Autor: Moolker Publikováno: 7.května 2007 |
![]() Dragon Storm je logicky opět zasazen do světa Eo, jímž nyní zmítá nejedna pohroma. Zpočátku zjistíte fakt, že magické portály – jediné spojení mezi zničenými částmi světa – začínají vypovídat službu. Následně se na bitevním poli potkáte s tzv. Sharpens („největší hrozba všech hrozeb“, jak jsem se dozvěděl), proti kterým se dokážete postavit jen za pomoci draků. A tak dále. Příběh není překvapivě tak povrchní, jak by se mohlo zdát a o mnoha věcech v úvodu nebudete ani vědět, ale je vypravován značně nešťastnou formou, kterou jsou dialogy. Rozhovory jsou kraťoučké, nudné, nezáživné a na jejich průběh máte minimální vliv. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Ve jménu šejtana Jednou z výraznějších „novinek“ přídavku je nová rasa, od níž se zároveň odráží i třetí vývojový strom – Shaikan. Rasa je to údajně bájná a protože RPG s hrdinou bez bájného osudu si v dnešní době ani nedovedeme představit, není třeba zmiňovat, čí role se zde ujmete. Bez jakékoli možnosti výběru. Prostě si jen zvolíte pohlaví, hlavu (několik jich přibylo) a vydáte se v roli Shaikana spasit svět. Vše startuje v trpasličím městě Winterlight Peak, které se právě nachází pod útokem magických stvoření všeho druhu. Poslední portál do království lidí, o nichž jsem mluvil výše, se pomalu bortí, v dolech jsou ještě uvězněni další trpaslíci hodni záchrany, ze všech stran se valí nepřátelé, někde mezi nimi je ohrožována jistá elfka a mrazivý vítr přežívají bez újmy na zdraví jen ti nejsilnější... Váš avatar začíná rovnou na desáté úrovni se stejným počtem zkušenostních bodů, takže hned při první potyčce se budou vyskakující čísla indikující výši zranění způsobeného nepřátelům pohybovat v řádech několika set a za dvacet minut hraní jsem již třímal meč s poškozením přes 400 (jen pro představu, v původním Spellforce II to nebylo ani 40). Nicméně hratelnost to nijak nemění, prostě jen mydlíte silnějšími kvéry silnější oponenty. ![]() ![]() ![]() Jak jsem již nakousl, kromě stávajících dvou stromů schopností (boj a magie) přibyl ještě třetí, nazvaný jednoduše Shaikan - soubor skillů bojového mága. Není tak rozvětvený jako dva základní a když se vydáte touto cestou, dostanou se vám do rukou kouzla zvyšující vaše zdraví, sílu či vyvolávající pomocníky, ať už živé nebo neživé. Nicméně bez toho, aniž byste do Shaikan stromu investovali aspoň část zkušenostních bodů, se nedostanete k pokročilejším skillům v původních stromech. Na jednu stranu trochu svazující, možná i trochu otravné, na tu druhou si ale aspoň vyzkoušíte věci, které byste normálně třeba jen přešli. A když už jsem u těch dračích Shaikanů, s politováním musím konstatovat, že kdyby se některá ze stávajících ras převlékla, asi bych si toho snad ani nevšiml. Tolik k těm uvozovkám pár odstavců zpátky. Mnohem výraznější jsou spíš oni draci, značně drahé, značně silné a značně rostlé létající nestvůry, plnící funkci ultimátního stroje zkázy. Ale to jsou draci odjakživa, že. RPG nebo RTS? Jasně, oboje, ale Dragon Storm je, v porovnání se základní hrou, o něco více právě role-playing titul. Nejen na začátku, ale i v průběhu několika dalších misí jsem nedostal pod velení třeba vůbec žádné jednotky. K dispozici byli jen hrdinové, povětšinou velká trojka, složená z mého alter-ega a sourozenců rodu elfského, se kterými jsem putoval již od samotného začátku. Autoři si totiž zřejmě uvědomili, že RTS část nebyla žádná sláva a tak namísto toho, aby se pustili do vylepšovacích prací, jí prostě a jednoduše odšoupli do pozadí. Jako strategie by Spellforce 2 neobstál, protože to je prostě otrava. Tvorba základny a armády je zoufale pomalá. Už si ani nepamatuji, u jaké RTS naposled jsem počítač pravidelně na deset minut opouštěl, protože bylo třeba vytěžit hromadu surovin a jediné, co jsem při tom mohl sledovat, byli pobíhající peoni. Nemluvě o tom, že z jednoho ložiska surovin může dolovat vždy pouze jeden pracovník a ti další stojí nelogicky vedle. Pokud jde o výstavbu základny, vězte, že té si moc neužijete, protože když už na něco takového dojde, je báze již částečně předpřipravená a na vás toho již moc nezbývá. Abych pravdu řekl, moc práce by nebylo ani v případě, že byste budovali od nuly, protože počet přístupných budov a upgradů je dost malý. ![]() ![]() ![]() AI žádných změn taktéž nedoznala, takže jednotky se stále často chovají jako stádo sebevrahů, které se po jednotlivcích nechá umlátit silnějším orkem. Když jsem je na kolenou žádal, aby zaútočili, rozkaz klidně ignorovali, nehledě na to, že kolega metr vedle právě přišel o hlavu a pokud jsem tedy zavelel ústup, pro změnu se o něco zasekli. Suma sumárum, buďme rádi, že Dragon Storm se více přiklonil na stranu RPG, které sice taktéž není nijak drasticky vylepšeno, ale již základ sám o sobě fungoval relativně dobře. A pokud to z předchozího není zcela zřejmé – pilíře hratelnosti zůstaly prakticky nezměněné, takže se jimi zabývat nebudu. ... pro ty, kteří neměli co dočinění s původním Spellforce II, slušelo by se dodat (anebo se Supreme Commanderem). Mise se rozprostírají na překvapivě rozlehlé mapě. Je sice pravda, že poslíčkové úkoly setrvávají i v addonu, ale musím říci, že v žádné jiné, ehm, „RTS“, se mi nestalo, abych mohl jen tak pobíhat se svojí družinou po místech, kam bych se normálně ani nepodíval a likvidovat tamní divoké obyvatelstvo či hledat poklady. Navíc je to dobrý způsob, jak zabít čas při zdlouhavé těžbě surovin. Na nějaké výraznější expování ale zapomeňte, jelikož zkušenosti nabyté bojem samotným jsou pramalé. Díky monstróznosti map se jedna mise může protáhnout klidně i na dvě hodiny a není proto divu, že herní doba datadisku Dragon Storm, kterýžto celkem obsahuje misí jedenáct, se pohybuje někde na solidních dvaceti hodinách. A to samozřejmě neberu v potaz módy skirmish a multiplayer, obohacené o nové mapy. Ale zpátky ke kampani. Je třeba říci, že ne úplně všechny lokace, kam zavítáte a všechny postavy, které potkáte, jsou zbrusu nové. Tak třeba hned v druhé misi se podíváte do známého města Sevenkeeps, které bylo obsazeno orkoidními žoldáky a vy ho musíte dobýt zpět. Zrovna tento úkol demonstruje jednu příjemnou vlastnost Dragon Storm. Je jí v rámci možností nelineární hratelnost, kdy si můžete být jisti tím, že úkol „získej město zpět“ není jenom o tom, že se tam nahrnete s hrdiny a osadníky vykopete. Nejde jen o to, že jsem si musel vytvořit menší armádu. Poté, co padla první nepřátelská obranná linie, jsem se totiž zasekl před zamčenými bránami do další části města a bylo proto třeba zajít do sousední vesnice (mapy jsou opravdu velké), kde jsem osvobodil vesničana, který mi prozradil lokaci tajného průchodu vedoucího dál. Tak, a už se nemusíme pozastavovat nad tím, proč zmiňované brány nezničil katapult, jako to udělal s tou předchozí. Ani nebudu rýt kvůli tomu, že onen tajný průchod je velký jako vrata od stodoly, leží asi deset metrů před zablokovanou bránou a i když mi bylo jasné předem, že je to on, musel jsem cestovat přes půlku mapy, abych dostal oficiální potvrzení... Logistika trochu hapruje, ale pořád lepší než frontální útok na jedno brdo. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Stále slušná podívaná ![]() Stáhněte si k původní hře: Demo, Videa... Související články: Spellforce II: Shadow Wars recenze, Novinky... |
Moolker | |
autorovi je 17 let, bydlí na Mělníku a studuje všeobecné gymnázium; přispívá i do HotGames, Playmobilu a SCORE; nejdéle vydrží u kvalitní strategie, akce a fantasy her; život by si nedokázal představit bez závodního lyžování a horského kola |