Spellforce II: Dragon Storm - recenze
6/10
zdroj: Archiv

Spellforce II: Dragon Storm - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

7. 5. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Draci. Někdy princezny žerou, jindy se s nimi zase chtějí ženit a pokud jim kvůli tomu statečný Honza utne hlavu, naroste jim jedna nová, tak jako loňskému Spellforce II narostlo rozšíření, které tíhne ještě více k RPG.

Autor: Moolker
Publikováno: 7.května 2007
První česká recenze této hry zdroj: Archiv Verze: anglická/prodávaná/PC
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: Archiv Draci. Někdy princezny žerou, jindy se s nimi chtějí zase ženit a pokud jim kvůli tomu statečný Honza utne hlavu, narostou jim hned dvě nové. Takže mohou v jeden moment princezny jak žrát, tak si s nimi dávat svatební polibky. A Honza musí seknout ještě jednou, aby narostla třetí a milého geroje zdlábla taky, protože pokud si to z pohádek dobře pamatuji, draci registrované partnerství neuznávali. Oni toho vlastně neuznávali mnohem více a nějaké princezničky byly jen takové třešničky na dortu, protože ve zkazkách se těžko může psát o tom, kterak banda šupináčů vyplenila celé město. O podobných trablích vypráví první a zároveň poslední datadisk Dragon Storm pro solidní loňský mix RTS a RPG Spellforce II: Shadow Wars. Přináší nový příběh, něco nového prostředí, předmětů, postav a další, typické datadiskové záležitosti. Ve vývoji byl skoro dvakrát tak dlouho jako addon pro jedničku. Znamená to, že je přídavek i dvakrát tak kvalitní?

 Zachrańte království!
Dragon Storm je logicky opět zasazen do světa Eo, jímž nyní zmítá nejedna pohroma. Zpočátku zjistíte fakt, že magické portály – jediné spojení mezi zničenými částmi světa – začínají vypovídat službu. Následně se na bitevním poli potkáte s tzv. Sharpens („největší hrozba všech hrozeb“, jak jsem se dozvěděl), proti kterým se dokážete postavit jen za pomoci draků. A tak dále. Příběh není překvapivě tak povrchní, jak by se mohlo zdát a o mnoha věcech v úvodu nebudete ani vědět, ale je vypravován značně nešťastnou formou, kterou jsou dialogy. Rozhovory jsou kraťoučké, nudné, nezáživné a na jejich průběh máte minimální vliv.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Ve jménu šejtana
Jednou z výraznějších „novinek“ přídavku je nová rasa, od níž se zároveň odráží i třetí vývojový strom – Shaikan. Rasa je to údajně bájná a protože RPG s hrdinou bez bájného osudu si v dnešní době ani nedovedeme představit, není třeba zmiňovat, čí role se zde ujmete. Bez jakékoli možnosti výběru. Prostě si jen zvolíte pohlaví, hlavu (několik jich přibylo) a vydáte se v roli Shaikana spasit svět.

Vše startuje v trpasličím městě Winterlight Peak, které se právě nachází pod útokem magických stvoření všeho druhu. Poslední portál do království lidí, o nichž jsem mluvil výše, se pomalu bortí, v dolech jsou ještě uvězněni další trpaslíci hodni záchrany, ze všech stran se valí nepřátelé, někde mezi nimi je ohrožována jistá elfka a mrazivý vítr přežívají bez újmy na zdraví jen ti nejsilnější...

Váš avatar začíná rovnou na desáté úrovni se stejným počtem zkušenostních bodů, takže hned při první potyčce se budou vyskakující čísla indikující výši zranění způsobeného nepřátelům pohybovat v řádech několika set a za dvacet minut hraní jsem již třímal meč s poškozením přes 400 (jen pro představu, v původním Spellforce II to nebylo ani 40). Nicméně hratelnost to nijak nemění, prostě jen mydlíte silnějšími kvéry silnější oponenty.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Jak jsem již nakousl, kromě stávajících dvou stromů schopností (boj a magie) přibyl ještě třetí, nazvaný jednoduše Shaikan - soubor skillů bojového mága. Není tak rozvětvený jako dva základní a když se vydáte touto cestou, dostanou se vám do rukou kouzla zvyšující vaše zdraví, sílu či vyvolávající pomocníky, ať už živé nebo neživé. Nicméně bez toho, aniž byste do Shaikan stromu investovali aspoň část zkušenostních bodů, se nedostanete k pokročilejším skillům v původních stromech. Na jednu stranu trochu svazující, možná i trochu otravné, na tu druhou si ale aspoň vyzkoušíte věci, které byste normálně třeba jen přešli. A když už jsem u těch dračích Shaikanů, s politováním musím konstatovat, že kdyby se některá ze stávajících ras převlékla, asi bych si toho snad ani nevšiml.

Tolik k těm uvozovkám pár odstavců zpátky. Mnohem výraznější jsou spíš oni draci, značně drahé, značně silné a značně rostlé létající nestvůry, plnící funkci ultimátního stroje zkázy. Ale to jsou draci odjakživa, že.

 RPG nebo RTS?
Jasně, oboje, ale Dragon Storm je, v porovnání se základní hrou, o něco více právě role-playing titul. Nejen na začátku, ale i v průběhu několika dalších misí jsem nedostal pod velení třeba vůbec žádné jednotky. K dispozici byli jen hrdinové, povětšinou velká trojka, složená z mého alter-ega a sourozenců rodu elfského, se kterými jsem putoval již od samotného začátku. Autoři si totiž zřejmě uvědomili, že RTS část nebyla žádná sláva a tak namísto toho, aby se pustili do vylepšovacích prací, jí prostě a jednoduše odšoupli do pozadí.

Jako strategie by Spellforce 2 neobstál, protože to je prostě otrava. Tvorba základny a armády je zoufale pomalá. Už si ani nepamatuji, u jaké RTS naposled jsem počítač pravidelně na deset minut opouštěl, protože bylo třeba vytěžit hromadu surovin a jediné, co jsem při tom mohl sledovat, byli pobíhající peoni. Nemluvě o tom, že z jednoho ložiska surovin může dolovat vždy pouze jeden pracovník a ti další stojí nelogicky vedle. Pokud jde o výstavbu základny, vězte, že té si moc neužijete, protože když už na něco takového dojde, je báze již částečně předpřipravená a na vás toho již moc nezbývá. Abych pravdu řekl, moc práce by nebylo ani v případě, že byste budovali od nuly, protože počet přístupných budov a upgradů je dost malý.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

AI žádných změn taktéž nedoznala, takže jednotky se stále často chovají jako stádo sebevrahů, které se po jednotlivcích nechá umlátit silnějším orkem. Když jsem je na kolenou žádal, aby zaútočili, rozkaz klidně ignorovali, nehledě na to, že kolega metr vedle právě přišel o hlavu a pokud jsem tedy zavelel ústup, pro změnu se o něco zasekli. Suma sumárum, buďme rádi, že Dragon Storm se více přiklonil na stranu RPG, které sice taktéž není nijak drasticky vylepšeno, ale již základ sám o sobě fungoval relativně dobře. A pokud to z předchozího není zcela zřejmé – pilíře hratelnosti zůstaly prakticky nezměněné, takže se jimi zabývat nebudu.

 Nezvyklá volnost...
... pro ty, kteří neměli co dočinění s původním Spellforce II, slušelo by se dodat (anebo se Supreme Commanderem). Mise se rozprostírají na překvapivě rozlehlé mapě. Je sice pravda, že poslíčkové úkoly setrvávají i v addonu, ale musím říci, že v žádné jiné, ehm, „RTS“, se mi nestalo, abych mohl jen tak pobíhat se svojí družinou po místech, kam bych se normálně ani nepodíval a likvidovat tamní divoké obyvatelstvo či hledat poklady. Navíc je to dobrý způsob, jak zabít čas při zdlouhavé těžbě surovin. Na nějaké výraznější expování ale zapomeňte, jelikož zkušenosti nabyté bojem samotným jsou pramalé.

Díky monstróznosti map se jedna mise může protáhnout klidně i na dvě hodiny a není proto divu, že herní doba datadisku Dragon Storm, kterýžto celkem obsahuje misí jedenáct, se pohybuje někde na solidních dvaceti hodinách. A to samozřejmě neberu v potaz módy skirmish a multiplayer, obohacené o nové mapy. Ale zpátky ke kampani. Je třeba říci, že ne úplně všechny lokace, kam zavítáte a všechny postavy, které potkáte, jsou zbrusu nové. Tak třeba hned v druhé misi se podíváte do známého města Sevenkeeps, které bylo obsazeno orkoidními žoldáky a vy ho musíte dobýt zpět.

Zrovna tento úkol demonstruje jednu příjemnou vlastnost Dragon Storm. Je jí v rámci možností nelineární hratelnost, kdy si můžete být jisti tím, že úkol „získej město zpět“ není jenom o tom, že se tam nahrnete s hrdiny a osadníky vykopete. Nejde jen o to, že jsem si musel vytvořit menší armádu. Poté, co padla první nepřátelská obranná linie, jsem se totiž zasekl před zamčenými bránami do další části města a bylo proto třeba zajít do sousední vesnice (mapy jsou opravdu velké), kde jsem osvobodil vesničana, který mi prozradil lokaci tajného průchodu vedoucího dál. Tak, a už se nemusíme pozastavovat nad tím, proč zmiňované brány nezničil katapult, jako to udělal s tou předchozí. Ani nebudu rýt kvůli tomu, že onen tajný průchod je velký jako vrata od stodoly, leží asi deset metrů před zablokovanou bránou a i když mi bylo jasné předem, že je to on, musel jsem cestovat přes půlku mapy, abych dostal oficiální potvrzení... Logistika trochu hapruje, ale pořád lepší než frontální útok na jedno brdo.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Tyhle kiksy se samozřejmě netýkají všech questů, to abych zase nekřivdil. Sympatická je i sem tam možnost volby způsobu, jakým chcete daný problém vyřešit. To jsem takhle měl za úkol dostat se do srdce nepřátelské základy, po které však byly rozesety obranné věže. Ano, mohl jsem je se svými hrdiny pižlat jednu po druhé, ale mnohem efektivnější a elegantnější bylo splnit drobný úkol pro prohnaného bojovníka / mága / bylinkáře Haldora, ten mi za to poskytl stínového otroka, vlastně ducha, který mohl k věžím nepozorovaně nanosit barely s výbušninou. Co si ale už nevyberete je to, jestli nějaký úkol vůbec řešit chcete. Jakmile se s někým zapovídáte, už ho máte prostě přišitý na triko a pokud to není subquest, na který můžete dlabat, musíte se holt smířit s tím, že máte práci.

 Stále slušná podívaná
Zvětšit zdroj: Archiv Jednou z věcí, kterou původní Spellforce II opravdu zabodoval, byla grafika (naopak HW nároky byly krvavé a datadisk na tom nic nezměnil). Addon vypadá pochopitelně stejně, tudíž stále dobře a i ve third-person pohledu se na to dá slušně dívat. Jen škoda, že tenhle režim je stále jen na čumendu, poněvadž hraní je v něm prakticky nemožné. Ona vůbec je ta kamera pořád taková nešťastná, dělaná, jako bych měl tu čest s klikacím RPG a ne s mixem RPG a RTS, kde přeci jen potřebuji větší rozhled. A mimochodem - hlavní hrdina mluví! Normálně bych se o tom ani nezmiňoval, ale v dnešní pohnuté „s němým hrdinou se lépe ztotožníme“ době jsem rád za každou takovou hru.



Stáhněte si k původní hře: Demo, Videa...

Související články: Spellforce II: Shadow Wars recenze, Novinky...

Moolker
autorovi je 17 let, bydlí na Mělníku a studuje všeobecné gymnázium; přispívá i do HotGames, Playmobilu a SCORE; nejdéle vydrží u kvalitní strategie, akce a fantasy her; život by si nedokázal představit bez závodního lyžování a horského kola






 
 
Moolker

Verdikt:

Obstojný datadisk k solidní hře. Koncepční nedostatky zůstávají, až na menší posun k RPG se žádné výrazné změny nekonají, takže zde platí přesně to, co u většiny řadových datadisků – komu se líbila původní hra, tomu se bude líbit Dragon Storm. Ostatní ho mohou s klidem přejít. I když tam jsou draci.

Nejnovější články