistě využijí možnosti užít volantu spolu s pedály a ti šťastnější i položky force-feedback, kterou najdete v Options menu. Ostatní se musí spokojit s obyčejnou klávesnicí, která je však naštěstí dobře podporována a ovládání STCC2 tak nebude jistě pro nikoho problémem.

 Hardwarové nároky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zde leží kámen úrazu. STCC2 je hra opravdu HODNĚ náročná na výkon vašeho počítače. Tedy pokud chcete mít nastavenu grafiku na maximální detaily. V opačném případě sice poslouží i méně výkonný akcelerátor, ovšem za cenu znatelně horšího grafického výstupu. Co nejvíce však bere z výkonu vašeho CPU bude AI. Pokud pojedete trénink bez oponentů, i na pomalejších strojích pojede vše jak po másle, zádrhel nastane až při závodě. V situaci, kdy před vámi bude 16 oponentů, bude hra ždímat z vašeho CPU maximum. Naštěstí hra umožňuje snížit počet oponentů. Kupříkladu na Celeronu 560 MHz a Voodoo2 SLI je STCC2 nehratelná i na střední detaily. Teprve až s Duronem na 800 Mhz a GeForcem 2 MX jsem rozeběhl hru zcela plynule. Ovšem při takovém přehrání replay i Duron 800 docela nestíhá :-)

Poznámka - tato recenze byla napsána z verze hry, která vyšla koncem loňského roku ve Skandinávii. V Evropě a v USA budou tyto závody v nejbližší době distribuovat Electronic Arts pod názvem Touring Car Racing. Nový název hry sebou přinese i obsažení zmiňovaného patche v3.0, který mj. značně vylepšuje umělou inteligenci počítačových závodníků.

Ladis


Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva


Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Krvavé HW nároky jsou kompenzovány naprosto skvělou hratelností a proto vám všem, kdož jste příznivci simulátorů mistrovství cestovních vozů, mohu hru Swedish Touring Car Championship 2 jen a jen doporučit.

Nejnovější články