Star Trek: Away Team - recenze
7/10
zdroj: Archiv

Star Trek: Away Team - recenze

Datum vydání:
30. března 2001
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

9. 4. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Žánr týmových akčních strategií stvořili před pár lety Commandos a Away Team se je snaží napodobit v provařeném prostředí Star Treku.


Star Trek: Away Team - recenze

Autor: Ondřej Malý
Publikováno: 9.dubna 2001

Zvětšit zdroj: Archiv  Commandos v bleděmodrém
Ne, nebudu už se vyžívat v tom, jak je valná většina her na motivy filmů a nekonečných seriálů Star Treku nudná, špatná a zcela nezajímavá. Nejhorší vlna je možná už ostatně pryč - důkazem toho je velmi slušný Voyager: Elite Force. Z paměti ale mně a snad i těm mým kolegům, kteří měli tu smůlu a potkali ji, nezmizí děsivý Hidden Evil, primitivní pětihodinová akční adventure s neuvěřitelnými čtyřmi skorologickými úkoly. Away Team je na tom naštěstí mnohem lépe.

Stejně jako kdysi Westwood se svou Dunou 2 odstartoval vlnu jejích více či méně dokonalých kopií, které na nás herní firmy chrlí dodnes, i Pyro Studios, jak se zdá, mají na svědomí ne-li nový žánr, tak alespoň "podžánr". Jejich geniální Commandos sice trpěly některými nepříjemnými nemocemi, stále to ale byla hra, jež, jak se zdá, stojí za to být až nestoudně napodobována. Stačí nalistovat preview na květen chystaných Desperados - nebo číst dále.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Away Team je, jednoduše řečeno, Star Trekommandos. Kontrolujete v něm jednotku až šesti speciálně vycvičených důstojníků, kteří provádějí přísně tajné operace v týlu nepřítele. Ideálně se k tomu hodí vaše vesmírná loď Incursion, jež dokáže pomocí holografické technologie změnit svůj vzhled na jakékoli vesmírné plavidlo - a právě díky možnosti nepozorovaně se objevit tam, kde ji nepřátelé nejméně čekají, se ideálně hodí pro odhalení plánu, jak uškodit federaci. Čelit budete útokům Borgů, nebezpečí opětovné války s Klingony i otravným Romulanům. Příběh se točí okolo záhadného hnutí uvnitř federace, které pomocí nanotechnologie dokáže ovládat lidi, Klingony, Romulany i další rasy a chce rozpoutat novou válku - více ale prozrazovat samozřejmě nebudu...

 Je to jako seriál
Zvětšit zdroj: Archiv Vaše úkoly v osmnácti misích, které hra nabízí, jsou různé - od osvobození klingonské základny přes únosů důležitých osob či sabotáže romulanských továren až po likvidaci zařízení uvnitř borgské krychle, která drží vaši loď přitahovacím paprskem. Bohužel v Away Teamu neexistuje žádná "fog of war", od začátku vidíte polohu všech stráží i jejich trasy, je tak strašně jednoduché například počkat si až nepřátelé projdou okolo dveří a pak to do nich zezadu začít pražit phaserem. Klasicky, stejně jako v Commandos, si můžete zobrazit, co jednotlivé stráže vidí - novinkou a výborným nápadem Away Teamu je zobrazování zvuku vydávaného vašimi postavami. Čím rychleji se pohybujete, tím jste hlučnější a tím je samozřejmě větší pravděpodobnost, že vás nepřátelé zaslechnou.

Náplní se mise od sebe příliš neliší - musíte někam jít, někoho unést či vyhodit něco do povětří. Hra vás navíc vodí za ručičku jako čtyřleté děcko, důležité oblasti na mapě jsou zobrazeny modrým blikajícím čtvercem, nemusíte se tak zdržovat s procházením celé mapy, stačí pěkně přímou cestou pochodovat - či se plížit - k místu, kde splníte úkol.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Lidé, Vulkáni, Kligoni...
Svůj tým si můžete vybrat ze sedmnácti důstojníků, specializujících se na pět oblastí - k dispozici jsou velitelé, vědci, lékaři, inženýři a bezpečnostní důstojníci. A zde narazíte na další z nepříjemných vlastností Away Teamu. Postavy jsou totiž prakticky stejné (až na vzhled) a postupně ve hře se nezlepšují s každou misí. RPG prvky (tedy vývoj postavy), které bych tu dost ocenil, bohužel chybí - k žádnému ze svých vojáků tak "nepřilnete" a je vlastně jedno, kterého si v dané oblasti vyberete. Minimální odlišnosti tu jsou, nicméně tam, kde bych je skutečně nečekal - tak například sniper-specialista si nese pro svou ostřelovačku od začátku sedm nábojů, "bezpečák", který je napůl sniper a napůl expert na výbušniny, má pouze tři náboje.

Zvětšit zdroj: Archiv Možná byste čekali, že specialisté budou prostě s danou zbraní lepší, že třeba sejmou nepřátelskou stráž na delší vzdálenost nebo dokáží hodit granát dále, nebo bezpečnostní důstojníci na tom budou s phaserem lépe než lékaři, ale nic takového - všichni jsou stejně dobří a liší se jenom ve vybavení - například vulkánští členové týmu dokáží použít svůj speciální grif na okamžité umrtvení protivníka.

 Umělá blbost
Opravdu VELKÝ problém má Away Team v oblasti umělé inteligence. Nepřátelé buď stojí na místě, nebo pochodují po předem definované nekomplikované dráze. Když na ně vystřelíte, uvidí mrtvé tělo nebo cokoli uslyší, přiběhnou na příslušné místo; když je pouze omráčíte, tak si krátce podrbou hlavu a pak se věnují dále svým úkolům. Je možné pobít jednoduše polovinu základny tak, že necháte stráže naběhnout k mrtvole jejich spolubojovníka a postupně postřílíte, stačí také nastražit minu, vykouknout na strážného a pak utíkat pryč - nepřátelé běží samozřejmě za vámi a naběhnou přímo na ni. Těm troubům prostě nedojde, že by se měli krýt, když na ně střílíte v přečíslení, nedojde jim, že by mohli přivolat vysílačkou (jsme sakra v budoucnosti, ne?) své spolubojovníky, slepě se po vás vrhají jako japonští vojáci na Guadacanalu...

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Bohužel, pokud nepřátelé mají alespoň minimální inteligenci, vaše vlastní jednotky řídíte jako loutky a v hlavě nemají ani půl neuronu. Možná proto, že jsou členové Away Teamu elitou flotily a prostě ti "nejlepší z nejlepších", nepřítele ignorují a nerozhodí je ani phaserový paprsek v žaludku. Neopětují palbu, nedokáží alespoň zdrhat z dostřelu, a to ještě není všechno - nemůžete je srovnat do rozumné formace, například aby ti slabší či v dané chvíli méně použitelní byli vzadu a nestali se terčem nepřátelské palby. Hra se aspoň při zásahu jednoho z vašich vojáků automaticky zapauzuje.

 A pár nepříjemných chyb v ovládání...
A aby byly výtky k inteligenci a ovládání kompletní, nepodařilo se mi donutit tým, aby v případě, že pobíhají jeho členové spolu, každý používal jinou zbraň. Prostě nijak nedokážete přesvědčit své hrdiny, aby stříleli v jednom momentu někteří z obyčejného phaseru a další třeba z phaserové pušky. V případě, že chcete rozehrát nějakou velkou vychytanou taktickou operaci, tak to ani tak nevadí. Pokud ale hrajete Away Team "doom stylem" (což je v první asi tak třetině hry vcelku nejschůdnější cesta), to dost otravuje.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Navíc pokud máte vybrané všechny členy jednotky, hra ukazuje, že je na nepřítele možné střílet, i když na něj může vystřelit POUZE jeden člen týmu. Mnohdy se tak stává, že místo koncentrované palby ze čtyr phaserů, která většinu panáků dokáže bez problémů srazit k zemi, vystřelí do cíle jen jeden a zbytek to napálí do zdi či jiné překážky (která je nezničitelná). Strážný se pak samozřejmě obrátí a opětuje palbu - obvykle tak něco "schytáte", musíte zraněného člena týmu léčit a vypotřebujete drahocenné "lékárničky" (hypospreje).

Zvětšit zdroj: Archiv Kapitola sama pro sebe je házení granátů - mnohdy důvěřivě prsknete granát na místo označené zeleným kolečkem (tedy kam můžete podle hry dohodit), ale nálož se odrazí od překážky a dopadne úplně jinam (podle Murphyho zákonů nejčastěji přímo doprostřed vaší skupiny).

Grafický zázrak rozhodně Away Team není. Rozlišení je pevně 640x480, což je na dnešní poměry hodně málo a na větších monitorech hra vypadá hodně hnusně. Sice je možné zoomovat, ale daní za to je hnusné rozpixelování obrazu, takže se nakonec stejně pravděpodobně upnete k standardnímu zobrazení. Isometrické 3D je někdy ostatně velmi ošidné, protože občas prosté zábradlí vypadá jako zeď a protivník přes něj bez problémů vidí a je nutné dávat pozor na všechny stráže v dosahu, protože nikdy nevíte, kdo na vás začne střílet. Zvuky jsou naopak na docela vysoké úrovni a slyšet jsou hrdelní hlasy klingonů i kovové borgské "You will be assimilated".

Zvětšit zdroj: Archiv

Star Trek: Away Team tak rozhodně není záležitost pro stratégy, které jednoznačně odradí první třetina hry, která je vyloženě střílecí, i to, že vás hra vede za ruku. Na druhou stranu přibližně po polovině hry už musíte začít strategicky myslet, minimálně proto, že vám dojdou lékárničky a přestřelky jsou tak dost nebezpečné.

Ondřej Malý
připravil: jd






Verdikt:

Bohužel, Star Trek: Away Team nemá tolik kladů, aby obstál v konkurenci nejen se svým velkým vzorem Commandos, ale i jeho dalším napodobitelem Desperados. Pokud jste ale zažranými "trekkies", koupí této hry nic nezkazíte.

Nejnovější články