Soldiers of Anarchy - recenze
6/10
zdroj: Archiv
Recenze

Soldiers of Anarchy - recenze

3. 11. 2002 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Hry z post-apokalyptické budoucnosti jsou nyní v kurzu a taková je i 3D RTS Soldiers of Anarchy, ve které se s přeživšími vojáky pokusíte odhalit původ smrtícího viru stojícího za zkázou celé civilizace.

Autor: ABE
Publikováno: 3.listopadu 2002


Obrázek zdroj: Archiv V poslední době mám nějaké štěstí na post-apokalyptické hry a po akčních Bandits se mi tentokrát dostala do rukou 3D real-timová strategie Soldiers of Anarchy (SOA), která se dříve jmenovala Natural Resistance nebo Natural Freedom. Nejprve si povězme něco o příběhu. Ten začíná už 10. listopadu 2004, kdy se po světě začne šířit záhadný smrtící virus - SGDS. Postupně infikuje obyvatele většiny velkých světových měst. Situace se zdá neřešitelná, vědci se sice snaží najít protilátku, ale bezvýsledně. Radikálně se snaží vyřešit nastalé problémy ve Francii - na Paříž shodí dvě nukleární bomby, ve snaze zabránit postupu zákeřného viru. Bohužel neúspěšně, epidemie se šíří dál a po celém světě začíná nadvláda anarchie.

 Útok zákeřného viru
Vy hrajete za německého vědce, který se ještě před začátkem virové nákazy zúčastní expedice v jedné ruské výzkumné stanici. Ta oficiálně už od sedmdesátých let provádí výzkum léku rakoviny, ale ve skutečnosti se zabývá vývojem biologických zbraní. Útok viru vás zastihne právě na této základně. Vaši nadřízení rozhodnou, že dokud se situace neuklidní, máte setrvat v bunkru pod základnou. Spojení s vnějším světem zajišťuje vysílačka, ale postupně se všechny rádiové stanice odmlčí a vy zůstanete bez kontaktu s okolním. Deset let přežíváte s malou skupinkou vojáků v podzemním bunkru, ale nakonec se rozhodnete zkusit vyjít ven a prozkoumat, zda je již po virové nákaze a co se vlastně za tu dobu stalo.

Po opuštění bunkru zjišťujete, že vše vypadá v pořádku. Od velitele dostáváte první rozkaz - prozkoumat okolí a pokusit se kontaktovat přeživší obyvatele. Prvním průzkumem okolí objevíte skupinky divokých zvířat, která na vás bez varování zaútočí, proto se před nimi musíte mít na pozoru. Průzkum vás zavede až do rokle, která je zavalená kamením a to musíte odstranit, jestli se chcete dostat dál. Odstřelením závalu se dostanete do okolního světa, od kterého jste byli po deset let odříznuti.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Trosky civilizace
První, co uvidíte, jsou samé trosky. Z civilizace, jak si ji pamatujete, nezbylo skoro nic. Okolí silnice lemují ohořelé napůl zbořené domy. Netrvá to však dlouho a narazíte na prvního člověka. K vašemu štěstí to je obchodník, který vám později bude prodávat nové vybavení a zbraně. Ale nic není zadarmo, nejprve pro něj musíte něco udělat. Okolí tyranizuje nějaký gang, kterého se musíte zbavit... Přesně takhle začíná první mise, která vám postupně začne odhalovat docela zajímavý příběh. V určitých situacích se příběh větví podle toho, jakou strategii zvolíte a jak se zachováte. Celkem vás čeká něco kolem 20 misí, ve kterých musíte odhalit, jak to vlastně bylo s oním zákeřným virem a pokusit se zachránit zbytky civilizace.

Zvětšit zdroj: Archiv Z předchozích odstavců je asi jasné v jakém prostředí se SOA odehrává. Pokud ne, tak si představte Fallout a jste v obraze. SOA ale nejsou RPG, takže abyste měli úplně jasnou představu o tom, jak tato hra vlastně vypadá, představte si k Falloutovskému prostředí ještě herní systém podobný hře Jagged Alliance, ale v realtimovém režimu. Ano, Soldiers of Anarchy lze nejlépe charakterizovat jako mix těchto dvou, bezesporu skvělých her. Z toho by logicky vyplývalo, že i SOA budou skvělou hrou, pravda je však někde trochu jinde.

 Umělá NEinteligence
Moje pocity z první mise by se daly popsat asi jako velmi rozporuplné. Na jedné straně tu bylo propracované prostředí a zajímavá zápletka, ale na straně druhé zvláštní pohyby jednotek a celková zmatenost. Pokud se chcete vyhnout alespoň té zmatenosti, doporučuji zahrát si nejprve cvičný tutoriál, který vám osvětlí základy ovládání a připraví vás na to, co pak čeká v samotné kampani. Bohužel už v něm poznáte, že pohyb jednotek není zrovna to pravé ořechové.

Zvětšit zdroj: Archiv Představte si situaci, kdy zadáte tančíku bod, na který se má přesunou. Logicky by měl vyrazit po přímce nejkratší cestou k cíli. Nechápu, co autoři sledovali tím, že zde se jednotky pohybují úplně jinak. Klidně se vám stane, že tank napřed jakoby odjede kus do strany a teprve potom nabere správný kurs směrem k cíli. Možná si říkáte, že to není tak fatální chyba, ale ve chvíli, kdy koordinujete útok, vyhýbáte se minovému poli nebo se jen prostě chcete vyhnout dostřelu nepřátel, to opravdu katastrofální problém je a rovná se většinou restartu hry nebo v lepším případě jenom načtení pozice.

Tento problém s pohybem se však nestává jen ojediněle, ale téměř pravidelně. Bohužel není to jediný nedostatek. Pokud si označíte větší skupinu jednotek a zadáte jim někam přesun, každé jednotce se vyznačí přesné místo, kam se má přesunout. Většinou se však stane, že na některou jednotku vyjde místo, kam se přesunout nemůže (dům, kopec). Opět by se logicky měla přesunout na nějakou náhradní pozici, ne však zde. Zde se prostě jednotka ani nepohne a jen tupě stojí na původním místě.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Zpožděné ovládání
Ani tím však problémy s pohybem nekončí. Několikrát během celé hry se mi stalo, že jsem s nějakou jednotkou zajel například do dvora nebo nějaké ohrady, ale zpět už prostě stejným vchodem vyjet nešlo. Opět musel následovat restart nebo alespoň loadování uložené pozice. Další věcí, která se pohybu týče, je určitá "zpožděnost" jednotek, která se projevuje prodlevou mezi vydáním rozkazu a jeho provedením. Rozkazy lze zadávat buďto klasicky kliknutím myší nebo zmáčknout pravé tlačítko a vybrat příslušnou operaci. Přes pravé tlačítko lze dělat i různé speciální akce (hodit granát, přelézt plot nebo třeba otevřít vrata).

Ale zpět k opožděnosti jednotek. Kolikrát jednotce zadáte rozkaz k pohybu a nic, jednotka tupě zírá a až po chvíli se rozjede. A pokud máte štěstí, tak i správným směrem. Poslední závadou je systém nastupování panáčků do aut. Člověk by řekl, že prostě nastoupí všichni najednou, ale v SOA nastupují po jednom, ačkoliv každý použije jiné dveře. Dokážete si asi představit, co to znamená v situaci, kdy okolo projíždí nepřátelský obrněnec a kropí vaše vojáčky kulometem. Tohle opravdu nechápu... a snad ani nechci.

Zvětšit zdroj: Archiv Nedostatky v ovládání trochu kompenzuje multiplayer. Jelikož v něm proti sobě stojí živí protivníci, mají oba problémy s pohybem jednotek a tím pádem se to trochu vyrovnává. Nic to však nemění na to, že mnohokrát budete vzteky skřípat zuby :) Samotný multiplayer je pro maximálně osm hráčů a obsahuje jen mód deathmatch a několik map. I přesto je docela zábavný a pokud máte možnost, vyzkoušejte ho. Navíc hra obsahuje i jednoduše ovladatelný editor, který umožňuje tvorbu vlastních map a dokonce singleplayerových misí.

 Mnoho možností v základně
Naštěstí SOA obsahují i něco víc než zmršené ovládání. Co mě například potěšilo, byla rozmanitost jednotek a s tím spojený systém základny. Po dokončení každé mise, se přesunete do své báze, kde lze dělat opravdu množství věcí. Přiznám se, že kdyby zde tato možnost nebyla, byly by SOA naprostý propadák. Takže co vás v základně čeká? Samozřejmě je to možnost nechat si opravit bojové vozidla a vyléčit vojáky. A jelikož je vaše základna původem výzkumná laboratoř, můžete si zde vyrábět i léky a steroidy.

Úplně nejlepší je ale možnost nakupovat jednotky nové (pouze stroje, noví vojáci se k vám přidávají během misí). Onen obchodník, kterého zachráníte v první misi, se k vám přidá a umožňuje vám nakupovat nové zbraně, vybavení a jednotky. Obchod probíhá výměnou věcí, přičemž pouze on rozhoduje, kdy se mu zdá nabídka adekvátní poptávce. Koupit si může cokoliv, co má právě na skladě, a že toho není málo. K základní nabídce patří bojové jednotky. Z počátku si musíte vystačit s rychlým Humvee, které má na střeše připevněn kulomet. Později do vašeho vozového parku přidáte různé obrněné transportéry, tanky a dokonce i vrtulníky a letadla. Všechny jednotky disponují různými zbraněmi a některým je dokonce můžete vyměnit za jiné.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Mezi další věci, které obchodník nabízí, patří všemožné druhy střeliva, vybavení a zbraně. Těch je opět docela dost - začínáte s magnumem, ale brzy získáte například UZI, bazooku nebo pro Rusko typické AK-47 a to zdaleka není vše. U vybavení bych snad zmínil jen různé druhy granátů, neprůstřelné vesty nebo třeba dalekohled. Všechno nakoupené vybavení musíte před misí ještě rozdělit mezi své vojáky. To probíhá opět jednoduše. Zobrazíte si náhled příslušného vojáka a stačí jen přeházet požadované předměty do jeho inventáře. Bohužel i zde jsem narazil na menší nedostatek. Pokud chcete někomu dát víc věcí, musíte poctivě klikat a věci přesunou po jedné. Neexistuje zde totiž možnost přesunout více věcí stejného druhu najednou. Opět maličkost, ale o to více zamrzí.

 Strategie boje
Zvětšit zdroj: Archiv O ovládání jsme již mluvili, takže se podíváme na vlastní průběh jednotlivých misí. Na začátku máte vždy něco málo úkolů (většinou někoho kontaktovat / zabít / někam dojet), ale jak misí postupujete, úkolů přibývá, což je rozhodně dobře. Jako ukázku zmíním například misi, ve které máte zjistit něco o společnosti, která by mohla mít na svědomí rozpoutání oné virové epidemie. Jedete do města, kde se setkáte s člověkem, který by o tom něco měl vědět. Než vám ale poskytne své informace, musíte vyřešit problém se zdejšími gangy. Dostanete tajné hesla a musíte se přidat k jednomu ze dvou znepřátelených gangů. Následuje pomoc při odrážení útoku druhého gangu a konečně obsazení nepřátelské základny. Teprve potom vám jsou poskytnuty požadované informace.

Úkoly jednotlivých misí jsou sice skoro pořád o tom samém, ale vždy vyžadují jiné řešení. Ne vždy je nejlepší frontální útok na nepřítele. Někdy je mnohem efektivnější odstřelit mu napřed silnější vozidla nebo mu rovnou vpadnout do zad. Bohužel u plánování útoku se hodně projevuje totální demence vašich jednotek, takže často musíte útok mnohokrát opakovat, abyste došli k uspokojivému výsledku. Zajímavé také je to, že nepřátelské jednotky se pohybují mnohem lépe a hlavně přesněji než ty vaše, ale to mě už ani moc nepřekvapilo.

Zvětšit zdroj: Archiv Při plánování mise nesmíte hlavně zapomenout na to, že k tomu, aby byly vaše jednotky bojeschopné, je nutné, aby je řídily alespoň dva vojáci. Opravdu - v SOA jeden voják řídí a druhý ovládá zbraně. Sice nejde nijak ovlivnit, co který bude dělat, ale pokud chcete střílet, musíte do aut naskládat více jak jednoho vojáka. Jelikož jsem to zpočátku samozřejmě nevěděl, vzal sem si to mise deset vojáčků a k tomu osm vozidel. Docela mě překvapilo, že ačkoliv měli všechny doplněnou munici, střílely jen ty dvě jednotky, ve kterých bylo více vojáků.

 Slušná grafika neznamená vše
Oproti inteligenci a pohybu jednotek, působí grafická stránka hry, jako by ji dělali úplně jiní lidé. Pokud máte dostatečně výkonný počítač, který vám umožní zapnout si všechny detaily na maximum, máte se opravdu na co těšit. Detailnost jednotek je taková, že i z dálky poznáte, co má která jednotka za zbraň a to dokonce nejen u vozidel, ale i u vojáků. Prostředí je také zpracováno velmi dobře. Všechny budovy, stromy, ploty a podobně lze zničit. Stačí granát nebo střela z tanku. Pokud něco zničíte, následuje výbuch a světe div se, po zničených jednotkách dokonce zůstávají trosky.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Jelikož jsou SOA 3D strategií, je zde umožněno rotovat kamerou kolem své osy a zoomovat. Obě možnosti budete hojně využívat. Pokud chcete něco sebrat ze země, hodí se maximální přiblížení. Při probíhajícím útoku je zase výhodnější přehled o celém bojišti. Poslouchá se to sice pěkně, ale i k zoomu mám několik výhrad. Tak zaprvé, zoomovat jde jen do určité vzdálenosti a více ne. To sice není tak hrozné, ale trochu mě to mrzí. Daleko horší je to, že pokud odzoomujete, abyste měli přehled o okolí, trochu pohnete kamerou (třeba blíže vašim jednotkám), kamera se jakoby částečně přiblíží blíže a najednou vidíte jen vaše jednotky a z okolí skoro nic. To jde sice trochu eliminovat nastavením sklonu kamery, ale ani tak to není úplně dokonalé.

Zvětšit zdroj: Archiv Autoři sice slibovali střídání dne a noci, ale bohužel zůstalo jen u slibů. Některé mise se sice odehrávají v podvečer, kdy vaše jednotky musí svítit, ale denní doba se během mise rozhodně nemění. Potěší alespoň přítomnost změn počasí. Sice se jedná jen o déšť, ale na druhou stranu je to lepší než nic. Celkovou kvalitu hry se ještě snaží vylepšit zvukový doprovod, který je sice docela pěkný (myslím jak hudbu tak zvuky), ale nedodělanou umělou inteligenci to stejně nijak nevylepší.

Stáhněte si: Demo, Video, Video, Cheaty
Související články: Novinky

 
ABE
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Hra Soldiers of Anarchy rozhodně měla potenciál stát se skvělou strategií. Bohužel to by autoři museli trochu více zapracovat na umělé inteligenci a vylepšit pohyb jednotek nebo jiné drobností. To se však bohužel nestalo, takže moje výsledné pocity jsou hodně rozporuplné a mohlo to dopadnout mnohem lépe.

Nejnovější články