Autor:             ABE Publikováno:  26.srpna 2001 |  
 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Se         závody sněžných skútrů jsme se na PC už mohli setkat několikrát, například         ve SnowWave Avalanche nebo nedávných Sno-Cross Extreme Racing. Bohužel         si nepamatuji na žádné, které by stáli alespoň trochu za řeč. To ale může         změnit právě nyní nová hra s názvem Ski-Doo X-Team Racing. Jestli se jí         to povedlo, se Vám pokusím popsat v následujících odstavcích.
   Začínáme         závodit          Pokud jste někdy hráli nějaké závody sněžných skútrů, jistě si jako první         vzpomenete na nevalnou kvalitu těchto her. Ať to už byla ošklivá grafika         nebo špatný fyzikální model skútru. Sám jsem hrál asi jen jednu podobnou         hru, kterou jsem zavrhl po několika minutách hraní, protože byla skoro         nehratelná. Proto, když se mi dostal do rukou Ski-Doo X-Team Racing, neočekával         jsem od něj nějaké moc velké kvalitativní změny. Hned po jeho prvním spuštění         se však ukázalo, jak hodně jsem se mýlil.
          Hned po nastartování hry na vás vyskočí základní menu, ve kterém máte         na výběr z několika možných typů her. Buďto praktickou jízdu, ve které         se hezky v klidu seznámíte s vlastnostmi a s ovládáním vašeho skútru nebo         rovnou začnete hrát šampionát. Osobně jsem si nejvíce oblíbil možnost         třetí a tou je hra po síti nebo internetu.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
          Na výběr máte celkem ze tří druhů sněžných skútrů. Od základního s obsahem         440ccm, přes 600ccm, až po 800ccm. Samozřejmě, že na začátku máte k dispozici         pouze skútr s obsahem 440ccm a zbylé dva se odkryjí až podle toho, jak         budete úspěšně postupovat šampionátem. Navíc si ještě můžete zvolit barvu         oděvu vašeho závodníka. Škoda jen, že vybírat lze jen z několika málo         předvolených obleků a nemůžete si nakreslit vlastní.
          Tak, úspěšně jsme se proklikali herními nastaveními a je tedy načase už         začít závodit. Pokud se ptáte, na jakých tratích se jednotlivé závody         odehrávají, nelze než autory nepochválit, jednotlivé tratě jsou nádherně         nadesignované a velice se od sebe liší. Jeden závod se odehrává na úzkých         cestičkách, které jsou z obou stran sevřené skalami a hned v dalším závodě         se můžete prohánět na širokých tratích, kde je obtížné občas i určit pozici         dalšího checkpointu. A právě v této chvíli přijde v hod mapa, která se         nachází v levém dolním rohu obrazovky. Kromě mapy máte k dispozici ještě         údaje o umístění jednotlivých jezdců, vaší rychlosti a několik dalších         údajů. Pokud se podíváte na obrázky, které jsou někde tady okolo, uvidíte,         že tyto všemožné ukazatele zabírají poměrně velkou plochu obrazu, naštěstí         je při jízdě moc nevnímáte, takže moc nevadí.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Velkým plusem         je fakt, že se se svým skútrem nemusíte striktně držet předem vyjeté cesty,         ale klidně lze jezdit i hlubokým sněhem, kličkovat mezi stromy atd. V         hlubokém sněhu se sice znatelně zpomalí vaše rychlost, ale na druhou stranu         objevením nějaké zkratky si závod trochu ulehčíte. Ne že by bylo z počátku         nějak těžké dojet na prvním místě, ale obtížnost se postupně zvyšuje a         ke konci šampionátu už se už musíte pořádně snažit, abyste dojeli na nějakém         z prvních míst. S novými typy skútrů roste totiž jak jejich rychlost,         tak citlivost ovládání, která se projeví hlavně v zatáčkách. Když už jsme         u ovládání, musím zde zmínit první větší nedostatek, který se ve hře vyskytuje.         Se svým skútrem totiž nemůžete couvat, což v některých situacích opravdu         naštve.
   Dva         typy tratí         Tratí na kterých závodíte je celkem 15 a liší se od sebe hlavně umístěním         terénu. Základní rozdělení je na tratě v přírodním terénu a tratě halové.         Rozlišit je od sebe není vůbec těžké, prostě buď jezdíte po zasněžených         horách nebo na umělém sněhu na stadionu. Obecně lze říci, že horské tratě         jsou spíše závodnického typu a tratě probíhající na stadionu jsou zase         více kaskadérské. Se svým závodníkem můžete, pomocí dvou kláves provádět         všelijaké kaskadérské kousky, ne nepodobné těm z Motocross Madness. Sice         jich není tolik, ale i tak jsem se občas až divil, co všechno lze na sněžném         skútru provádět. 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
               Jednotlivé tratě jsou rozděleny pomocí checkpointů na několik menších         úseků. Ve hře totiž nejste omezováni nějakým časový limitem, ale pro úspěšné         dokončení závodu musíte projet všechny checkpointy. Ohledně checkpointů         jsem si všiml jedné zvláštnosti. Ukazatel vašeho umístění se mění vždy         až po projetí kontrolního stanoviště, takže pokud vás někdo předjede,         projeví se to až po projetí checkpointu. Nevím jak je to ve skutečnosti,         ale mě to občas trochu vadilo, protože jsem si myslel že jsem stále první,         ale při pohledu na mapu, jsem zjistil že tomu tak rozhodně není.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Popis hry máme         pomalu za sebou a je teda načase říci si něco o tom, jak to vlastně vypadá.         Autoři naštěstí nezklamali ani v grafickém zpracování, takže se při jízdě         můžete kochat nádhernou krajinou, která je v dálce sice trochu zamlžená,         ale na rozdíl od jiných her to tady zase není tak podivné. Můžete si pod         tím představit třeba zvířený sníh, mlhu, déšť nebo něco podobného. Navíc         je krajina hustě poseta stromy, mezi kterými můžete samozřejmě kličkovat.         Dále se kolem tratě vyskytují reklamní plakáty (skutečných společností,         nejprve jsem myslel že špatně vidím, když jsem zahlédl nápis AMD nebo         Ericsson…) a různé další předměty, které krajinu oživují. Hodně mě překvapilo,         že v nepřehledném terénu, kde není zcela jednoznačné určit správnou cestu,         jsou, přesně jako ve skutečnosti na horách, podél cesty zabodány v zemi         tyče, které vám pomáhají v orientaci.
   Arkádový         styl jízdy         Asi poslední vlastností, o které jsem je ještě nezmínil, je fyzikální         model hry. Sice jsem na opravdickém sněžném skútru v životě nejel, ale         i tak poznám, že autoři zvolili spíše arkádovější styl hry na úkor reálné         simulace, což jen vítám. Osobně mě moc nebaví příliš realistické simulátory         závodů a dávám přednost jednoduchému ovládání, přesně takovému, jaké je         zde. K ovládání vám stačí čtyři šipky pro jízdu plus dvě klávesy na provádění         kaskadérských kousků. Ostatní klávesy využijete jen sporadicky, snad ještě         kromě klávesy pro nastavení úhlu pohledu. Arkádový styl hry se projevuje         nejvíce ve chvílích, kdy do něčeho (nebo někoho) narazíte. Po srážce,         kterou by normální člověk jen těžko přežil, se závodník ladně zvedne,         naskočí na skútr a jede dál. To samé platí i pro samotné skútry, které         nelze nějak poškodit nebo zničit. Prostě ať narazíte do čehokoliv, jediný         následek, který to pro vás má, je chvilkové zdržení.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
               Pokud je grafický kabát hry vcelku povedený, tak hudební doprovod je ještě         o něco lepší. Hudba, kterou slyšíte při jízdě, je jedna z nejlepších,         s jakou jsem se v podobných hrách kdy setkal. Rockový styl se ke hře skvěle         hodí a na rozdíl od různých ‘moderních stylů’ se i dobře poslouchá. 
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Ostatní zvuky         patří spíše do průměru a moc jich stejně neuslyšíte, ale co jiného než         zvuk motoru je u závodní hry potřeba… :) Jediným zpestřením je hlas jakéhosi         moderátora, který komentuje zajímavé scény na trati. Většinou se jedná         o změny v pořadí a o bouračky, ke kterým vždy prohodí nějakou vtipnou         hlášku.
 
 
 
 
 
 
  |