Autor: Ondřej Broukal Publikováno: 14.listopadu 2005 |
![]() Ach ty bugy! Číslovka vyjadřující počet nedodělků za sebou sice nevleče anoncovaných šest nul - bohudík, přesto se setkání s prolínajícími se objekty, nepřáteli zasekávajícími se za překážkami, umělou demencí, pomrkávajícími texturami a dalšími „vítanými“ společníky milovníka first-person stříleček nevyhnete, a to ani po aplikaci zmiňované záplaty. Na druhou stranu je třeba férově přiznat, že po tomto vcelku žádoucím kroku se boj s programovými bugy stává víceméně podružnou záležitostí (viz. většina běžné hráčské populace provedla uninstall, zůstali jen ti otrlí) a vrásky na čele vám začnou přidělávat spíše bugové naprogramovaní - tedy bugové autory původně zamýšlení, čili brouci arachnidé, kteří s oblibou bombardují Zemi asteroidy vychýlenými z dráhy. Jejich vzhled je jednou z věcí, která dokonale odpovídá hollywoodské předloze. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Nové koště dobře mete ![]() S obyčejnými bojovníky, kteří vypadají jako následek bujarých hrátek mezi pavoukem a kudlankou, si nejlépe popovídá základní útočná puška MK4 s nekonečnou zásobou munice a granáty, které pálí v sekundárním módu. Tahle věcička pálí i v případě, kdy nestřílíte v krátkých dávkách a ona se přehřeje. Tygrovaná verze bojovníka je naopak vůči eMKáčtyřce v zásadě imunní a je třeba dát slovo jiným, ideálně útočné pušce MK2 kombinované s brokovnicí. Její průrazné náboje si i s odolnějším krunýřem vědí rady. ![]() ![]() ![]() Na každého protivníka tedy platí jiná zbraň a co se také hodí vědět - každý hmyzí druh má na svém těle některé(á) méně odolné(á) místo(a). Naučíte-li se se zbraněmi profesionálně žonglovat a mířit tím správným směrem, jste na půli cesty k totálnímu vítězství. Pak už to chce jen maličkosti jako ocelové nervy, hodně štěstí a nadupaný komp, ale k tomu se ještě dostaneme...
Také můžete vzít jed na to, že dojde na procházení opuštěných vojenských komplexů a hledání nějakých těch stisku-lačných tlačítek a jako zpestření by se za jiných okolností dalo považovat eskortování a ochrana důležitých osob. To by ovšem vaši chráněnci nesměli s oblibou hnát směrem dopředu a zatímco budete pacifikovat teprve první skupinku útočících brouků, skupinky dva a tři se budou s radostí pást na jejich křehkém těle. Stejné typy úkolů se každopádně následně v různých intervalech již jen opakují, navíc je průchod hrou zcela lineární, cesta vpřed je jen jedna. Vlastní bojové akce se odehrávají nejenom ve dne, ale v noci, na povrchu planety, v jejím podzemí a dokonce během písečné bouře. Na sterilnost prostředí si tedy stěžovat nelze. ![]() ![]() ![]() Ach ti brouci! ![]() Bohužel stejně jako v demoverzi, i v plné hře přetrvává neduh v podobě nevyvážené obtížnosti. Řadoví válečníci již sice nejsou zdaleka tak tuzí a se správným kvérem v ruce (MK4 nebo taktická útočná brokovnice) si poradíte i ztraceni v jejich moři, avšak aby vám to nebylo líto, posílají na vás autoři s oblibou i nějakou tu těžší váhu jako bonus. Obří Tanker dštící oheň nebo třeba brouk vyvrhující plazmu jsou sami o sobě vcelku snadno udolatelní - stačí pár raketových pozdravů zaměřených na hlavu respektive zadek, ovšem v kombinaci se stovkami potvor rozesetými po okolí představují hodně velký problém. Infarktové situace nastávají ve chvíli, kdy jste obklíčeni běžnými brouky, řítí se na vás dva brouci Nosorožíci, zranitelní pouze na zadku, jenž vystrkují na zlomek vteřiny a do toho se kolem poflakuje Královský brouk, jehož udolání vyžaduje soustředěné trefování drobných klapek chránících oči a jemuž ani exploze menší jaderné hlavice vypálené z příručního raketometu (mimochodem nejsilnější zbraně ve hře vůbec) ani za mák neublíží. To pak má vaše snažení o přežití i pod slupkou bojového obleku zpravidla jepičí život a nepomůže ani vítaná možnost libovolně ukládat pozici. ![]() ![]() ![]() Zachraň se, kdo můžeš V takovém případě nezbývá než zbaběle hledat místa, která jsou díky chybám v umělé inteligenci či přímo v návrhu úrovně pro nepřátele nedostupná a odkud je budete moci v klidu odstřelovat. Je vskutku legrační, že si kůži zachráníte například útěkem do podzemního bunkru, přestože vchod nechrání žádné dveře a prošlo by jím i to největší monstrum. Jako by se zde nacházela neviditelná bariéra, kterou nikdo jiný než člověk nedokáže projít. Naopak schovávání se za bednami či v kovových kontejnerech není úplně optimálním řešením vzhledem k víceméně absentujícímu koliznímu systému a prolínaní všeho možného i nemožného. Brouk procházející stěnou rozhodně nepatří mezi zdejší vzácné druhy. ![]() Optimalizace? To fakt neznám Grafika jako celek vychází nakonec jako průměrná, neboť i ona má svoje dny a třeba prostory arachnidské líhně vypadají vskutku fantasticky. Některé vizuální efekty se opravdu povedly, zejména plameny a vzduch tetelící se horkem nebo třeba výplně ochranných bariér. Na druhou stranu je prostředí chudé, textury nijak zvlášť detailní a určité barevné kombinace mi přišly jako docela divoké. Co se 3D modelů týče, k nepřátelům nemám výhrad. Jsou věrni předloze a zejména ti objemnější působí věrohodně, na první pohled budí respekt a skutečně máte pocit, že v porovnání s nimi jste jen malinkatý skřítek. Naopak pozemšťané vypadají mírně řečeno divně. Ponechám-li stranou jejich nadměrnou hranatost, nejvíc mě iritovala skutečnost, že jejich stehna i lýtka mají prakticky stejnou tloušťku a pak to vypadá, jako by místo nohou měli vídeňské párky. Možná je to z mé strany zbytečné hnidopišství, ale tohle mi, nevím proč, prostě a jednoduše vadilo. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Nicméně povídání o vzhledu je tak jako tak mlácením prázdné slámy, když má hra v porovnání s vizuální kvalitou notně přehnané hardwarové nároky a i na vyhovující sestavě je ideální počet snímků za vteřinu často nedostižnou metou. A to raději nerozpitvávám různé problémy na různých počítačích jako chybějící textury, propadávající polygony a tak podobně. Holt optimalizace je pro autory evidentně cizím pojmem. Hudba i zvuky jsou na tom lépe, ale stále jsem nezjistil, koho, že to ve hře vlastně daboval tolik inzerovaný Casper van Dien, představitel filmového Johnnyho Rica. Nebo snad ony proklamace o přítomnosti jeho hlasu měly ve výsledku znamenat, že ho uslyšíme jen z přítomných ukázek licencovaného snímku? Aby moje svědectví bylo kompletní, musím zmínit přítomnost multiplayeru s vcelku žalostným počtem 4 map pro Deathmatch a Team Deathmatch a třemi kousky pro kooperativní hru, která asi jako jediná stojí za vyzkoušení a v níž spolu s kamarády můžete čelit arachnidské hrozbě pospolu. Každopádně rovnou zapomeňte na jakékoliv rozdělení postav do jednotlivých zbrojních tříd a nějaké to speciální vybavení. A už vůbec nedoufejte, že byste měli možnost nasoukat se do skeletu některého z brouků a svými kusadly okusovat nebohé človíčky, což se logicky nabízí a znamenalo by to jistě velikánské oživení. A přece se to dá hrát ![]() Stáhněte si: Dema, Trailer, Videa, Cheaty, Patch Související články: Novinky, Starship Troopers RTS recenze (11/2000) |
Ondřej Broukal | |
autorovi je 28 let, vystudoval VŠE v Praze a býval redaktorem GamePage; nyní působí jako tvůrce pořadu Top Games na TOP TV a jako externista magazínu Gamestar; orientuje se především na 3D akce, ale nepohrdne ani pořádným RPGčkem či adventurou |