| Autor: ABE Publikováno: 1.února 2004 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 1,5 týdne |
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Zpočátku je to jednoduché, když se základna skládá z jedné obytné budovy, kontrolní stanice, přistávací plochy a několika skladišť. Stačí se postarat o to, aby byl dostatek kyslíku a energie, sehnat trochu jídla a všichni jsou víceméně spokojeni. Postupně ale nároky vašich svěřenců pěkně narůstají. Nejen, že se chtějí najíst, ale také potřebují spát, občas se pobavit, povídat si spolu, vyléčit v případě nemoci a podobně.
zdroj:
tisková zpráva
Jestliže zpočátku máte co dělat, abyste stíhali ohlídat jen pár dělníků, co uděláte, když jich najednou budete mít na starosti třeba 20? Pak přichází na řadu systém přidělování úkolů. Každému charakteru můžete zadat až dvě povolání (hlavní a vedlejší), které má ve své pracovní době vykonávat. Pracovní doba a s tím spojená výkonnost jednotlivých pracovníků je přímo úměrná jejich aktuálnímu stavu. Jestliže jsou spokojeni, budou pracovat rádi a hlavně dlouho. Naopak pokud jsou nemocní nebo naštvaní, budou se naopak spíše flákat nebo spát. Vzájemné vztahy obyvatel A právě starání se o spokojenost lidí je jedním z vašich hlavních cílů při hraní Space Colony, protože většinu ostatních úkolů vykonávají postavičky samostatně. Popravdě řečeno by se zvládly více méně starat samy i o svoji spokojenost, ale k úspěšnému zvládnutí mise často musíte například někoho s někým spřátelit nebo zvednout všeobecné blaho na předem danou úroveň. Pro lepší pochopení uvedu malý příklad. V jedné z prvních misí dorazí na základnu stará nevrlá Tami, která se s nikým moc nepřátelí, nebo lépe řečeno, skoro s každým se přímo nesnáší. Abyste misi mohli dokončit, musíte ji spřátelit s ostatními. K tomu slouží možnost vzájemně si s ostatními popovídat. Dokonce můžete vybírat mezi obyčejným poklábosením nebo dokonce randěním.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
K tomu, abyste měli přehled o vlastnostech, touhách a přáních jednotlivých postav, ve hře najdete opravdu mnoho různých statistik. Rozhodně doporučuji projít úvodním tutoriálem, který není nijak dlouhý a vcelku mi osvětlil, jak se co ovládá. V tutoriálu se samozřejmě nenaučíte všechno a proto je zde ještě jakási in-game nápověda, která vám pomáhá při řešení jednotlivých úkolů každé mise. Odlišné schopnosti postav Jestliže budete v pozdějších fázích hry ovládat opravdu velký počet postav, bylo by asi dost nesmyslné, aby byly všechny v podstatě identické. Jednotliví dělníci se od sebe naštěstí dost odlišují. Nejen, že každý má jiné potřeby, ale také každý umí něco jiného. Aby to bylo ještě trochu zajímavější, můžete své ovečky učit novým dovednostem a tím uspokojovat aktuální poptávku po té které profesi. Opět raději uvedu příklad. V jedné misi se v základně objeví krásná blondýnka Candy a jak už to tak u krásných blondýnek bývá, neumí Candy vůbec nic. Jenže co s někým, kdo neumí nic dělat? Řešení je jednoduché - stačí postavit knihovnu a poslat Candy nastudovat něco o chování kuřat. A hle, rázem tu máme kvalifikovanou farmářku :)
zdroj:
tisková zpráva
Ještě jsem však nezmínil jednu důležitou potřebu každého vašeho dělníka. Tou jsou peníze, jelikož každý člověk pochopitelně chce za odvedenou práci zaplatit. Kolem peněz se toho ve hře točí opravdu dost. Když zaměstnancům nezaplatíte, budou nespokojeni a nebudou pracovat. Když jim zaplatíte, nemusí vám zase zbýt peníze na rozšiřování základny. Proto je zde několik možností, jak ovlivňovat stav vašeho bankovního konta. Jednak můžete ovlivňovat výši výplaty a za druhé můžete prodávat natěžené suroviny. Zde je však nutné dávat pozor, abyste všechno neprodali a pak třeba vaše kolonie nevymřela hlady. Budujeme kolonii Místo rozhazování peněz na výplatách ale raději vylepšete kolonii o nějaké nové budovy nebo vybavení. Podobně jako v každé druhé budovatelské strategii je na výběr z několika druhů staveb. O potřebě zásobování základny kyslíkem a energií jsem se už zmínil, k tomu slouží několik druhů elektráren a generátor kyslíku. Další nezbytnou součástí kolonie je lékařské středisko, jídelna, místo na na spaní, koupelna, hodí se také koutek s prostředky na uklízení. Dost peněz spotřebuje stavba různých zařízení na odreagování a zábavu. Některý z obyvatel má třeba rád disko, jiný si raději zajde zacvičit. Pokud chcete uspokojit své zaměstnance, musíte postavit od každého něco, stejně jako ve skutečnosti.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Takovým malým bonbónkem navrch je krásná detailní grafika všech objektů ve hře. Tím nemyslím jen zařízení základny, ale také jednotlivé postavičky. Každá z nich má například jiný potah na své posteli - Tami si libuje v růžovém povlečení se srdíčky a třeba drsňák Stig má povlečení černé s bílou lebkou. Vysloveně krásně vypadá vykonávání zadaných úkolů jednotlivými postavami. Pro názornou ukázku zmíním těžbu. Postavička napřed vyjde ven ze základny, venku se objeví ve slušivém skafandru, nasedne na vznášedlo a jede k těžební plošině. Z ní potom ovládá malého robota, který hledá a těží příslušnou surovinu. Opravdu radost pohledět.Asi vás zajímá, jak všechny výše popsané vlastnosti hry fungují dohromady. Abych byl upřímný, tak zpočátku jsem byl mile překvapen. V každé misi jsem řešil jiný úkoly a ačkoliv nebyly nijak těžké nebo složité, byly docela zábavné. Například mise, ve které musíte zařídit, aby se do sebe zamilovala Candy a Dean, mě rozhodně nenudila. První napadení a následné budování obrany proti agresivním hmyzím obyvatelům planety bylo také fajn. Stejně tak mě bavilo zkoumat, čím se co těží, objevovat okolí základny a tak dále. Časem se mi ale všechno okoukalo a hra už nijak moc nepřekvapovala. Ano, samozřejmě byly tu nové budovy a nové postavy. Ale postav bylo už tolik, že jsem stejně nestíhal moc sledovat, co která zrovna dělá. To samé platí o základně, která už později byla hodně rozlehlá, takže jsem jen stereotypně stavěl nové plochy pro nové a nové vybavení. V podstatě jsem jen plnil úkoly té které mise a o další věci se už nebylo třeba příliš starat, což mi přijde trochu škoda.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Tím bych mohl recenzi zakončit, ale musím se zmínit ještě o hudbě. Původní hudební doprovod mě nijak nezaujal, proto jsem byl moc rád, když jsem zjistil, že přímo ve hře lze přehrávat hudební soubory ve formátu MP3. Bohužel je tu jedno ale. Abyste mohli hudbu poslouchat, musíte si sestavit v herním menu svůj playlist. Když pominu, že jeho ovládání je naprosto neintuitivní, tak mě naprosto iritoval fakt, že hra si příslušné hudební soubory nakopíruje z vašeho disku do svého adresáře. Proboha proč? Proč je nemůže přehrávat z nějakého adresáře přímo na disku? Závěr
zdroj:
tisková zpráva
V případě této hry se skoro určitě nebude rovnat o nějaký útok na trůn The Sims, ale pokud máte podobné hry rádi, zkuste si zahrát alespoň demo a pak uvidíte, jestli vás hra zaujme. Kromě menší nepřehlednosti v pozdější fázi hraní se Space Colony nevyhnulo ani několik menších chybiček nebo spíše nedostatků. Například mě dostala situace, kdy v jedné misi Venus zemřela, ale v další už zase byla živá a zdravá. Mnoho dalších nedomyšleností, které by mě vysloveně štvaly, jsem nenašel, takže můžu hru doporučit každému budovateli, který by se rád odreagoval u příjemného obhospodařování vesmírné kolonie.Stáhněte si: Demo, Trailery, Patch, Cheaty, Mini-hru... Související články: Novinky |
| ABE | |
| autorovi je 20 let, studuje obor aplikovaná informatika na univerzitě v Hradci Králové, specializuje se na akční hry, RPG a strategie (všechny články autora) |