Sinking Island - recenze

Sinking Island - recenze

7. 3. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Novou adventurou od autora bájné Syberie je klasická detektivka o pátrání po vrahovi milionáře na malém ostrově, který se postupně potápí do oceánu, což se projevuje i na hratelností.

Autor: Lichtenberg
Publikováno: 7.března 2008
Verze hry: finální/PC/anglická

Benoit Sokal je tvůrce adventur, které se vyznačují tím, že nejsou vulgární a mají svůj osobitý šarm i grafický styl. Dvoudílná sága o Kate Walkerové hledající bájnou Syberii vyšvihla tohoto autora do nebeských výšin, ze kterých ale před dvěma lety opět klesnul díky méně povedenému Paradise. Sokal se ale nenechal znechutit a již před vydáním jeho poslední hry prosakovaly na veřejnost informace o projektu, z dálky vyhlížejícím mnohem lépe, než podivně pojatý příběh o ráji. Sinking Island totiž je netradiční detektivka, jejíž hlavní postavou poprvé v historii autora není žena, nýbrž čtyřicetiletý vyšetřovatel.

Kdo chce zabít milionáře?
Na překrásné obrazy krajiny a lehkou fantasy roušku prosím rovnou zapomeňte. Příběh Sinking Island je ryzí detektivka a kromě několika tužkou nakreslených prvků, je všechno přizpůsobené realistickému ději. Jack Norm je muž ve středním věku, který se živí jako policejní vyšetřovatel. Jeho nový případ jej zavede na ostrov, kde byl nalezen mrtvý milionář Walter Jones. Malému ostrůvku dominuje pouze velký rodinný hotel a jedinými současnými obyvateli jsou kromě dvou domorodců jen příbuzní a poradci.

Před vás je tedy postaven úkol, který pravděpodobně znáte z knih, filmů či her na motivy Agathy Christie. Seznam podezřelý je malý a uzavřený, čili někdo z tohoto seznamu prostě musí být zákonitě vrahem Waltera Jonese.

Seznam je tradičně velice bohatý a nevěrohodní lidé v něm střídají hodné a kladné postavy. Finanční poradce, komorník, vnučky se svými partnery či němá kráska Baina, se kterou měla oběť dříve pletky a ze začátku se jeví jako nežhavější podezřelý ze seznamu. Samozřejmě zápletku obohacují v průběhu hraní různé dějové kotrmelce a z téměř jisté cesty za katr dokáže nejeden člověk uniknout až na poslední chvíli.

Připraveni na ponor
Zní vám to tedy jako klasická detektivka? Ano, máte pravdu. Autor se za tento fakt nestydí a do hry zařadil i několik odkazů na již zmiňovanou Agathu Christie. Jenomže by to nebyl Benoit Sokal, kdyby se nesnažil neoriginální žánr pořádně oživit. Inu, řekněte, kolikrát jste si u adventury mohli na začátku hraní vybrat, který ze dvou módů si chcete zahrát?

Ostrov, na kterém se Sinking Island odehrává, se totiž potápí do oceánu. Pokud si na začátku zvolíte klasickou cestu, potopí se část ostrova, až když na něm nebudete mít žádné nesesbírané materiály. Hra je rozdělena na tři vyšetřovací dny a část hotelu se tedy zaplaví vždy až ráno. Druhou volbou je ale možnost hrát hru v tzv. „realtimu“ a kus ostrova se tedy potopí za určitý čas, nehledě na to, zda tam zůstaly nějaké důkazy. Hra vás potom zastaví a naloaduje o několik minut zpátky. Není to špatný nápad, ale doporučuji zůstat u klasického módu.

Každopádně nápad s ponorem ostrova je chvályhodný. Zatímco v jiných adventurách, se vám počet lokací postupně rozšiřuje, zde se vám spodní patra hotelu a vůbec venkovní prostory kvůli vodě zavírají. Obyvatelstvo hotelu se stěhuje do stále těsnějších místností a váš zájem o to, kdo je vrahem, se obohacuje o další problémy. Musíte si totiž i zachránit kůži, což v bouři, která poslední zbytky hotelu obklopuje, není úplně jednoduché. Tak či onak, hlavní linií v Sinking Island je detektivní zápletka a velká voda je jen příjemným zpestřením.

Vyšetřování a sbírání důkazů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Když jsem nahoře zmiňoval, že můžete hrát i klasickou cestou, musíte brát tento výraz s rezervou. Sinking Island je totiž ryze důkazová adventura, která zachází až do lesklé dokonalosti herní série CSI. Ano, je zde také inventář, ale má spíše okrajovou hodnotu a věci z něj rozhodně nehrají velkou roli. Hlavním vaším přítelem je pracovní taška Jacka Norma, do které se skladují všechny věci, související s vyšetřováním. Výpovědi svědků, nejrůznější nasbírané dokumenty, otisky prstů, vyfocené obrázky či materiální důkazy. Důležité je ovšem teprve tlačítko pro srovnávání. Řekněme, že na vykradeném sejfu naleznete otisk prstu. Ten vyberete ve srovnávacím režimu a postupně jej porovnáváte s otisky prstů všech obyvatel ostrova. Když se zadaří a oba otisky jsou identické, vytvoří se další, tentokrát velice pádný důkaz.

Sbírání důkazů je pro herní děj zásadní. Sinking Island je totiž skládáním třináctidílného puzzle, přičemž pod každou částí se skrývá otázka, na kterou musíte několika důkazy odpovědět. Pokud tedy třeba hledáte, kdo ukradl ze špajzky med, dosadíte do části puzzle otisk prstu na klice, který je stejný jako třeba Pepíčkův a k tomu dosadíte tři výpovědi dalších osob, které viděli Pepíčka, jak se krade v noci do špajzky. Pokud vám vaše dedukce vyjde a vy dosadíte do nabídky správné důkazy, odhalí se další část skládačky.

Ačkoliv to může znít trochu suchopárně a nezábavně, jsou tyto operace s detaily a důkazy parádně propracované a kdo má rád příběhy Hercula Poirota, bude se bavit opravdu královsky. Dobrá konstrukce příběhu vás navíc drží ve stálém napětí a svojí gradací se opravdu vyrovná (alespoň tedy prvnímu) dílu skvostné Syberie. Sokal navíc příběhů s Jackem Normem chystá víc a to je zpráva pro fanoušku adventur vskutku výborná.
 Tísnivá atmosféra
Při hraní jsem se nechal unášet neobyčejně tísnivou atmosférou. Uvedu třeba případ, kdy kvalita provedení udeří přímo do očí. Na začátku poslední čili třetí epizody, se vás policejní důstojník ptá do telefonu, zda jsou všichni ostatní v pořádku. Vy, jelikož jste ve své vlastní lokaci, o tom samozřejmě zatím nic nevíte. A to je právě ten okamžik, kdy má člověk u počítače dychtivý pocit se jít podívat, zda skutečně nikdo není zraněný a co okolní postavy dělají a jak se vyrovnávají s nepříjemnou situací. Zkrátka a dobře, ten feeling, jako byste byly opravdu součástí hraného příběhu, tady je a je tísnivý až až.

Atmosféře dopomáhá i parádní grafické zpracování, na které jsme od známého designera adventur zvyklí. Ačkoliv hra neobsahuje jedno z nejpoužívanějších rozlišení (1280x1024) nabízí hromady detailů, na které si uděláte nejlepší názor proklikáním okolních obrázků. Potěší i několik jednoduchých, ale kouzelných animací, jako například palmy na pláži, které se vlivem bouře a větru ohýbají téměř až k zemi.

Sokal se sice vyhýbá pixelhuntingu, avšak čas od času musíte na promakaných lokacích najít něco, co vám bez cizí pomoci dá hodně práce s hledáním. Spojovací či další logické hádanky v Sinking Island nejsou, jelikož všechny důležité věci řeší program na srovnávání. Díky tomu můžu říct, že Sinking Island není nijak zvláště náročná adventura a záleží v ní v podstatě jen na vaší dedukci a logice při sestavování důkazové tabule pro zodpovězení hlavních otázek.

Mlčeti stříbro, mluviti zlato
Systém dialogů se dělí na několik hlavních kategorií. Buď se osoby ptáte na něco, co jste našel a chcete znát její názor, nebo se můžete vyptávat, co si myslí o druhých osobách či se zeptáte přímo na otázku, na jejíž odpověď musíte přijít v důkazové tabulce. Systém je to velice jednoduchý a intuitivní. Do dialogu nemůžete nijak zasahovat a podezřelý vám tedy řekne přesně to, co chce.

Když už jsem nakousl dialogy, pochvalu zaslouží rovněž výborné namluvení hlavních postav. Výčet dabérů sice nenabízí nějaká zářná jména Hollywoodu, ale na hře je dost znát, že se o ni starali profesionálové v oboru. Nervozita, agrese, strach i znechucení. Z hlasů v Sinking Island jsou prostě cítit emoce.

další obrázky z této hry v galerii

Obě největší hrubky jsou ryze technického rázu. První a rozhodně tou podstatnější chybou je červík, který vám čas od času zasekne celou hru. Dvakrát (a pokaždé v poslední, třetí, kapitole) mi z obrazovky zmizel hlavní hrdina a nechtěl se ani za nic dostat zpět na monitor. Musel jsem se tedy vrátit k poslednímu uložení (zhruba půl hodinky zpátky), což náladu o studeném večeru zrovna nezlepší.

Druhým nedostatkem jsou trošku přemrštěné hardwarové nároky. Na to, že hra i přes své nesporné grafické kvality nevypadá nikterak extrémně krásně, je potřeba počítač minimálně s CPU 1,5 GHz, 512 MB RAM a 64 MB grafickou kartou. I na mnohem lepším počítači nebyla plynulost hry úplně košér. Délka hry je přesně tak akorát a je velká škoda, že si hru nemůžete koupit v českých obchodech.

gameplay video 2

Související články: Novinky, Vše o sérii Syberia, Paradise recenze

Lichtenberg