Autor: Gef Publikováno: 17.března 2005 |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Na jeden spolehlivý pevný bod tu však přeci jen narazíte – nenapravitelný zlodějíček, který vás do svých pochybných plánů zasvětil už dvakrát, „velký“ McWinter. Prostě stabilita sama. Flink totiž konečně dosáhl nějakého úspěchu – svým vystoupením v minulých dílech si vysloužil i obsazení do hlavní linie příběhu. I kdybyste se sebevíc snažili, tentokrát se setkání se zosobněním grandiózní drzosti a vrcholu podvodnické nešikovnosti prostě nevyhnete. Ač jako nesamostatný datadisk nemá moc právo kecat do předem dané hratelnosti, Shadow of the Phoenix se o to několika drobnostmi alespoň s úspěchem snaží. Dvě nové budovy pro každou rasu nejsou jen obyčejnými doplňky, ale poskytují hráči úplně jinou formu jednotek nezávislou na vyvolávacích monumentech. V jednom případě získáte stádo všehoschopného zvířectva – od sympatických divočáků s válečným tetováním na rypáku až po rozverné pixie odhodlané svými droboučkými kouzelnými hůlkami k smrti umlátit vlkodlaka. V tom druhém dostanete k dispozici dobývací jednotky vycvičené k tomu, aby se na dálku vypořádaly se soudržností jakéhokoli zdiva. Pokud se ještě pamatujete na smrtící černé věže, jistě vám nemusíme zdůrazňovat, jak moc si s příchodem těchto nových posil oddychnete. Na rozdíl do mrazivého levobočka, kterého jsme si mohli zahrát loni v létě, je SotP pokračováním jak TOoD, tak TBoW. Pro hráče to znamená jednu velmi příjemnou skutečnost – tentokrát si může importovat postavy z předchozích dílů a vylepšit si je až o dalších pětadvacet úrovní. Kouzelné aury hrdinů tak konečně získají ten pravý říz - je radost dívat se na hordy kostlivců, jež ve vaší přítomnosti co dvě sekundy bezradně škytnou, načež se jim od jejich neživých životů odečte příjemná sumička 200 bodů. Poučení z minula Ze dvou předchozích počinů jsme si zvykli na nenadálé vytrhávání protivnými nepřáteli z obdivování impozantních panorámat. Druhý datadisk však nádherné scenérie poněkud zanedbává, a tak se po úchvatném The Breath of Winter konečně budete raději věnovat hraní než okukování prostředí. Na škodu to rozhodně není, spolu s vypiplanou grafikou totiž pole vyklidily i nesmyslné hordy sebevražedných nepřátel. Procházení příběhem se tak stává plynulejším a nebezpečí, že v zápalu divoké řeže zapomenete, za co se to vlastně tak zuřivě bijete, už není tak vysoké. Ke slovu se také dostanou neagresivní úkoly, kdy je zapotřebí zapojit více komunikace s NPC, různým tlačítky, menhiry a pákami, než nonverbální dorozumívání s vlezlými nepřáteli. RPG harcovníky jistě potěší i náznak návratu k listování deníkem s nepovinnými úkoly, jejichž řešení vám nedá spát několik dlouhých misí. Sklizeň z TOoD však rozhodně nečekejte. I přesto se dobře pobavíte třeba s opilým obrem, dostanete možnost vyprášit kožich otylému instruktorovi v aréně nebo udobřovat rozhádané kupce. 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů Ty menší drobnosti Pár novinek od TBoW zmizelo (např. tvorba vlastních run), něco klasicky datadiskového přibylo (další kouzla, předměty, nepřátelé, samostatné scénáře) a něco zůstalo při novostarém. Shadow of the Phoenix působí stejně jako The Breath of Winter dojmem, že si je vědom zbytečného patosu a svého zcela průměrného fantastického příběhu. Klišé se tu hádá s klišé, které z nich to druhé vidělo v deseti jiných hrách jako první. A tak se vše zachraňuje příjemným humorem několika vašich společníků. A nejen jich. Ostrůvek v poslední misi si v ničem nezadá s kostlivci vyskakujícími z hrobů v Greyfellu těsně před finále původního Spellforce. Dle očekávání ve hře zůstávají i staré neduhy. Od vydání prvního datadisku ostatně ještě neuplynuly ani dva semestry a za tu dobu se toho s pokročilou demencí jak vašich, tak nepřátelských jednotek mnoho udělat nedá. Také těžko ukočírovatelné ovládání nedoznalo žádných změn a zůstalo i u zatajování popisu kouzel runových hrdinů. Nepříjemná trvanlivost se týká rovněž (nedo)řešení volných scénářů – stále je to ta hloupá řada nudných map bez příběhu a jakéhokoli důvodu se do nich v singleplayeru vůbec pouštět. Potěší snad jen skutečnost, že tentokrát si do „RPG“ map našly cestu i jednoduché úkoly. I tak je tuhle část radno navštěvovat pouze s doprovodem. Ne, že by se tak vyřešila možná nesvéprávnost vašeho hrdiny, ale v multiplayeru jsou zdejší mapy přeci jen nesrovnatelně zábavnější. Stáhněte si pro datadisk: Trailer Stáhněte si pro původní hru: Češtinu, Patch, Demo, Trailer, Cheaty, Editor a Hudbu Související články: Spellforce recenze (12/2003) a návod, Spellforce: The Breath of Winter recenze (9/2004), Novinky |
Gef | |
autorce je 27 let, pracuje jako redaktorka populárně vědeckého časopisu a z her na ní mají smůlu hlavně strategie a RPG |