Autor: Bergy Publikováno: 16.února 2007 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Nepříjemnou situaci ještě zkomplikovala přítomnost třetí strany zastoupené tajemným národem Aeonů. Tento osvícený lid převzal kulturní a vyspělé technologické dědictví mírumilovné rasy Serafímů (tu nechal vyhladit jeden z paranoidních velitelů UEF). Hierarchie Aeonů připomíná spíše náboženskou sektu, která hlásá věčný mír a klid v duších, nicméně všechny, kdo se nechtějí podvolit jejich pohledu na svět, bez milosti likvidují. V momentě, kdy vstupujete do hry, zuří vzájemná válka ve stylu všichni proti všem už celých tisíc let. Konec je již velmi blízko, protože právě začalo rozhodující dějství, ze kterého vzejde pouze jeden vládce galaxie... ![]() Hratelné kampaně SC jsou celkem tři a každá z nich obsahuje šest rozsáhlých misí. Pořadí jednotlivých tažení není určeno, takže můžete začít hrát za libovolný národ. Zvláštní je, že základní dějová linie je pro všechny zúčastněné národy v podstatě stejná, jen jí vždy prožíváte jiným pohledem. UEF se snaží dokončením ultimátní zbraně (Černé Slunce) ovládnout silou své nepřátele. Cybrané se zase snaží zmocnit tohoto nástroje, zlikvidovat s ním celou síť kvantových bran a osvobodit své zotročené bratry. I Aeoné mají s Černým sluncem vlastní plány a chtějí prostřednictvím jeho síly vnutit celé galaxii svou víru ve věčný mír a klid. Paradoxem celého děje je, že všechny národy si uvědomují, že tato nejmocnější zbraň ve vesmíru znamená záhubu pro toho, komu neříká pane, přesto se jí nikdo nesnaží zničit. Všichni si jí chtějí buď přivlastnit nebo jí ubránit před ostatními. ![]() ![]() ![]() Mise s nápadem ![]() ![]() ![]() Velitelské jednotky Budovy a jednotky ![]() ![]() ![]() Ačkoliv jsem byl trochu zklamán nepřítomností slibované plně automatické správy základny, přesto musím pochválit vývojáře z Gas Powered Games za snahu při navrhování drobných vylepšení. Pokud nechcete ztrácet čas stavbou základny, je možné stavební jednotce vytvořit přes klávesu Shift budovací plán. Ukážete si, kde chcete mít jakou budovu, obranou strukturu či těžební zařízení a všechny tyto pokyny se uloží do fronty. ![]() Hratelnost Následující kapitola je možná nejdůležitější vůbec, protože k čemu je vám kvalitní příběh a dobré nápady, kdyby vás podobná RTS nudila k smrti. SC v tomto směru nezklamal. Ačkoli herní systém není ve srovnání s jinými hrami nikterak revoluční, přesto vývojáři dokázali využít ve svůj prospěch slabých míst konkurence. Řeč je například o velkém počtu druhů jednotek a gigantických bitvách stovek strojů vybavených nejrozličnějšími zbraněmi. Variabilita zbraňového arzenálu je vskutku vynikající a nejde jen o kosmetickou záležitost. Opravdu musíte myslet na všechno a vždy vhodně kombinovat své armády. Nesmíte proto zapomínat na průzkum, dále mít vybavení pro boj na blízko, na dálku, protileteckou obranu, raketomety, artilerii a neméně důležité letectvo a námořnictvo, popřípadě obojživelné stroje. ![]() ![]() ![]() Důležitou roli sehrává i dobře zvládnutá logistika. Velení vás v některých misích nutí rychle zasahovat na opačných částech mapy, přičemž v cestě kolikrát stojí nepřátelské síly, kterým je lepší se vyhnout než ztrácet čas s jejich zdlouhavou likvidací. V takových chvílích lze podniknout třeba menší klamný útok po zemi na odlákání protivníkovy protiletadlové obrany a následně vytvořit vzdušný transportní most s cílovým místem. Ať tedy některé úkoly vypadají jako docela slušné oříšky, vždy se dá vymyslet nějaké chytré řešení, kterým podobné obtíže překonáte. Rozhled, jak se patří ![]() Teď si zřejmě říkáte, že tohle všechno zní až moc hezky na to, aby v tom nebyl nějaký háček. A bohužel máte pravdu. Ačkoli je zdejší AI neboli umělá inteligence na velmi dobré úrovni (občasné bloudění a zasekávání vlastních jednotek nepočítám), na můj vkus přítomnost počítačem řízených hráčů v singleplayerových kampaních a skirmish mapách neúměrně zatěžuje hardware počítače, zejména jeho procesor. Nejedná se o pouhou pihu na kráse, ale naopak dle mého soudu o docela vážný problém. ![]() ![]() ![]() Multiplayer Síťová hra je u podobných her doslova klíčová a v případě SC tomu není jinak. Jak jste se už mohli dočíst v našem článku o multiplayerové betě, předpoklady k tomu tato hra rozhodně má. Alternativou a zároveň vynikajícím tréninkem pro multiplayerová klání je skirmish, jenž obsahuje stejné scénáře a herní módy. Kromě klasiky, kdy je hlavním cílem soupeřova základna, jsem si oblíbil i tzv. Assassination mód, ve kterém jde především o zničení nepřátelské velitelské jednotky. Jen si musíte dát velký pozor na to, že při usmrcení protivníkova velitele dojde k pořádné nukleární explozi, která hravě smete i vaši hlavní jednotku, byť stojí od epicentra v uctivé vzdálenosti. ![]() Jednotlivé mapy jsou určeny pro dva až osm hráčů a rozlišují se zejména svou velikostí. Malé mají rozlohu například 5x5 km a ty největší až 81x81 km (tj. úctyhodných 6561 čtverečních kilometrů). Design map je obvykle rovnoměrný, aby žádný z hráčů nebyl ve výhodě oproti ostatním a byly tím zaručeny rovné podmínky pro všechny. Grafické orgie nahrazeny krvavými HW nároky Pokud se vám při pohledu na okolní obrázky nepozdává kvalita grafiky (ve srovnání s oficiálně prezentovanými loňskými screenshoty) nejedná se o omyl, nýbrž o holou realitu. Respektive nic lepšího z SC na GeForce 7 pod DX 9.0c prostě nevymáčknete. Otázkou samozřejmě je, jak bude SC vypadat pod DirectX 10 a pochopitelně grafickou kartou typu GeForce 8800 apod. Na druhou stranu musím říct, že tato DX 9.0c grafika nemůže nikoho urazit. Sice není nic extra, ale některé lokace jsou vyvedené velmi pěkně a ruku na srdce, SC není hrou, která je na vizuální podobě postavená. Pro mě samotného mají mnohem větší váhu herní možnosti a hratelnost vůbec. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Hardwarové nároky jsem už zde jednou nakousl a nyní nezbývá než do tohoto vosího hnízda pěkně šlápnout naplno. I když vím, že můj počítač ve složení AMD Athlon 64 3500+ a 2GB RAM a GF 7900GTX nepatří mezi úplnou špičku, přesto ho stále považuji za velmi dobrou herní mašinu, na které všechny dosavadní RTS běžely bez větších potíží. Zde se však ukázalo, že to nestačí. Překvapením navíc bylo, že SC zas tak moc neždímal mojí grafickou kartu (benchmarky zde). Ať jsem totiž nastavil rozlišení 1280x1024 s vysokými detaily nebo 1024x768 s nízkými detaily, výsledný počet snímků za sekundu byl v podstatě stejný, tedy nízký. Jasná známka toho, že hru nebrzdila grafická karta, nýbrž procesor počítače. Vyplývá to ze samé podstaty hry, v níž je alfou a omegou velký počet jednotek na obrovském bojišti. Ještě zajímavější bylo zjištění, že nejvíce se tento neduh projevoval ve scénářích, kde jsem hrál proti počítači (tedy singleplayerové kampaně). V multiplayeru nebo sandbox módu (trénink bez soupeřů), kde se žádná nepřátelská AI nevyskytuje, totiž byla situace o poznání lepší. Po konzultaci se známými, kteří rovněž měli možnost SC testovat na svých počítačích, se ukázalo, že majitelé dvou a více jádrových procesorů (nezáleží jestli AMD nebo Intel) mají s chodem SC citlelně méně problémů než já. Dvoujádrový procesor se tedy v tomto případě ukazuje jako nutná investice, nicméně nemůžu se zbavit dojmu, jestli by SC neměl projít určitou optimalizací, protože většina lidí stále ještě má obyčejný jednojádrový procesor (minimální a doporučené HW nároky naleznete zde). Závěr ![]() Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa... Související články: Recenze bety, Dojmy z MP bety, Dojmy z GC, Mega-preview, Novinky |
Bergy | |
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře |