Sudden Strike III CZ - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Sudden Strike III CZ - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

14. 1. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Byly doby, kdy Sudden Strike s přehledem ovládal celou bitevní vřavu mezi válečnými strategiemi. Pak ovšem přišla éra Blitzkriegu či Codename Panzers, vůči nimž zakladatel žánru přechází do protiofenzívy, prvně ve 3D.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 14.ledna 2008
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: česká/PC/prodávaná
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Byly časy, kdy Sudden Strike s přehledem ovládal celou bitevní vřavu mezi válečnými strategiemi. Pak ovšem přišel útok konkurentů, ať už šlo o Blitzkrieg či Codename: Panzers. Sudden Strike se na chvíli stáhnul, ale nyní se vrací a přechází do protiofenzívy.

Už mnohokrát jsem recenzi na válečnou strategii uvedl tím, že v tomhle žánru je opravdu nabito. A navíc každým rokem přituhuje. Nyní se navíc vrací ikona moderních válečných realtimovek, vyzbrojená nejen trojkou v názvu, ale také kouzelným zaklínadlem 3D. Tak se pojďme podívat, zda se návrat skutečně vydařil.

Rozmanité kampaně
Herní nabídka je vcelku klasická – samostatné mapy, multiplayer (až osm hráčů přes internet nebo LAN), a samozřejmě hlavní lákadlo pro hru jednoho hráče - kampaně. Těch tu máme slušných pět, přičemž do velitelských rukaviček se vám díky nim dostanou skoro všechny zásadní válečné mocnosti, a navíc se mrknete i do (v mnoha podobných hrách opomíjeného) Tichomoří. Konkrétně do bitvy o Iwo Jimu, do níž se můžete zapojit na straně Američanů nebo Japonců. Samozřejmostí je pak klasické vylodění v Normandii hrané za Západní spojence, či naopak obrana Francie v kůži německých vojáků. A nechybí ani Východní fronta, kde se v roli sovětských soudruhů mrkneme na Krym.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Kampaně jsou samozřejmě rozděleny do jednotlivých misí, které jsou samy o sobě hodně dlouhé. Na každé z poměrně velkých map budete klidně bojovat i několik hodin, samozřejmě v závislosti na zvolené obtížnosti. Osobně je mi trochu líto, že si celým tažením nemůžete vést alespoň některé jednotky, které by se postupně vylepšovaly – tak jak to známe třeba z prvního dílu Blitzkrieg nebo série Codename: Panzers. Je ale fakt, že řada Sudden Strike si na management armády mezi misemi nikdy nepotrpěla, takže nejde vlastně o žádné překvapení.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vylodit a hurá na nepřítele
V každém scénáři na vás čeká vždy několik úkolů; jde přitom o zadání obranná i útočná. Mise leckdy začíná vyloděním na pláži – to je obvykle řež, ve které při sebelepším velení prostě ztratíte spoustu mužů a strojů, a hře to příjemně přidává na autentické atmosféře nelítostné války. Samozřejmě se budete rychle snažit zdecimovat palebná obranná postavení nepřítele, aby další a další posily, které vám přijedou, měli snazší úlohu a dokázaly překonat obranné linie.

Když se zkonsolidujete (a případně odrazíte nějaká ten protiútok), začne klasická piplačka a zadávání povelů jednotlivým mužům či malým skupinkám. Důstojníky s dalekohledy naženete do pozorovacích věží, snipera schováte do lesa, vojáky s puškami a samopaly přemístíte do bunkrů a zákopů... a samozřejmě obsadíte co nejvíce opuštěných děl a jiných strojů. A pak už hurá do plnění dalších úkolů – obsazování důležitých objektů, ničení nepřátelských dělostřeleckých baterií... Vše samozřejmě probíhá v reálném čase, i když je možné čas kdykoliv zrychlit, zpomalit či zcela zastavit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Pořád se něco děje
Dost událostí ve hře je samozřejmě naskriptovaných, nicméně vesměs je tak provedeno s citem, takže to nijak nenarušuje atmosféru pravé nefalšované válečné vřavy. Představte si třeba, že jedním z vašich cílů je dobytí nádraží. Po průzkumu a dělostřelecké přípravě se na opevněné nádraží vrhnete s pěchotou a tanky a nepřítele zmydlíte. Za chvíli už ale musíte čelit mohutné protiofenzívě, a i když se vám třeba podaří významnou část sil nepřítele zničit, musíte nakonec ustoupit.

A situace se opakuje, opět nádraží získáte, ale protivník zase najde nějaké rezervy a opět vám bude znepříjemňovat život protiútokem... Prostě klasická přetahovaná, ale samozřejmě jen v případě některých pozic – o jiné se s vámi nepřítel takhle mordovat nebude, protože pro něj třeba nejsou tak důležité... přesně jako ve skutečnosti.

 Slušná AI
Nejde samozřejmě ale jen o skripty, počítačový protivník leccos vymyslí i bez přímého zásahu programátorů. A že umí docela slušně zavařit. Možná i díky tomu, že zvláště v misích, kdy musíte útočit, je obvykle zakopán na výhodných pozicích a navzájem dobře kryje své palebné posty.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Příjemné je také to, že nepřátelští vojáci či stroje obvykle nečekají, ale snaží se aktivně vyjet proti nepříteli, který je třeba neviděn ostřeluje. Tím mám na mysli hlavně situace, kdy například se sniperem kosíte nepřátelské vojáky – váš sniper totiž samozřejmě vidí dál a může je odstřelovat z dálky, neviděn. V některých jiných hrách v podobné situaci nepřátelé tupě čekají na smrt. Tady ne. Analogicky to vypadá, když dělostřelectvem z bezpečné vzdálenosti ostřelujete soupeřův tank, který vás nemůže ohrozit (a který vy vidíte třeba díky důstojníkovi schovanému v nedalekém domě).

Pestrá paleta jednotek
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jednou z velkých předností série Sudden Strike je obrovské množství různých jednotek, a hlavně možnost využití i té zdánlivě nejslabší. Tanky, dalekonosná artilerie, protitanková či protiletadlová děla mají svoji úlohu celkem jasnou. dobře využít se ale dají třeba i lehké vozy s kulometem – proti útoku pěchoty na otevřeném poli vám prokáží výbornou službu. A nebo přímo pěchota: naprosto neocenitelná při bojích ve městech, kdy zabírá dům po domu, obsazuje nepřátelské kulomety a děla... Prostě paráda. A nechybí ani takové lahůdky, jako je třeba obří dělo na speciálním vlakovém vagónu či různé prototypy.

Nově se některé bitvy přesouvají na moře, kde můžete využít různé dělové čluny, ponorky a další bojová plavidla. V Sudden Strike 3 se objevuje i docela dost různých letadel – nicméně opět je nebudete ovládat přímo, ale jen zvolíte jejich použití (bombardování, kanonáda z křižníku) a cíl. Kromě toho se můžete dočkat i dalších taktických výhod, jako je třeba přivolání úderu těžkého dělostřelectva či podpory z nedalekého bitevního křižníku. A můžete dokonce využít si služeb radaru – tedy pokud ho nejprve obsadíte.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Autenticita
Osobně mám trochu pocit, že se třetí díl malinko odklání od realistických dostřelů a výdrže dobře známých z předchozích dílů; alespoň u některých jednotek. Třeba artilerie prostě nemá takový dosah, jako dříve. Ale nejsem hardcore ultra znalec válečných strojů, takže to berte spíš jako námět do diskuze. Každopádně pořád jde ale o hru s důrazem na autentické parametry jednotek a takové detaily, jako je třeba různé pancéřování zpředu, z boků a zezadu, stejně jako rozložení poškození na jednotlivé části strojů.

Chcete-li jednotky dobře využít, musíte se samozřejmě naučit herní mechanismy a ovládání. Není to nic složitého, označování skupin a povolení/zakázání pohybu či střelby jistě znáte z minulých dílů, novinkou je pak nastavitelný model chování (opatrný/defenzivní/agresivní). I když si nebudete své vojsko moci nijak piplat mezi misemi, potěší alespoň dobře známé získávání zkušeností v rámci jedné bitvy – a některé scénáře jsou tak dlouhé, že se vyplatí ukazatel „expů“ sledovat a do nejtvrdších bojů nasazovat ostřílenější veterány.

Zkušenosti přitom nezískávají stroje, ale (logicky) jejich posádky, které leckdy i zničení svého vozidla přežijí a můžete je tak nahnat třeba do jiného tanku. Vyšší zkušenost se přitom projevuje (opět logicky) hlavně při rychlosti nabíjení a střelbě. Hezké, že? I když již dříve použité...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry v galerii

HW nároky
Grafika, poprvé vyvedená ve třech rozměrech, rozhodně není zlá, ale engine je dost náročný na hardware. Uváděné minimum je CPU 2,8 GHz, 1 GM RAM a GeForce 6800 a musím říci, že na podobné sestavě si plynule zahrajete maximálně v rozlišení 1024x768 a se staženými detaily. S lepším strojem samozřejmě stoupá kvalita obrazu a na nadupané mašině si užijete válčení v pěkné a detailní grafice. Lepší optimalizace by ale rozhodně neškodila, i když je fakt, že příznivci strategií – mne nevyjímaje – se obvykle spokojí i s trochu horší grafikou, hlavně když je hra zábavná a promyšlená.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hra je poměrně dost těžká, možná bych řekl i nejdrsnější z celé série. A těžko říci, zda je to vyloženě dobře – hardcore stratégům by jistě stačil pořádný záhul na vyšší obtížnosti, snadné nastavení by pak mohlo být lehčí a přístupnější začínajícím hráčům; ti totiž takto zas tak moc šancí nemají. Pro zkušenější hráče jde ale (opět) o solidní záležitost a hlavně zajímavou alternativu třeba k posledním dílům Blitzkriegu, které jsou přeci jen drobet masověji orientovány, stejně jako celá série. A navíc s českými titulky a za nižší než běžnou cenu (nyní 699 Kč).

zdroj: Archiv


october trailer

zdroj: Archiv


první video z roku 2006

Stáhněte si: Dema, Přídavek, Trailery, Videa...

Související články: Novinky, Recenze předešlých dílů Sudden Strike

 
Jiří Sládek
autor je manažerem Hratelně, Digitalne a dalších magazínů portálu Centrum.cz





 
 
Jiří Sládek
Smarty.cz

Verdikt:

Solidní válečná strategie s několika novinkami, obrovskými mapami a širokou paletou jednotek, určená hlavně zkušenějším hráčům.

Nejnovější články