SOCOM III: US Navy Seals - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

SOCOM III: US Navy Seals - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

3. 5. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Žánr taktických týmových akcí, na trhu zastoupený sériemi jako Ghost Recon, Conflict či Hidden&Dangerous, se nám rozrůstá o další počin situovaný na konzoli PS2, kde se stanete členem vojenského oddílu Navy Seal.

Autor: Mart
Publikováno: 3.května 2006
Verze hry: review/PS2
Doba recenzování: 14 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Žánr taktických akcí, na trhu úspěšně zastoupený sériemi jako Ghost Recon, Conflict či Hidden & Dangerous, se nám rozrůstá o další počin situovaný na konzoli PS2. Máme tu totiž v pořadí již druhé pokračování (pokud někomu nejdou příliš dobře počty, znamená to třetí díl :) úspěšné taktické akce SOCOM: US Navy SEALs od Zipper Interactive, kteří se nedávno stali interním týmem Sony. Hra se nese v duchu řady dílčích vylepšení a nových nápadů a to jak v rámci singleplayerové kampaně, tak online módu. Který je na PS2 kromobyčejně oblíbený, koneckonců stejně jako tahle několikamilionová série.

Singleplayer v SOCOM 3 nabízí pohled do tří různých koutů světa, jimiž jsou severní Afrika, jižní Asie a Polsko, kde budete bojovat postupně proti armádním složkám, pirátům a teroristům, vyvíjejícím biologickou zbraň. Párkrát se tu sice svezete po vodě a v Evropě budete navíc konfrontováni s nepříjemně zaplavenou městskou oblastí, ale jádro zdejšího hraní se odehrává na pevné zemi. S výše uvedenou informací se váže občasná možnost využití nové schopnosti plavání a potápění, ale mnohem větší důraz je tu kladen na používání dopravních prostředků, kam patří např. říční člun či modifikované vojenské vozítko M998 (Humvee), obé masivně vyzbrojené stacionárními kulomety. Což se hodí vedle rychlého přesunu z bodu A do bodu B i pro výrazně silnější palebnou podporu, neboť proti sobě zpravidla máte velkou přesilu nepřátel s podobnými dispozicemi, co vaše malá speciální jednotka.

Speciální komando se představuje
Vaše jednotka přitom sestává ze čtyř mužů. Hlavní postavou je pochopitelně vaše maličkost, voják, jehož jako jediného přímo ovládáte a který nikdy a za žádných okolností nesmí padnout. Jinak se dočkáte opakování mise. Naštěstí již nikoliv celé mise, ale pouze dílčí části. Tentokráte totiž tvůrci přihodili na plac něco checkpointů, s nimiž souvisí alternativa se v průběhu akce uložit. A to se hodí, protože mise jsou o poznání rozsáhlejší a tudíž i o něco delší časem svého plnění.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Ale zpět k vašemu malému oddílu Navy SEAL. Všichni muži zvládnou základní pohybové nuance, k nimž patří přelézání či přeskakování různých objektů, šplhání po žebřících, přikrčení a opatrný postup vpřed, leh a plazení a samozřejmě plnění vámi zadaných příkazů. Při zapauzovaném dění definujete své aktuální požadavky na tým, kam patří přesun na místo určení, vyčištění prostoru kupř. v místnosti za dveřmi, hlídání určeného stanoviště, zahájení podpůrné palby a nebo použití trhaviny.

Uvedenou cestou lze předdefinovat adekvátní postup pro celý tým a nebo jeho část. Dvoučlennou skupinu Bravo, přičemž váš nerozlučný parťák se skrývá pod kolonkou Able a spolu s vámi tvoří druhou polovinu jednotky. Jeho nevýhodou je skutečnost, že vás nepustí příliš daleko z dohledu a často se k vám přidává, aby vám iniciativně kryl záda při nějakém sólo výstupu, což je poněkud dvousečný nápad.

 Zadávání povelů
Příjemnou novinkou je zadávání povelů celému týmu skrze kontextové tlačítko, takže můžete velice rychle a dynamicky navést své muže k tomu, aby vás následovali, či aby spíše zůstali na svých momentálních postech. Potom tu je ještě akční tlačítko, které vymezuje určitou specifickou činnost podle ikony objevivší se na obrazovce. Sem patří kupř. vylezení po žebříku, odtažení mrtvého těla (které ale stejně za chvíli zmizí:o), sebrání zbraně a munice po padlých či chopení se stacionárního kulometu, se kterým pak eventuálně čelíte sebevražedným útokům na vaše postavení. Na dění se sice primárně díváte ve third-person perspektivě, ale při skokovém zoomu vybrané zbraně se dostáváte i do first-person s mnohem preciznějším mířením, během nějž se přitom stále lze po scéně pohybovat.

Tohle duální nahlížení na akci je velice příjemné a přináší vám velké výhody, umocněné možností takového obezřetného vykukování zpoza rohu, samozřejmě spojeného s odstřelováním potenciálních hrozeb, ke kterémuž aktu má co mluvit eventuálně namontovaný tlumič na vaši zbrani a pak hlavně headshot, jakožto stylová a okamžitá konečná pro působení vašeho protivníka ve hře.

 Před vykročením do akce
Byla-li řeč o tlumiči. Před vstupem do každé akce máte volbu vlastního vybavení, což se týká především zbraní pro každého člena týmu, přičemž v závislosti na typu dále vybíráte adekvátní příslušenství, jako je právě tlumič. Ono toho je k dispozici pochopitelně povícero, přičemž možnosti se s narůstajícími hodinami dramaticky rozrůstají. Laserové zaměřování. Opěrný stojánek. Vrhač granátů. Lepší optika. A tak dále.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Vedle primárního automatu se ještě počítá s veskrze nepoužívanou pistolí a hlavně s něco granáty (k dispozici jsou třeba kouřové pro krycí manévry) či s jinou trhavinou, kterou dostanete do výbavy povinně v případě, že v dané misi musíte něco vyhodit do povětří. Což napoví ještě předtím briefing a ozřejmení, o co že vlastně půjde a co bude nutné pro zdar mise udělat. Navzdory několika pasážím, kde je lepší, nebo je přímo závazné zůstat potichu a neviděn, se vesměs připravte na hodně konfrontační záležitost, kde vám však tvůrci nezřídka dávají právo prvního výstřelu.

Dočkáte se i nutnosti odchycení nějakého vysokého pohlavára, nebo naopak záchrany civilistů s jejich následným doprovodem na bezpečnější místo, k čemuž je v povelovém menu šikovně vyhrazena kolonka pro interakci s daným NPC. Nechybí sběr dokumentů či nutné vizuální ověření přítomnosti požadovaného subjektu či objektu, ale vesměs půjde o akce, v jejichž rámci musíte vystřílet všechny oponenty a k tomu ještě něco zničit!

 Problémová umělá inteligence
Tohle schéma má několik citelných vad na kráse. Ačkoliv jsou možnosti vaší squadry, jakož i obsahový rámec misí velice nápadité, s čímž souvisí i způsob plnění úkolů, kde lze využít různé strategie postupu a ataku, celé tohle přitažlivé schéma se bortí jako hromádka karet z oči v očí jednomu zcela zásadnímu a nepřehlédnutelnému deficitu. AI. Umělá inteligence všech zúčastněných je totiž naprosto příšerná a párkrát vám vezme chuť na pokračování rozjeté akce. V Zipper Interactive s tímhle měli zásadní problém už v minulosti, stejně jako s nedostatečným vyladěním finálového produktu, jejž sužovaly časté bugy. Ale zatímco druhý díl byl v tomto směru jakž takž akceptovatelný, zde se vám pravidelně zježí vlasy hrůzou na hlavě.

Potkáte tu protivníky, co mají útočit na vaše postavení, ale namísto toho postávají laxně před budovou, v níž se ukrýváte, a dokonce se nechají jeden po druhém ze zálohy odstřelit. Nepřátele, u nichž vymezená pravidla, kdy o vás mají či mohou vědět a kdy nikoliv, jsou vyloženě legrační. Někdy je to sice ku prospěchu hratelnosti, ale poněkud to devalvuje herní rámec, který není až tak propracovaný a komplexní, kterak by se slušelo!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V tomhle kontextu mohu zmínit i nepříliš kvalitní rozpohybování nepřátelských složek (s tím, že některé animace jsou lajdácky nahrazeny teleportací!!), do kterých se tak díky uvedenému trochu hůře trefuje. Problém občas může být i s jejich lokalizací. Díky grafickému zpracování s příjemně realistickými konturami, ale chudším rozhozením polygonů po place (připomenout by se měla podpora widescreenu i režimu progressive scan - 480p), se oponenti někdy stávají těžko detekovatelní, obzvláště v přírodních scenériích. Kde tak pomocnou ruku podává mimo jiné radar v rohu obrazovky a vaši spolubojovníci, co jsou schopni zahlásit, že narazili na potíže, které se vzápětí na zmíněném radaru objeví jako červená tečka!

Druhá část mé kritiky ve vztahu k AI se týká spolubojovníků. Váš tým si totiž občas dělá, co se mu zamane, jejich případné ignorování nepřátelských sil nahání husí kůži, protože se tak trochu stírá význam slova taktická akce. A to tehdy, když všechno musíte odřít takříkajíc sami (včetně řízení všech dopravních prostředků), neboť vaši kolegové ve zbrani kupř. nejeví o nastalý střet přílišný zájem, či nejsou s to trefit ani ta pomyslná vrata do stodoly. Volbou vyšší obtížnosti se nic nezlepší, ba naopak.

Protivníci pak více vydrží, takže jste konfrontováni s vysloveně hloupými situacemi, kdy opakovaně zasáhnete svého soupeře a ten stejně opakovaně vstává ze země. Trochu jako nějaký groteskní fackovací panák, i když není jisté, jestli jste na tuhle pozici nepostoupili spíše vy a tvůrci téhle hry jsou tím, kdo mačká spoušť vašich nervů. Ale abych trochu roztáhl zamračené nebe nad touhle válečnou přehlídkou. Největší rozčarování přichází teprve v momentech vyšší obtížnosti a v situacích, kdy se bráníte nějakému náporu, pravidelným vlnám nepřátelských sil, což je asi nejméně zajímavý okamžik v celém SOCOM 3.

 Taktická akce, jak se patří
Přitom navzdory dalším tristním momentům, jako je zasekávání se spolubojovníků za překážkami, se tu dočkáte řady dalších obrazů, které nabídnou tolik žádanou satisfakci! Jako je opatrný postup terénem, až narazíte na hlídku. Současně s jedním zcela klíčovým headshotem (určeným chlapíkovi za těžkým kulometem) vyšlete na scénu i oddíl Bravo, který rychle zlikviduje další odpor, v němž je následně prostor i pro zajetí vzdávajícího se oponenta; oponenta, co nezřídka překvapí svými aktivitami (jako je vykonání malé potřeby) oživujících tohle představení.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Je tu k vidění obvyklý model pečlivého vzájemného krytí, či odlákání pozornosti s následným výpadem z boku či do zad překvapeného protivníka. Odstřelování vzdálených cílů. Jsou tu k vidění skutečně výborné přestřelky, které jednak rámuje prvotřídní zvuková kulisa, kam patří špičkový soundtrack, hlasy v éteru, počítaje v to i projevy vašich druhů ve zbrani, či vrnění automatů - a potom takové detaily, jako je odlétávající tříšť od kmene stromu, za nímž jste aktuálně schovaní.

Máte tu alternativu boje na blízko, kde je buď ultimátní výpad pažbou a nebo brutální použití nože při stealth manévrech a opatrném přiblížení se k nic netušící hlídce. Užitečná je i volba preferovaného módu střelby, kde můžete - také dle typu zbraně - pálit po dávkách, či po jednom náboji. Přičemž nepreciznější střelba je možná vleže (kdy se vám ihned ustálí zaměřovací terčík). Pohříchu i tady platí, že se občas dočkáte nepříjemných překvapení v tom smyslu, že namísto do odkrytého oponenta pálíte do terénního skoku, za nímž jste třeba schovaní. Musíte se tedy obrnit trpělivostí a vědomím, že tady narazíte na spoustu zcela zbytečných chybek.

Bonusovým bonbónkem může být v menu položka Extras, kde se nadějete mimo jiné juke boxu, sumáře nehratelných sekvencí ze hry, či pohledu na akurátní zbraně a vybavení, se kterými zde pracujete. Naposled mohu zmínit provázanost s PSP verzí, nabízející kupř. přístup k novým zbraním a vybavení…

 Bonusový rámec
Jistě, SOCOM 3 je mnohem spíše arkáda, než nějaká hardcore vojenská simulace. Navzdory některým dalším charakteristickým prvkům, jako že za pohybu se střílí, resp. zaměřuje výrazně hůře. Že sami nejste neprůstřelní a okamžik blízkého setkání s automatem projevujícím zvýšenou pozornost o vaši osobu může mít velmi rychle fatální následky. Ale přesto všechno tomu tvůrci dávají sympaticky odlehčený rámec, takže je hra koneckonců i díky checkpointům dobře hratelná a zajímavá, neboli snáze odpustíte chyby, kde zejména ty v AI působí nezřídka hrozivě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Další usnadnění vašich aktivit představuje navýsost přehledná mapa, HUD, automatické doplňování munice a vylepšování statusu zdraví na k tomu určených místech, či v neposledku interface se zohledněním interaktivity herního prostředí. V němž je nicméně pamatováno na obvyklé schéma, že ne všude vás tvůrci pustí, a i když na znatelně rozlehlejší herní ploše - oproti minulosti - nenarazíte na jediný loading, přesto zamrzí povinný harmonogram akcí, tedy v jakém že pořadí lze úkoly splnit a kudy se můžete vydat. Vydat se pochopitelně můžete i do režimu online, který je tentokráte koncipován až pro 32 hráčů.

 Online hraní
Zde se uplatní headset a rychlá ruka, neboť proti sobě máte živoucí soupeře dávající zapomenout na rozpačité oponenty v singleplayerové kampani. Také může být řeč o propracované týmové taktice, na rozdíl od předchozích dílů, přičemž svou nezanedbatelnou roli hraje využití dopravních prostředků. Měl bych opět výtku směrem k nepříliš dobrému rozpohybování a občas i horšímu přehledu, ale dejme tomu - válka už je asi taková.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nicméně vstup do online světa je nyní mnohem snazší, rychlejší, přičemž se zde nadějete buď přímé komunikace se SOCOM komunitou, nebo té "mailové". A vytváření klanů a vyzývání ostatních k zápasům na vybrané mapě, resp. v rámci vybraného herního režimu. Mezi nimiž je k vidění obvyklý Suppression, kde vítězí ten tým, u něhož přežije aspoň jeden voják, resp. přežije více lidí po uplynutí časového limitu. Demolition, resp. Breach, kde je pro zničení nepřátelské základny klíčová výbušnina. Escort, Extraction, či Convoy, kde musíte dostat určitý počet lidí či strojů na stanovené místo, zatímco oponenti je chtějí, potažmo vás, zlikvidovat. A Controll, kde se perete o ovládnutí checkpointů. Platí, že online dispozice výrazně vytahují kredit SOCOM 3 a i díky nim má tenhle projekt nakonec takové hodnocení, jaké má!

Související články: Novinky

Mart
editor: jd





 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Singleplayerová kampaň je, navzdory novým nápadům a herním prvkům a navzdory řadě zajímavým možnostem, jak se s oponenty nakonec vypořádat, pouze solidní záležitostí, neboť její kredit sráží místy strašlivě nevyladěná AI. Ale ruku v ruce s online multiplayerem se jedná o kvalitní představení, které fanouškům udělá zcela jistě radost. Nicméně pokud si SOCOM 3 chcete pořídit primárně kvůli hře pro jednoho hráče, uděláte lépe, když se poohlédnete po dvojce.

Nejnovější články