Autor: Kate Publikováno: 19.prosince 2002 |
![]() ![]() ![]() Mary vás má čekat na vašem "zvláštním místě", jak se ale záhy rozvzpomenete, takových míst je tajemné Silent Hill plné. Ach, jak jen to byly krásné dny, kdy jste byli ještě spolu. Proč jen musela přijít ta její nemoc... Ze snění vás ale brzy vyruší přítomnost všemožných děsivých kreatur. V ztemnělém městě, kde patrně slunce nikdy nevychází, čekají desítky všemožných zombií či mutantů, pro jejichž pojmenovaní soudobá čeština patrně nemá dostatečnou zásobu. Nehledě na to, že vlastně ani nevíte, co to ve skutečnosti je (jen se podívejte na obrázky). Bez ohledu na tento fakt - a s notným ohledem na vlastní přežití - se jim musíte postavit. ![]() Protože s holýma rukama by po vás brzy zůstala jen další krvavá skvrna na neosvětlené silnici, máte k dispozici hned několik šikovných věciček. Jak už to tak bývá, zbraně nedostanete naráz, ale postupem času si je posbíráte v různých děsivě vyhlížejících koutech města. Co se stalo s jejich původními majiteli lepší nevědět. Pomineme-li kus dřevěného prkna, můžete hned v úplném začátku hry najít motorovou pilu, která se poměrně dlouhou dobu stane chloubou vašeho inventáře. Časem se začne hodit i železná trubka a v potemnělých místnostech vydrancovaného bytového komplexu na vás kromě nejděsivějších překvapení bude čekat i poměrně zánovní pistole. Díky všem, kteří do ní tak strategicky po celém Silent Hill rozházeli náboje stejně jako tomu, kdo v dámské převlékárně v místní nemocnici zapomněl brokovnici. Samotná akce pak probíhá poměrně jednoduše, ačkoliv některé příšerky mají skutečně tuhý kořínek. Prostě se jen natočíte směrem k nepříteli a mačkáte Action Button, kulka si sama najde svůj cíl. Pomocí inventáře můžete zbraň vyměnit, přebít ji a podobně. James ale není žádný zabiják zombíků z povolání, a proto mu třeba zacházení s motorovou pilou způsobuje občasné obtíže. Nežádejte od něj obratnost ani rychlost, protože i pouhý běh vám bude připadat jak ukázka ze zpomaleného filmu. ![]() ![]() ![]() Krvavá procházka Předchozím výčtem je mimo jiné i nastíněno, kam všude vás honba za (zdánlivě) ztracenou ženou přivede. Samozřejmě, že vaše kroky nejsou, či spíše neměly by být, dílem náhody. Jakmile se jednou napojíte na systém indicií, útržků textů a poznámek a budete-li tisknout M na každé křižovatce, hra vás sama zavede do klíčových lokací a hlavně bude stále více utvrzovat v tom, že Mary žije. Připravte se tedy na podivné setkání v mlze místního hřbitova, bloudění po tmavých chodbách apartmánu, návštěvu temného parku či psychedelický výlet do místní nemocnice. Kromě depresivních budov tu čeká i vcelku příjemné bowlingové centrum nebo muzeum (centrum silenthillské Historické společnosti) a samozřejmě i další koutečky této malebné osady. ![]() I v případě všech velkých budov najdete mapu většinou hned u vchodu daného objektu. Na ní hra opět automaticky symboly zapisuje, které dveře jsou rozbité (tedy nejdou a nepůjdou odemknout), které jen zamčené (stačí najít klíč) a které volně průchodné. Mimo to u těch nejdůležitějších předmětů i zaznamená, kde jste je objevili. Především u tříposchoďového apartmánového komplexu oceníte i vykreslení vnitřku bytů, tedy vzájemné postavení místností a dveří, opět včetně průchodnosti. Rádio Zombie Ne, skutečně nejde o výstřednější obdobu rádia z GTA :) To, které najdete hned na počátku vašeho putování po Silent Hillu, má totiž úplně jinou funkci, než vám líbivými melodiemi zpříjemňovat cestu. Rádio Zombie vlastně žádné melodie neprodukuje, jen začne šumět pokud se ve vaší blízkosti objeví zombie, mutant či prostě nějaká jiná krvelačná kreatura (popravdě, moc druhů tu zase není). Brzy si toto rádio oblíbíte, zvlášť, když v té zatracené tmě neuvidíte na krok. ![]() ![]() ![]() Během hraní se setkáte a popovídáte si s několika zvláštními postavami. Pominu-li ne až tak klíčového Eddieho, se kterým se seznámíte na záchodě (raději se neptejte, co tam dělá), máme tu podivnou malou holčičku Lauru, která se sice tváří jako nevinnost sama, nicméně některé její projevy se dají označit za velmi zákeřné. Nevšimnout si nelze ani trochu duševně labilnější (i když, kdo by nebyl, z toho všeho) Angely, hledající svou matku a především půvabné dívky Marie, která jakoby z oka vypadla právě Jamesově ženě Mary. Marie vám bude také část hry dělat společnost, záhadně mizet a zase se objevovat. ![]() Silent Hill 2 je hra plná tajemných útržků papírků, nápisů na zdech, klíčů, hesel a kódů, mincí a prstenů. Stále se někam vracíte, něco hledáte, skládáte. Nezřídka vývoj situace skutečně překvapí. Představte si například krabici, chráněnou dvěma zámky a dvěma kódy. Určitě byste od něčeho takového čekali skutečně hodnotný obsah, ale namísto toho... máte pravdu, nemusím zde vyžvanit všechno. Co se týče někdy až šílených adventurních postupů a kombinací, musím na adresu Silent Hill 2 říct, že se drží poměrně v mezích logiky, což ale neznamená, že vše půjde jako po másle. Dohledávání mincí k otevření zvláštní truhly může být stejně vyčerpávající jako snahy najít v desítkách písemnostech odpověď na hádanku, z níž by vyplývala číselná kombinace k otevření další truhly. Věci, které vypadají nejdříve podřadně (co byste čekali za zázrak od pramínku vlasů nebo kartonu plechovek s džusy) se nakonec mohou projevit jako klíčové a naopak (podrobnosti v připravovaném návodu). Denním chlebem se pro vás stane zabíjení zombíků, ale v některých případech přijdete na to, že jednodušší (a často i výhodnější) je utéct, popřípadě protivníka unavit. To se týká především kreatury, kterou jsem pracovně nazvala "Železná hlava" a kterou si rozhodně nemůžete s ničím splést. Když se s ní setkáte poprvé, vyrušíte ji (ho?) v něčem, co vizuálně i zvukově nejvíce připomíná podivné sexuální radovánky. Silent Hill je zkrátka plný překvapení :) ![]() ![]() ![]() Bojkot myším Ačkoliv jde o 3D adventuru, pro ovládání své postavy nepotřebujete, resp. nemůžete využít myš. Vše obstarají jen šipky plus klávesy pro úkroky atd. Pro hráče, navyklé chňapat po myši hned jakmile se před nimi zobrazí cokoliv trojrozměrného, to alespoň ze začátku nemusí být příjemná změna. Pohled je z třetí osoby, která implicitně krouží kolem vás a pravdou zůstává, že ne vždy je automatická kamera také tou nejvýhodnější. Pokud si v Options nastavíte View na „Switch“, můžete pak jedinou klávesou (S) lehce přesunout kameru za Jamesova záda. Plně chápu, že pro konverzi PS2 titulu je ovládání bez pomoci myši asi nejjednodušší a nemyslím si, že by bylo extrémně nepohodlné nebo náročné. Ostatně, pokud vám klávesnice nestačí, můžete připojit joystick nebo gamepad. ![]() Grafika (tedy, alespoň to, co je v té šílené tmě vidět) vypadá perfektně. Dokonale se autorům povedla mlha i zrcadlový obraz, ani voda s odlesky není špatná. Těžko kritizovat tmavost, která samozřejmě k atmosféře Silent Hill patří. Musím se ale přiznat, že abych hru vůbec mohla hrát, nastavila jsem jas obrazovky i ve hře na maximum. V položce Options máte možnost nastavit celou řadu (nejen) grafických detailů, z nichž bych vyzdvihla především tzv. Noise Effect. Při jeho zapnutí uvidíte vše na obrazovce lehce zrnitě a také uslyšíte v pozadí permanentní šumy. Pokud se nepletu, u PS2 verze Silent Hillu 2 byl Noise Effect alespoň při první hře "povinný", ale zároveň i hodně oblíbený. Zvuky i hudební doprovod jsou také bez diskusí. Silent Hill 2 je přímo prošpikován množstvím různých animací, které občas doprovází tajemná hra na piáno či nadupané melodie, které perfektně sednou do celkové atmosféry. Není jich však příliš. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Podivné zvuky vycházejí téměř z každého rohu, ale vhodně zařazené ticho působí v kombinaci s průchodem tmavou chodbou stejně děsivě. Bouchnutí dveří, kroky (které slyšíte, i když stojíte ;), kapání vody, zvláštní šumy, nenadálé výkřiky a další lahůdky jsou pro vaše uši připraveny po celém Silent Hill. Bez připomínek zůstává i namluvení postav. Troufám si odhadnout, že i člověk, který neumí anglicky ani pozdravit, by při bedlivém sledování animací a právě podle intonace a emocí v hlasech mohl rozpoznat o co jde. Rozdíly oproti konzolové verzi Hra Silent Hill 2 by rozhodně neměla být jen pro toho, komu při slovíčkách "survival horror" nenaskáče husí kůže. Autoři se snaží vyhovět všem a proto si hned na začátku můžete navolit obtížnost v akcích (od „beginner“ po „hard“) i v adventurní části (od „easy“ po „hard“). Narozdíl od konzolové verze se u PC nemusíte spoléhat jen na záchytné Save Letters, ale máte možnost hru libovolně uložit na (téměř) jakémkoliv místě, a to i pomocí Quick Save. ![]() Stáhněte si: Trailer Související články: Novinky |
Kate připravil: jd |