SimCity Societies CZ - recenze
5/10
zdroj: Tisková zpráva

SimCity Societies CZ - recenze

26. 11. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Dejte sbohem starému způsobu výstavby města a přeorientujte se na výchovu obyvatel. Tak by se ve zkratce dal charakterizovat pátý díl SimCity, jenž od základu mění léta zaběhnutý herní systém.

Autor: Bergy
Publikováno: 26.listopadu 2007
Verze hry: prodávaná/česká/PC
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: Tisková zpráva
SimCity patří k nejstarším dosud existujícícm sériím a na její vývoj vždy bedlivě dohlíželi lidé z Maxisu včetně Willa Wrighta coby duchovního otce celého projektu. O to větší překvapení nastalo, když prosáklo, že nový díl SimCity s podtitulem Společnost byl svěřen vývojářům z Tilted Mill Entertainment (Caesar IV, Children of the Nile). Ze strany EA se jednalo o poměrně nečekaný tah, nicméně dá se vysvětlit velkou vytížeností Maxisu, pro nějž jsou prvořadé datadisky k The Sims 2 a Spore.

Odklon od původního pojetí
Ruku v ruce s tím jdou poměrně velké změny herního systému - vše je zaměřeno hlavně na obyvatele jako takové. Výstavbou svého města totiž ovlivňujete politické smýšlení lidí a vytváříte tak určitý režim, kterému se musejí podvolit, chtějí-li u vás zůstat. Zároveň ale musíte plnit i jejich potřeby vzdělávat se, mít dobrou práci nebo bavit se na veřejných místech. Koncept SimCity se tedy znatelně odklonil od zaběhnutého modelu, pro nějž byla dříve prioritou ekonomická prosperita a stavební struktura města. Místo toho nyní sledujete společenské ukazatele vztahující se přímo k obyvatelům, mezi které patří produktivita, prosperita, kreativita, spiritualita, autorita a znalosti.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva

Samotná výstavba je s těmito ukazateli napevno spojena a aby se město mohlo dál rozvíjet, je nezbytné řídit se jistými pravidly. Postavíte-li třeba radnici, vygeneruje vám tato struktura deset bodů autority, které jsou nutné pro stavbu městských řadových domků (každý z nich stojí jeden minusový bod autority) a podobně to platí prakticky u všeho. Veškeré budovy tedy buď nějaký druh bodů vytvářejí nebo je naopak užírají. Některé však dokážou obojí, jako v případě nájemních pokojů. Ty zároveň zvyšují kreativitu, ale pohlcují body znalostí.

Nenáročný finanční rozpočet
Aby město dobře fungovalo, měli byste ve všech požadovaných oblastech zajistit dostatečný přísun bodů a následně se postarat o jejich čerpání, čímž dosáhnete ideální rovnováhy. Nemá totiž smysl generovat nespočet společenských vlastností a poté jich nevyužívat. Zároveň se ale nesmíte dostat do mínusu. Když například spotřebováváte více produktivity, než kolik vytváříte, nebudou poslední postavené továrny vůbec funkční. Naopak velký nadbytek čehokoli ukazuje, že sice umíte vytvořit u lidí dostatek společenských vlastností, ale nedokážete je patřičně zhodnotit, což se posléze projeví zejména nízkými příjmy do městské pokladny.

Na druhou stranu při dodržení této jednoduché rovnice je vydělávání peněz snadné možná až primitivní, a to i na nejtěžší zvolenou úroveň. Stačí na mapu naházet komerční či průmyslové budovy a vykompenzovat jejich negativní hodnoty stavbami, které vrátí všechny ukazatele zase do normálu. Pak už se peníze jen hrnou. Někdy tak, že je ani nestačíte utrácet.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva

Snadné a rychlé peníze v SimCity: Společnost jsou v poměrně ostrém kontrastu s předchozími díly SimCity. Dobře si pamatuji, jak jsem v minulosti s městským rozpočtem válčil o každý ušetřený Simoleon nebo jak člověka dokázaly zruinovat veřejné služby typu hasiči, policie či nemocnice. To se vám v SimCity: Společnost opravdu stát nemůže, protože profesionální strážci pořádku zde peníze nepolykají, ale naopak vydělávají, stejně jako požárníci. Úplně nejlepší je pak „Zkorumpovaná policejní stanice“, která vydělává peníze jako taková, plus vám jdou do kapsy ještě finanční prostředky z úplatků. Podobných zvláštností je zde ale více. Třeba čistička odpadních vod regulérně vydělává do městské pokladny, přitom v reálném životě musí být podobná zařízení tvrdě dotována, aby vůbec mohla existovat a fungovat.

 Za kulturou i zábavou
Po bydlení a pracovním uplatnění jsou pro všechny Simíky veledůležitá tzv. veřejná místa. Kromě společenských ukazatelů totiž neustále musíte sledovat náladu jednotlivých obyvatel. Na každého z nich se dá na ulici kliknout a z bubliny se dozvědět, jak se má, co cítí a co hodlá v nejbližším časovém horizontu podniknout. Nepokojení Simíci se pak vyhýbají práci a mohou pěkně zvlčit. Ti nejzákeřnější jedinci konvertují ke kriminální činnosti a stávají se z nich zloději, které musí pacifikovat policisté. Pokud tedy chcete vyjít vašim ovečkám vstříc, postavte jim dostatek veřejných budov, kde lze odpočívat, odreagovat se nebo se vzdělávat. K tomu slouží kina, divadla, nákupní centra, restaurace, školy apod. Náladu ovlivňují rovněž dekorativní prvky, takže svůj význam mají různé parky, živé ploty a jiné městské doplňky.

Pořádek ve městě jde ovšem udržet i jinak, než že svým obyvatelům jen podlézáte. Zvolením konkrétního druhu městské zástavby totiž nastolíte Simíkům určitý režim. Pokud například budete stavět jen autoritativní budovy, dosáhnete obdoby totalitní vlády. Obyvatelé pak sice nebudou zrovna překypovat štěstím, ale zase se budou bát dělat neplechy, protože jim to vliv města nedovolí.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva

Je libo policejní stát?
Není na škodu rozmyslet si dopředu, jakým způsobem budete svému budoucímu městu vládnout a podle toho si naplánovat druh výstavby. Máte k dispozici několik stovek stavebních prvků, které se vám postupně s vývojem města zpřístupňují v závislosti na počtu obyvatel a generování společenských ukazatelů. Kromě základních filtrů (rozdělujících budovy na ty k bydlení, k práci a k zábavě) je tu ještě zásadní členění staveb podle městského typu. Právě toto rozdělení vám ukáže baráčky roztříděné podle politického dopadu na obyvatele. Celkem si tak můžete vystavět devět diametrálně odlišných měst počínaje běžným, maloměstským, průmyslovým, kapitalistickým, romantickým, zábavným, rozjímavým, autoritativním či kyberpunkovým.

V každém scénáři (všechny jsou náhodně generované, není zde tedy žádná pevná kampaň ani dopředu navržené mapy) je čistě na hráči, jaký městský typ zvolí. Všechny možnosti jsou neustále přístupné, a proto můžete začít například rozjímavou vesnicí, kterou posléze přetransformujete v průmyslový komplex apod.

Mám ovšem za to, že při rozšiřování města musíte chtě nechtě zkombinovat několik druhů najednou. Pokud se totiž budete striktně držet jen stavebních prvků jednoho typu, smrskne se vám výběr z pár stovek objektů na pouhých pár desítek a ty se ještě rozdělí na obytné, pracovní a veřejné domy. Čtvrtě pak vypadají jak přes kopírák a celkové vzezření je velmi nudné. Tento způsob budování proto vřele nedoporučuji. Jedině skrze kombinování několika stylů se tedy můžete dopracovat k opravdu rozmanitému městu.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva

Výtku mám však k tomu, že postavené budovy se už dále nijak nevyvíjí. Během hry totiž nestavíte parcely, ale rovnou hotové domečky. Ty už pak nemohou růst či upgradovat a v případě, že je Simíci opustí, ani sami nezchátrají. Špinavé a nevábné činžáky totiž patří k jednomu z přítomných městských stylů, takže polorozpadlé barabizny zde sice mít můžete, ale vyberete si je z katalogu na vlastní přání. Město tedy samo svou grafickou tvář nemění a je v podstatě stále stejné, tak jak si ho sami navrhnete.

 Bez vyšších cílů
Hratelnost se na první pohled nezdá špatná už jen z toho důvodu, že styl se díky výše uvedeným novinkám hodně změnil. Problém ovšem je, že záhy odhalíte znatelné zjednodušení herního modelu. Ekonomika a řízení města už ani zdaleka nejdou tak do hloubky jako v klasickém SimCity. Nováčci se tak s herním systémem sice velmi rychle sžijí, ale fanoušci původní série zažijí značné zklamáni. Když ne hned, tak po pár hodinách zcela určitě. SimCity: Společnost totiž náročnější fandy neumí motivovat v dalším hraní a není pro ně prakticky žádnou výzvou.

Rýpnout si musím i do stavby silnic, zejména jejich vzájemné napojování je někdy dost komplikované a chvílemi o nervy. Pokud narazíte na problematické místo, v lepším případě se hra sama pokusí vymyslet objížďku, která je z 90% naprosto nesmyslná a nebo se propojení komunikací nepovede vůbec a musíte to zkusit o kus dál.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva
další obrázky z této hry v galerii

Grafická stránka rozhodně neurazí a na vysoké detaily je to poměrně pěkná podívaná. Zvlášť když si necháte aktivované střídání dne s nocí a vlivy počasí. Hardwarová náročnost jinak není úplně přívětivá. Se slabší sestavou se připravte na snižování detailů ke středním až nižším hodnotám, nicméně zahrát by si měl v podstatě každý.

 Málo muziky za hodně peněz
Vydavatel hru vybavil českou lokalizací s přeloženými všemi texty. Čeština je určitě přínosem pro mladší hráče a slabé angličtináře, ale vzhledem k množství textů není nikterak zásadní. Škoda také, že úroveň překladu není o něco lepší. Snadno lze totiž narazit na špatné skloňování slov, záměny ženského a mužského rodu nebo kostrbatě poskládané věty.

Zvětšit zdroj: Tisková zpráva Dalším nemilým aspektem je vysoká cena, která činí 1299,- Kč. Co do herní nabídky, stylu a zábavnosti bych SimCity: Společnost přirovnal například k City Life, které už ale v době svého vydání cenou připomínalo budget a nyní je k dostání rovněž v české verzi za pakatel v podobě 149,- Kč nebo v Deluxe verzi za 299,- Kč.

zdroj: Archiv


Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Dojmy z GC, Novinky, SimCity 4 recenze, SimCity 4 Rush Hour recenze

 
Bergy
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře







 
 
Bergy

Verdikt:

V mnohém překvapilo a to jak příjemně, tak negativně. Pochválit se dá bezesporu snaha přinést něco nového, ale zároveň nelze nevidět určité zápory. Patří k nim příliš jednoduché pojetí správy města s nenáročným finančním modelem, nedotažená variabilita městských typů, diskutabilní hratelnost pro náročnější hráče a v neposlední řadě příliš vysoká cena, která podle mého názoru neodpovídá tomu, co za své peníze dostanete.

Nejnovější články