Ski-Doo X-Team Racing - recenze

Ski-Doo X-Team Racing - recenze

26. 8. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Všechny starší závody sněžných skútrů se daly popsat jedním slovem: ubohost. X-Team Racing je na tom naštěstí mnohem lépe.

Ski-Doo X-Team Racing - recenze

Autor: ABE
Publikováno: 26.srpna 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Se závody sněžných skútrů jsme se na PC už mohli setkat několikrát, například ve SnowWave Avalanche nebo nedávných Sno-Cross Extreme Racing. Bohužel si nepamatuji na žádné, které by stáli alespoň trochu za řeč. To ale může změnit právě nyní nová hra s názvem Ski-Doo X-Team Racing. Jestli se jí to povedlo, se Vám pokusím popsat v následujících odstavcích.

Začínáme závodit
Pokud jste někdy hráli nějaké závody sněžných skútrů, jistě si jako první vzpomenete na nevalnou kvalitu těchto her. Ať to už byla ošklivá grafika nebo špatný fyzikální model skútru. Sám jsem hrál asi jen jednu podobnou hru, kterou jsem zavrhl po několika minutách hraní, protože byla skoro nehratelná. Proto, když se mi dostal do rukou Ski-Doo X-Team Racing, neočekával jsem od něj nějaké moc velké kvalitativní změny. Hned po jeho prvním spuštění se však ukázalo, jak hodně jsem se mýlil.

Hned po nastartování hry na vás vyskočí základní menu, ve kterém máte na výběr z několika možných typů her. Buďto praktickou jízdu, ve které se hezky v klidu seznámíte s vlastnostmi a s ovládáním vašeho skútru nebo rovnou začnete hrát šampionát. Osobně jsem si nejvíce oblíbil možnost třetí a tou je hra po síti nebo internetu.

Na výběr máte celkem ze tří druhů sněžných skútrů. Od základního s obsahem 440ccm, přes 600ccm, až po 800ccm. Samozřejmě, že na začátku máte k dispozici pouze skútr s obsahem 440ccm a zbylé dva se odkryjí až podle toho, jak budete úspěšně postupovat šampionátem. Navíc si ještě můžete zvolit barvu oděvu vašeho závodníka. Škoda jen, že vybírat lze jen z několika málo předvolených obleků a nemůžete si nakreslit vlastní.

Tak, úspěšně jsme se proklikali herními nastaveními a je tedy načase už začít závodit. Pokud se ptáte, na jakých tratích se jednotlivé závody odehrávají, nelze než autory nepochválit, jednotlivé tratě jsou nádherně nadesignované a velice se od sebe liší. Jeden závod se odehrává na úzkých cestičkách, které jsou z obou stran sevřené skalami a hned v dalším závodě se můžete prohánět na širokých tratích, kde je obtížné občas i určit pozici dalšího checkpointu. A právě v této chvíli přijde v hod mapa, která se nachází v levém dolním rohu obrazovky. Kromě mapy máte k dispozici ještě údaje o umístění jednotlivých jezdců, vaší rychlosti a několik dalších údajů. Pokud se podíváte na obrázky, které jsou někde tady okolo, uvidíte, že tyto všemožné ukazatele zabírají poměrně velkou plochu obrazu, naštěstí je při jízdě moc nevnímáte, takže moc nevadí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Velkým plusem je fakt, že se se svým skútrem nemusíte striktně držet předem vyjeté cesty, ale klidně lze jezdit i hlubokým sněhem, kličkovat mezi stromy atd. V hlubokém sněhu se sice znatelně zpomalí vaše rychlost, ale na druhou stranu objevením nějaké zkratky si závod trochu ulehčíte. Ne že by bylo z počátku nějak těžké dojet na prvním místě, ale obtížnost se postupně zvyšuje a ke konci šampionátu už se už musíte pořádně snažit, abyste dojeli na nějakém z prvních míst. S novými typy skútrů roste totiž jak jejich rychlost, tak citlivost ovládání, která se projeví hlavně v zatáčkách. Když už jsme u ovládání, musím zde zmínit první větší nedostatek, který se ve hře vyskytuje. Se svým skútrem totiž nemůžete couvat, což v některých situacích opravdu naštve.

Dva typy tratí
Tratí na kterých závodíte je celkem 15 a liší se od sebe hlavně umístěním terénu. Základní rozdělení je na tratě v přírodním terénu a tratě halové. Rozlišit je od sebe není vůbec těžké, prostě buď jezdíte po zasněžených horách nebo na umělém sněhu na stadionu. Obecně lze říci, že horské tratě jsou spíše závodnického typu a tratě probíhající na stadionu jsou zase více kaskadérské. Se svým závodníkem můžete, pomocí dvou kláves provádět všelijaké kaskadérské kousky, ne nepodobné těm z Motocross Madness. Sice jich není tolik, ale i tak jsem se občas až divil, co všechno lze na sněžném skútru provádět.

Jednotlivé tratě jsou rozděleny pomocí checkpointů na několik menších úseků. Ve hře totiž nejste omezováni nějakým časový limitem, ale pro úspěšné dokončení závodu musíte projet všechny checkpointy. Ohledně checkpointů jsem si všiml jedné zvláštnosti. Ukazatel vašeho umístění se mění vždy až po projetí kontrolního stanoviště, takže pokud vás někdo předjede, projeví se to až po projetí checkpointu. Nevím jak je to ve skutečnosti, ale mě to občas trochu vadilo, protože jsem si myslel že jsem stále první, ale při pohledu na mapu, jsem zjistil že tomu tak rozhodně není.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Popis hry máme pomalu za sebou a je teda načase říci si něco o tom, jak to vlastně vypadá. Autoři naštěstí nezklamali ani v grafickém zpracování, takže se při jízdě můžete kochat nádhernou krajinou, která je v dálce sice trochu zamlžená, ale na rozdíl od jiných her to tady zase není tak podivné. Můžete si pod tím představit třeba zvířený sníh, mlhu, déšť nebo něco podobného. Navíc je krajina hustě poseta stromy, mezi kterými můžete samozřejmě kličkovat. Dále se kolem tratě vyskytují reklamní plakáty (skutečných společností, nejprve jsem myslel že špatně vidím, když jsem zahlédl nápis AMD nebo Ericsson…) a různé další předměty, které krajinu oživují. Hodně mě překvapilo, že v nepřehledném terénu, kde není zcela jednoznačné určit správnou cestu, jsou, přesně jako ve skutečnosti na horách, podél cesty zabodány v zemi tyče, které vám pomáhají v orientaci.

Arkádový styl jízdy
Asi poslední vlastností, o které jsem je ještě nezmínil, je fyzikální model hry. Sice jsem na opravdickém sněžném skútru v životě nejel, ale i tak poznám, že autoři zvolili spíše arkádovější styl hry na úkor reálné simulace, což jen vítám. Osobně mě moc nebaví příliš realistické simulátory závodů a dávám přednost jednoduchému ovládání, přesně takovému, jaké je zde. K ovládání vám stačí čtyři šipky pro jízdu plus dvě klávesy na provádění kaskadérských kousků. Ostatní klávesy využijete jen sporadicky, snad ještě kromě klávesy pro nastavení úhlu pohledu. Arkádový styl hry se projevuje nejvíce ve chvílích, kdy do něčeho (nebo někoho) narazíte. Po srážce, kterou by normální člověk jen těžko přežil, se závodník ladně zvedne, naskočí na skútr a jede dál. To samé platí i pro samotné skútry, které nelze nějak poškodit nebo zničit. Prostě ať narazíte do čehokoliv, jediný následek, který to pro vás má, je chvilkové zdržení.

Pokud je grafický kabát hry vcelku povedený, tak hudební doprovod je ještě o něco lepší. Hudba, kterou slyšíte při jízdě, je jedna z nejlepších, s jakou jsem se v podobných hrách kdy setkal. Rockový styl se ke hře skvěle hodí a na rozdíl od různých ‘moderních stylů’ se i dobře poslouchá.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ostatní zvuky patří spíše do průměru a moc jich stejně neuslyšíte, ale co jiného než zvuk motoru je u závodní hry potřeba… :) Jediným zpestřením je hlas jakéhosi moderátora, který komentuje zajímavé scény na trati. Většinou se jedná o změny v pořadí a o bouračky, ke kterým vždy prohodí nějakou vtipnou hlášku.

ABE

Nadprůměrné závody sněžných skútrů, které potěší každého milovníka počítačového závodění. Velká rozmanitost tratí, arkádový styl řízení skútru a navíc skvěle se hodící hudba, to všechno dělá ze Ski-Doo Racingu jasnou jedničku na poli závodů sněžných skútrů. Pokud máte navíc možnost hrát po LAN nebo internetu, nelze než doporučit.