State of Emergency - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

State of Emergency - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

22. 8. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Grand Theft Auto bez auta. Tak by se dala definovat akční hra State of Emergency od stejných autorů, která vyšla původně pro PlayStation 2 a představuje oddechovou mlátičku pro PC v té nejryzejší podobě.

Autor: Mirek Zeman
Publikováno: 22.srpna 2003


Obrázek zdroj: tisková zpráva Počítačová hra State of Emergency (česky Výjimečný stav) ve mně probudila nostalgické vzpomínky na zašlé časy herních automatů. Jejich zlatá éra vrcholila v první polovině osmdesátých let, kdy tehdejší osmibitové počítače nedokázaly nabídnout okázalé grafické zpracování a tak všichni občas chodili na herní automaty, aby viděli, jaký je rozdíl, když panáčka na obrazovce netvoří deset pixelů. Jedním z nejčastěji zastoupených žánrech na herních automatech byl beat-'em-up, čili „mlátička“ na způsob legendárních Double Dragon či Final Fight. Jejich náplň spočívala v tom, že jste v dvojrozměrném prostředí šli zleva doprava a zabíjeli vše, co se objevilo na obrazovce - a že toho nebylo málo. Z nepřátel jste mohli „vymlátit“ power-up či zbraň, přičemž společným rysem protivníků bylo, že jejich mrtvola na zemi chvíli blikala a pak zmizela.

 Grand Theft Auto bez auta
State of Emergency je rovněž mlátička původem z PlayStation 2, která se od těch automatových liší pouze skutečností, že se odehrává v trojrozměrném prostředí. Jedná se vlastně o jakési „Grand Theft Auto bez auta“ - vydavatel obou her, americké studio Rockstar Games, se totiž rozhodl vybrakovat část jeho původního konceptu.

Ovládáte zde jednu postavu z pohledu třetí osoby, přičemž jedním tlačítkem myši boucháte, druhým tlačítkem myši kopete a třetím tlačítkem myši sbíráte a odhazujete zbraně. Stisk prvních dvou tlačítek současně vyvolá základní kombo a ostatní komba se již vyvolávají automaticky v závislosti na tom, kolikrát do jednoho určitého nepřítele bouchnete či kopnete. Zbraní je ve hře obrovské množství: začínáte u obušku a baseballových pálek, následuje pistole, uzi, AK-47, M16, brokovnice, rotační kulomet, plamenomet a raketomet. Lahůdkami jsou katana a meč.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 První herní mód Chaos
State of Emergency obsahuje dva herní módy, přičemž za základní se považuje Chaos. Chaos nápadně připomíná Crazy Taxi. Vaším úkolem je v omezeném časovém limitu nasbírat určité množství bodů, které vám zpřístupní další úroveň hry. Body můžete získávat například demolicí okolí, ale jsou zde i zvláštní, časové omezené bonusy (zničit tanker zaparkovaný uprostřed čínské čtvrti), za které obdržíte speciální prémie.

Aby vše nebylo tak jednoduché, jste celkově limitováni časem a samozřejmě zdravím. Jinými slovy: od začátku úrovně se vám odpočívá čas a vy jej musíte „nastavovat“ sbíráním power-upů, pocházejících většinou z mrtvých protivníků, abyste stihli nahromadit dostatečné množství bodů. Plněním zvláštních limitů se vám otevírají speciální herní režimy jako Last Clone Standing (zabít 200 bezbranných troubů v co nejkratším čase).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Hromadná mlátička
Atmosféra State of Emergency, resp. především Chaosu je jedním slovem šílená a ze všeho nejvíce připomíná hromadné akční scény z filmů Jackieho Chana. Časové limity jsou velmi kraťoučké, přičemž i sebrání power-upu vám je prodlouží třeba o šest vteřin, což se často rovná době potřebné k jeho uzmutí...

Svým počínáním vždy okamžitě naštvete gangy i policii, takže máte neustále v patách deset 20 nepřátel, což vás nutí neustále běžet, aby vás nedostihli. Pokud k tomu dojde, rozdáte několik úderů a kopů, aby vás vřava vyplivla ven a vy jste mohli utíkat dál. Do toho všeho si připočítejte, že je na obrazovce neustále sto až dvě stě civilistů (jejich zabíjení stojí body), kteří pořád někam peláší například se svými nákupy. Asi si živě dokážete představit, co se stane, když vám mezi ně upadne granát, nebo ujedete plamenometem. Jatka, jatka, jatka.

 Druhý herní mód Revoluce
Chaos jako takový v sobě nemá zakomponován žádný příběh, ten je spojen takřka výlučně s druhým módem nazvaným Revolution. Jeho základní dějová linie spočívá v tom, že vlády nad světem se ujala jediná Korporace (v orig. The Corporation). Ta promptně omezila veškeré osobní svobody a snaží se obyvatelstvo přesvědčit, že jediná cesta ke štěstí spočívá v kapitulaci a - samozřejmě - v nakupování jejích výrobků.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Proti Korporaci stojí podzemní hnutí zvící Svoboda (Freedom). Za Svobodu i za svobodu můžete ze začátku bojovat buď jako ex-šéf policie Macek nebo státní ex-návladní Libra. Později získáte přístup ještě k dalším třem postavám: ex-členovi gangu Spankymu, uprchlému (ex-) trestanci Bullovi a konečně také k extraordinárnímu hackerovi Freakovi.

V Revolution jsou časové limity a hranice bodů pasé. Vaším cílem je pomáhat Svobodě v boji proti Korporaci prostřednictvím plnění nejrůznějších úkolů. Jejich náplň spočívá zejména v demolici nepohodlných budov a likvidaci nepohodlných osob (vedení Korporace), občas narazíte i na mise typu: dojdi na místo A, tam zachraň před popravou našeho informátora a bezpečně jej doprav na místo B. Zde již se zbraně na zemi nepovalují a pro každý úkol máte jednu (nebo žádnou) speciálně vyhrazenou.

 Náplň misí a multiplayeru
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud se vám nepovede z nějakého důvodu úkol splnit, nic se neděje a můžete to neomezeně zkoušet znovu. Misí je 175. Jejich náplň je občas zábavná, ale většinou osciluje mezi naprostou stupiditou (dones věc A z místa B na místo C) a totální frustrací (zabij tři manažery Korporace prchající k východu s milionem policistů), které budete zkoušet třeba patnáctkrát.

State of Emergency nabízí i multi-player pro dva až čtyři hráče, a to v celé řadě nejrůznějších režimů. Základní je samozřejmě hráč proti hráči, ovšem jsou zde i nejrůznější variace na již zmiňovaný Last Clone Standing, se kterým se můžete setkat v single-playeru. V „survivor módu“ zase soupeření končí, když zůstane pouze jeden hráč. Multi-player je ve State of Emergency spíše takovou zajímavostí, než stěžejní součásti hry.

 Nepoužitelné ovládání
Do jisté míry za to může i ovládání. Kdo hrál někdy Grand Theft Auto 3, může potvrdit, že ovládání charakteru je všechno jenom ne odpovídající skutečnosti, takže se zasekáváte za jezdícími schody, trčícími rohy apod. Přesné míření již můžete pustit z hlavy rovnou. K ovládání State of Emergency mám jedinou soubornou výtku: nedá se použít. Na osvědčenou kombinaci klávesnice a myši můžete klidně zapomenou, optimální je nějaký gamepad.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další ilustrační obrázky z této hry naleznete v naší galerii (thx to Nukem)

Třešničkou na dortu je v tomto případě práce kamery, která nevisí za zády postavy (jak byste předpokládali), ale musíte ji v tom fofru manuálně nastavovat. Jednoduchý manévr spočívající v otočce o 180 stupňů a vyvraždění všeho, co vás pronásledují, vyžaduje klavírní virtuozitu. Já jsem to v pozdějších částech hry řešil prostě tak, že jsem se vždy jen otočil a začal pálit naslepo za sebe.

 Technické zpracování
Po grafické stránce je State of Emergency velmi zdařilá, samotné postavy vypadají jako přehnané karikatury, policisté mají navlečeno bojové brnění… je zde zkrátka všechno, co byste od mlátičky očekávali. Patrně největší obdiv si zaslouží skutečnost, že i když se na obrazovce objeví více než sto charakterů, mezi nimiž se proplétá hlavní hrdina s gangstery a policií v patách, hra si stále udržuje svých 60 snímku za vteřinu. Nezpomaluje dokonce ani v okamžicích, kdy vypuknou jatka a vzduchem létají končetiny a krev.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Zvukové efekty jsou rovněž zdařilé, zejména pak zvukové efekty zbraní (a obzvláště zbraní chladných). Hudební doprovod je tvořen generickou směsí rocku a techna, která vyhrává spíše na pozadí a veskrze nijak nevybočuje ze současného průměru.

Stáhněte si: Trailer, Cheaty

Související články: Vše o Grand Theft Auto na Tiscali Games

Mirek Zeman
připravil: jd



 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Pokud pátráte po nějaké obzvlášť hlubokomyslné počítačové hře, tak State of Emergency není ona. State of Emergency je typem hry, která patří mezi relaxační produkty. Žádné zdlouhavé pronikání do děje, žádné zdlouhavé uchopování principů. Máte-li právě chuť relaxovat, prostě přijdete a chvíli hrajete. Něco jako Tetris. Jen tomu něco na první pohled chybí. Že by auto?

Nejnovější články