Ship Simulator 2008 - recenze
5/10
zdroj: tisková zpráva

Ship Simulator 2008 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

2. 8. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Vlny rozbouřených moří či spletité zákoutí obrovských přístavišť, to všechno jsou místa, kam vás zavede druhý ročník Ship Simulatoru. Povedlo se ale od minula zbavit tuto v jistém smyslu unikátní hru mořských nemocí?

Autor: Bergy
Publikováno: 2.srpna 2008
Verze hry: prodávaná/anglická/PC
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Když jsem před rokem poprvé viděl Ship Simulator 2006 (recenze), kladl jsem si vcelku logickou otázku. Může někoho bavit nudné brázdění vodní hladiny pomalými a nemotornými plavidly různých velikostí? Ačkoliv to z počátku přišlo nepředstavitelné, ukázalo se, že ono to zábavné být opravdu může. Celý tento námět ale bohužel zazdilo nedotažené zpracování, velmi zjednodušené ovládání a podivná fyzika. O chybějícím vlnobití či legračních kolizích ani nemluvě. Nic na tom nezměnil ani rozšiřující datadisk z letošního února, jenž přinesl jen pár nových misí a modelů lodí.

Zato zbrusu nový díl, tentokrát s označením Ship Simulator 2008, už výrazné změny přinést měl a hru vylepšit pomocí řady novinek. Sliby autorů jsou ale obvykle jedna věc a výsledná realita zase druhá, takže abyste neskočili někomu na špek dvakrát za sebou, raději se s námi dobře informujte o pravém stavu věcí.

Vzhůru na palubu
Ani tentokrát není v hlavní nabídce ucelená herní kampaň, ale jen souhrn jednotlivých scénářů. Misí je dohromady třicet, což není špatné, ale nezapomínejme, že původní hra jich nabízela o rovných deset více. Na druhou stranu musím připustit, že nové scénáře se mi zdají více propracovanější a zábavnější. Pokud pominu klasické úkoly, kde se v podstatě jen projíždějí zadané waypointy, hodně mě zaujaly mise vyžadující určitou rozvahu a menší plánování. Například ovládání dvou remorkérů najednou, které je nutno zapřáhnout k obří plošině a koordinovat jejich plavbu, rozhodně nepředstavuje nic jednoduchého. Za zmínku stojí i vlastnoruční nakládání kontejnerové lodě přístavním jeřábem a následná plavba ven z přístavu nebo záchrana posádky imobilní lodě uvězněné na širém moři uprostřed nefalšované bouře.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Oproti verzi 2006 nejsou jednotlivé scénáře zamčené a jsou hned od začátku všechny volně přístupné. Příliš těžké nebo nezáživné úkoly tudíž můžete dle libosti přeskočit nebo se k nim vrátit později, až na ně budete mít chuť. Novinkou měla být možnost uložit si hru uprostřed rozehrané mise, ale ať jsem zkoušel jak zkoušel, vždycky jsem musel scénář natvrdo ukončit nebo ho dohrát. Přitom možnost pro uložení rozehrané hry by se velmi hodila, některé mise trvají velmi dlouho (řádově desítky minut) a ne vždy má člověk čas je dohrát na jeden zátah.

Zdlouhavost plavby lodí je poměrně citelný problém a díky nemožnosti jakkoli hru urychlit, je to místy velmi otravné. Zvláště když musíte zírat až se vaše loď doplazí po zadaném kurzu z bodu A do svého cíle, mohou uplynout dlouhé minuty. Zabavit se v těchto prostojech můžete maximálně procházkou po palubě lodi nebo výhledem na širé moře. Když máte štěstí nacházíte se u pobřeží, kde aspoň jde pozorovat okolí, ale jinak vřele doporučuji si k hraní Ship Simulatoru 2008 vzít svou oblíbenou knížku nebo si zajistit dobrý výhled na televizi. Naštěstí mise, při kterých musíte neustále manévrovat v úzkých přístavech či projíždět velmi rušnými koridory, vás zase zaměstnají naplno, takže se hluchá místa částečně vykompenzují a výsledná hratelnost není zas tak špatná, spíše průměrná.

Volná plavba
Pokud vás přestanou hlavní scénáře bavit, můžete vyzkoušet mód pro volnou plavbu. Před jeho zahájením si vyberete jednu ze čtrnácti dostupných lodí (od malých cestovných člunů přes hlídkové lodě či remorkéry až po střední či velké cestovní parníky nebo obrovská kontejnerová plavidla či supertanker), také si zvolíte scénérii (celkem devět oblastí z celého světa s patnácti samostatnými lokalitami) a ještě si nastavíte typ počasí a zvlnění vodní hladiny.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

ýhodou tohoto módu je naprostá svoboda, která je ale zároveň i tím největším neduhem. Záhy zjistíte, že zde vlastně není co dělat a ruku na srdce, jak dlouho myslíte, že vydržíte bezcílně proplouvat oceánem sem a tam? Mě to tedy dlouho nevydrželo. Velmi by se proto hodil nějaký uživatelský editor, s nímž zřejmě autoři počítají neboť v hlavním menu je i záložka pro „Custom Missions“. Nicméně ani přímo ve hře ani v adresáři s hrou jsem nenalezl nic, co by se podobalo editačnímu nástroji. Zřejmě si ho autoři schovávají na datadisk. Ostatně editor k minulé verzi se rovněž objevil až letos s vydáním přídavku.

Výčet lodí je jen o málo větší než v Ship Simulatoru 2006 a i když je vaše flotila lehce obměněna, v zásadě se jedná o stejné typy plavidel. Pořád mi vrtá hlavou, proč autoři stejně jako před rokem nevymodelovali i nějaké pěkné plachetnice nebo třeba vojenská plavidla. Taková bitevní či letadlová loď by jistě potěšila nejednoho virtuálního námořníka, současně by se tím otevřela i možnost pro novou skupinu scénářů s originálními úkoly.

Drobná vylepšení a staré neduhy
Abych ale jen nekritizoval, musím připustit, že Ship Simulator 2008 nese opravdu známky řady vylepšení. Ty jsou sice drobnějšího charakteru, ale ve výsledku je jejich přítomnost docela znát. Jednou z největších vad minulého dílu byla skutečnost, že i při té největší bouři zůstávala vodní potažmo mořská hladina stále klidná. To už naštěstí neplatí a tak není výjimkou, že prudký vítr a déšť nyní jde ruku v ruce s pořádným vlnobitím, které patřičně stěžuje pohyb a manévrování lodě. Pochopitelně loď typu supertanker něco jen tak z míry nevyvede, ale s menšími loděmi si vlny dokáží pěkně pohrát a řádně je rozhoupat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Lépe je nyní zpracováno uvazování lodí k molům. Vůbec se ve scénářích dá vycítit daleko větší důraz na práci s lany a úvazy. Nejedná se přitom o činnosti jen při startu nebo zakončování mise. Například zapřahání lan a tažení nákladů či poškozených lodí na místa určení, to jsou úkoly, nad kterými můžete strávit i většinu času konkrétního scénáře.

Pokrok nastal i v oblasti znázorňování poškození lodí. Je sice pravdou, že komické a velmi nereálné kolize jsou v Ship Simulatoru stále přítomny, na druhou stranu po nich nyní zůstávají viditelné stopy. Pomačkané trupy lodí či ulámané kusy palub jsou už proto nedílnou součástí. Kromě otočení lodi dnem vzhůru se mi ale nepodařilo nikdy svojí loď potopit, takže model poškození je vlastně jen kosmetickým vylepšením. Na fyziku lodí nemá žádný zásadní vliv.

Bohužel ani tentokrát nezapracovali autoři na umělé inteligenci počítačem ovládaných lodí. Ostatní plavidla si proto stále hlídají svou vlastní trasu a pokud jim zkřížíte cestu, neuhnou, dokud do vás nenarazí. Je to škoda, protože situace, kdy se třeba s nákladní lodí dostanete do protisměrného koridoru a menší lodě do vás narážejí jedna za druhou aniž by se snažily velkému a nemotornému kolosu jakkoli vyhnout, vypadá všelijak, ale rozhodně ne reálně.

Hezčí vzhled
Grafická podoba hry vychází z toho samého enginu jako vloni. Prošel jen určitými úpravami, což je vidět hlavně na lepší kvalitě vodní hladiny. Nejmarkantnější změnou je ale vzhled uživatelského rozhraní, jenž má mnohem hezčí poloprůhledný design. Jednotlivá tlačítka se také dají podle libosti zcela schovat. Za očekáváním ale zůstalo stále stejně jednoduché ovládání, které má asi nejblíže k ovládání RC modelu jen s tím rozdílem, že lodě se pohybují opravdu přiměřenou rychlostí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Pokud jste navíc čekali přepracování lodních můstků, do kterých se můžete kdykoli během plavby přepnout a řídit svojí loď z pohledu kapitána a kormidelníka v jedné osobě, budete více než zklamáni. Jestli jsem si minule stěžoval na strohost vybavení, tak nový Ship Simulator 2008 nabízí ještě více tristní podívanou. I skrovné množství budíků, páček a tlačítek totiž zmizelo a místo toho u kormidla koukáte na prázdné plochy kabiny a je jedno jestli sedíte v říčním člunu či gigantickém zaoceánském parníku.

Ovládání je uzpůsobeno pro myš či klávesnici, ale pokud budete chtít, můžete své lodě řídit i za pomoci joysticku, gamepadu nebo automobilového volantu. Hardwarové nároky jsou o chloupek vyšší než minule, stále ovšem zůstávají na střední úrovni. Většina případných zájemců si proto jistě Ship Simulator 2008 bez obav zahraje. Potřebné minimum činí 2,4GHz procesor, 1GB RAM a GeForce 5900 nebo ATI 9600 Pro / X600.

Závěr
Pocity z Ship Simulatoru 2008 jsou značně rozporuplné. Ačkoli došlo k viditelnému posunu a vylepšení řady aspektů, o nějaké revoluci nemůže být vůbec řeč. Jedná se proto spíše o přirozenou evoluci, jenž tuto sérii postrčila o kousek dále. Ve výsledku u mě osobně převažuje spíše zklamání, protože jsem čekal mnohem hlubší změny a posun k větší realitě.



Stáhněte si: Demo

Související články: Novinky, Ship Simulator 2006 recenze

Bergy
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře






 
 
Bergy

Verdikt:

Pokud překousnete stejně jednoduché ovládání jako v minulém díle a nezměněnou umělou inteligenci počítačem řízených lodí, poskytne vám nový Ship Simulator přeci jen o stupeň lepší zábavu. To z toho důvodu, že scénáře jsou více promyšlené a mimo jiné i obsahují doplňkové prvky jako nakládání kontejnerů nebo uvazování lodí k tažným zařízením. Slušným lákadlem je i přepracovaná a skutečně se vlnící vodní hladina.

Nejnovější články