Serious Sam: Second Encounter - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Serious Sam: Second Encounter - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

6. 2. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Železný chlapík s ocelovými pažemi a syrově suchým smyslem pro dřevorubecký humor - Serious Sam, se vrací, aby ukázal, že dokáže zlikvidovat ještě více odporné mimozemské havěti, než v prvním dílu.

Autor: Leon
Publikováno: 6.února 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Neuplynul ještě ani celý rok od doby, kdy celý počítačový svět překvapila akční hra Serious Sam, a už zde máme její pokračování. Bylo by pošetilé tvrdit, že jde o zcela novou hru, na druhou stranu nejde ani o datadisk. Je to zkrátka vedeno jako druhá epizoda - hra je samostatná, takže pro její hraní nepotřebuje původní hru. Změn ovšem není také mnoho, takže se přímo nabízí srovnání s prvním dílem, o čemž bude z větší části právě tato recenze.

Srovnávat Serious Sama (chtěl jsem název dále zkracovat jen na SS, ale to se jaksi nehodí) s jinými akčními hrami je stejně dost obtížné. V dnešní době se styl hry, jaký nabízí Serious Sam, už zdá v podstatě přežitý. Přesto se loňský Serious Sam dočkal veskrze velmi příznivých recenzí (včetně té mé zde). V ještě větším úspěchu (co se týká především prodeje) mu zabránila prakticky nulová reklamní kampaň a to, že chorvatský tým Croteam byl do té doby prakticky neznámý. Druhý díl sice také neprovází žádná velká reklama a silný vydavatel v pozadí, ale o Croteamu se již ví, minimálně v odbornějších kruzích. Logicky to ale přináší i větší nároky na hru samotnou. Pojďme se tedy podívat, jaký krok udělali autoři za ten necelý rok.

 Ztroskotání v horách jižní Ameriky
Příběh nebyl zrovna silnou stránkou prvního dílu. Ve zkratce - Sam „Serious“ Stone je poslán v čase zpět do 14. století, konkrétně pak do bájného Egypta, aby zneškodnil nesmrtelného Tah-uma, do kterého je soustředěno snad veškeré zlo lidstva. To se mu samozřejmě po zabití tisíců nepřátel podaří a na závěr odlétá ve svém vesmírném korábu. Pokud jste hru dohráli až do konce, jistě vám neuniklo, že se na úplný závěr objevil text - na pokračování. Druhý díl začíná vzápětí - Samova vesmírná loď ztroskotá v horách jižní Ameriky a Sam se musí probíjet přes tisíce dalších potvor. To je asi tak vše, jinak řečeno příběh opět nehraje velkou roli. A přesně v tom spočívá největší rozdíl od ostatních akčních her současnosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ztroskotání v jižní Americe není zvoleno náhodou, protože autoři chtěli přemístit hru do prostředí Inků a Mayů. Egypt se mi v jedničce líbil, ale byl přece jen dost jednotvárný. Nyní je prostředí podstatně rozmanitější a pestřejší - čeká na vás 12 dost rozsáhlých levelů rozdělených do 3 prostředí. I samotný design jednotlivých map je nyní o dost rozmanitější, a přestože hlavní cíl hry spočívá v kosení desítek až stovek potvor, čas od času vás čeká i nějaký ten puzzle. Jde ale většinou o dost předvídatelné postupy, navíc vám dost často vypomáhá kamera, která vám průletem nad následujícími důležitými místy dosti poradí. Nějaký větší zádrhel by vás tedy neměl potkat. Pokud přece jen někde zaváháte, pomůže vám systém NETRICSA (Neurotronically Implanted Combat Situation Analyzer), kterou má Sam opět v hlavě (otázka je, zda tam má ještě něco jiného :)

 Hrátky s gravitací
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak jsem již psal, Serious Sam je především o zabíjení neuvěřitelného množství všelijakých potvor. Zde se oproti prvnímu dílu příliš nezměnilo. Každou chvíli na vás čeká pořádná aréna, odkud nemáte prakticky možnost uniknout, a tak nezbývá, než se s přívaly nepřátelských potvor vypořádat. Za ten rok pro nás autoři připravili několik nových potvor, které znalci Serious Sama odhalí vzápětí - za všechny třeba nepříjemný chlápek v montérkách a s motorovou pilou.

Abych byl ale upřímný, tak je celkem jedno, na co střílíte, stejně kolikrát střílíte nazdařbůh a máte hodně velkou pravděpodobnost, že někoho zasáhnete. Kdo si Serious Sama nezahrál, pak si to asi jen těžko dokáže představit. Stejně jako loni ale nečekejte závratnou inteligenci potvůrek - jejich kvantita nahrazuje kvalitu. Trochu mě ale vadí, že nezpůsobují příliš velká zranění a zásah od nich vás tak zraní jen minimálně. V tomto bodě bych byl určitě pro to, aby jich bylo méně, ale aby byli víc odolní a jejich zbraně měli „větší ráži“.

Oproti prvnímu dílu jsou zde ale přece jen vylepšeny přechody mezi jednotlivými arénami. Je to jednak zmíněnými puzzly, hlavně ale zajímavými nápady co se týká hratelnosti. Především si autoři přímo neuvěřitelně vyhráli se zemskou přitažlivostí a působícími silami vůbec. Jsou místa, kde musíte jít doleva, abyste šli doprava, jindy vás proud vzduchu tlačí na bodce na stěně, pak přijdete do tunelu, kde můžete chodit po stropě i po stěnách. Jindy vkročíte do místnosti, kde je dokonale hladká podlaha a jakákoliv okamžitá změna směru je prakticky nemožná, závěrečný souboj hned na konci prvního prostředí s vírem je také velmi působivý atd. V tomto ohledu si Croteam skutečně vyhrál a určitě je škoda, že podobných nápadů nezrealizovali ještě více, třeba na úkor zmíněných arén smrti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Návrat motorové pily na scénu
Co by to bylo za pokračování hry, kdyby se vedle starých zbraní neobjevily nějaké nové. Tentokrát to jsou hned 3 a všechny stojí za připomenutí, protože patří ke klasice mezi počítačovými hrami. Relativně nejslabší z nových zbraní je motorová pila, která se tolik proslavila v legendárním Doomovi. I zde je velmi účinná, ale protože s ní lze bojovat jen na bezprostřední vzdálenost, nelze ji efektně využít v případech, kdy je potvor příliš. Novou zbraní je i plamenomet, který se bezesporu stane nejoblíbenější zbraní nejednoho z hráčů. Je opravdu maximálně účinný na kratší a střední vzdálenost a hodí se právě na přívaly potvůrek. Jejich zánik v ohnivém objetí je pak úchvatný i na pohled. Nejúčinnější novou zbraní je sniperka, která se prostě musí objevit v každé akční hře, jinak to není ono. Při střelbě s ní nelze prakticky minout a její účinky jsou ohromující. Navíc pokud s ní střílíte na opravdu pořádnou vzdálenost, nepřítel vás často ani nevidí a vy si tak můžete ulehčit následující přestřelky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Velmi povedený je i humor v hře. Ta si dělá srandu prakticky ze všeho a nejvíce sama ze sebe. Drsné Samovy hlášky jsou vyložené k smíchu a pokud nebudete spěchat, lze narazit v jednotlivých kolech na neuvěřitelné kousky. Tak například v jednom kole je v místě, kam byste snad ani nešli, telefonní budka. Když do ní vejdete a použijete telefon, ozve se na druhé straně hlas, který se představí jako Sam. Serious Sam se zeptá, jaký Sam, a odpovědí mu je, že Serious Sam. Načež skutečný Serious Sam zavěsí a prohlásí, že to musí být nějaký vtipálek, protože Serious Sam je jen on. Možná to takhle nezní úplně vtipně, ale když si to vyslechnete v originálním drsném pojetí Sama, je to opravdu na roztržení bránice (alespoň v mém případě).

 Ohořelé větve stromů a další efekty
Z grafického hlediska se příliš věcí nezměnilo, alespoň ne na první pohled. Grafika je opravdu úžasná a vůbec celý engine působí neuvěřitelně profesionálně. Loňský Egypt byl přece jen dost jednotvárný (byť hezký), takže tři různá prostředí od zeleně až po zasněžené hory potěší. Grafické efekty jsou na nejvyšší úrovni, výbuchy jsou přímo pastva pro oči, no zkrátka po vizuální stránce to nemá chybu, což můžete posoudit i z okolních obrázků nebo videií. Engine má ale i další přednosti, z nichž bych se chtěl zmínit minimálně o destrukci stromů, které jsem se nemohl nabažit. Nejprve ze stromu padají listy, pak větve, pak z něj zbude jen pahýl, pak už skoro nic. Po zásahu z plamenometu zase chvilku hoří a zbydou z něj jen ohořelé pahýly. Prostě podobných vychytávek je ve hře dost a dost, jen si jich stačí všímat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zvuková stránka hry také určitě ostudu nedělá, i když ji moc často nebude vnímat. Podle hudby ale přesně rozeznáte, kdy se blíží nepřítel a kdy můžete být v klidu. Nezapomenutelný je i povyk sebevraha s výbušninou, který už ale známe z loňska, a další zvuky podkreslující atmosféru hry.

 Multiplayer ve čtyřech na jednom počítači
Velkých změn se nedočkal ani multiplayer, který si můžete zahrát jako deathmatch nebo v kooperaci, dokonce až ve 4 na jednom počítači. Za ten rok se podařilo zlepšit i síťový kód, ale stejně mu k dokonalosti dost chybí. Bohužel multiplayer se stává čím dál podstatnější součástí nejen akčních her, takže zde je jedno z mála negativ hry. Hra je připravena i na přídavné módy, z nichž ten nejúspěšnější Seriously Warped je dodáván přímo se hrou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Serious Sam: Second Encounter je po všech stránkách lepší než jeho první díl - má lepší design levelů, celá hra je o dost delší, přibyly nové zbraně i potvory atd. Za nesporné plus je znovu nutno považovat i cenu hry, která je v zahraniční poloviční co jiné hry tohoto žánru. Přesto dostane o něco menší hodnocení, než jeho první díl. Těch změn totiž zase není tolik, příběh a multiplayer stále zůstávají slabší stránkou hry. Bezesporu je ale Serious Sam 2 výborná hra a pokud vám stačí ke spokojení ničení tisíců potvor, je to hra právě pro vás.

Více o této hře v prvních dojmech z dema od Dreba.

Stáhněte si: Demo (116 MB), Video (25 MB nebo 11 MB), Trailer (12 MB)

 
Leon
připravil: jd




 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Výborné pokračování akční střílečky, kde se počet zabitých nepřítel počítá do tisíců. Změn není příliš, ale jsou jen k lepšímu.

Nejnovější články