Superstars V8 Racing - recenze
zdroj: tisková zpráva

Superstars V8 Racing - recenze

8. 7. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Italský šampionát cesťáků, o kterém mnozí ani netušili, že existuje. Vozový park slušný, tratě lákavé a jízdní model ucházející. Od Milestone? Proč to neřeknete hned!

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 8.července 2009
Verze: PC/evropská/anglická
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Vývojáři z italského studia Milestone si tedy opravdu nevydechnou. Jen co nás v rychlém sledu otestovali na strojích jedné stopy v MotoGP 08 a hodně čerstvém SBK09, už se vrata jejich pomyslné garáže otvírají znovu, aby z nich pod taktovkou společnosti Black Bean vyjela další závodní hra. Alespoň že motorkám dali protentokrát vale a hlavní roli přebírají zase automobily. Podaří se navázat na někdejší úspěšné tituly SCAR: Squadra Corse Alfa Romeo a Evolution GT?

 Italské cesťáky
Co si budeme povídat, italský šampionát Superstars V8 není zrovna špičkovou a celosvětově známou závodní sérií. Mnozí o ní dost možná slyší vůbec poprvé. V tomhle ohledu jsou na tom pro našince lépe snad i tak exotické záležitosti jako australské V8 Supercars (měly svou vlastní hru a zviditelnila je i série ToCA Race Driver) nebo švédské mistrovství cestovních automobilů STCC, kteréžto svého času propagovali Digital Illusions a následně také SimBin.

Zmíněné tituly přitom můžeme označit za zajímavé a hlavně dobré. Měli jsme je snad odkopnout jenom proto, že stejně jako aktuální Superstars V8 Racing byly spíše popelkami, zdánlivě bezejmennými a ne zrovna atraktivními? Jistě že ne, stačilo jen překonat prvotní nedůvěru a odhalit, proč si autoři vybrali zrovna tahle auta. A s novinkou studia Milestone je to stejné. Snaha o propagaci domácích závodů a jistá míra patriotismu je vcelku zřejmá. Jak by se asi ve světě tvářili, kdyby se jim nějací čeští vývojáři pokusili vnutit náš Škoda Octavia Cup? To dnes asi nezjistíme, pro začátek přijdeme na kloub tomu, co Italy láká na jejich šampionátu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nadupané osmiválce
První pohled do vozového parku vyloženě potěší. Motory vesměs disponují výkonem kolem čtyřset koní a na výběr tu jsou oblíbené modely předních značek. Valnou většinu zastupuje v závodním poli firma BMW (M3, M5 a 550) následovaná Audi RS4 a Jaguarem S Type R. Licence je bohužel trochu polovičatá a zjevně ne všechny automobilky odsouhlasily účinkování svých vozů ve hře. Čtyřlístek Chevrolet CR8, Chrysler 300c SRT8, Cadillac CTS-V a Mercedes C63 tak oficiálně absentuje. V Milestone to ovšem vyřešili tradičním způsobem a jmenované modely jsou tady k dispozici, byť klasicky pod smyšlenými jmény.

Licence kolem hry obecně vzato vůbec trochu tápou. S právě probíhající sezónou 2009 totiž nekorespondují okruhy ani auta v garážích, obé odkazuje spíše na loňský ročník. To ale příliš nevadí, jednak nalezneme v kalendáři závodů o jednu trať více (letos se šampionát podívá pouze do devíti destinací) a potom, vzhledem k popularitě série asi našinec nebude řešit ani akurátní složení jezdeckého ansámblu. Mezi povětšinou italskými a španělskými jezdci vyčnívá snad jen Maria De Villota, jediná žena za volantem, a potom samozřejmě hvězdný Gianni Morbidelli, pilotující svého času i monoposty Formule 1

 Za krásami Apeninského poloostrova
Závodní tratě způsobily v mém případě malé nadšení. Ne že by jich snad bylo tolik (ruku na srdce, desítka závodišť není zrovna kdovíjaké terno) případně převažovala tak oblíbená klání v městských ulicích. Naopak, všechny tratě jsou permanentími okruhy, veskrze zasazenými do přírodních scenérií. Leckomu by se zpočátku nemuselo pozdávat ani jejich umístění, vždyť série Superstars obráží prakticky pouze území Itálie, s menšími výlety do Portugalska (Portimao) a Afriky (Kyalami). Přesto nudit se asi nebudete a to i za předpokladu, že už máte v závodních hrách něco odježděno.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Proč? Třeba z důvodu, že se závodí na okruzích kam se běžně auta nepodívají a většinou je máme spjaty spíše s motocykly. Cestovní vozy v Mugellu, Misanu, Vallelunze a Valencii? To zní opravdu dobře. Málokoho asi nechá v klidu také slavná Monza. Zcela nečekaně však zaslouží obdiv především prakticky neznámé tratě, po kterých se běžně dost možná neprohánějí ani fajnšmekři vyznávající rFactor. Adria, Magione, Varano… všechny jsou mnohdy až děsivě úzké, plné krásných zatáček, šikan a vůbec šikovných míst vhodných k předjíždění. Jestli už vás taky nudí ty moderní sterilní okruhy z pera architekta Tielkeho, tohle je opravdu skvělá alternativa.

 Seriózní zábava
Po stránce herní pojali tvůrci vše hodně seriózně, dalo by se říct až simulátorově. Tentokrát žádné hrátky s časem jako ve SCAR nebo kariéra spjatá s vývojem řidiče, kterou předváděli v Evolution GT. Jen obvyklé strohé herní módy, rychlým závodem a tréninkem počínaje, a kompletním závodním víkendem, neřku-li celým šampionátem konče. Stejně jako u superbiků, i tady se můžete do víru závodů doopravdy ponořit a pilovat před nedělí jednotlivé tratě ve volných trénincích, nebo se svědomitě připravovat na kvalifikaci. K dispozici jsou totiž nejen údaje z telemetrie, ale také relativně propracovaná garáž, s možným nastavením převodovky, případně podvozku.

Chybět bezesporu nemůže ani multiplayer, zde čistě zaměřený na jednotlivé závody – což zmiňuji jen pro případ, že už jste si oblíbili týmová a celosezónní klání v SBK09. Na druhou stranu, jezdí se tu až s dvanácti vozy na trati a servery zaznamenávají i nejlepší časy pro ten který okruh, či sestavují žebříčky nejlepších pilotů. A mluvíme-li o studiu Milestone, můžete si být jisti, že se nezapomnělo ani na obvyklé „příběhové“ scénáře. Challenge tady jsou poněkud nelogicky skryty pod záložkou Superstars licenses, přežijete-li však prvotní zklamání (žádný virtuální řidičák si tu opravdu vyjíždět nebudete) čeká na vás obvyklá nálož úkolů. Vypíchnutí pak zaslouží takzvané duely, jenž si vzaly na paškál rivalitu mezi značkami. Inu bitvy typu Audi versus BMW, nebo Jaguar kontra Chevrolet, potěší vždycky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Slušný fyzikální model
Jízdní model je rozhodně sympatický, přestože o přílišné simulaci nemůže být řeč. Studio Milestone obvykle cílí na zlatý střed a nejinak je tomu u Superstars V8. Auta určitě nejezdí tak ztuha, jak to známe ze SCAR respektive Evolution GT. Mírný posun a jakási snaha o přívětivější tvář je zde více než zřejmá. Na druhou stranu, do arkády je stále hodně daleko a na časy klasické série Screamer už v Miláně zdá se dávno zapomněli. Z přednastavených profilů máte na výběr mezi volbami arcade a simulation, přičemž tyto se liší v podstatě jen použitými pomocníky. Helpy usnadňují v zásadě jen řízení a zapojují do hry elektroniku (TCS, ABS, ESC) pokud chcete, k dispozici je i automatická převodovka pro všechny vozy.

Chování aut na trati každopádně ctí zákony fyziky a v potaz jsou brány i výše vyřčené údaje o výkonu. Krotit 400 koní, tím spíš sedíte-li v nějakém BMW se zadní hnanou nápravou, vážně není legrace. Trochu jistoty poskytuje vlastně jen čtyřkolka Audi, ostatní vozy mají neustále tendenci se přetáčet a bez kontroly trakce jsou výjezdy ze zatáček často opravdu perné. Zvlášť na mokru, potažmo tam kde je dráha mírně klopená. Kola občas proklouznou dokonce i při řízení na klávesnici a s TCS… toliko tedy k míře realismu. Konečně data z telemetrie ani setup vozu nebývají znakem obyčejných arkádových závodů.

 Ostré závodění
Když už jsme u realismu, Superstars V8 dokáží brát v úvahu také záležitosti typu opotřebení pneumatik a dodržování pravidel. Během jízdy je tak záhodno respektovat signalizaci traťových maršálů vlajkami a vůbec se chovat podle dobrých mravů. Ačkoliv tenhle typ závodů bývá vždycky hodně kontaktní a drsný, za zvlášť nebezpečnou jízdu je tu časová penalizace, stejně jako za zkrácení trati. Naneštěstí tohle se týká především hráče a soupeřům lecjaký ten podraz projde. Pomalu tak narážím na umělou inteligenci, ne vždy zrovna férovou a jedoucí v duchu fair-play.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Obtížnost je vymezena čtveřicí úrovní, obligátní rozvržení Easy až Hard doplňuje ještě mistrovská Legend. Celkově může s tím co oponenti předvádějí panovat spokojenost, na nižších úrovních je aplikován i catch-up, vybere si každý. Potěší i velká soutěživost, počítač dotírá jak může a do předjížděcích manévrů se pouští prakticky neustále. Je radost vidět na uzoučkých tratích klidně tři vozy jedoucí bok po boku. AI ovšem občas nedává moc pozor na své okolí a soupeř mne nejednou vytlačil z trati – jako bych byl neviditelný. Jel si dál svoje, držel si ideální stopu v zatáčce a že má někoho vedle sebe, a na výjezdu ho tlačí za obrubník, mu bylo putna.

Navážu hned modelem poškození, který je samozřejmě implementovaný, na vizuální podobě aut se ale příliš neprojeví. Všechno vlastně začíná a končí u popraskaných a plandajících nárazníků, na nějaké pokrčené plechy, utrhané kapoty nebo pavouky na skle se tu nehraje. Osobně nemám výhrady, ostatně jistě za tím bude licence a při rozumném počínání na trati víc než poničené plasty vlastně ani nejsou potřeba. Přesto chápu hráče, kterým to bude málo, až budou dělat psí kusy, ve snaze vůz rozbít. Důležité nicméně je, že vše vyřčené se týká opravdu jen vizuálu – jinak stačí dvě velké rány a auto už skoro nepojede. Model poškození rozlišuje pohon, brzdy i řízení… a věřte, že poničený vůz co táhnul na stranu jsem raději odstavil, než abych za každou cenu dokončoval závod.

 Solidní zpracování
Vizuální provedení v žádném případě neurazí, přestože naprostá špička to pochopitelně není. Milestone však nepatří k tříáčkovým studiím, jejich technologie neútočí na top zástupce žánru a konečně ani Black Bean nejsou tím největším distributorem na světě. Tyhle hry prostě spadají do trochu jiné kategorie, čemuž ostatně odpovídá i cena. Přesto modely aut jsou povedené a stejně tak na tratích si dal někdo záležet. Subjektivně vzato mi přišly pestřejší a detailnější, než jejich obvykle kritizované kolegyně ze sesterských sérií MotoGP a SBK. Ačkoliv zastaralí, placatí a nepohybliví diváci okupují tribuny i tady.


Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Celkové vyznění grafiky navíc zachraňují post-produkční efekty v čele s motion blur, rozostřením a pěkně zvoleným nasvícením. Superstars V8 prostě vypadají pěkně, čemuž jistě napomáhá také zvolený barevný nádech. Navrch nemohou chybět ani efektní replaye, stylizované do televizního přenosu, stejně jako kouzelné efekty s počasím. Trochu diskutabilní je absence deště, hra zná jen suchou a mokrou trať. Nic mezi tím neexistuje, obloha může být jasná nebo temně se mračící, kapek na skle se ale nikdy nedočkáte. O úžasný asfalt plný louží a vyjetých stop nás ale grafici připravit nemohli a tentokrát vypadá snad ještě lépe, než u motorek.

Leckdo se možná bude shánět po kameře z kokpitu. Ta tu opravdu není, v tomhle ohledu se tvůrci drží módní vlny a na pohled přes palubní desku jednoduše kašlou. Vystačit si musíme jen se dvěma externími záběry na vůz, kamerou na nárazníku a její kolegyní na přední kapotě. Návdavkem je možno vyřádit se při opakovačkách, ve kterých přibyly možnosti jak scénu snímat, hýbat s kamerou… pro virtuální fotografy a režiséry ideální. Hardwarové požadavky jsou pak podle předpokladů mírné (minimem je procesor 2,4 GHz a GeForce 6600) a ozvučení veskrze standardní. Motory vrčí a hudba podbarvující brouzdání v menu, jakož i záznamy závodů, je vcelku sympatická.

Stáhněte si: Demo, Trailer...

Související články: Novinky, SBK-09 recenze

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje



 
 
Marek Beniač

Nejnovější články