SEGA Rally - PC recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

SEGA Rally - PC recenze

2. 10. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

SEGA patrně najela na nostalgickou vlnu a razí heslo, že arkádovost není sprosté slovo. Dokázala si tahle next-gen inkarnace zachovat hratelnost starých automatovek?

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 2.října 2007
tem par odstavcum s infem obsahove srovnatelnym s newskou ani s primhourenim oka vazne nejde rikat recenze :) zdroj: tisková zpráva Verze: prodávaná/PC/anglická
Doba recenzování: 3 dny


Obrázek zdroj: tisková zpráva SEGA najela na nostalgickou vlnu. Vloni oživila po téměř dvaceti letech legendární arkádový Outrun a letos připravila pro příznivce „starých dobrých časů“ remake svého neméně slavného hitu – SEGA Rally. Skoro se mi ani nechce věřit že už je to deset let, co tahle automatová klasika okupovala přední místa rallye žánru, to vše dobře tři roky před příchodem Colin McRae Rally. V živé paměti mám především verzi pro SEGA Saturn, na líté boje ve split-screenu zkrátka nejde jen tak zapomenout. Jestlipak budu za dalších deset let s nostalgickou slzou v oku podobně vzpomínat i na aktuální next-gen inkarnaci, předmět dnešní recenze?

 Není to klasická rallye
Pamětníci už jistě vědí kam mířím a ostatní se to dozvědí hned vzápětí. SEGA Rally zůstává naprosto věrna své předloze, nečekejte tedy žádné rychlostní zkoušky, ani super-speciálky na stadionech. Namísto úzkých erzet jsou tu okruhy a souboje s tikající vteřinovou ručičkou nahrazuje pětice nekompromisních soupeřů. Nakonec boje nárazník na nárazník a plech na plech byly vždy jednou z deviz celé série. Stylem má tohle závodění nejblíže asi k rallyecrossu, okruhy jsou dostatečně široké a umožňují předjíždět kde se vám jen zlíbí, zároveň však nejsou zbytečně dlouhé a vše probíhá ve sprinterském tempu. Jede se vždy na tři kola a nejpozději do pěti minut byste měli vidět cíl.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Zachovány zůstaly také herní módy. Klasika jako Quick Race, Time Attack nebo Multiplayer prostě nemůže chybět, i když právě posledně jmenovaný pochopitelně „utrpěl“ inovaci, díky síti všech sítí. Hru po internetu opravdu SEGA Saturn neznal a stejně na tom byla i PC verze, určená tehdy pro Windows 95. Aktuální SEGA Rally nabízí jednoduché, avšak plně postačující rozhraní, s jehož pomocí si v okamžiku najdete soupeře a vyrazíte vstříc blátivému šílenství. V základní verzi hry kupodivu zcela absentoval režim split-screen, což jsem si ihned zapsal do poznámek s velikým mínusem. Režim rozdělené obrazovky ale promptně dodal první brzký patch, stejně jako chat a ikonky hráčů pro online multiplayer.

 Cestou necestou
Stěžejním herním módem je tradičně Championship, s jehož pomocí se nenásilně seznámíte s většinou vozového parku, jakožto i všemi tratěmi. Se vzrůstající obtížností a postupným odemykáním dalších lokací i aut, absolvujete znovu cestu od závodníka-amatéra až ke korunovanému šampiónovi, s vitrínou plnou pohárů.

Bodový zisk v mini-turnajích a šampionátech přitom určuje další postup, není proto nutné všechno bezpodmínečně vyhrávat. Stačí v uvozovkách jen dojíždět na bedně a ono se to nějak vyvrbí, nicméně velké finále každé kategorie (jsou rozděleny podle obtížnosti a vozového parku) se samozřejmě zpřístupní jen těm nejlepším.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Co se závodních lokací týče, autoři zvolili sice imaginární leč hodně pestré destinace, čímž si zajistili rozmanité okolí a různorodé povrchy. Hodně napoví už tématická pojmenování jako Safari, Alpine, Canyon, Arctic nebo Tropical. Každá scenérie nabídne tři tratě a později přibudou i jejich protisměrné varianty, v konečném účtování se tak dostaneme skoro k pětadvaceti okruhům. Od vyprahlé pouště, přes horské průsmyky, lesy, městečka a zamrzlá severská jezera, až k vesničkám uprostřed tropů a džungli s bujnou vegetací – nuda opravdu nehrozí. Čeká vás šotolina, asfalt, písek, bláto, sníh i led, nezapomnělo se snad na žádný povrch.

zdroj: Archiv


tropical video

 Vozový park
Auta jsou narozdíl od imaginárních tratí zcela reálná, jelikož SEGA jede v licencích už od dob prvního dílu a nemá důvod to měnit. Výběr vozů mne velmi potěšil, jednak jich je k dispozici relativně dost (něco přes třicet, pokud jsem dobře počítal) a potom, všechny značky a modely vzešly patrně z pečlivé selekce. Chválím už jen opětovné zařazení klasických závoďáků z předchozích dílů série (Toyota Celica, Lancia Delta, Lancia Stratos...) jenž byly vhodně doplněny o rallye hvězdy současnosti či let nedávno minulých. Závodní stroje jsou rozděleny podle výkonu případně pohonu do třech skupin a jen těžko byste našli vůz, na který se nevzpomnělo. Nakonec posuďte sami.

Ve třídě Premier (v podstatě vozy specifikace WRC) parkují třeba Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer Evo IX, Citroen Xsara, Ford Focus, Peugeot 206 a dokonce i Škoda Fabia. Fandy této německé ;) automobilky asi nadchne i její větší příbuzná Octavia, reprezentující kategorii dvoukolek, respektive motorů s menšími objemy. Ta dále nabídne kupříkladu Citroen C2, Fiat Grande Punto či Peugeot 207 a Porsche 911.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Třešničkou na dortu je potom kategorie Masters (maskovaná Class B, chcete-li) s klenoty typu Audi Quattro, Peugeot 205, Ford Escort Cosworth a již jmenovaným triem Celica, Delta, Stratos. O bonusových konceptech či strojích jako Hummer H3, Mini Cooper a speciálu McRae Enduro nedávno zesnulého Colina, ani nemluvím. Neříkejte, že jste si nevybrali.

 Od příkopu k příkopu
Co napsat o jízdním modelu a chování aut na trati? Rozdíly mezi WRC-čky a monstry z B třídy určitě poznáte, každopádně všechna auta bez rozdílu po trati plavou a smýkají se od příkopu k příkopu. Zatímco u her jako Colin McRae či Need for Speed nad tím jen nechápavě kroutíme hlavou, u SEGA Rally je to naprosto v pořádku. Tohle totiž je a vždycky byla arkáda jako řemen – v tom dobrém slova smyslu.

Být neustále ve smyku, do zatáček vjíždět zásadně dveřmi napřed a vracečky elegantně vykroužit s pomocí ruční brzdy nebo citlivou prací s plynem a brzdou. Takové jsou poznávací znaky celé série, proto se stala úspěšnou a proto ji máme rádi. Mimochodem zaregistroval jsem nářky některých hráčů nad citlivostí ovládání – možná to chce jen chvíli cviku, já zvolil hned na začátku klávesnici a bez potíží se probil až na vrchol. Doporučit však lze i analogový gamepad, nakonec obrázek X360 controlleru u konfigurace tlačítek jakoby napovídal.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Auta jsou pochopitelně prosta jakéhokoliv poškození, ať už vizuálního (popraskaná okna, zmačkané plechy, utrhané nárazníky...) či toho týkajícího se techniky (zničená převodovka, motor, zavěšení kol...). Tato skutečnost je samozřejmě opět čistě informativního charakteru a je určena znovu spíše hráčům, kteří původní SEGA Rally nepamatují. My pamětníci totiž víme, že na podobné věci se tu nehraje a maximem je lehký setup vozu před závodem (nastavíte si auto spíš na silnici nebo do terénu?) a volba grafického provedení, z několika skinů. Mohlo by se zdát, že díky arkádové fyzice a absenci poškození stačí jen držet plyn, odrážet se od překážek kolem trati a bez problému vítězit. Není tomu tak, jen ať si škarohlídi s podobnými názory zkusí změnit obtížnost z Easy na nějakou vyšší, každý náraz vás pak zpomalí a v pokročilých fázích hry budete naprosto bez šance.

zdroj: Archiv


launch trailer - stažitelná verze (8 MB, HD)

 Deformovatelný terén
Je pravdou, že všechny okruhy v SEGA Rally jsou onou pověstnou bobovou dráhou, tím betonovým korytem, které vás nikam nepustí. Trať je vždy pevně vytyčena a ohraničena překážkami, výlety po okolí se nekonají. Dokonce i v místech, kde chybí svodidla, kmeny stromů, skalní masiv a podobné „hraniční kameny“, narazíte na neviditelnou zeď, jenž vás okamžitě vrátí zpět na trať.

V tiskových zprávách bylo zmiňováno interaktivní a zničitelné okolí, autoři však měli na mysli spíše animované 3D diváky, přelétávající letadla a vrtulníky, případně skopičinky jako jsou lanovky, jezdci na sněžných skútrech a podobně. K lehkému ničení nejbližšího okolí sice opravdu dochází, ovšem destrukce menšího plůtku z latěk nebo sražení několika kůlů, jsou tu vážně spíš do počtu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ale reagující terén a měnící se profil trati, to už je jiná káva. S něčím podobným vyrukoval doposud snad jen Richard Burns Rally, SEGA přesto dokazuje, že obdobné vychytávky mohou slušně fungovat i v bohapusté arkádě. Je opravdu radost sledovat, jak se s každým průjezdem závodního pole mění vzhled tratě, jak za sebou všechna auta vcelku realisticky zanechávají stopy a jak se určitá místa na okruhu mění s vyježděnými kolejemi k nepoznání. Nejen že to skvěle vypadá (zvlášť rozježděný hluboký sníh nebo louže slévající se v blátivých úsecích) ale zároveň to i působí na vlastní závodění. Tedy ne že by se dalo v hlubokých kolejích zapadnout či snad vůz převrátit, ovšem těžký rozježděný terén vás vždy o něco zpomalí a rozhodí, ideální je proto volit čistší stopu.

 (Ne)povedená konverze?
Arkádovému stylu hry odpovídá i zpracování, ať už jde o menu, grafiku nebo ozvučení. Vizuální stránka je povedená, relativně detailní modely aut a tratí, spolu s jasnými barvami vzdávají hold originálu. Ačkoliv SEGA Rally dozajista neútočí na pozici nejlépe vypadající závodní hry, grafika je pěkná a některé efekty (znovu bych vypíchnul hlavně rozježděný terén plný bláta a louží) skoro evokují Motorstorm pro PlayStation3.

Bohužel s optimalizací PC verze si zjevně nikdo moc starostí nedělal, tipoval bych to na rychlý port z Xboxu360. Vždyť hardwarové požadavky jsou prakticky shodné s Colin McRae: Dirt a při vší úctě, to co se zobrazuje na monitoru nejde s Dirtem srovnat - ať už si o jeho pohádkových barvách a věčném přesvícení scény myslíte cokoliv. Minimem je 2GHz procesor, 1GB RAM a grafická karta s 128MB paměti a podporou shaderů 2.0. Doporučená sestava by potom měla disponovat dvoujádrovým procesorem, 2GB paměti a ideálně Radeonem X1800 (Shader Model 3.0, 256MB). Já hru testoval na o fous lepším počítači a v některých chvílích klesal framerate někam ke třiceti snímkům za vteřinu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Poněkud přehnaná se jeví také velikost hry, tahle „nenáročná“ arkáda si ukousne z pevného disku bezmála 4,5 GB. Už jsem se zmínil o zřejmě rychlém portu z X360? Otazník nad hlavou se mi rozsvítil též u split-screenu, proč ho přinesl až patch už nezkoumejme, ale proč je obrazovka rozdělena svisle a ne vodorovně? Na přehlednosti to věru nepřidá.

Povzdechnutí zaslouží také replay, je fajn že ho tvůrci zařadili, ovšem na přepínání kamer, zpomalení nebo přetáčení obrazu už se vykašlali. I možnost uložení bych si dokázal představit. Co naopak dopadlo přesně podle očekávání, a dalo by se říci k naprosté spokojenosti, je ozvučení. Motory vrčí, ptáčci zpívají, potůček zurčí… a vše podkresluje klasická hudba, Made in SEGA. Snad jen komentátor se mohl trochu víc odvázat – Finiiiiish.


sestřih z prvních 10 minut hraní na různých tratích

Stáhněte si: Demo, Patch

Související články: TEST, Novinky


Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje



 
 
Marek Beniač
Smarty.cz

Verdikt:

Tak už i SEGA Rally si oblékla next-gen kabát… a opravdu jí sluší. Výborná hratelnost arkádového charakteru zůstala a těch několik málo novinek (vyčnívají především deformace terénu) rozhodně zabodovalo. Výsledný dojem a celkové skóre sráží jen pár drobností, jako zbytečná HW náročnost (nebo jen odfláknutá optimalizace?) a možná také cena. Není doporučených tisíc korun českých za podobnou „hříčku“ moc?

Nejnovější články