SW: GB Clone Campaigns - recenze
6/10

SW: GB Clone Campaigns - recenze

17. 6. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Současně s uvedením filmové druhé epizody Hvězdných válek do kin se objevil i datadisk Clone Campaigns, který obohacuje real-time strategii Galactic Battlegrounds o dvě nové kampaně.

Autor: Levis
Publikováno: 17.června 2002

Obrázek zdroj: tisková zpráva Zhruba před půl rokem naservírovali LucasArts všem fanouškům Hvězdných válek první povedenou real-time strategii z tohoto prostředí. Hra Galactic Battlegrounds (recenze) těžila především z enginu Age of Empires II a ze zkušeností, které vývojářský tým Ensemble Studios nasbíral nejenom při tvorbě zmiňované středověké strategie. Galactic Battlegrounds se staly vánočním hitem na poli RTS díky 300 vlastnostem jako dostupných jednotek, povedenému příběhu (rozmezí třicet let před Epizodou I až deset let po návrat Jediho) nebo obsáhlé databance informací ze světa Star Wars. Nelze se proto divit, že při příležitosti uvedení filmu Attack of the Clones v dějové linii druhého dílu Hvězdných válek vznikl rozšiřující datadisk - pojďme se proto podívat, co přesně nabízí.

Temná či světlá strana Síly?
Clone Campaigns přidává k již existujícím šesti civilizacím z Galactic Battlegrounds dvě nové; konkrétně se jedná o volbu hrát za Konfederaci nebo Galaktickou republiku. V prvním případě se vtělíte do role hraběte Dookua, který pomocí své učednice Jedi, Sev’Rance Tann, nejdříve zařídí únik jednotek Konfederace z planety Geonosis (na které byli ještě ve filmu poraženi) a dále přes budování armády na skrytém asteroidu a dohody s jedním z rodiny Huttů na Tatooinu pokračuje až k finální bitvě. Po jejím úspěšném odehrání se vám otevře možnost vyzkoušet si i hru za světlou stranu Síly, tedy za Galaktickou republiku. V roli mistra Jediho, Mace Windua, budete velet jednotkám republiky a vyzkoušíte si, jaké to je posílat do boje armádu klonů.

Na rozdíl od Galactic Battlegrounds si v Clone Campaigns nemůžete vybrat jednu ze dvou stran a ihned začít hrát - pokud si chcete vyzkoušet hru za Galaktickou republiku, musíte nejdříve úspěšně dokončit hru za Konfederaci.

Stereotypní postup v misích
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ať už se autoři při designování jednotlivých levelů snažili nebo ne, pravda je taková, že téměř každá mise vyústí v založení tábora a budování veliké armády, se kterou nakonec musíte porazit nepřítele. Ačkoliv se zdál třeba námět, kdy si musí Sev’Rance Tann a její doprovod v podobě několika desítek ozbrojených jednotek prostřílet cestu k sídlu Huttů na Tatooinu, docela lákavý, brzy zjistíte, že pár minut po začátku mise musíte najít vhodné místo pro základnu a celou ji vybudovat. Smůla je, že abyste v boji proti nepříteli měli šanci, musíte se vypracovat až na nejvyšší (čtvrtou) technologickou úroveň a vybudovat velikou armádu. To bohužel zabere SPOUSTU času - víc než by byl tomu každý skalní příznivec real-time strategií ochoten věnovat.

Jestliže bylo na této skutečnosti ještě něco ke zbabrání, bylo to omezení maximálního počtu jednotek na 100, což absolutně nechápu, protože už v originále Age of Empires 2 to bylo 250. To je PŘÍŠERNÉ neštěstí, které vede k tomu, že někdy jsem musel postupně vyslat třeba i čtyři skupinky (dejme tomu po šedesáti jednotkách) proti nepříteli, než se mi podařilo zničit jeho základnu. Měl ji tak rozsáhlou a zabarikádovanou, že s tím „maximálním počtem jednotek“ to jednoduše vyhrát nešlo.

Zajímavé je, že v Clone Campaigns se dočkáte nejenom bitev na planetách, ale i ve vesmíru - například hned druhá mise za Konfederaci se odehrává na asteroidu, na kterém má Sev’Rance Tann a její poddaní postavit armádu a eskortovat ji zpět na transport.

Armáda bojových droidů a klonů
Jako každý datadisk přináší i Clone Campaigns spoustu nových jednotek, budov a vylepšení. Obdivuhodné je, že autoři se také odhodlali opravit pár ohlášených chyb z původních Galactic Battlegrounds (věc u datadisků poměrně nevídaná). Hlavní síla byla však soustředěna na přidávání nových vlastností do hry - abych řekl pravdu, představa hry za Konfederaci a Republiku mě sice lákala, ale autoři moje přání rozhodně nesplnili. Hře chybí jakýkoliv náboj - nudné, stereotypní mise typu postav základnu, upgraduj na nejvyšší možný level, postav co největší armádu a vyhraj, už dnes nejsou zárukou dobré zábavy. Možná je to z části také tím, že engine Age of Empires II už nepatří mezi nejmodernější, a zrovna pro téma, jako jsou Hvězdné války, se příliš nehodí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hry na motivy Epizody II by měly být plné efektů a měly by být nápadité jako film; technické zpracování Galactic Battlegrounds ani Clone Campaigns tyto vlastnosti zrealizovat neumožňuje. Právě proto mi všechny bitvy, ať už na Geonosis, nově přidané planetě Sarapin (jejíž povrch je pokryt lávou) anebo ve starších světech z původní trilogie, nepřišly ničím extra zajímavé.

Hudební doprovod od Johna Williamse
Stejně jako v každé jiné hře na téma Hvězdných válek, i Clone Campaigns nabízí skvělý hudební doprovod - opět jsou to lehce rozvinuté a upravené motivy Johna Williamse. Bohužel ale musím konstatovat, že tímhle směrem budoucnost RTS rozhodně nevede. Suchý, stereotypní styl Clone Campaigns mě velice zklamal, přestože se jedná o první hru založenou na úspěchu Epizody II.

další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Určitou dávku zábavy zpočátku udržuje lákavá nabídka vyzkoušet si hrát za dvě nové civilizace, což by teoreticky mělo znamenat spoustu nových budov a jednotek k vyzkoušení, ale věřte mi, že budete zklamáni. Bojoví droidi Konfederace jsou prakticky droidi Obchodní federace a armáda klonů je samozřejmě podobná armádě Impéria (aby ne, když se jí brzy stane).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Aby se neřeklo, tak má hra několik drobných vylepšení i nových budov (například při hře za Konfederaci získáváte jídlo tím, že několik Banthů, Reeků a podobných exotických zvířat zavřete „na farmu“, kde se množí, a tím pomáhají sběru surovin). Ale kvůli deseti vylepšením a třeba faktu, že shield generator a power core se nyní dají upgradovat, bych si datadisk nekoupil.

Stáhněte si: Demo (73 MB), Trailer (5 MB), Cheaty
Související články: Star Wars: Galactic Battlegrounds recenze (01/2002), Novinky

Levis

Správný datadisk má dodat nejenom nové jednotky a budovy, ale také hře dát nějaký náboj, který by hráče udržel u monitoru. Clone Campaigns takový datadisk bohužel není a spíše bych se ztotožnil s názorem, že je to pouze narychlo udělaná hra sloužící pouze k podpoře druhé epizody Hvězdných válek.