Stranger - recenze české verze
4/10

Stranger - recenze české verze

7. 1. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Vezměte strategický základ, přimíchejte dvě polévkové lžíce kouzel a zaklínadel, přisypte špetku magických krystalů a vše řádně zamíchejte s RPG prvky připravených dle klasické receptury. Co z toho vznikne?

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 7.ledna 2008
Verze hry: česká/PC/prodávaná

Obrázek zdroj: tisková zpráva Výpravné RPG s těmi nejlepšími prvky strategie.
Jedinečné úrovně s dokonale propojenými mapami.
Lítý boj tváří v tvář i diplomacie.
Nový systém kouzel a očarování předmětů.
Pestrá paleta předmětů a vybavení.

Tohle o titulu Stranger krom jiného vypovídá originální obal, respektive žertovná marketingová hesla na něm natištěná. Ony vlastně ani tak vyloženě nelžou, jako v případě mnoha jiných her, ale jen přehánějí a zavádějí. Ale zároveň napovídají, že Stranger obsahuje hodně různých herních prvků. To může být v některých případech skvělé. A v dalších případech už méně. Třeba u této hry.

Nezačal jsem zrovna přátelsky, a pokud jste již mrkli na hodnocení pod článkem, víte, že příliš optimisticky nebudu ani končit. Není to ale tím, že bych měl apriori nedůvěru k budgetovým titulům (viz třeba nedávné, dle mého názoru v rámci své kategorie velmi povedené Fantasy Wars) nebo třeba ke hrám od Fireglow (viz pro změnu solidní Sudden Strike 3, jehož recenzi si vbrzku budete moci přečíst), a proto se i na Strangerovi poctivě pokusím najít pár zajímavých prvků.

Výpravné RPG s těmi nejlepšími prvky strategie
Ano, jde o mix RPG a realtimové strategie, se spoustou prvků z obou žánrů, které ovšem nejsou nijak valně pospojovány ve fungující celek. Příběh není úplně klasický, ale ani zcela převratný. A navíc, je vyprávěn jen komiksovými obrázky, což tedy není zrovna něco extra. Točí se kolem tří mágů vyhoštěných do Krontu – magické a nebezpečné říše za tajemným portálem. Postupně si vyzkoušíte ovládání každého z nich, přičemž jednotliví hrdinové jsou pochopitelně navzájem odlišní, nejen co do vzhledu, ale zejména schopnostmi.

Naši rekové se postupně budou prokousávat samostatnými misemi spojenými příběhovými komiksy, přičemž celá hra je poměrně dlouhá – „Přes 30 hodin zábavy v kampani pro jednoho hráče!“, hlásá vesele náš oblíbený obal... Přiznám se, do konce jsem to vážně nevydržel; ač si o sobě myslím, že jsem téměř zenový mistr, tolik trpělivosti jsem v sobě prostě nenašel.

Jedinečné úrovně s dokonale propojenými mapami!
Jednotlivé scénáře jsou samozřejmě tvořeny mapou – v mnoha případech dokonce mapami dvěmi, podzemním a klasickým povrchovým „patrem“ – a nějakým tím zadáním. Je fajn, že se obvykle jedná o originálnější úkoly nežli „znič hrad XY“, méně fajn pak to, že postup se stejně zas tak moc neliší. Nejprve obvykle pobijete pár příšer, seberete z nich magické krystaly, za ty najmete pár žoldáků, zabijete více/drsnější protivníky, seberete více krystalů, najmete více/lepší bojovníky...

Lítý boj tváří v tvář i diplomacie!
Cože, cože, krystaly, žoldáci, co to...? Krystaly jsou univerzální surovinou; je jich několik barevných druhů, čemuž odpovídají i základní směry magie, a kromě kouzelných kejklů slouží také jako platidlo. Platidlo k najímání vojáků. To je ta avizovaná diplomacie – dáte vůdci osady podivných skřetů krystaly, on vám dá pár svých borců; jednoduché jako facka. Ale tohle funguje, to zas jo. Své svěřence můžete samozřejmě nahnat do bitvy, přičemž ovládání je klasické „eRTéeSkové“, čili popichování myší a sdružování do skupin s možností přiřadit číselné klávesy...

Problém je, že vaší lítí bojovníci jsou opravdu hodně natuplí, jejich pathfinding je naprosto otřesný a leckdy nereagují ani na ty nejzákladnější příkazy. A navíc jsou vesměs hrozně pomalí! Konec konců stejně jako hlavní hrdinové, opravdu chodí jak připos... prostě jak po nehodě trávicího traktu.

Náladu tak nezlepší ani fakt, že jak hlavní postavy, tak najmutí bijci se postupem času zlepšují (a hrdinové si své zkušenosti samozřejmě přenášejí do dalších misí), což má za následek kromě jiného osvojování různých lepších a lepších schopností – jak fyzických (více životů, lepší boj), tak magických.

Nový systém kouzel!
Kouzel je ve hře celkem dost, a jsou rozdělena do několika kategorií. Hrdinové se samozřejmě mohou soustředit jen na některé, a tomu také přizpůsobují to, jaké krystaly je nejvíce zajímají – ty jsou totiž ke kouzelní potřeba. Krystaly lze navíc použít k blokování účinků nepřátelských kouzel jiné barvy, což je docela fajn nápad. Princip magie je vůbec slušně vymyšlen, ale ve výsledku moc nefunguje – to je pro tuhle hru vlastně tak nějak typické.

Pestrá paleta předmětů a vybavení!
Mluvili jsme o krystalech jako základní surovině, ale máme tu vlastně ještě jednu – kov. Z toho se překvapivě vyrábějí zbraně a brnění (a předměty lze i očarovat), nejlépe v kovárně. Ale musíte jej použít třeba i v případě, že si najímáte jednotky vybavené nějakým tím pižlátkem na nepřátele už jaksi defaultně.

Je docela fajn, že nejen hrdinům, ale i běžným jednotkám můžete měnit zbraň a upgradovat jim vybavení. I když u hlavních postav máte pochopitelně širší možnosti.

další obrázky z této hry v galerii

Super hra...
...to tedy vážně není. Vlastně není podle mého názoru ani průměrná, spíš horší. Kromě výše zmíněných neduhů je dost slabé i grafické zpracování. Prostě vás nijak nezaujme ani prostředí, ani kostrbaté potvory, natož nějaké efekty... hra je celkově zbytečně složitá, k hráči nepříliš vlídná a ani další prvky, které jsme tu už ani nezmiňovali, jelikož by to bylo naprosto zbytečné (obchodování, zabírání stacionárních magických holí, skladiště, a tak dále) celkový dojem nijak nevylepší. A je to škoda, jelikož nápadů čekajících na dotažení a lepší (mnohem lepší) zpracování je ve hře docela dost.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Stranger tak zklamal hlavně na poli zábavnosti a hratelnosti. Mám prostě mnohem raději hry, které třeba nepřinesou skoro nic originálního, ale perfektně odsýpají (Hellgate London je myslím dobrý příklad), nebo naopak nabízejí propracovaný a třeba i pomalejší systém, který ale funguje (typické pro tahové strategie, klidně i hardcore kousky typu Steel Panthers). Stranger bohužel nepatří do žádné z těchto kategorií. Je prostě nudný. A pomalý. Pomalý a nudný. A taky s českými titulky, kdyby vás to zajímalo. Ale hlavně pomalý a nudný.

Stranger multiplayer trailer - stažitelná verze (24 MB, high-res)

Stáhněte si: České demo, Videa...