Autor: Agarwel Idiriz Publikováno: 5.září 2008 | Verze: česká/PC/prodávaná Doba recenzování: pár dnů |
![]() ![]() ![]() Velice mě potěšilo, že v buněčné fázi skutečně záleží na umístění jednotlivých částí. Pokud umístíte bodec dopředu, pomůže při útoku. Pokud stejnou část posunete dozadu, bude sloužit jako obrana před ataky. V dalších fázích Spore už rozmístění hraje pouze estetickou roli. Již v samotném úvodu hry se ale hodí plánovat trochu do budoucna. Za každou dokončenou část hry jste obdarování bonusovou schopností, která koresponduje s vaším chováním. Už herní styl zvolený ve výukové části ovlivní schopnosti v pozdějších stádiích vývoje. Přílišká agrese v buněčném stádiu může znepříjemnit diplomatická jednání na mezigalaktické úrovni apod. Vzhůru z vody Jakmile požerete dostatek potravy, přitlučete na tělo nohy a vyrazíte na břeh založit s kumpány hnízdo. Cílem druhé části hry je pouze vymlátit nebo si spřátelit dostatečný počet z ostatních živočišných druhů, po okolí hledat nové a lepší části těla, při tom neumřít hladem a hledat partnera pro páření. Bohužel nic víc. I zde je smrt milosrdná a přenese vás pouze zpět do rodného hnízda. Úspěšnou interakcí s ostatními druhy postupně rozvíjíte mozek, za což je největší odměnou možnost vést větší smečku. Smečka zde hraje velmi důležitou roli. Pokud si jiný živočišný druh spřátelíte, můžete jej naverbovat, aby všude běhal po vašem boku. Postupem času můžete mít až tři společníky. I čistě bojové druhy budou muset sem tam zkusit najít přátele. Jinak nebudou mít, proti drsnějším protivníkům, šanci. Obtížnost se postupně zvyšuje v závislosti na vzdálenosti od prvního hnízda. Od snadných bezbranných píďalek a plachých jednonožců až po drsné zubaté svalovce, kteří budí respekt na první pohled. Vaše tlupa postupně stěhuje hnízdo do obtížnějších lokací, čímž se udržuje vyvážená obtížnost. A po úmrtí není třeba probíhat jednoduchou lokací znovu a znovu. ![]() ![]() ![]() Maličko horší je to v této fázi s herními možnostmi. Na jiný druh můžete buďto zapůsobit primitivní minihrou - opakovat jejich akce a doufat, že je umíte lépe než oni, ale musíte mít ty samé části těla. Jinak ho nemáte jak napodobit (tu samou pózu) a pak se s danou příšerkou nemůžete seznámit, takže lze vsadit na bezlítostné zaútočení. Minihry jsou snadné a pořád stejné, souboje jsou krátké a místy nepřehledné. Ale hlavně je to pořád a pořád dokola to samé. Ani občasné pokusy o různorodost to nezachrání. Hratelnost je v této části šablonovitější než Assassins Creed. Je cítit, že se zde spoléhá na samotný editor příšerek, ve kterém postupně zformujete svou finální podobu pro celý zbytek hry. Každou chvíli nacházíte lepší části těla, upravujete svoji příšerku a zkoušíte, zda si už konečně můžete troufnout na obtížnější druhy, za které je více DNA. Pro nováčky bude tato část zábavná. Stráví většinu času v editoru a samotné hraní pro ně bude pouze testovací jízda na vyzkoušení vlastností. Ale pro člověka, který již v editoru strávil hodiny času a bude budovat na jistotu, může jít od poloviny fáze o stereotypní nudu. Pokud se dobře vzpomínám na editor z Tvoření příšerek, tak došlo k drobné změně. Umístíte-li na tělo více částí se stejnou vlastností, tak se její bonusy nesčítají, ale vybere se nejvyšší hodnota. Pokud má příšerka šest noh s vlastností "Rychlost: 2" a jednu mohu "Rychlost: 3", výsledná rychlost bude pouze trojková. Z hlediska vytvoření co nejsilnějšího tvora postrádá smysl přidat jakoukoliv část dvakrát. Trochu se bojím vlivu na kvalitu sdílených příšerek. Lidé budou koukat pouze na statistiky, bez ohledu na výsledný zjev. Dávat více než dvě nohy je rozmařilým plýtváním DNA. Ještě, že Maxis uvolnil editor s předstihem. Lidé tak dosud stihli vytvořit přes 3 000 000 příšerek, při jejichž tvorbě se však dbalo pouze na zajímavý vzhled. ![]() ![]() ![]() Ještě bych si rýpnul do grafiky. Zatím se mi v celé hře líbila. Ale zrovna druhá herní fáze trpí, i na vyšší detaily, doskakováním objektů, převážně ostatních příšerek. Budujeme střechu nad hlavou V okamžiku, kdy váš mozek dosáhne poslední úrovně, dostanete příležitost k závěrečným úpravám vzhledu vašeho svěřence, vynaleznete oheň a hurá založit kmen. Zde konečně přichází bohatší herní rozmanitost a více zábavy. Přestáváte kontrolovat jedinou příšerku, ale po vzoru klasických real-time strategií zadáváte příkazy větší skupině jednotek. Budete zde shánět jídlo, např. ochočením jiných druhů a sběrem jejich vajec či kradením ostatním kmenům. Budete zde vyrábět nové nástroje pro efektivnější práci. Hlavním cílem je tentokrát podmanění pěti sousedních kmenů a zabírání okolního území. Buď aplikujete právo silnějšího, nebo je hudebním vystoupením přetáhnete na svou stranu, k čemuž potřebujete hudební nástroje. V případě nutnosti lze získat dočasnou náklonost pomocí úplatků či bonusových schopností za předchozí fáze. Za každou nově získanou vesnici jste odměněni novými možnostmí, jak rozšířit kmen. Jde také o první chvíli ve hře, kde můžete prohrát. Pokud přijdete o hlavní chatrč, nečeká vás milosrdné oživnutí bez postihů, ale musíte si kmenovou fázi zopakovat, případně nahrát starší uloženou pozici. V kmenové části se setkáte s nejchudší nabídkou editorů. Příšerku již modifikovat nemůžete. Vozidla nebo městské budovy ještě nemáte. A chatrče editovat nelze. Můžete maximálně přidat kloubouk, náušnici nebo podobnou veteš. Na tento editor doporučuji myslet předem. Osobně jsem vytvořil příšeru s důkladně využitým povrchem těla a mám potíže přídavné předměty umístit tak, aby to nepůsobilo blbě. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry v galerii Prozatímní názor v polovině hry Pocity po proklepnutí první poloviny hry jsou mírně rozpačité. Od začátku bylo zřejmé, že Spore bude založeno za editorech a možnostech jak si vyhrát s vlastním obsahem. A ne na přehršli bohatých herních možností. První polovina bohužel tolik editorů nenabízí. A samotné herní možnosti oproti konkurenci (Black & White 2) pokulhávají. První tři fáze lze projít poměrně rychle. A bohužel schází motivace proč v dané části zůstat déle a s něčím si hrát. Tou nejzajímavější a nejlákavější funkcí byl doposud editor příšerek. A s ním už se všichni fanoušci vyblbli do sytosti předem. Na druhou stranu, každá nabízená část hry je vždy bohatší než předchozí. Je tu velká pravděpodobnost, že pozdější fáze ještě mile překvapí... Jak se hraje civilizační a vesmírná fáze, to se dozvíte v druhé části recenze příští týden. A o něco později se podíváme na zoubek vlastnostem, které lze hodnotit až po delší době.
|
Agarwel Idiriz | |
autorovi je 25 let, pracuje v IT odvětví, volný čas tráví hraním her, o nichž pak píše na svém blogu; nejvíce si potrpí na kvalitní příběh a herní svobodu, RPG, budovatelské strategie, případně propracovanější simulátor |