Autor: BaronDevil & Shima Publikováno: 29.ledna 2007 | Verze hry: beta/anglická Doba hraní: pár týdnů |
![]() Na začátku hry je jeden Commander schopen sám ubránit celou základnu i proti hejnu nepřátelských jednotek, ale jak stoupá technologická úroveň jednotek spolu s odehraným časem, kriticky se zvyšuje šance na jeho úmrtí. To je zvláště v herním módu Assasination, kde je úkolem Commandera zabít, dost nepříjemné a nezbývá než ho odklidit někam do bezpečí a ukrýt pod mrak štítů. Expanze po co největší oblasti mapy a obsazování bodů pro surovinové doly je hlavně ze začátku velmi důležitá, protože jedině tak lze rychle rozvinout svou ekonomiku a účinněji vyrábět. Ve výrobním procesu funguje dost vychytávek - například jedna továrna může podporovat výrobu druhé továrny tím, že odebírá jednotky z její fronty a sama je vyrábí. Takto na sebe můžete napojit třeba deset továren a odpadá zdlouhavé klikání na co nejvíce budov. Jiná velice dobrá myšlenka z TA a StarCrafta zůstala naštěstí zachována i zde - máte 3 "tankárny"? Tak vyrábějte ve všech třech. Nikdy jsem nepochopil C&C, kde můžete mí tankáren kolik chcete, ale stejně vyrábíte jen v jedné, o něco rychleji... ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Základní dvě suroviny sice opravdu musíte těžit, ale prakticky cokoliv můžete postavit ještě předtím, než máte natěženo potřebný počet surovin. Ale jen si zkuste na začátku dát stavět nějaký náročný upgrade... Velice rychle poznáte, že budete muset chvíli počkat a pořádně rozjet jak ekonomiku, tak její zabezpečení. Vaši stavěči mohou v době nouze (většinou na začátku hry) těžit i přírodní zdroje (stromy, kamení, vraky jednotek), čímž zvyšují okamžitý příjem surovin (masy a energie). Bylo by však chybou očekávat, že musíte na každý kámen kliknout zvlášť - stačí prostě zadat těžiči/stavěči místo, kde se má pohybovat (patrol) a on si sám vyhledá nějakou práci. Spotřebu některých továren můžete snížit jejich napojením na elektrárny (napojení je automatické, ale elektrárna musí být blízko továrny), čímž ovšem dáváte soupeři další důvod k tomu, aby vám právě tohle místo nenechával moc v klidu. Čeho si možná někdo nevšimne, je využití inženýrů. Na výstavbu každé budovy, její upgrade, dokonce i výrobu jednotek v nich lze poslat asistovat libovolný počet inženýrů a takto astronomicky zvýšit rychlost procesu. Je však potřeba mít dostatek surovin, protože s každým dalším pracujícím inženýrem se zvyšují nároky na suroviny. Tímto postupem lze velmi rychle postavit opravdu cokoliv, pokud má hráč dobře zajištěnou ekonomiku. ![]() ![]() ![]() Ekonomiku lze snadno zruinovat postavením špatné budovy, která odsává 4x více energie, než jste schopni vyrábět a tím prakticky znemožnit další výrobu. Budově lze nařídit sebedestrukci, nicméně takový upgrade Commandera (ty bývají hodně surovinově náročné) se přerušit nedá. S technologickým postupem jsou k dispozici mnohem lepší elektrárny a doly, kdy jedna elekrárna úrovně 3 zvládne totéž, co několik desítek elektráren 1. úrovně. Boje, jednotky a atomová bomba ![]() ![]() ![]() Když už se dostanete k té atomovce (a že to není nic rychlého a levného) a soupeř jaksi zapomene na protiatomový deštník, máte skoro vyhráno. Atomový hřib je vidět i z vesmíru, zabírá téměř 1/4 mapy a vše, co se v něm nachází, je prakticky mrtvé (narozdíl od směšného efektu v jiných RTS). A co nezničí přímý zásah, dokoná tlaková vlna. Pokud atom spadne do moře, měla se podle původních slibů ke břehům přihnat ničivá vlna tsunami, ale zatím tomu tak není. Důležitost radarů a taktiky Protileteckou ochranu nemá spousta jednotek a proto je důležité používat jejich různé typy, rozhodně ne však „vyrobím od každého něco a pošlu to na nepřítele“, to nikam nevede. Je nutné mít přehled pomocí postavených radarů (které tady hrají opravdu velkou roli – většina jednotek dostřelí dál než vidí), vyslaných špionážních letadel, či vozítek a podle získaných informací o nepříteli upravovat svou strategii. Mapy jsou už teď velké (400 km čtverečních), ale ty obrovské mají teprve přijít a na nich bude špionáž a taktizování ještě důležitější. Pokud zachytíte předsunutými radary útočníky včas, budete se na ně moci připravit a snad i poslat protiútok, který je oslabí, ještě než dorazí k vaší základně. Kdo by čekal, že si prostě obestaví základnu obrannými věžemi, ty pak zakryje zdmi, bude silně zklamán při odklepávání konečného skóre, pokud bude hrát proti silnějšímu lidskému protihráči. Svým zabarikádováním dá svému soupeři šanci zabrat celou mapu a pak se bude jen těžko bránit těžkému obléhání své malinké základničky. Hra sama nutí do útočení, což by dle mého názoru měla dělat každá RTS. Osobně jsem s tímto trendem naprosto spokojen. Nerad vzpomínám na doby, kdy jsem hrál přes internet Total Annihilation, měl jsem obsazenou celou mapu na kovovém povrchu a můj soupeř se zabarikádoval v pravém horním rohu pomocí nespočtu věží všeho druhu. Přestože se k němu valila obrovská vlna jednotek a dokonce i tu a tam nějaká ta atomovka, nedal se dobýt. AI, pathfinding a waypointy Inteligence jednotek se dá ve srovnání s jinými RTS nazvat jako vysoce nadprůměrná. Jednotka sama, jakmile zahlédne nepřítele, začne střílet a vybírá si ve většině případů nejsnažší cíle, což je správné. Pokud se k vám přiblíží nepřátelské letadlo, ani vaše letouny nečekají na rozkazy a samy odstartují zneškodnit nepřátelskou letku, po čemž se opět vracejí zpět. ![]() ![]() ![]() Spolu s propracovaným systémem waypointů, které lze přímo v jejich průběhu posouvat a upravovat (a tak dynamicky měnit například cesty hlídkujících jednotek) tu je nová možnost příchodu různých jednotek na stejné místo ve stejnou dobu. Jednoduše stačí dalším jednotkám dvojklikem přikázat cestu na waypoint ostatních strojů a ty sjednotí svoji rychlost tak, aby dorazily zároveň, čímž docílíte kombinovaného útoku z více stran v jednu chvíli. Lze nastavit i útočné formace a zda mají jednotky při kontaktu s nepřítelem zastavit a zničit jej, či střílet a pokračovat až na místo určení. Užitečné kolečko myši a ovládání celkově Rychlým zoomem pomocí kolečka myši se lze dostat až na "vesmírný" pohled na celé bojiště. Při oddáleném pohledu se každá jednotka i budova přemění v dobře zapamatovatelnou ikonku, díky čemuž víte, co přesně kde máte. Například pokud někde musíte odrazit letecký útok, není nic snadnějšího, než oddálit, dvakrát kliknout na ikonku tanku (protiletecký tank je hranatá ikonka se šipkou vzhůru), označí se vám všechny tanky tohoto typu a už je můžete posílat tam, kde jsou třeba. I minimapy chtiví hráči si přijdou na své - pokud se bez této vymoženosti nemohou obejít, dá se jedním kliknutím v hlavním panelu zapnout (ikonka globusu). Kromě zapnutí minimapy, kterou jsem osobně shledal jako zbytečnou věc, jsou zde ještě volby pro dostřel (ukáže přesně, kam která jednotka dostřelí, abyste nemuseli jezdit moc blízko ke svému cíli a tím ohrozili své vojsko), ikonka defenzivy (zobrazí pásmo, které je bráněno například věžemi), ikonka aliancí (barevně rozliší hráče na mapě) a ekonomiky (zobrazí, jak efektivně využíváte své zdroje). Některé věci (obzvlášt dostřelu) působí na první pohled poněkud nepřehledně, obzvlášť, když máte označenou skupinku pár sto vek jednotek, ale při několikátém použití shledáte tento pohled jako velice užitečný. ![]() ![]() ![]() Hra umožňuje rotaci kamery v úhlu 180 na 180 stupňů. Co to znamená? Že můžete při stisknuté klávese ALT rotovat jakkoli s mapou (reaguje na pohyb myši). A prohlížet si například cybranského šestinožce z boku je opravdu výborný zážitek (pokud není nepřátelský a neprochází se vám zrovna po základně :) Jakmile ALT pustíte, vše se vrátí do pohledu zhora. Technické zpracování O nedodělanosti bety vypovídá hlavně hardwarová náročnost, jež je nyní prakticky pro každého jiná. Hra se velmi často kouše i na silnějších strojích, pokud se sejde větší počet hráčů. Grafika je dle mého názoru pro RTS tohoto typu více než dostačující a to i při vypnutých DX10 efektech (terén je pěkne propracovaný, stromy se kývou ve větru, vlny se rozbíjejí o břehy atd.). Tady jde hlavně o pocit z ohromných bojů stovek jednotek a ten je strhující. A při pohledu na scénu, ve které exploduje nukleární hlavice a tento výbuch se znásobí destrukcí Commandera, který odchází do věčných lovišť odpálením vlastní nukleární nálože, což vyhladí oblast několika kilometrů čtverečních, jsem musel sbírat čelist z podlahy.
Síťové rozhraní ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Celkem velkým a příjemným překvapením pro mě byla rychlost všech možných loadingů. Dostání do hry (rozuměj do herního menu) trvá málokdy déle než 10 vteřin. V menu založené hry ihned uvidíte ping na ostatní spolu/proti-hráče. Hrát při pingu nad 200 téměř nemá smysl. Nastavíte si rasu a pozici na mapě, přičemž jedné hry se může zúčastnit až 8 hráčů na týmy nebo každý sám za sebe. Všechny dosavadní herní módy spočívají v anihilaci protivníka, krom jednoho, režimu Sandbox, kde si hráč může v klidu a bez nebezpečí napadení vyzkoušet všechny vymoženosti své rasy, vyrobit co jej napadne, prozkoumat mapy a třeba je i celé zastavět svou základnou. Shrnutí ![]() Tolik čtenářská recenze sepsaná dvěma skalními fanoušky hry na základě poznatků z desítek hodin testování nehotové betaverze Supreme Commandera. Verdikt za redakci TISCALI Games samozřejmě vyřkneme až v recenzi finální české verze (konec února) a už nyní můžeme předeslat, že nebude v tak nadšeném tónu kvůli jednomu zásadnímu nedostatku... Stáhněte si: Videa, Trailery... Související články: Preview, Dojmy z MP, Dojmy z GC, Novinky... |
BaronDevil & Shima | |
autoři jsou čtenáři Tiscali Games |