Star Trek: Legacy - recenze
4/10
zdroj: tisková zpráva

Star Trek: Legacy - recenze

27. 12. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Měla to být nejlepší herní adaptace Star Treku. Plnohodnotný DirectX9 engine, spousta vychytávek a především obsažení všech epoch od dob původního seriálu z hlubokého vesmíru. Ale ve skutečnosti jde o...

Autor: Jan Rod
Publikováno: 27.prosince 2006
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická/PC
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
První informace o Star Trek: Legacy, které jsme měli možnost na jaře loňského roku číst, byly velkým příslibem. Plnohodnotný DirectX 9 engine, spousta vychytávek a především to, na co se všichni Trekkies těšili asi nejvíce – kompletní adaptace všech epoch od dob původního seriálu, až po nejmladší sérii Enterprise. A ještě ke všemu produkci zaštítila Bethesda, stojící za slavnou RPG sérií The Elder Scrolls. Zkrátka a dobře, na hru jsem se moc těšil a určitě jsem nebyl sám.

Do jakého žánru Star Trek: Legacy spadá? Na mnoha obrázcích hra vypadá velmi akčně, na jiných zase zahlédnete taktickou mapu a další lodě federace, které máte na povel. O strategii ale rozhodně nejde, nazval bych to jako taktickou akční hru. Vše vidíte z pohledu třetí osoby, v případě větších bitev však můžete přepnout na taktickou mapu a z ní komandovat ostatní plavidla. Většinu času to ale není příliš potřeba a vy si budete užívat spíše akční pojetí.

 Po stopách borgských
Na začátku je vám odvyprávěna základní část příběhu, která toho dohromady příliš neřekne. To je dobře, protože časem se touha po tom vědět, jak vše dopadne, stane hlavním hnacím motorem pro pokračování v hraní. Kapitán Archer, první ST inkarnace ve hře, a jeho loď, Enterprise NX-01 jsou vysláni na průzkumnou pátrací misi. Postupem času ho příběh zavede k vulkánské vědkyni T’uerell, která je pojítkem pro všechny ostatní části hry. Její tajemství, které zůstane víceméně zahaleno až do skoro poslední chvíle, stojí rozhodně za to, takže by byla škoda ho odkrýt. Jen prozradím, že vulkánská dlouhověkost a touha po moci zde hrají velkou roli.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

První rozčarování, respektive klení přijde hned při tutoriálu. Výuková mise je dost krátká a navíc vás rozhodně nenaučí vše. Zpočátku budete asi bojovat se systémem ovládání (i kvůli špatnému popsání kláves v manuálu), kdy jedna klávesa (resp. klávesy) otevřou menu pro akce dané tomu kterému objektu. Myší pak vybíráte a konáte (skenování planet, aktivace tažného paprsku a další činnosti). Pohyb myši, zvláště na taktické mapě, také není úplně optimální a má menší setrvačnost, což je na pomalejším počítači složité.

 Hluboký vesmír plný nepřátel
Před každou misí si můžete vybrat konfiguraci vaší letky. Je to sice fajn, na druhou stranu ale vlastně k ničemu, protože předem stejně neznáte misi a nevíte, co všechno k čemu budete potřebovat. Naštěstí na tom až tolik nesejde, v zásadě neuděláte špatně, když zvolíte standardní skladbu loďstva. V duchu Star Treku se lodě po bitvě umí opravovat. Opět je trochu únavné, že nelze vydat prostě rozkaz ke kompletní opravě, ale musíte oklikat každou loď zvlášť a navíc zadat práce na všech subsystémech.

EPOCHY STAR TREKU
Star Trek: The Original Series (1966–1969)
Klasika všech klasik. V roli kapitána Kirka další klasik, William Shatner, kterému je dnes 75 let. Po třech sezónách byla tato řada ukončena, přestože dostala ocenění Emmy. K dostání na DVD v remasterované edici.
Zastoupena v Legacy: ano

Star Trek: The Animated Series (1973–1974)
Kreslený seriál, který běžel po dvě sezóny. Oficiálně není součástí ST vesmíru, i když v něm vystupují známé postavy z původní série. Navíc třeba Shatner daboval Kirka, takže autenticita byla na vysoké úrovni. Většina z 22 epizod však byla později „rehabilitována“ a poté začal Paramount tvrdit, že prý již půjde o oficiální součást ST.
Zastoupena v Legacy: ne

Star Trek: Phase II
Nikdy nevysílané pokračování původního seriálu bylo plánováno na rok 1978 v původním obsazení kromě Spocka, protože jeho představitel, Leonard Nimoy, nechtěl v natáčení pokračovat. Ačkoliv byl hotov scénář a vše připraveno, díky popularitě Star Wars se Paramount rozhodl vsadit radši na film, místo seriálu.
Zastoupena v Legacy: ne

Star Trek: The Next Generation (1987–1994)
U nás patrně nejznámější série se Jean-Lucem Picardem (Patrick Stewart). Nominována na Emmy. Nejdelší série Star Treku a také jedna z nejlépe hodnocených. Odehrává se zhruba sto let po originálním ST.
Zastoupena v Legacy: ano

Star Trek: Deep Space Nine (1993–1999)
U nás vysílaná série o osudech posádky kulovité vesmírné stanice, což ji činí výjimečným oproti ostatním sériím. Zápletka se motá kolem červí díry, kterou stanice pozoruje. Ta vede do vzdáleného Gamma kvadrantu.
Zastoupena v Legacy: ano

Star Trek: Voyager (1995–2001)
Neohrožená kapitánka Kathryn Janeway vede svojí posádku zpět domů – tak by se dala shrnout druhá nejmladší série. Odehrává se zhruba v době Hlubokého vesmíru 9, nicméně v různých chvílích se propojí s Next Generation.
Zastoupena v Legacy: ano

Star Trek: Enterprise (2001–2005)
Nejnovější, nicméně z hlediska vesmíru ST nejstarší. Účinkuje kapitán Archem, za nějž v Legacy začínáte hrát. Odehrává se deset let před založením federace a účinkuje v ní mimo jiné první postavená Enterprise. Zpočátku byla tato série hodnocená velmi kladně, postupem času se však významně zhoršila, takže jí Paramount v roce 2005 „zařízl“.
Zastoupena v Legacy: ano

Design misí se od ducha předlohy z plátna a obrazovky výrazně liší. Většinu času budete prostě a jednoduše likvidovat nepřátele, nic víc, nic míň. Tak v první třetině hry to je docela zábavné, zvláště když dostanete k dispozici trochu lepší lodě, ale s postupem času se hratelnost mírně vytrácí a ke konci už jsou boje vyloženě repetitivní. V některých fázích hry (jako je třeba epocha Next Generation), přijdou na řadu i průzkumné mise, které jsou v celkovém měřítku spíše zpestřením. Ale ani prohledávání mlhovin, trosek a dalšího vesmírného bordelu není vzorem ideální hratelnosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

A když už jsem u těch těles, musím také zmínit nepochopitelný fyzikální model. Pokud se vám totiž povede v bojové vřavě narazit do jiného plavidla, nic se neděje – prostě se změní kurz, lodě se automaticky vyhnou, planeta uskočí na stranu… ehm… Nehledě na to, že planety jsou k lodím v opravdu směšném poměru velikostí.

 Chaotické boje
Dalším oříškem je systém kamery – vlastní loď vidíte z pohledu třetí osoby a kamera je nezávislá, takže se můžete svobodně rozhlížet. V jiném módu se kamera uzamkne za vaší lodí a zafixuje pohled rovnou dopředu, pro lepší orientaci při boji. Po nějakém čase si na to asi zvyknete, ale já jsem byl po prvních misích frustrován. Navíc k tomu všemu vlastně celou dobu komandujete obrovské koráby, které zrovna nevynikají v manévrovacích schopnostech, což je zvláště v boji hodně na obtíž.

Ačkoliv mají phasery a torpéda velké palebné úhly, budete si občas rvát vlasy z hlavy, zvláště když po patnácti minutách shodíte štíty borgské krychli a pak jí nedokážete torpédem zneškodnit kvůli špatnému postavení lodi. Kdyby se vývojáři obtěžovali a přidali do hry víc možností, jak loď kontrolovat (otáčení kolem podélné osy atd.), byly by boje určitě mnohem jednodušší.

Boje jsou místy dost chaotické, obzvlášť, když máte na krku další lodě Federace a dostanete se do velké bitvy, kde je třeba patnáct, dvacet nepřátel, zažijete nejednu horkou chvilku. To všechno je ještě umocněno zapovězeným ukládáním pozice, což je, dle mého názoru, v dnešní době opravdu přežitek a domnívám se, že to nejednoho hráče odradí, zvláště po třeba třetím opakování stále té samé mise. Hra je totiž těžká. Nicméně pokud zapátráte na internetu (thx Killer), můžete si stáhnout neoficiální mod, který ukládání pozice povolí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V pozdějších fázích budete mít k dispozici zhruba pět lodí a nepřátelé budou často v přesile. Tady Legacy trochu zklamalo, protože podle dřívějších zpráv to spíše vypadalo na inteligentní bitvy o menším počtu lodí. Tak to ostatně bývalo vždy i ve filmech a seriálech. Cizí lodě samy o sobě nejsou neporazitelné, nicméně díky tomu, že se hra odehrává v reálném čase, zjistíte, že se vše nedá pořádně stíhat. Umělá inteligence nepřátel je vesměs dobrá.

 Předčasné vydání?
Hra obsahuje mnoho chyb. A nejde o drobné nedostatky – problémy se stabilitou, zamrzání hry v naprosto neočekávaných situacích a podobně. Snaha stihnout vánoční sezonu je úplně očividná a bohužel hře opravdu škodí. Myslím si, že kdyby se jí vývojáři ještě dva tři měsíce věnovali, dostávala by o deset či patnáct procent vyšší hodnocení. Hra obsahuje poměrně silně inzerovaný multiplayer i skirmish, nicméně ani ten se příliš nepovedl a chybí v něm některé standardní funkce.

Grafika vám ani na výkonných sestavách nevyrazí dech a čas od času člověka mate. Možná se stejně jako já zhrozíte, že milovaná Enterprise vypadá jako vrak na odpis, nicméně po prozkoumání poškození přijdete na to, že se vlastně skoro nic nestalo. I nepřátelské lodě mohou vypadat, že se co nevidět rozpadnou, ale ve skutečnosti jsou jen poškozené jen mírně. Dalším zklamáním jsou animace vybuchujících borgských krychlí, případně vesmírných stanic. Zatímco v seriálu uvidíte vždycky obrovský výbuch a mnoho částic, případně nějakou zbývající trosku, v Legacy se všechno rozpadne, jak nakrájené na prkýnku, až mi to přišlo napoprvé trapné.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Pokud máte trochu slabší počítač, užijete si se Star Trek Legacy své. Hra totiž v menu nepovoluje vypnout anti-aliasing a podobné kousky. Naštěstí stačí, pokud nastavíte natvrdo preference v ovladači ke grafické kartě (alespoň NVIDIA to podporuje) nebo se budete muset bohužel povrtat v konfiguračních souborech hry. Na webu už se nachází dokumentace k nastavení enginu, takže pokud si trošku pohrajete s nastavením třeba grafiky, dočkáte se i mnohem lepšího výkonu. Hra je opravdu náročná a na mém pořítači s nadprůměrnou DX9 kartou s 256 MB RAM rozhodně nechodila plynule ani na střední detaily.

 Závěrečné povzdechnutí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Z recenze se vám asi bude zdát, že jde o naprostý propadák. Oproti všem očekáváním tomu tak skutečně je, nicméně pokud se nyní autoři chytí za nos a hru během pár měsíců pořádně ozáplatují a malinko odladí engine, aby byla plynulejší, sám se k ní rád vrátím. Velká škoda, protože potenciál tohoto titulu byl obrovský. Má i svá pozitiva – pokud jste fanoušci Star Treku, či přímo Trekkies, určitě tohle všechno přejdete a pořádně si to užijete, z celkového hlediska je totiž ztvárnění ST vesmíru a vůbec všech lodí a stanic pozitivním počinem.

STAR TREK TROCHU JINAK
Star Trek nejsou jen seriály a filmy. Hry asi zmiňovat nemusíme, knih jsou také desítky, mnoho z nich přeložených do češtiny. Celý vesmír prostě představuje milionový byznys. Je daleko sofistikovanější než Star Wars a navíc vždy přinášel něco nového. Na internetu se dočtete i o takových teoriích (a nakonec, proč jim trochu nevěřit?), že ST scénáristé motivovali konstruktéry k sestrojení takových zařízení, jako je třeba PDA. Vrcholem kulturního vlivu bychom mohli vidět v pojmenování testovacího raketoplánu NASA – i ten, ačkoliv se nejdříve uvažovalo o jménu Constitution, pokřtěn jako Enterprise. Do aktivní služby se nikdy nedostal, neboť šlo pouze o rozpracovaný koncept bez motorů, tepelného štítu atd. pro testy v atmosféře. Ačkoliv by se mohlo v tuto chvíli zdá, že dění kolem ST s koncem série Enterprise trochu utichá, opak je pravdou. Na rok 2008 se chystá film, o kterém se zatím mluví jako o Star Trek: XI a šušká se o nové sérii. Trekkies se mají na co těšit, my běžní fandové také, třeba díky MMORPG Star Trek Online (nejdříve konec 2007).

Stáhněte si: Trailery, Cheaty, Patch

Související články: Novinky, Recenze ST Elite Force 2, ST Elite Force, ST Bridge Commander, ST Armada II, ST Away Team, ST New Worlds, ST Deep Space Nine
 
Jan Rod
autorovi je 25 let, studuje na Univerzitě Karlově a mimo počítačové hry se zajímá o vliv současných a budoucích technologií na kulturu a o japonský šerm Kendó






 
 
Jan Rod

Verdikt:

Kandidát na propadák roku. Špatné ovládání a kamera, zabugovanost, nemožnost ukládat pozice v kontrastu s dlouhými a těžkými misemi, další dílčí nedostatky, jako třeba model kolizí či exploze, a místy pokulhávající grafika. Plusem je ztvárnění všech epoch Star Treku a reálie okolo.

Nejnovější články