Ski Jump 2004 - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Ski Jump 2004 - recenze

3. 3. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Němci mají svého Svena Hannawalda, Poláci zase Adama Malysze a my na Tiscali máme historicky první recenzi sportovní simulace, která zpracovává opomíjené skoky na lyžích. Co vše může taková hra nabídnout?

Autor: Kopulkon
Publikováno: 3.března 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglická/finální 1.49
Doba recenzování: cca 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Ač je to k neuvěření, je toto dílko již čtvrtým pokračováním série od VCC Entertainment věnující se skokům na lyžích. Z předchozích dílů jsem měl možnost hrát pouze ročník 2003, takže nemohu příliš srovnávat, ale stejně nepředpokládám, že by se mezi čtenáři našlo mnoho znalců této série. Skoky na lyžích jsou u nás totiž jen průměrně populárním sportem, ale Poláci mají svého Adama Malysze, a také Němci nebo Rakušané nedají na své kvalitní skokany dopustit. Naše země v současné době nemá mezi světovou špičkou svého zástupce, tedy až na občasné vzepětí Jakuba Jandy. Pojďme se tedy podívat, co hráči RTL Ski Jump 2004 nabídne.

V tréninku můžete skákat na kterémkoli z 29 můstků, mezi nimiž nechybí ani domácí střediska v Liberci nebo Harrachově, ačkoliv tamní mamutí můstek bohužel ve hře není. Počasí, povětrnostní podmínky i mazání lyží si zde určujete sami. Nicméně ať už v tréninku dolétnete kamkoliv, nebude se vám tento výkon započítávat do vašeho hodnocení. V režimu „rychlý start“ se jinak dá závodit ve vámi vybraném poháru a obtížnosti.

 Svalnatý anorektik – základ úspěchu
Bezesporu nejzajímavější volbou je kariéra, kde buď ovládáte jen jednoho svěřence nebo se vtělíte do trenéra národního mužstva, kdy máte pod palcem čtyři sportovce. Nejdříve je ale třeba samotného skokana vytvořit, takže v nabídce „skills“ volím skokanovy tělesné atributy jako v RPG. 190 cm a 72 kg snad budou pro začátek ideální. Protože mě toto téměř anorektické nastavení stálo velké množství počátečních bodů, na sílu odrazu a fyzičku toho moc nezbylo. V nabídce „power points“ soustředím body do letové techniky. Rychlost nájezdu a techniku přistání plánuji vycvičit později. Národnost volím českou, i když se tím připravuji o možnost účasti v závodech družstev. Za dva tisíce euro nakupuji nové brýle a rukavice. Nic tedy nebrání v rozjezdu nového talentovaného skokana...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hra mě pouští jen do juniorského šampionátu, což je jinak nazvaná obtížnost „easy“. Do začátku dostávám sponzorský dar několik tisíc euro. Před každým závodem lze zapracovat na čtyřech důležitých vlastnostech. A sice to jsou již zmíněná síla odrazu, fyzička, motivace a tělesná hmotnost. Závodník přibírá po každém závodu na váze a tlustý skokan = špatný skokan. Dieta se ale nevyplatí přehánět - jednu dobu měl můj charakter při 190 cm 60 kg, ale potom nastaly komplikace a začal slábnout, diety jsem tedy raději vysadil :)

Trénovat se dá individuálně, ale výhodnější je najmout si trenéra, který výcvik mnohonásobně zlepšuje. Ovšem trenér je poměrně drahý a za každé cvičení se musí zaplatit znovu. Kolik to bude, se samozřejmě odvíjí podle kvality trenéra. Za absolvované závody získává skokan zkušenosti a s přibývající zkušeností i úroveň. Maximální úroveň je dvanáctá, takže nelze vycvičit všechny vlastnosti na maximum. S úrovněmi se zlepšuje smlouvání cen a popularita, která vám následně zlepšuje motivaci. Také techniku nájezdu, přistání a letové fáze lze vylepšovat jen ziskem vyšší úrovně. Ostatní dovednosti můžete pilovat s trenérem.

ZMATEK KVŮLI PODOBNÝM NÁZVŮM HER
Jelikož v letošní zimní sezóně vyšly nezvykle dvě hry simulující skoky na lyžích s velmi podobným názvem, je potřeba si v tom udělat trochu pořádek. První hrou je zde recenzované RTL Ski Jump 2004 (v Německu má název Ski Springen 2004) od vývojářů VCC Entertainment a vydavatele THQ. Tato série pravidelně vychází už od roku 2001 ve spolupráci s RTL Playtainment.

Oproti tomu zcela odlišná hra se jmenuje Ski Jumping 2004 a pochází od polského studia L'Art, které vytvořilo své skoky na lyžích vůbec poprvé. Další rozdíly spočívají v grafickém zpracování (obrázky) a celkově horší kvalitě tohoto titulu, i když je udělán na Renderware enginu.

 Kdo maže, ten jede
Nesmírně důležité nejen ve hře je mazání lyží. K dispozici máte dvacet různých druhů vosků rozdělených podle kvality a vlastností. Existují dvě základní skupiny na hrubý sníh a prašan, dále se jednotlivé vosky liší podle teploty a vlhkosti, pro níž jsou určeny. Před každým závodem tedy máte k dispozici předpověď počasí, podle níž musíte vhodně namazat. S výběrem se dá dlouho vyhrát, ale výsledek asi nebude nikdy perfektní. Naštěstí je tady možnost zaplatit si odborníka, který vám za příslušný obnos lyže velmi rád namaže.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Posledním krokem při zdokonalování svého svěřence je pořízení pořádného vybavení v obchodě. Nakupovat lze kombinézy, lyže, přilby, ochranné brýle, rukavice, boty a vázání. Čím dražší, tím lepší. Některé speciální předměty můžete zakoupit až po splnění určitého úkolu, jejichž seznam je přehledně vypsán ve hře. Takovým úkolem může být například provedení perfektního odrazu, dokonalý telemark a podobně.

 Jens Hinterwald triumfuje v Liberci
Můstky jsou dle slov autorů zpracovány podle reálných předloh a není důvod jim nevěřit, vždyť se mohou pochlubit licencí FIS. Kritické body jednotlivých můstků i jejich názvy jsou v pořádku, ale chybějící licence na jména trochu vadí. Jména některých virtuálních závodníků se záměrně přibližují svým reálným předlohám - například přední německý skokan Uhrmann se jmenuje Uhrmacher, Sven Hannawald a Jens Hinterwald apod. Názvy turnajů odpovídají realitě, i když na tomto místě si neodpustím rýpnutí do anglického překladu, kde je prestižní Turné čtyř můstků zcela nesmyslně zaměněno se Severským pohárem. Betatest se asi příliš nekonal, přitom v německé verzi je vše, jak má být.

 Sázka jen na sebe
Před každým závodem si můžete vsadit na vítěze, ale je možné tipovat jen sebe. Maximální sázka je 1000 euro (ve vyšších soutěžích se dá vsadit i více), přičemž berete buď dvojnásobek nebo nic. Sázky na vlastní osobu jsou po celou dobu hry vynikajícím zdrojem příjmů. Dále již zbývá jen naplánovat si sezónu. Není důvod nezúčastnit se úplně všech závodů, proto vzhůru do prvního z nich.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Na závodech mě překvapila jejich velmi nízká obtížnost. V juniorech i amatérech není problém zvítězit ve Světovém poháru na první pokus. V podstatě jediná těžší pasáž je po přestupu mezi profesionály, kdy prvních asi deset závodů máte problémy udržet se v první desítce. Nicméně je možné najmout si nejlepšího trenéra, se kterým se za zmíněných deset závodů dostanete zpátky na špičku a pak už nemáte problém.

 Myš pro všechno
Ovládání hry je jednoduché a pokud nejste vyloženě nešikovní, naučíte se jej velice rychle. Jak je vidět na obrázku níže, svého skokana ovládáte jen pomocí pohybu myši a jednoho tlačítka. Po kliknutí se závodník rozjede a poté musíte pohybem myši udržovat „kuličku“ uprostřed ukazatele v pravém dolním rohu obrazovky, aby jel maximální rychlostí. Až se skokan začne přibližovat ke hraně můstku, je třeba se řídit dolním ukazatelem. Bílá čára se bude zmenšovat a až dosáhne na místo vyznačené svislou čárkou, musíte stisknout a držet levé tlačítko myši. Pokud se vám jej podaří pustit ve správný okamžik (na hraně), provedete perfektní odraz.

Ihned po dostání se do vzduchu přikážete (pohybem myši směrem dolů) závodníkovi rozevřít lyže do tvaru písmene „V“ a opět se snažíte udržet ideální polohu pohybováním myši. Až se začnete přibližovat k zemi, pohybem myši nahoru vrátíte lyže do paralelní polohy a stisknete levé myšítko. Pokud to provedete správně, váš svěřenec si nejen nenamlátí, ale dokonce provede telemark (předsunutí jedné lyže, hodnoceno vyšší známkou za styl). Pádem se nemůžete zranit a pokud nepadáte příliš často, získáte dokonce za pobavení tisku 1 bod ke své popularitě :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Po dokončení skoku je vhodné nechat si zobrazit procentuální ohodnocení jednotlivých fází skoku, takže vždy víte, kde máte ještě mezery. Svůj skok si můžete prohlédnout z pohledu televizních kamer a uložit si jej na disk. Tyto záznamy lze poté přímo spouštět bez nutnosti spuštění hry samotné. Popravdě řečeno, opakované záběry nejsou nic moc, let vypadá dost divně, takže je tato volba poměrně zbytečná. Snad pokud byste se kamarádům chtěli pochlubit nějakým veleskokem. Na internetu lze najít záznamy, kdy díky chybě ve hře nějaký borec skočil asi 360 metrů.

ZÁKLADNÍ PRAVIDLA SKOKŮ NA LYŽÍCH
Každý můstek má svůj konstrukční bod. Kupříkladu si vezměme můstek v Liberci s konstrukčním bodem 120 metrů. Pokud skokan při svém pokusu dosáhne oněch 120 metrů, získává šedesát bodů. Za každý metr pod nebo nad tuto hranici se od 60 bodového základu odečítá nebo přičítá 1,8 bodu. Na mamutím můstku s K-bodem 185 metrů se přičítá nebo odečítá 1,2 bodu od 120-bodového základu (ve hře je ale základ nesprávně i v tomto případě 60 bodů). Na malém můstku se odečítají nebo přičítají 2 body od základu 60.

Stylové provedení skoku hodnotí známkou od nuly do dvaceti pět rozhodčích. Nejlepší a nejhorší známka se škrtá a zbylé tři se přičtou ke známce za délku skoku (například ze známek 18; 17,5; 18,5; 17; 19 se započítají 18,5+18+17,5=54). Vítězem závodu se stává skokan s nevyšším bodovým ziskem za oba dva soutěžní skoky. Vítěz získá do hodnocení světového poháru 100 bodů. Bodový zisk jednotlivých závodníků na dalších místech úměrně klesá až ke třicátému místu, za které se uděluje jeden bod.

 Sportovní Milionář
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V průběhu sezóny dostanete nabídku zúčastnit se vědomostní soutěžní hry, kde máte možnost vyhrát až 128 tisíc euro. Tato soutěž je (nikoliv náhodou) podobná té, kterou vysílá stanice RTL. Soutěžící dostává postupně deset otázek a podobně jako v Milionáři má u každé z nich na výběr čtyři možnosti. Na rozdíl od českého Milionáře ale neexistují žádné záchytné body. Soutěžící má možnost jednou požádat o náhradní otázku nebo vyřazení dvou nesprávných odpovědí. Na každou odpověď má soutěžící pouhých dvacet sekund. Vzdát hru a odejít s již vyhranou částkou lze jen před položením následující otázky. Otázky se v této minihře týkají převážně lyžování a sportu. Většina z nich se ale zaměřuje na německé sportovce, takže se našinec pravděpodobně nebude příliš chytat.

 Jak to vypadá v akci?
Grafika je na dnešní dobu spíš podprůměrná. Diváci jsou z 2D spritů, stromy se sice ve větru kymácí, ale jsou rovněž poměrně jednoduše zpracovány. Hory na pozadí vypadají vcelku hezky, alespoň někde je vidět snaha. Samotný skokan také není žádný zázrak, hlavně animace pádů jsou dost ošizené. Počasí je solidně zpracováno, však má také zásadní vliv na průběh letu. Pokud se ale díváte na grafiku, nemůžete sledovat ukazatele, takže váš skok skončí pravděpodobně průšvihem. Hra by se vlastně dala hrát jen podle ukazatelů a grafika by teoreticky vůbec nemusela existovat. Autoři to asi měli vymyslet trochu jinak, ale třeba si to schovávají až do příštího ročníku...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Na tomto místě musím upozornit, že hra na některých více zalesněných můstcích v rozjezdové fázi nepříjemně cuká i na poměrně silném stroji. Tyto můstky se ale dají spočítat na prstech jedné ruky, hardwarovou náročnost tedy lze označit za přiměřenou dnešní době. Co se týče ozvučení, dá se o něm říci prakticky totéž, co o grafice. Fanoušci vás povzbuzují hlasitým „zieh“ (tedy „táhni“) a celkově vytvářejí slušnou kulisu.

 Komentátoři aneb někdo musí pochválit mazání
Přímo ve hře lze přepínat mezi dvěma jazykovými verzemi - německou a anglickou. K výběru jazyka jste vyzváni po každém spuštění hry. O komentář se starají dva lidé, ovšem repertoár moderátorů je velice chudý a zní nepřirozeně, neboť značně přehrávají a každá druhá věta se týká toho, jak skvěle jste namazali lyže. Anglický komentář je o poznání horší než ten německý, obsahuje i technické chyby. Například velmi často jeden moderátor vysloví otázku, na kterou má odpovídat jeho kolega, odpovědi se však nedočká. Německý komentář tyto chyby nemá a je namluven kvalitněji, však byla hra také tvořena primárně pro německý trh.

 Multiplayer
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Poslední dosud nezmíněnou vlastností hry je multiplayer, který je ovšem vyřešen velmi nešikovně. Abyste se připojili do hry, musíte znát a zadat přesnou IP adresu soupeře. Na německém diskusním fóru věnovaném této hře se občas objeví IP adresa s žádostí o hru. Bohužel se mi ani k jedné hře připojit nepodařilo. V principu ale multiplayer probíhá tak, že hostitel vybere turnaj, určí počet hráčů (maximum je šestnáct) a podle nálady zvolí nebo nezvolí „fair mode“. V něm jsou skokani vytvořeni jen pro daný turnaj a po jeho skončení jsou všichni závodníci smazáni. Hostitel určí množství peněz a dovednostních bodů, kterými mohou jednotliví hráči své svěřence obdařit. Zajistí se tím vyrovnanost hry. Pokud zůstane tato volba nepovšimnuta, závodí každý se svým skokanem vypilovaným v singleplayerové kariéře.

Související downloady: Ski Jump 2004 demo, Ski Jump 2003 demo, Ski Jump 2002 demo

Související linky: Novinky, Koupit hru na Amazonu

Kopulkon
autorovi je 16 let, studuje střední školu v Havířově, ve svém volném čase se věnuje překládání her a sportům všeho druhu.


 
 
Kopulkon

Verdikt:

Solidně zpracované skoky na lyžích. Až donedávna jim konkurovalo jen freewarové Ski Jump International (shareware) s velmi spartánskou grafikou, ale slušnou hratelností a skutečnými jmény. Pokud ovšem nemáte k tomuto sportu žádný vztah, pravděpodobně vás ani hra neosloví. Záporem je příliš krátká doba nutná k vítězství v profesionálním Světovém poháru (asi 3-4 hodiny), ale můžete se ještě chvíli bavit plněním úkolů.

Nejnovější články