Shadowrun - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Shadowrun - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

21. 6. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Původem stolní RPG se přeměnilo v týmovou střílečku, v níž se střetávají čtyři rasy s rozličnými schopnostmi. Jsou spolu s možností vzájemného klání PCčkářů s majiteli X360 důvodem, proč opouštět Counter-Strike?

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 21.června 2007
Verze hry: review/X360/anglická
Doba recenzování: 1 týden


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Shadowrun je původem stolní RPG z konce osmdesátých let a jelikož se tahle věc stala kultovní záležitostí, nebylo daleko k nápadu postavit na ní hru. Jedna taková už vznikla v roce 1994 na 16-bitových konzolích a šlo tehdy o akční RPG. My se však nyní budeme věnovat aktuální inkarnaci od Microsoftu, kterou jsme nakousli v květnovém preview a dnes se pokusíme pokud možno objektivně zhodnotit a vypíchnout nejpodstatnější aspekty finální verze pro Xbox 360.

Střílečkou snadno a rychle
Jedná se o klasickou týmovou 3D akci, v jejímž pojetí jsou původní cyberpunkové RPG prvky zredukovány na několik technologických a magických upgradů, kterými lze svou postavu během hry zdokonalovat. Původní koncept tak doznal značných a nebál bych se tvrdit až nečekaných změn, jejichž pojetí nejen vzhledem k popularitě stolního Shadowrunu je diskutabilní, což ostatně už před vyvolalo značnou dávku nevole u komunity, která Shadowrunem v jeho originální podobě žije.

Hratelnost se dala přirovnat třeba k Counter-Strike, kdy čistě multiplayerové zápasy probíhají na krátká kola, během nichž se soupeřící strany snaží o vystřílení protivníků, případně o získání a odnesení artefaktu, což zas trochu připomíná CTF. Na začátku jednotlivých kol disponujete určitou sumou peněz, za které si nakoupíte podle vlastního uvážení výzbroj, k čemuž krom zbraní a munice řadím i technologické vychytávky či kouzla. Stejně jako v CS se výše vašich finančních prostředků odvíjí od toho, jak si v bojích vedete. Pokud se daří, máte k dispozici dražší a tudíž i účinnější vybavení.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Čtyři rasy
Jedním ze základních kamenů Shadowrunu je střetnutí čtyř ras – krom člověčí tu narazíte na mohutné Trolly, mrštné Elfy anebo magické Dwarfy. Příslušností k určité rase (ve hře je zcela na vás, jakou si vyberete a jak bude složen váš tým) máte krom vzhledu ve vínku i základní charakteristiky a schopnosti, jimiž se od sebe odlišují. Pro člověka je typická asi největší vybalancovanost zakladních fyzických atributů a vysoká schopnost zacházet s technologickými upgrady.

Elfové jsou zase hodně rychlí, což je na druhé straně vyváženo jejich nízkou odolností. Vězte, že rychlost, jakou jste schopni se pohybovat, závisí i na tom, jak těžký náklad s sebou taháte. Zajímavá na Elfech je jejich regenerační schopnost, díky níž si dovedou své zdraví doplňovat. Vzhledem ke své rychlosti mohou jako zbraň efektivně používat katanu, která v arzenálu pistolí, kulometů a sniperek působí celkem exoticky a právě elfí rychlost je pro boj s katanou ideální. Rozhodnete-li se s ní bojovat, pohled se automaticky změní ze střílečkového FPS standardu na third-person.

Jakýmsi opakem Elfů jsou masívní Trollové, jejichž primární výhodou je síla a výdrž. Ta se ještě zvyšuje schopností si vytvářet jakýsi krunýř, který ještě výrazněji chrání proti útokům nepřátel. Daň za vysokou odolnost a sílu tkví v pomalejších pohybech, které se ještě více zpomalují v okamžicích, kdy chytají rány a tuhne jim z nich kůže. Zbraní šitou Trollům na míru je těžký kulomet, který má stejně jako Troll sám pomalý nástup, ale jak se jednou začne otáčet, bude všem poblíž pořádně horko.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zde zmíním další z herních prvků, kterým je tzv. esence, kterou hráči spotřebovávají při používání vychytávek či kouzel a jež je tedy mírou toho, jakou měrou si dané výdobytky můžete užívat. Právě Trollové mají zásoby této esence poněkud omezené, což je limituje v činnostech, které jsou na jejím využívání závislé.

Poslední rasou jsou Dwarfové, kteří právě zmiňovanou esenci dokážou vstřebávat (a tedy doplňovat) ze svého okolí a díky této schopnosti umějí překonávat i překážky, jejichž magická síla je právě na esenci postavena. Druhá strana mince oproti nejvyšší zásobě Esence je její pomalé obnovování. Zajímavostí Dwarfů je rovněž schopnost přežít headshot, který je pro všechny ostatní rasy smrtelný. Popisuji úmyslně pouze základní charakteristiky, ve hře je vše ještě o poznání propracovanější, na každou zbraň existuje protizbraň, každá vlastnost má i svou druhou stranu mince.

Trénink
Herní obsah Shadowrunu je narozdíl od bohatého vybavení a rasové dělby vcelku přímočarý. Na začátku tu je nepovinný trénink, který ale určitě doporučuji absolvovat. V celkem šesti lekcích zde obsáhnete vše, s čím titul disponuje - od možností pohybů, využití technologických power-upů, kouzel a představení jednotlivých ras. Tréninky jsou zpracované šikovně a krom step-by-step průvodce máte vždy možnost nabyté znalosti rovnou vyzkoušet jak v rámci tréninku, tak i cvičným soubojem proti AI botům. Navíc je to krom přestřelek v mapách vlastně jediná náplň hry, tak není důvod se o ni připravit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zbraně a výbava
Primárně se ve hře vyskytuje několik typů balistických zbraní jako pistole, poloautomat, puška, brokovnice, kulomet, sniperka, raketomet. Čili suma sumárum klasika všech klasik. Specialitou je již zmiňovaná sečná katana a nechybí ani granáty.

Krom zbraní lze postavy zdokonalovat nákupem technologických power-upů, jakými jsou například Glider, což je vznášedlo pomáhající překonávat prostor vzduchem. Dále zmíním třeba Enhanced Vision, sloužící k zobrazení nepřátel i skrz jinak neprůhledné stěny. AntiMagic Generator zase dokáže vstřebat seslaná kouzla a eliminovat tak jejich účinek.

Další možností, jak dovybavit svoji postavu jsou magické schopnosti či kouzla, ze kterých vyzdvihnu třeba Teleport, díky němuž se dokážete přenést i skrz zdi. Tree of Life je zase strom, ketrý léčí vše ve svém okolí, Resurrect dokáže vrátit život padlému spoluhráči atd.

 Mapy a herní módy
Co se týká map, najdete ve hře celkem dvanáct kousků, z nichž devět je omezeno maximem 16 hráčů a tři mapy jsou malé, kam se jich vejde celkem jen 8. Živé hráče lze doplnit boty, kteří jsou k dispozici celkem v pěti obtížnostech s tím, že jejich dovednost je pevně daná a nelze ji nijak detailněji měnit. Z tohoto pohledu by se hodilo i podrobnější nastavení dalších herních atributů, například nelze ovlivnit individuální složení týmu. Proti sobě nastupují „hodní“ s visačkou RNA corp. versus „zlí, kterým se tu zove Lineage. AI botů není špatná, nižší úrovně využijete při krocení gamepadu, a poté co jej zvládnete vás potěší, že boti na nejvyšší obtížnosti dokážou i celkem rozumně myslet strategicky a vnímat, co se kde na mapě děje a kde je důležité zasáhnout.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Tři herní módy jsou si velice podobné. V Extraction jde o to se zmocnit artefaktu (něco jako vlajka v CTF) umístěného do mapy a donést jej do určené zóny. Raid se hraje tak, že jeden tým se snaží získat artefakt a utéct s ním, zatímco soupeř artefakt brání, ale nemůže se jej jako takového zmocnit, pouze se snaží vystřílet protivníky. Poslední z trojice Attrition je klasický Deathmatch.

 Ovládání
Jelikož se bavíme o konzolové verzi hry, provádí se její ovládání pomocí gamepadu. Jako dlouholetý a kdysi dávno i celkem aktivní přítel akčního žánru patřím mezi gamepadoskeptiky, kterým tenhle ovladač v souvislosti se střílečkou přijde jako hrábě, s nimiž budete chtít hrát tenis. Chápu sice ideu, že konzole má být mobilní s minimem doplňků, nicméně když už se tento svět sklonil a začal oficiálně podporovat třeba volant pro ty, kdo si chtějí F A K T zajezdit nějaký simulátor, nechápu, proč takové cavyky vůči klávesnici a myši. Nehledě už vůbec na to, že minimálně klávesnice by se šikla i v řadě jiných případů. Před časem jsem tohle akční kombo viděl kdesi na internetu, nicméně oficiálně se nic takového zatím nepropaguje a jedná se tak spíš o kuriozitu.

 Hlavou zeď prorazíš?
Důvod, proč si zde vylévám srdce, je v případě Shadowrunu ten, že se jedná o jednu z prvních her, která je schopna online spojit komunitu konzolistů vlastnících X360 s PCčkáři. Teoreticky to nezní zle, spojeno je s tím ale ono úskalí v podobě rozdílných herních ovladačů aneb myš versus gamepad. Autoři o tomhle problému (dle mého uměle vzniklém urputností nějaké vlivné dubové palice) ví a tak do hry zakomponovali různé kompenzátory, které mají obě platformy navzájem vybalancovat tak, aby si byli jejch majitelé navzájem rovnocennými partnery/protivníky. Jenže za multiplayer přes internet musíte platit měsíční poplatky a to jak u X360 verze, tak u PC verze (ta navíc vyžaduje Windows Vista a účet na službě Games for Windows LIVE), což bude při dostupnosti spousty podobných her zdarma dělat asi málokdo.

Posuďte každý sám, jak na vás celá tahle mašinérie působí, já sám za sebe z toho mám pocit jak z kocourkovských radních. Uvidíme, zda časem zvítězí rozum anebo si komunita na tuhle krkolomnost zvykne. Co mě na kauze „střílečky a gamepad“ mrzí nejvíc, je fakt, že řada kvalitních titulů sama sebe vědomě przní právě proto, aby se daly provozovat na konzolích – konkrétně mám na mysli třeba Unreal Tournament. Inu, slovy klasika - pokrok nezastavíš...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii (thx TeamXbox)

 Závěrečné zamyšlení
Nabušený obsah není mírou zábavnosti a nejen u her platí, že často největší síla je v nápadu a jednoduchosti. Po prvních hodinách, kdy si vše co Shadowrun nabízí osaháte a pomalu přejdete k rutině zjistíte, že vše celkem rychle padne do stereotypu a hra se vcelku rychle ohraje. A to je asi největší vada na kráse, bohužel celkem podstatná. Možná za to mohou mapy, které mi v této hře nepřišly něčím zajímavé a dvanáct kousků je hodně málo, tím spíš, že zcela chybí klasický singleplayer. Grafika neurazí, efekty jsou výborné, ale celkově nic, z čeho by vám padla brada. Nejvíc zamrzí absence animací při šplhání po žebříku, díky čemuž hra připomíná konec osmdesátých let.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Když už jsem v úvodu zmínil Counter-Strike, kdo měl to štěstí zažít jeho zlatou éru, jistě rád vzpomene na hodiny a dny a týdny a měsíce a roky, kdy jej bavilo hrát pár map pořád a pořád dokola, s pistolí, kalachem a když byly prachy, tak ještě granát. Shadowrun by se v tomhle dal postavit do opozice, protože nabízí tunu vymožeností, podstatně dokonalejší grafiku, ale v důsledku ničím výrazně nezaujme a moc nepobaví. A o to přece u hry jde především. U čistě online střílečky bych v každém případě čekal podstatně bohatší obsah a detailnější možnosti nastavení. Vzpomeňme ještě jednou Unreal Tournament, jeho desítky výborných map, herní mody, singlový turnaj, mutátory, možnost nastavit prakticky vše co vás napadne, online i offline statistiky, spousty modelů a skinů, ukládání replayů a tuny dalších vychytávek. Ve srovnání s tím je Shadowrun hodně chudý příbuzný a autoři si s jeho zpracováním mohli a měli mnohem víc vyhrát.



Stáhněte si: Trailer, Další videa

Související články: Preview, Novinky

 
Mickey Mouse
autorovi je 37+ let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru







 
 
Mickey Mouse

Verdikt:

Ač by se mohlo zdát, že hra je nadstandardně bohatá a tudíž musí být obrovská zábava u ní trávit čas, opak je bohužel pravdou. Guláši, který autoři namíchali ze spousty ingrediencí, nějak prostě chybí ten správný říz.

Nejnovější články