Spore - recenze 1.část
zdroj: Archiv

Spore - recenze 1.část

Datum vydání:
4. září 2008
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

5. 9. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Poznatky nasbírané v úvodní buněčné fázi, při formování příšerky, interakci smečky s ostatními živočišnými druhy a podmaňování sousedních kmenů v komplexní strategické simulaci od autora The Sims.

Autor: Agarwel Idiriz
Publikováno: 5.září 2008
Verze: česká/PC/prodávaná
Doba recenzování: pár dnů


Obrázek zdroj: Archiv Po dlouhém a úmorném čekání, zničujícím trpění při každém novém videu, mučení nedočkavých hráčů dobře mířeným hypováním, jsme se dočkali nejoriginálněji vypadající hry několika posledních let, pocházející od tvůrce stomilionové série The Sims. Muka končí. Nastal čas na vybrání posledních zbytků dovolené a simulace pásových oparů. Vážně nás ale u Spore čekají extatické chvíle plné zarudlých očí, hladu a zanedbávané hygieny?

Spore se skládá ze dvou základních prvků. Jednak je to samotné hraní, rozdělené do pěti vývojových fází. A druhou důležitou stránkou hry jsou snadné a intuitivní editory. Těch je ve hře nespočet a takřka vše můžete přestavět dle své libosti. Nelíbí se vám, kde má váš živočich oči? Přidejte mu další na záda a nad to přilepte zakřivenou trčící ruku. Přijde vám, že architektonický styl vašeho města neodpovídá vašemu vkusu? Otevřete editor a všechny budovy přestavte. Obtěžuje vás, že letadla bombardující okolní národy nepůsobí dostatečně odstrašujícím dojem budícím respekt? Tak je prostě přemodelujte na hrozivé stroje zkázy. A nejlepší na tom je, že cokoliv vytvoříte, může být automaticky sdíleno mezi ostatními hráči, ale hezky postupně...

Po spuštění hry mě uvítala rozlehlá galaxie se zvýrazněnou šesticí planet, na kterých se dalo začít hrát. Po instalaci je nutno začít buněčnou fází. Ale jakmile se dopracujete do pozdějších fází, lze novou hru začít od libovolné z nich. Už stačilo jen vybrat jméno planety, obtížnost, preferovanou potravu, shlédnout krátké intro a vzhůru na první část.

 Králem oceánu
Buněčná fáze je nejkratší a nejjednodušší část hry. Mnohými, a to i samotným Maxisem, bývá často s oblibou přirovnávána k Pac-Manovi. Ale osobně mi mnohem více připomíná flashovou nebo PS3 hříčku Flow. S vaším živočichem budete plout a shánět potravu, buď drobné rostliny nebo menší živočichy - záleži, zda zvolíte masožravce nebo býložravce. Nesmíte se nechat sežrat větším predátorem a budete sbírat nové části těla pro rozvoj základních vlastností. Čím více toho sníte, tím více vyrostete a budete si moci troufnout na silnější protivníky ve vašem okolí.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Jde o příjemnou formu tutoriálu. Tato první fáze je velmi jednoduchá a přehledná. Vše je pouze dvourozměrné a nesetkáte se s žádným dramatickým následkem smrti. I lidé, kteří nejsou zběhlí v hraní her, zde jednoduše pochopí základní principy, které jim usnadní proniknutí do příštích komplexnějších pravidel. Zkušenější hráči se nemusí bát. Buněčnou fázi lze projet za dvacet minut a skončí dříve, než by mohla začít nudit.

Velice mě potěšilo, že v buněčné fázi skutečně záleží na umístění jednotlivých částí. Pokud umístíte bodec dopředu, pomůže při útoku. Pokud stejnou část posunete dozadu, bude sloužit jako obrana před ataky. V dalších fázích Spore už rozmístění hraje pouze estetickou roli. Již v samotném úvodu hry se ale hodí plánovat trochu do budoucna. Za každou dokončenou část hry jste obdarování bonusovou schopností, která koresponduje s vaším chováním. Už herní styl zvolený ve výukové části ovlivní schopnosti v pozdějších stádiích vývoje. Přílišká agrese v buněčném stádiu může znepříjemnit diplomatická jednání na mezigalaktické úrovni apod.

 Vzhůru z vody
Jakmile požerete dostatek potravy, přitlučete na tělo nohy a vyrazíte na břeh založit s kumpány hnízdo. Cílem druhé části hry je pouze vymlátit nebo si spřátelit dostatečný počet z ostatních živočišných druhů, po okolí hledat nové a lepší části těla, při tom neumřít hladem a hledat partnera pro páření. Bohužel nic víc. I zde je smrt milosrdná a přenese vás pouze zpět do rodného hnízda. Úspěšnou interakcí s ostatními druhy postupně rozvíjíte mozek, za což je největší odměnou možnost vést větší smečku.

Smečka zde hraje velmi důležitou roli. Pokud si jiný živočišný druh spřátelíte, můžete jej naverbovat, aby všude běhal po vašem boku. Postupem času můžete mít až tři společníky. I čistě bojové druhy budou muset sem tam zkusit najít přátele. Jinak nebudou mít, proti drsnějším protivníkům, šanci. Obtížnost se postupně zvyšuje v závislosti na vzdálenosti od prvního hnízda. Od snadných bezbranných píďalek a plachých jednonožců až po drsné zubaté svalovce, kteří budí respekt na první pohled. Vaše tlupa postupně stěhuje hnízdo do obtížnějších lokací, čímž se udržuje vyvážená obtížnost. A po úmrtí není třeba probíhat jednoduchou lokací znovu a znovu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Maličko horší je to v této fázi s herními možnostmi. Na jiný druh můžete buďto zapůsobit primitivní minihrou - opakovat jejich akce a doufat, že je umíte lépe než oni, ale musíte mít ty samé části těla. Jinak ho nemáte jak napodobit (tu samou pózu) a pak se s danou příšerkou nemůžete seznámit, takže lze vsadit na bezlítostné zaútočení. Minihry jsou snadné a pořád stejné, souboje jsou krátké a místy nepřehledné. Ale hlavně je to pořád a pořád dokola to samé. Ani občasné pokusy o různorodost to nezachrání. Hratelnost je v této části šablonovitější než Assassins Creed.

Je cítit, že se zde spoléhá na samotný editor příšerek, ve kterém postupně zformujete svou finální podobu pro celý zbytek hry. Každou chvíli nacházíte lepší části těla, upravujete svoji příšerku a zkoušíte, zda si už konečně můžete troufnout na obtížnější druhy, za které je více DNA. Pro nováčky bude tato část zábavná. Stráví většinu času v editoru a samotné hraní pro ně bude pouze testovací jízda na vyzkoušení vlastností. Ale pro člověka, který již v editoru strávil hodiny času a bude budovat na jistotu, může jít od poloviny fáze o stereotypní nudu.

Pokud se dobře vzpomínám na editor z Tvoření příšerek, tak došlo k drobné změně. Umístíte-li na tělo více částí se stejnou vlastností, tak se její bonusy nesčítají, ale vybere se nejvyšší hodnota. Pokud má příšerka šest noh s vlastností "Rychlost: 2" a jednu mohu "Rychlost: 3", výsledná rychlost bude pouze trojková. Z hlediska vytvoření co nejsilnějšího tvora postrádá smysl přidat jakoukoliv část dvakrát. Trochu se bojím vlivu na kvalitu sdílených příšerek. Lidé budou koukat pouze na statistiky, bez ohledu na výsledný zjev. Dávat více než dvě nohy je rozmařilým plýtváním DNA. Ještě, že Maxis uvolnil editor s předstihem. Lidé tak dosud stihli vytvořit přes 3 000 000 příšerek, při jejichž tvorbě se však dbalo pouze na zajímavý vzhled.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Ještě bych si rýpnul do grafiky. Zatím se mi v celé hře líbila. Ale zrovna druhá herní fáze trpí, i na vyšší detaily, doskakováním objektů, převážně ostatních příšerek.

 Budujeme střechu nad hlavou
V okamžiku, kdy váš mozek dosáhne poslední úrovně, dostanete příležitost k závěrečným úpravám vzhledu vašeho svěřence, vynaleznete oheň a hurá založit kmen. Zde konečně přichází bohatší herní rozmanitost a více zábavy. Přestáváte kontrolovat jedinou příšerku, ale po vzoru klasických real-time strategií zadáváte příkazy větší skupině jednotek. Budete zde shánět jídlo, např. ochočením jiných druhů a sběrem jejich vajec či kradením ostatním kmenům. Budete zde vyrábět nové nástroje pro efektivnější práci.

Hlavním cílem je tentokrát podmanění pěti sousedních kmenů a zabírání okolního území. Buď aplikujete právo silnějšího, nebo je hudebním vystoupením přetáhnete na svou stranu, k čemuž potřebujete hudební nástroje. V případě nutnosti lze získat dočasnou náklonost pomocí úplatků či bonusových schopností za předchozí fáze. Za každou nově získanou vesnici jste odměněni novými možnostmí, jak rozšířit kmen. Jde také o první chvíli ve hře, kde můžete prohrát. Pokud přijdete o hlavní chatrč, nečeká vás milosrdné oživnutí bez postihů, ale musíte si kmenovou fázi zopakovat, případně nahrát starší uloženou pozici.

V kmenové části se setkáte s nejchudší nabídkou editorů. Příšerku již modifikovat nemůžete. Vozidla nebo městské budovy ještě nemáte. A chatrče editovat nelze. Můžete maximálně přidat kloubouk, náušnici nebo podobnou veteš. Na tento editor doporučuji myslet předem. Osobně jsem vytvořil příšeru s důkladně využitým povrchem těla a mám potíže přídavné předměty umístit tak, aby to nepůsobilo blbě.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry v galerii

Výhra nad ostatními kmeny není nijak obtížná. I když naštěstí taktika "Hrrr na ně" úplně dobře nefunguje. Dočkáte se prvních náznaků strategických prvků. Kolik členů vzít na útok a kolik nehat na stráži? Jakými zbraněmi je vybavit? Krom soubojů a pořádání koncertních turné, máte k dispozici řídkou nabídku dalších možností jako například rybaření. Ale přišly mi vhodné pouze na jedno vyzkoušení. Pro výhru potřeba nejsou. Naopak jsem měl dojem, že věci paradoxně komplikují. Překvapivě mi kmenová fáze přišla kratší, než předchozí. A tak, stejně jako buněčná fáze, stihá skončit dříve než přijde nuda.

 Prozatímní názor v polovině hry
Pocity po proklepnutí první poloviny hry jsou mírně rozpačité. Od začátku bylo zřejmé, že Spore bude založeno za editorech a možnostech jak si vyhrát s vlastním obsahem. A ne na přehršli bohatých herních možností. První polovina bohužel tolik editorů nenabízí. A samotné herní možnosti oproti konkurenci (Black & White 2) pokulhávají. První tři fáze lze projít poměrně rychle. A bohužel schází motivace proč v dané části zůstat déle a s něčím si hrát. Tou nejzajímavější a nejlákavější funkcí byl doposud editor příšerek. A s ním už se všichni fanoušci vyblbli do sytosti předem. Na druhou stranu, každá nabízená část hry je vždy bohatší než předchozí. Je tu velká pravděpodobnost, že pozdější fáze ještě mile překvapí...

Jak se hraje civilizační a vesmírná fáze, to se dozvíte v druhé části recenze příští týden. A o něco později se podíváme na zoubek vlastnostem, které lze hodnotit až po delší době.

KNIŽNÍ BONUSY A SPECIÁLNÍ VIDEA V GALAKTICKÉ EDICI
Ze všeho nejvíc mě překvapila knížka The Art of Spore. Z artworků přibalených k edicím jiných her jsem zvyklý, že na dvaceti stránkách naleznu dvacet náhodných nicneříkajících obrázků, které znám už z rok starých internetových preview. Zde je vše jinak. Více než stostránková kniha je rozdělena do pěti tématických částí, které odpovídají jednotlivým fázím hry. Každá část je uvedena půlstránkovým komentářem stručně vysvětlujícím, o co a proč se v dané části hry snažili. Stejně tak většina artworků obsahuje krátké komentáře designerů, které přibližují, za jakým účelem tento nákres vytvořili. Celkově je knížka zpracována velmi profesionálně, přímo vybízí k důkladnému prolistování a o samotném vývoji hry mnohé napoví.

Zvětšit zdroj: Archiv

Naopak od druhé knihy "Galactic Handbook" jsem čekal něco trošku jiného. Jedná se o průvodce hrou, který není ničím jiným než přehnaně detailním manuálem. Vzhledem k intuitivitě hry a kvalitní nápovědě přímo ve hře je většina informací zcela zbytečná. Mnohdy se některé informace i opakují na několika místech. Číst čtyři stránky o tom, jak ovládat editor budov, když jde o stejné ovládání jako v jiných editorech a každý člověk je ve hře během deseti vteřin odhalí sám, mi přijde zbytečné. Jako užitečné se nakonec ukazují pouze přehledné tabulky s informacemi, jakou taktikou se dopracujete jakých bonusů. Galactic Edition je, oproti standardnímu balení, ochuzena o manuál. Ten je nahrazen touto detailní příručkou a byl by nadbytečný.

Zvětšit zdroj: Archiv

Pokud jste z easter eggu v Tvoření Příšerek stále nedostali alergii na obličej Willa Wrighta, můžete si troufnout na videodokument "The Making of Spore". Na DVD lze zvolit titulky z jedenácti jazyků. To, že mezi nimi není čeština příliš nepřekvapí, ale zamrzí absence anglických titulků. Lidem, kteří rozumí psanému textu, ale mají potíže pochytit mluvené slovo, to zbytečně zkomplikuje život. Není ovšem třeba truchlit. O mnoho zase nepřijdete. Jde o běžný dokument, který místo zajímavých zákulisních informací o vývoji hry a používaných technologiích, dává prostor pro sebechválu jednotlivých managerů, kteří se potřebují pochválit, jak úžasnou hru vytvořili a jak jsou na sebe pyšní. Opravdu kvalitní dokument, jaký například obsahoval filmový Pán Prstenů, se bohužel nekoná.

Druhý z dokumentů "How to build a better being" je již zajímavější. National Geographic mapují genetický vývoj živočichů, společné vlastnosti a milníky ve vývoji. Nic pro odpůrce Darwinovy teorie. Oproti prvnímu dokumentu jde o zajímavou hodinku informací. Bohužel i zde schází anglická podpora titulků. A komentář trpí americkým nešvarem neustálého opakování stejných otázek bez odpovědí za účelem udržení pozornosti. Taková mírnější obdoba "Za chvíli uvidíte" vkládáného každých deset minut.

Zvětšit zdroj: Archiv Mnohé jistě potěším, když na závěr doplním, že Galactic Edition obsahuje na disku i českou lokalizaci. Ta se sice nespustí automaticky, ale stačí v adresáři Spore\Data\Locale překopírovat obsah složky "cs-cz" do složky "en-us" a Spore začne komunikovat v naší mateřštině. Tím by mělo být usnadněno rozhodování lidem, které láká rozšířené vydání, ale raději by hráli Spore v rodném jazyce.


Stáhněte si: Demo tvoření příšerek, Trailery, Videa...

Související články: Článek o tvoření příšerek, GC dojmy, Preview, Novinky



Agarwel Idiriz
autorovi je 25 let, pracuje v IT odvětví, volný čas tráví hraním her, o nichž pak píše na svém blogu; nejvíce si potrpí na kvalitní příběh a herní svobodu, RPG, budovatelské strategie, případně propracovanější simulátor


 
 
Agarwel Idiriz

Nejnovější články