Autor: Ladis Publikováno: 20.července 2001 |
zdroj:
tisková zpráva
Už odjakživa mě přitahovaly simulátory aut. Pamatuju se, jak jsem kdysi, coby malý Ladis, na jakémsi autosalónu v Praze sedl do kokpitu trenažéru Formule 1 a poprvé v životě zakusil pocit jezdce, řítícího se 300 kilometrovou rychlostí po okruhu. Asi jsem byl už tenkrát dobrým pilotem, neboť dodnes mám schovaný diplom s potvrzením o mém skvělém výkonu, kterého jsem tehdy dosáhnul. Ale možná, že onen diplom dostal každý, kdo v onom trenažéru seděl :-) Kdo ví? Později, když jsem dostal svoje vůbec první "písíčko", jsem zakusil dnes už klasik jako byla série Test Drive či dodnes mnou vzpomínané dokonalé Stunts. Později následovaly tituly jako Need for speed, Screamer, TOCA a mnoho dalších. Vždy jsem se u těchto her skvěle bavil. Vzpomínám na ony bezesné noci, které jsme s kamarádem "propařili" u Need for Speed 2, snažíc se setinku po setince vteřiny zlepšit svůj čas na kolo. Byla to tenkrát báječná doba, dodnes na ty časy nostalgicky vzpomínám.
Konverze z Dreamcastu Dnešní doba je ovšem jiná, vše je rychlejší a i herní tituly se dnes na nás doslova řítí jako lavina. Člověk ani nemá čas vyzkoušet všechny simulátory aut, které se na trhu objeví. Občas se však i v takovéto lavině her najde skvělý a hratelný titul, který nesmazatelně zapíše své jméno do herní síně slávy. Jedna z posledních kvalitních her, která nám všem utkvěla v paměti, je Colin McRae Rally 2, od té doby jsme titul podobných kvalit neměli možnost spatřit. Dnes nám společnost Sega přináší na naše počítače zbrusu novou hru - Sega GT. Tedy, abych vše upřesnil, tato hra není zase tak nová, již přes rok existuje pro herní konzole (Playstation, Dreamcast), ovšem teprve dnes nám díky konverzi na PC dovolí firma Sega zakusit jejích kvalit. O tom, zda je Sega GT opravdu kvalitní či nikoliv, se dočete dále.
Není nad to, otestovat své řidičské schopnosti v takovém osmilitrovém Viperu či prestižním Mercedesu S. To mi však, alespoň dnes, umožní jen počítačové simulátory aut. I z tohoto důvodu jsem se velmi těšil na Sega GT, kterážto nabízí výběr z více, jak 130 vozů všemožných značek. Pokud jste si někdy zahráli "za pětku" na automatu SEGA nějaký ten její závodní titul z období kolem roku 1993, můžete si docela dobře představit, jak hra Sega GT vypadá:
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Jen obyčejná arkáda Tato hra se dá jen stěží nazvat simulátorem. Jakkoliv se autoři dušují, že fyzikální model aut v jejich hře odpovídá skutečnosti, fakt, že pokud ve hře při "dvoustovce" narazíte čelně do zdi a váš vůz jen malinko poodskočí s tím, že za moment jedete vesele dál, dá jen stěží hře status simulátoru. Spíše se jedná o arkádu s jistým náznakem simulace pro různé vozy.
O kvalitách fyzikálního modelu různých vozů ve hře by se dala vést diskuze. Nedá se říci, ze by se auta chovala nějak naprosto nevěrohodně, ovšem na druhou stranu ani nijak příliš reálně. Prostě něco mezi oběma extrémy. Rozhodně poznáte rozdíl v ovládání řekněme mezi Mercedesem SLK a Dodge Viperem, ovšem neřekl bych, že Mercedes SLK je natolik nedotáčivý, jak se prezentuje ve hře. Akcelerace a maximální rychlost zhruba odpovídají skutečným vozům, stejně tak jako jejich grafické ztvárnění a zvuk motoru.
Herní módy
zdroj:
tisková zpráva
Sega GT nám nabízí několi herních módů. Prvním z nich je klasický single race, ve kterém se bez jakýchkoliv serepetiček můžeme ihned pustit do závodění s počítačem řízenými oponenty. Tento mód zahrnuje tři různé třídy, rozdělené podle obtížnosti, počtu tratí a výkonu vozů v této třídě zastoupených. Není nic jednoduššího, než si vybrat naše auto snů a pořádně ho otestovat. Je opravdu zážitkem vyrazit na závodní okruh s takovým Dodge Viperem GTS/R 2000 s pětisty koňmy pod kapotou či prohánět se úzkými uličkami mezi mrakodrapy s Mercedesm SL 600 a vychutnávat si ďábelsky rychlou jízdu nočním velkoměstem.
Dalším módem je time trial, který nám umožní závodit buď sami se sebou, v rámci postupného vylepšování našeho času na kolo, případně s kýmkoliv jiným pomocí tzv. ghost car, který známe např. z Colin McRae Rally. Zde bych ocenil možnost up/downloadu průběhu závodu, díky čemuž je možno přes Internet získat "save" závodu kohokoliv jiného a změřit své síly proti "jeho" ghost car, či naopak podělit se s ostatními hráči naším výborně zajetým kolem.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Jakkoliv byl v původní verzi Sega GT, určené pro Playstation a Dreamcast, implementován multiplayer, v této konverzi z mně nepochopitelných důvodů chybí. Můžeme tak zapomenout na hru po síti LAN či Internetu a již jen těžko přijmeme slabou náplast v podobě možné hry dvou hráčů v rámci klasického splitscreenu.
Šampionát Jádro hry však jednoznačně leží v championship módu. Ten je koncipován poměrně klasicky, kdy na začátku máte jistou hotovost (10.000$), jejíž hodnotu postupně zvyšujete úspěšně absolvovanými závody. Ty jsou buď oficiální, nebo rozdělené na tzv. events. V rámci events se můžete zůčastnit buď otevřených závodů, které nespecifikují kubaturu motoru či naopak závodů vyžadujících jen určitý obsah motoru a nakonec speciálních perliček, jako jsou rychlostní testy či time attack.
zdroj:
tisková zpráva
Závody jsou rozdělené do čtyř hlavních tříd podle kubatury motoru: extra třída (do 1000 ccm), B třída (do 1600 ccm), A třída (do 2000 ccm) a nakonec SA třída bez omezení kubatury. Než se však budete moci pustit do závodění, je třeba absolvovat docela náročné testy, po jejichž úspěšném zakončení dostanete licenci na danou třídu v rámci vámi vybrané automobilky. Podmínkou získání licence je zajetí okruhu v předem stanoveném časovém limitu. Ten je docela tvrdý a nejednou budete opakovat ten samý okruh třeba sedmkrát, než se konečně do daného šibeničního limitu vejdete.
Stimulací pro ještě lepší čas budiž fakt, že v případě zajetí rekordu na daném okruhu nejen že dostaneme od námi vybrané automobilky prémiový vůz, který lze krom jiného také výhodně prodat a za získaný obnos vylepšit vůz dosavadní, ale rovněž možnost zůčastnit se tzv. works cup, závodů těch nejrychlejších a nejprestižnějších sporťáků světa.
Zmínil jsem se o možnosti vylepšení našeho vozu. Hra totiž umožňuje tuning vozu přesně podle našich představ, kdy je možno provádět úpravy motoru, výfukového systému, převodovky, spojky, zavěšení kol, brzd, pneumatik a redukce váhy. Je jasné, že tuning není nijak levný a tak bude potřeba nejprve vyhrát několik závodů, než si budeme moci dovolit svůj vůz vylepšit.
Co odlišuje Sega GT od většiny ostatních závodů, je absence poškození vozu, což tak trochu snižuje naše úsilí ve hře pokud možno nehavarovat a jet maximálně čistě.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
V rámci championship módu můžeme auta nejen nakupovat, ale i prodávat. Pokud nemáme dostatečnou finanční hotovost pro koupi nového vozu, můžeme využít nabídky koupi ojetých vozů, prodávaných za podstatně nižší cenu. Inovativním prvkem hry je položka "carrozzeria", ve které je možné vytvořit si svůj vlastní vůz přesně podle našich představ. Není tak problém postavit si auto na bázi Vipera s motorem o výkonu přes 1400 koní :-) Co potěší, je databáze obsahující velmi podrobné technické informace o všech vozech ve hře.
Díky bohatě propracovanému šampionátu a vcelku vyvážené obtížnosti oponentů je Sega GT velmi dobře hratelná, řka až "chytlavá". Ačkoliv umělá inteligence oponentů není na zrovna vysoké úrovni, hře to kupodivu nijak kvalitativně neškodí a v jejím arkádovém pojetí je vcelku dostačující.
Značně pokulhávající grafika
zdroj:
tisková zpráva
Důležitým atributem závodních her je grafika. Zde leží hlavní problém Sega GT. Grafika totiž jako by z oka vypadla prvnímu dílu Need for speed. Ačkoliv hra využívá služeb 3D akcelerátoru, vypadá jako neakcelerovaná. Natvrdo nastavené rozlišení 640x480 spolu se špatným mapováním a problikáváním textur, absence filtrování grafiky a perspektivní korekce dají vzniknout opravdu velmi nekvalitnímu grafickému vzezření hry. Je až s podivem, pokud uvážíme fakt, že na takovém Dreamcastu vypadá Sega GT jak z ukázkových dem pro GeForce 3, zatímco na PC se grafikou řadí ke hrám z roku 1996. Zatímco na obrázcích z verze pro konzole vypadají ve hře auta jako skutečná, v PC verzi jsou provedena naprosto katastofálně. Žádné odlesky od karosérie, žádné filtrované modely vozů, nic, jen shluk barevných pixelů - možná díky tomu spadá Sega GT do kategorie budgetových her, které se v USA prodávají za poloviční cenu 20 dolarů.
Největším paradoxem je však fakt, že design celkem 22 tratí je velmi povedený. Pomineme-li jejich až příliš krátkou délku, jsou vytvořeny velmi pečlivě a vcelku zajímavě - plno detailů jako jsou visuté mosty, dlouhé osvětlené tunely, efektní sněhové převisy, zářící mrakodrapy apod. Tratě jsou dislokovány v atraktivních prostředích, a nutno říci, že i přes zcela nedostatečný grafický engine hra vytváří dojem skutečnosti.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Na volantu si nezahrajete Zvuková složka hry je na slušné úrovni - zvuky motorů se liší dle různých vozů, pár okolních ruchů rovněž přispívá k realističtějšímu pocitu z jízdy. V průběhu závodů uslyšíme na pozadí hudbu, o níž se dá říci jen asi toto - je poslouchatelná.
zdroj:
tisková zpráva
Krom grafiky je velmi problematickým aspektem hry i ovládání. Nekvalitně provedenou konverzi z konzolí podtrhuje fakt, že Sega GT nejde hrát s pomocí volantu a pedálů, což je v dnešní době již na pováženou. Byl jsem tak nucen použít klávesnici a musím říci, že do něčeho takového jdu dnes jen opravdu nerad.
|