Settlers VI: Východní království - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Settlers VI: Východní království - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

18. 1. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Osadníci se v datadisku vypravili do exotických končin tropické Indie obnovit přerušené obchodní styky, což jim komplikuje období monzunových dešťů i čilá seizmická aktivita.

Autor: Bergy
Publikováno: 18.ledna 2009
Kostlivec zdroj: tisková zpráva Verze: prodávaná/česká/PC
Doba recenzování: 2 týdny

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Šestý díl Settlerů (recenze) přinesl do věhlasné herní série parádní grafiku, pohodovou hratelnost a také o poznání méně komplikovaný model ekonomiky. Je sice pravdou, že náročnější hráči byli jednodušším pojetím poměrně zklamáni, ale takový je už zkrátka současný trend. Datadisk s podtitulem Východní království to jen potvrzuje. Přináší především nová dobrodružství a samozřejmě nechybí ani několik novinek.

Objevování Východu
Hlavním tahákem je zbrusu nová kampaň čítající osm misí, ve které se dál rozvíjí příběh z minula. I po tom, co jste si poradili s Rudým princem, to totiž nevypadá v zemi Settlerů na klid a pohodu. Vaši hrdinové se sice vydávají do dosud málo známých jihovýchodních končin pouze s cílem obnovit přerušené obchodní styky, ale krátce poté naráží na nové nepřátele. Jsou jimi stoupenci bohyně zeleného plamene, kteří si chtějí podmanit celou tuto oblast a terorizují zdejší obyvatele.

Cestu vám vzápětí zkříží i nová hrdinka jménem Saraya (dcera původního vládce východní říše), která se k vám s radostí přidává a žádá o pomoc. Společnými silami pak bojujete proti nepřátelskému náboženskému kultu, jenž si v ničem nezadá s praktikami a intrikami vašeho předchozího protivníka Rudého prince.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Postavy a scénáře
V průběhu tažení můžete do jednotlivých misí opět vstupovat s různými hrdiny, ale kromě Sarayi máte k dispozici už jen Marcuse, Eliase a Hakima. Ostatní postavy známé ze základní hry zde nejsou vůbec a to ani později v samostatných mapách. Speciální schopností Saraye je jinak získávání surovin ze skladů ostatních hráčů a to formou dobrovolných darů. Nevýhodou ovšem je, že si nemůžete určit, co přesně vám mají sousedé poslat a tak se občas stává, že obdržíte bonusovou zásilku se zbožím, kterého máte sami plný sklad. Mezi pasivní schopnosti ještě patří levnější výstavba obchodních stanic (bude o nich řeč později) a lepší ceny při směně zboží.

Scénáře jsou podobně jako v základní hře poměrně hutné a krom hlavních cílů máte vždy za úkol pěknou řádku vedlejších questů jako je pomoc okolním vesnicím, dodávky různých surovin či výrobků, objevování skrytých míst, boje s bandity nebo navazování nových obchodních kontaktů. Ne všechny questy musíte plnit, ale je třeba mít na paměti, že bez některých se prostě nepohnete dále v dějové linii nebo si znatelně zkomplikujete své snažení. Herní doba každé mise se pohybuje okolo hodiny a půl, což je velmi solidní. Jelikož se jedná o datadisk, odpadají lehčí úvodní mise, které běžně suplují tutoriál.

Místo sněhu záplavový liják
Design map rozhodně zaslouží pochvalu. Pominu-li nové herní prostředí, jehož klima se nejblíže podobá indickým tropům a stejně typická je i zástavba, jsou zde i zajímavé herní inovace. Například v každém kalendářním roce přichází dvouměsíční období monzunových dešťů, během kterých se většina vodních toků stane naprosto neprůchozích (díky rozvodnění) a veškerá pole přestanou dávat úrodu. Ač se to nezdá, může to na nějaký čas ochromit vaší ekonomiku, zvlášť když své suroviny do výroben dovážíte z oblastí za řekami. Celkově to ale považuji za velmi zdařilou náhradu zimních období ze scénářů původní hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zajímavostí je i v Settlerech dosud neviděná čilá seizmická aktivita v podobě různě silných zemětřesení. Ty vám dokáží pěkně zatopit, protože základní budovy při nich mohou vzplanout či se úplně zřítit. Výhodou vylepšených stavení je skutečnost, že díky větší bytelnosti přijdou při otřesech obvykle jen o své upgrady, které stačí posléze zase obnovit. Pokud je postižena nějaká důležitá budova typu hrad, kostel či sklad, nabízí se i volba pro urychlené hašení požáru a opravu stavby, díky níž se seběhnou okolní obyvatelé a začnou odstraňovat následky neštěstí.

Drobnosti, co potěší
Datadisk Východní království přináší i pár staronových prvků, které se postupem času vytratily a nyní jsou zpátky. Jedná se například o možnost stavět studny a to nejlépe poblíž ohrad s ovcemi a krávami. Dělníci už pak nejsou nuceni chodit do středu města, kde se nachází hlavní zdroj pitné vody, a tím se urychluje produkce vlny a mléka.

Dalo by se říci, že svůj comeback prožil i geolog, který ve starších dílech Settlerů patřil k naprosto nepostradatelným postavám. Bez něj totiž dříve nebylo možné nalézt ložiska surovin. Hledání nerostů se ale v datadisku od základní hry vůbec neliší, protože vše probíhá úplně stejně a bez potřeby jakékoli asistence. Ptáte se, k čemu tedy geolog? Ten přichází na řadu až ve chvíli, kdy je původní důl či lom vytěžen. Jakmile zaplatíte příslušnou částku, tento chlapík se i se svou lopatou dostaví na místo určení a prokope se k novým ložiskům. Tím vám jinak už bezcenný důl znovu částečně obnoví a vy můžete těžit dále.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V kampani se ke geologovi ještě váže několik questů, kdy ho ve většině případů posíláte k sousedním vesnicím, kde opět obnovuje již zaniklé doly nebo i vyschlé studně. Na oplátku pak většinou navážete nové obchodní vztahy, případně dostanete povolení postavit vzdálené obchodní stanice.

Obchodní stanice jsou stavby, které u svých sousedů lze zbudovat s přispěním vlastního materiálu a financí. Výrobky a suroviny, jenž daná provincie produkuje, se pak v této stanici nabízejí k výměně za zboží, které produkuje vaše vlastní město. Zkrátka klasický směnný obchod výhodný pro obě strany a přitom k jeho fungování nepotřebujete žádné další peníze.

Bez nových staveb a řemesel
Docela zklamán jsem byl ale zjištěním, že datadisk vlastně nepřináší žádná nová výrobní řemesla a ani nemění grafiku budov. Hru tedy hrajete za ten samý národ, který se sice nachází v exotickém prostředí, ale zachovává si zcela svou kulturu se vším všudy. Jediné, co tedy vypadá odlišně, jsou okolní vesnice, váš hlavní hrad a hradby chránící město. Na těchto strukturách tedy sice jsou patrné indické rysy, ale vše ostatní zůstalo při starém.
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Asi největší očekávání jsem měl v oblasti řemesel. Základní hra jich přeci jen nenabídla tolik, aby se nedala žádná další přidat či alespoň obměnit. Ve Východním království tak těžíte ty samé suroviny, pěstujete ty samé plodiny a vyrábíte stejné druhy potravin, jako tomu bylo v původní hře. Tohle je myslím trochu škoda, protože právě zde jsem spatřoval slušný potenciál, jak do hry dostat další nové prvky.

Abych ale byl úplně přesný, jedna stavitelská novinka tu přeci jenom je. Postupně se vám zpřístupňují drobné stavby jako různé kamenné sochy, sloupy a jim podobné doplňky. Jejich význam je ale čistě dekorační a mají za cíl zkrášlit vaše město, což je sice pěkné, ale je to opravdu jen detail, který nikoho nepřesvědčí.

Samostatné scénáře
Kromě hlavní kampaně je zde k dispozici ještě dvanáct nových samostatných scénářů, které lze hrát proti počítači. V těchto mapách jsou zastoupeny všechny klimatické zóny, včetně těch nejnovějších tropických. Jak už jsem se ale zmínil výše, jste omezeni výběrem pouze ze čtyř hrdinů a také tím, že všechny tyto scénáře se hrají jen v režimu úkolů. To znamená, že i zde je třeba plnit questy, které vám zadává počítač. Mapy typu „Volná osada“ z původní hry se ve Východním království nevyskytují vůbec. Multiplayer pak ještě obsahuje pět nových map pro hru s živými soupeři po LAN či internetu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry v galerii

O chloupek vyšší náročnost
Ačkoliv mě stále mrzí, že budovy, které sami stavíte, vypadají pořád stejně, nové tropické prostředí inspirované indickou kulturou je vyvedené na výbornou. Na rozdíl třeba od pouštního či zimního klimatu je fauna a flóra ve Východním království neuvěřitelně pestrá a živá. Asi i proto je celková hardwarová náročnost tohoto datadisku přeci jen o něco vyšší, než tomu bylo v původní hře. Minimální nároky tak vzrostly na 2Ghz procesor, 512 MB RAM a grafickou kartu se 128MB paměti (základní verzi hry stačila grafická karta s 64MB).

Stejně jako v případě původní hry u nás vyšel tento datadisk s českými texty, které zajistil domácí distributor Playman. V případě zájmu si ovšem musíte připravit 599,- Kč a vlastnit i původní verzi hry.

Stáhněte si: Videa...

Související články: The Settlers VI mega-recenze, Novinky a recenze předešlých dílů

Bergy  
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře  



 
 
 
Bergy

Verdikt:

Ve finále určitě převažují pozitiva nad negativy a s datadiskem jsem vcelku spokojen. Oceňuji, že se nejedná jen o prostý balík misí, ale je zde i nový příběh a atraktivní prostředí. Kromě slušné kampaně s novou hrdinkou a několika herních inovací je ale škoda, že sem nepřibyly i nějaká další řemesla a stavby.

Nejnovější články