Shattered Horizon - recenze

Shattered Horizon - recenze

8. 2. 2010 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

V novátorské střílečce od autorů benchmarkovacího 3D Marku si užijete úžasné grafiky mezi asteroidy. Připravte se však na náročnost po všech směrech.

Autor: mindwarp.cz
Publikováno: 8.února 2010
Verze: PC/anglická/Steam

V netradiční multiplayerové střílečce od autorů benchmarkovacího programu 3D Mark si užijete úžasné grafiky mezi asteroidy v otevřeném vesmíru a astronauty ve skafandrech. Připravte se ale na to, že tahle hra je velmi náročná ve všech směrech.

Strohost je jedna z prvních věcí, která mě praštila do očí hned v hlavním menu, kde jsou jen tři položky – začít hru, nastavení a výsledky. Po započetí nové hry vidíte seznam serverů, názvy map, počet hráčů a tak dále. Vyberete si tedy nějaký server a jednu ze dvou bojujících stran. Modré, nebo hnědé astronauty.

Nějaký příběh tu je, ale...
Pro úplnost ho ve zkratce uvedu: v nedaleké budoucnosti lidstvo osídlilo Měsíc a začalo tam těžit suroviny. Měsíc ale částečně bouchnul a úlomky se rozptýlily do prostoru. Těžařská firma na něm chce ale těžit i nadále, v čemž jí ale chce vesmírná agentura zabránit. Vysílá proto své ozbrojené astronauty a tak tu máme opodstatnění toho, proč proti sobě střílí hnědí a modří. Vidíte? Zápletka nic moc. Já vám říkal, že je příběh nepodstatný… Hrál jsem tedy raději za ty hnědé, jelikož mi přišlo, že ta barva je méně vidět (což je možná výhoda, nevím), protože pozadí hry tvoří většinou buď černý vesmír, hnědošedé „meteority“, stíny, nebo vesmírná stanice.

Po vstupu do seance jste vystřeleni do kosmu, nahraje se audio simulace a už můžete bojovat. Rozhlížíte se normálně myší, jenže pohyb všemi směry je zde mnohem složitější, než v jakékoliv jiné střílečce. Ovládání je hodně podobné hře Descent, tudíž náročné na prostorovou orientaci. Ale po nějakém čase vám to přejde do krve a nebudete mít zas až takové problémy. Jen to chce opravdu hodně cviku.

S gravitačními botami
Ve strohém herním pojetí hra bohužel pokračuje i u nabídky map a herních režimů. Mapy jsem napočítal všehovšudy čtyři a herní módy pouze tři – Assault, Battle a Skirmish. Není to přesný popis, ale čekejte něco na ten způsob, akorát ve vesmíru. V budoucnu prý nějaké mapy a módy ještě přibudou, zatím je to ale dost bída.

Mě tedy ona jednoduchost a neobsáhlost samotné herní náplně vůbec nepotěšila, ale byl jsem mile překvapen možnostmi mého skafandru. Máte gravitační boty a tak se můžete stisknutím tlačítka „přilepit“ k jakémukoliv objektu a chodit po něm. Dává to zažít úplně jiný pocit, než samotné létání s „jetpackem“, měl jsem z toho opravdu radost. Kromě toho se mi při stání na objektech lépe střílelo. Ono to míření za letu totiž není vůbec snadné, kurzor se totiž hodně třepe.

Skrývání ve stínech
Je zde i jakýsi stealth mód. Ten vypne většinu funkcí vašeho skafandru, takže vás nepřátelé nevidí na radaru. Nevýhoda toho je, že se vám vypne audio simulace (neslyšíte tedy nic než tlukot svého srdce) a nemůžete téměř vůbec korigovat dráhu vašeho letu. Je to ale zajímavá funkce a jedna z klíčových, jak vyzrát na nepřítele. Většinou jsem tak spíš, než frenetický rambo styl, volil kempování a vyčkávání, až někdo poletí kolem a nevšimne si mě.

Hodí se vědět, že těch pár map, například stanice ISS nebo meteroidové pásmo, není příliš velkých. Když se začnete příliš vzdalovat, přestane vám fungovat vysílačka (audio simulace) a je vám ohlášeno varování před mikrometeority. Tudíž po přílišném vzdálení z bojiště umíráte.

Zbraň máte ve hře pohříchu jen jednu, nicméně ta má alespoň více módů. Jde o jakýsi vesmírný samopal s granátometem a zaměřovačem, který umí metat i EMP granáty a jakési ledové projektily, což není ve výsledku nic jiného, než kouřový granát pro zmatení nepřátel. EMP náboji dočasně vyřadíte ovládání protivníkova skafandru. Ještě můžete použít boj na blízko a prostě nepřítele fláknout pažbou. Ale to už je ta poslední možnost, kterou jsem neměl příležitost využít ani jednou.

I tak mi docela dlouho trvalo, než se mi podařilo vůbec někoho zabít a když jsem si jen tak poletoval bez pevné opory, neměl jsem vůbec šanci cokoliv trefit. A tak jsem raději začal kempovat ve stínech na meteoritech a čekal, až spatřím nějakého protivníka a přes sniper mód ho mohl sejmout. Věřím, že právě ona velká náročnost na koordinaci a střílení mnohé odradí.

Zpracování na jedničku?
Hra používá engine z benchmarkovacího programu 3D Mark Vantage a vypadá opravdu hezky. Z toho také vyplývá fakt, že je hra DX10-only. Na Windows XP jí tak vůbec nespustíte. Podporuje jen Visty a Windows 7 ve spojení s DX10 grafikou. Já hrál na sedmičkách a na mé sestavě (C2D E6600, GF 9600GT 512MB, 6GB RAM, W7 64bit) to jelo na skoro nejvyšší detaily krásně plynule.

Naštvalo mě ale, že v nastavení byla všemožná rozlišení, jen ne to mé, 1280x1024. To tam prostě chybělo, jelikož se hře nějak nechtělo jet ve full-screenu. Proto jsem hrál raději v okně a z toho pochází i okolní screenshoty. Tak jsem hrál jen na 1024x768, škoda. Koho zajímají detailní testy výkonu, nechť si přečte článek zde.

Audio už jsem nakousnul a pro hnidopichy zopakuji, že ve vakuu je slyšet střelba proto, že váš skafandr má funkci audio simulace. Hudba je, pokud jsem dobře poslouchal, jen v menu a je to jen jedna skladba. Sice pěkná, ale jedna mi tedy nestačí, to tam už nemusela být vůbec.

Pro koho?
V době, kdy jsem Shattered Horizon testoval, tedy nedlouho po vydání, zela většina serverů prázdnotou. Dohromady hrálo asi jen 30 lidí. A co bylo horší, servery měly vysoký ping, kvůli kterému jsem byl často ze seance najednou úplně odpojen. Anebo jsem se pro změnu do hry nepřipojil vůbec. Nevím, čím to bylo, ale směsice těchto faktorů mě od hraní dost odrazovala a po čase jsem to vzdal. Jsem si téměř jistý, že nové CSko z tohohle určitě nebude.

Chápu názory těch, kteří říkají, že je to docela dobrá a novátorská on-line střílečka. Jistě je. Ale má pár zásadní nedostatků, které jí už asi odsoudily k naprostému nezdaru. Kromě vysoké náročnosti a dostupnosti jen pro DX10, je to ona náročnost na hráče. Není legrace bojovat proti lidem, kteří už to umějí hrát.

Nemyslete si, že jako hráč ostřílený 3D střílečkami, kde je gravitace, sem vletíte a budete hned jako doma. Nebudete. Ovládání je sice navrženo skvěle, ale ona orientace ve volném prostoru není vůbec snadná. Umím si představit, že nad tím spousta lidí zlomí hůl právě proto, že to nebudou umět hrát. Jediný můj důvod ke zklamání to ale není.

Závěrečná úvaha
Nevidím žádnou překážku v tom, proč by Shaterred Horizon neměl mít i normální singleplayer kampaň s příběhem, možnost přidat do hry boty, více map, módů a tak dále. Pak bych tomu udělil klidně o bod dva více. Ale tou překážkou, proč tam tyto věci nejsou, je asi zcela jistě lenost autorů, kteří si chtěli u své premiérové hry raději vsadit na něco jednoduššího, totiž na jistotu.

Omlouvají to tím, že Shaterred Horizon je hardcore multiplayer hra, víc ať od ní nechceme. Někteří tento postoj brání, má jistou logiku, to ano, ale já v tom vidím promarněnou příležitost a narychlo ušitou hru z testovacího programu. Opět jsem se utvrdil v tom, že jen prezentace a dobré ovládání výbornou či alespoň více nadprůměrnou hru nedělá.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kdo by si rád zkusil novou multiplayer střílečku ve vesmíru a je hardcore hráč, pak to může být dobrá volba. Nicméně těm ostatním radím se poohlédnout jinde. Shattered Horizon hezky vypadá, nabízí neokoukaný zážitek, docela dobře se hraje a zastřílíte si na pár atraktivních mapách ve vesmíru. Jinak absolutně nic navíc. Pro mě je to málo. A jelikož není žádné demo, tak za vyzkoušení musíte zaplatit 20 EUR, tedy hru si rovnou koupit.

Stáhněte si: Videa...