Silent Hill 2 - recenze
8/10

Silent Hill 2 - recenze

19. 12. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Připravte se na tajemný výlet do města plného podivných zombíků. Slavná hororová adventura Silent Hill 2 z konzolí právě přichází i na PC a jak se dnes dozvíte, rozhodně neupadne v zapomnění.

Autor: Kate
Publikováno: 19.prosince 2002

Obrázek zdroj: tisková zpráva Když vloni vyšel druhý díl hry Silent Hill pro PlayStation 2, mohli příznivci žánru akčních adventur a majitelé PC opět leda tak zatlačit slzu v oku. Téměř po roce se hra nyní poprvé dostává i na osobní počítače a všechny jistě zajímá, jak její konverze dopadla. Pokud jste již PS2 verzi Silent Hill 2 hráli, pak vězte, že téměř nic nenasvědčuje změnám v příběhu, prostředí, úkolech nebo rozmístění předmětů. Díkybohu. Proč také měnit něco, co si dokázalo získat pozornost hráčů po celém světě? K dobru naopak můžeme přičíst řadu novinek, ale začněme pěkně po pořádku.

Dopis ze záhrobí
Pro každou adventuru je stěžejní příběh. Ten silenthillský vás zavede coby Jamese Sunderlanda do temného města plného podivných kreatur, zjevně bažících po teplé krvi. Existují jen dvě možnosti, které člověka donutí vydat se na takové místo. Finanční tíseň nebo láska a naděje. V případě Silent Hill 2 jde o to druhé. James totiž dostane dopis od své ženy Mary, které ho v něm žádá, aby za ní přijel do zmiňovaného města přijel. Pozvánka na romantickou schůzku? Možná, kdyby Mary nebyla tři roky mrtvá...

Náš vdovec ale detaily neřeší a rozhodne se této nadějné záhadě přijít na kloub. Hra začíná v okamžiku, kdy lehce pochybující James stojí před zatlučeným vjezdem do města. Jak se dá vytušit, v Silent Hill v té době už téměř nikdo není, lépe řečeno nežije. Věřte, že tento rozdíl bude více než podstatný.

Mary vás má čekat na vašem "zvláštním místě", jak se ale záhy rozvzpomenete, takových míst je tajemné Silent Hill plné. Ach, jak jen to byly krásné dny, kdy jste byli ještě spolu. Proč jen musela přijít ta její nemoc... Ze snění vás ale brzy vyruší přítomnost všemožných děsivých kreatur. V ztemnělém městě, kde patrně slunce nikdy nevychází, čekají desítky všemožných zombií či mutantů, pro jejichž pojmenovaní soudobá čeština patrně nemá dostatečnou zásobu. Nehledě na to, že vlastně ani nevíte, co to ve skutečnosti je (jen se podívejte na obrázky). Bez ohledu na tento fakt - a s notným ohledem na vlastní přežití - se jim musíte postavit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Mrtvoly ze Svatého kopečku
Protože s holýma rukama by po vás brzy zůstala jen další krvavá skvrna na neosvětlené silnici, máte k dispozici hned několik šikovných věciček. Jak už to tak bývá, zbraně nedostanete naráz, ale postupem času si je posbíráte v různých děsivě vyhlížejících koutech města. Co se stalo s jejich původními majiteli lepší nevědět. Pomineme-li kus dřevěného prkna, můžete hned v úplném začátku hry najít motorovou pilu, která se poměrně dlouhou dobu stane chloubou vašeho inventáře.

Časem se začne hodit i železná trubka a v potemnělých místnostech vydrancovaného bytového komplexu na vás kromě nejděsivějších překvapení bude čekat i poměrně zánovní pistole. Díky všem, kteří do ní tak strategicky po celém Silent Hill rozházeli náboje stejně jako tomu, kdo v dámské převlékárně v místní nemocnici zapomněl brokovnici.

Samotná akce pak probíhá poměrně jednoduše, ačkoliv některé příšerky mají skutečně tuhý kořínek. Prostě se jen natočíte směrem k nepříteli a mačkáte Action Button, kulka si sama najde svůj cíl. Pomocí inventáře můžete zbraň vyměnit, přebít ji a podobně. James ale není žádný zabiják zombíků z povolání, a proto mu třeba zacházení s motorovou pilou způsobuje občasné obtíže. Nežádejte od něj obratnost ani rychlost, protože i pouhý běh vám bude připadat jak ukázka ze zpomaleného filmu.

Krvavá procházka
Předchozím výčtem je mimo jiné i nastíněno, kam všude vás honba za (zdánlivě) ztracenou ženou přivede. Samozřejmě, že vaše kroky nejsou, či spíše neměly by být, dílem náhody. Jakmile se jednou napojíte na systém indicií, útržků textů a poznámek a budete-li tisknout M na každé křižovatce, hra vás sama zavede do klíčových lokací a hlavně bude stále více utvrzovat v tom, že Mary žije. Připravte se tedy na podivné setkání v mlze místního hřbitova, bloudění po tmavých chodbách apartmánu, návštěvu temného parku či psychedelický výlet do místní nemocnice. Kromě depresivních budov tu čeká i vcelku příjemné bowlingové centrum nebo muzeum (centrum silenthillské Historické společnosti) a samozřejmě i další koutečky této malebné osady.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Během svého putování nejvíce oceníte mimo zbraně především dvě věci a pokud zrovna neholdujete orientačnímu běhu, bude jednou z nich mapa. Do mapy města se automaticky zakresluje vaše poloha, neprůchodné části i aktuální cíl. Během postupu hrou a objevování nových záhad, tajemství a míst se postupně odemykají i ty části, které předtím pečlivě chránily policejní zátarasy či prostě jakási neviditelná (za to však citelná) zeď.

I v případě všech velkých budov najdete mapu většinou hned u vchodu daného objektu. Na ní hra opět automaticky symboly zapisuje, které dveře jsou rozbité (tedy nejdou a nepůjdou odemknout), které jen zamčené (stačí najít klíč) a které volně průchodné. Mimo to u těch nejdůležitějších předmětů i zaznamená, kde jste je objevili. Především u tříposchoďového apartmánového komplexu oceníte i vykreslení vnitřku bytů, tedy vzájemné postavení místností a dveří, opět včetně průchodnosti.

Rádio Zombie
Ne, skutečně nejde o výstřednější obdobu rádia z GTA :) To, které najdete hned na počátku vašeho putování po Silent Hillu, má totiž úplně jinou funkci, než vám líbivými melodiemi zpříjemňovat cestu. Rádio Zombie vlastně žádné melodie neprodukuje, jen začne šumět pokud se ve vaší blízkosti objeví zombie, mutant či prostě nějaká jiná krvelačná kreatura (popravdě, moc druhů tu zase není). Brzy si toto rádio oblíbíte, zvlášť, když v té zatracené tmě neuvidíte na krok.

Během hraní se setkáte a popovídáte si s několika zvláštními postavami. Pominu-li ne až tak klíčového Eddieho, se kterým se seznámíte na záchodě (raději se neptejte, co tam dělá), máme tu podivnou malou holčičku Lauru, která se sice tváří jako nevinnost sama, nicméně některé její projevy se dají označit za velmi zákeřné. Nevšimnout si nelze ani trochu duševně labilnější (i když, kdo by nebyl, z toho všeho) Angely, hledající svou matku a především půvabné dívky Marie, která jakoby z oka vypadla právě Jamesově ženě Mary. Marie vám bude také část hry dělat společnost, záhadně mizet a zase se objevovat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Průchod hrou
Silent Hill 2 je hra plná tajemných útržků papírků, nápisů na zdech, klíčů, hesel a kódů, mincí a prstenů. Stále se někam vracíte, něco hledáte, skládáte. Nezřídka vývoj situace skutečně překvapí. Představte si například krabici, chráněnou dvěma zámky a dvěma kódy. Určitě byste od něčeho takového čekali skutečně hodnotný obsah, ale namísto toho... máte pravdu, nemusím zde vyžvanit všechno.

Co se týče někdy až šílených adventurních postupů a kombinací, musím na adresu Silent Hill 2 říct, že se drží poměrně v mezích logiky, což ale neznamená, že vše půjde jako po másle. Dohledávání mincí k otevření zvláštní truhly může být stejně vyčerpávající jako snahy najít v desítkách písemnostech odpověď na hádanku, z níž by vyplývala číselná kombinace k otevření další truhly. Věci, které vypadají nejdříve podřadně (co byste čekali za zázrak od pramínku vlasů nebo kartonu plechovek s džusy) se nakonec mohou projevit jako klíčové a naopak (podrobnosti v připravovaném návodu).

Denním chlebem se pro vás stane zabíjení zombíků, ale v některých případech přijdete na to, že jednodušší (a často i výhodnější) je utéct, popřípadě protivníka unavit. To se týká především kreatury, kterou jsem pracovně nazvala "Železná hlava" a kterou si rozhodně nemůžete s ničím splést. Když se s ní setkáte poprvé, vyrušíte ji (ho?) v něčem, co vizuálně i zvukově nejvíce připomíná podivné sexuální radovánky. Silent Hill je zkrátka plný překvapení :)

Bojkot myším
Ačkoliv jde o 3D adventuru, pro ovládání své postavy nepotřebujete, resp. nemůžete využít myš. Vše obstarají jen šipky plus klávesy pro úkroky atd. Pro hráče, navyklé chňapat po myši hned jakmile se před nimi zobrazí cokoliv trojrozměrného, to alespoň ze začátku nemusí být příjemná změna. Pohled je z třetí osoby, která implicitně krouží kolem vás a pravdou zůstává, že ne vždy je automatická kamera také tou nejvýhodnější. Pokud si v Options nastavíte View na „Switch“, můžete pak jedinou klávesou (S) lehce přesunout kameru za Jamesova záda.

Plně chápu, že pro konverzi PS2 titulu je ovládání bez pomoci myši asi nejjednodušší a nemyslím si, že by bylo extrémně nepohodlné nebo náročné. Ostatně, pokud vám klávesnice nestačí, můžete připojit joystick nebo gamepad.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Grafika a hudba
Grafika (tedy, alespoň to, co je v té šílené tmě vidět) vypadá perfektně. Dokonale se autorům povedla mlha i zrcadlový obraz, ani voda s odlesky není špatná. Těžko kritizovat tmavost, která samozřejmě k atmosféře Silent Hill patří. Musím se ale přiznat, že abych hru vůbec mohla hrát, nastavila jsem jas obrazovky i ve hře na maximum.

V položce Options máte možnost nastavit celou řadu (nejen) grafických detailů, z nichž bych vyzdvihla především tzv. Noise Effect. Při jeho zapnutí uvidíte vše na obrazovce lehce zrnitě a také uslyšíte v pozadí permanentní šumy. Pokud se nepletu, u PS2 verze Silent Hillu 2 byl Noise Effect alespoň při první hře "povinný", ale zároveň i hodně oblíbený.

Zvuky i hudební doprovod jsou také bez diskusí. Silent Hill 2 je přímo prošpikován množstvím různých animací, které občas doprovází tajemná hra na piáno či nadupané melodie, které perfektně sednou do celkové atmosféry. Není jich však příliš.

Podivné zvuky vycházejí téměř z každého rohu, ale vhodně zařazené ticho působí v kombinaci s průchodem tmavou chodbou stejně děsivě. Bouchnutí dveří, kroky (které slyšíte, i když stojíte ;), kapání vody, zvláštní šumy, nenadálé výkřiky a další lahůdky jsou pro vaše uši připraveny po celém Silent Hill. Bez připomínek zůstává i namluvení postav. Troufám si odhadnout, že i člověk, který neumí anglicky ani pozdravit, by při bedlivém sledování animací a právě podle intonace a emocí v hlasech mohl rozpoznat o co jde.

Rozdíly oproti konzolové verzi
Hra Silent Hill 2 by rozhodně neměla být jen pro toho, komu při slovíčkách "survival horror" nenaskáče husí kůže. Autoři se snaží vyhovět všem a proto si hned na začátku můžete navolit obtížnost v akcích (od „beginner“ po „hard“) i v adventurní části (od „easy“ po „hard“). Narozdíl od konzolové verze se u PC nemusíte spoléhat jen na záchytné Save Letters, ale máte možnost hru libovolně uložit na (téměř) jakémkoliv místě, a to i pomocí Quick Save.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Bonusem je pak ještě rozlišení grafiky až do 1600x1200 a možnost hrát druhý miniscénář, ve kterém se vžijete do role Marie. Tvůrci jej ale doporučují hrát až po dokončení hlavního příběhu, abyste vše správně pochopili. Veškerá videa, která během hry shlédnete, si můžete zpětně přehrát ze sekce Movies, ve které také najdete trailery z E3. Již tehdy hra slibovala hodně i pro PC a můžeme s klidem říct, že to splnila. Nezbývá než doufat v prozřetelnost Konami a těšit se, že pro PS2 již oznámená hra Silent Hill 3 doputuje i na naše počítače.

Stáhněte si: Trailer