zdroj:
tisková zpráva
Máme tu recenzi třetího pokračování vrtulníkového simulátoru Search and Rescue. Skutečnost, že se tvůrci - firma Interactive Vision, může pochlubit už celou záchranářskou trilogíí, znamená, že něco na té hře možná bude a má své fanoušky. Je tedy nejvyšší čas se na všechno blíže podívat. Tento sim je svým zaměřením velice originální a proto začneme právě tímto aspektem.
Dle autorů se jedná o realistický simulátor tří vrtulníků - BK 117, SH-3 Sea King a nádherného HH-3 Dauphine (to je ten červený mixér z Pobřežní hlídky) a jejich práce v roli záchranáře. Hráč má možnost si zalétat několik samostatných misí a pak se patrně vrhne do kampaně/kariéry. Jednotlivé mise se odehrávají v rozdílných lokacích jako jsou např. ostrovy, město nebo solné jezero. Před začátkem mise je možnost volby vrtulníku, není nijak omezena, jenom je třeba brát ohled na druh mise - předpokládaný počet zachráněných, nebo akutnost zásahu-rychlost vrtulníku. Zatím se mi však nestalo, že by mi kapacita nestačila, tak nevím.
Kariéra Kampaň je poskládána z asi stovky misí a jejich pořadí je voleno náhodně, některé mise mají velice zábavné pozadí úkolu. Nejvíce se mi asi líbilo vyzvednutí človíčka, který dostal otravu na soutěži v pojídání hot-dogů. Jiné mise se zase snaží o navození vážné atmosféry - srážka automobilů, trosečníci na moři, nehoda na stavbě a mnoho dalších. Tato „povídání okolo“ neboli pozadí misí jsou pravda poměrně rozmanitá, ale průběh mise je již stereotypnější.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Průběh misí je asi následující - stojíme na základně, nahodíme motory, vzlétneme a když dosáhneme rychlosti 40 uzlů, tak zapneme akceleraci času a objevíme se 2-5 mil od místa nehody - komu by se jinak chtělo letět třeba 20 minut rovně nad vodou? (civiláci prominou :) Nehoda se může stát na moři, na rovné zemi, na strmém svahu a tak dále, ne všude se tedy dá přistát a bude se proto lišit provedení samotného zásahu. Pro tyto účely je určeno několik záchranných prostředků spouštěných na laně. Někdy tedy prostě přistaneme a dva záchranáři s nosítky si vyzvednou trpícího, jindy necháme vyskočit z nízkého visu záchranáře a pak ho vytáhneme na laně zpět se zachráněným. V dalších misích vůbec nepůjde o záchranu životů, ale třeba budeme jenom převážet důležitý náhradní díl.
Nefalšovaná simulace záchranáře
zdroj:
tisková zpráva
Úspěšnost mise je klasifikována body - ty mohou být strženy za nedodržení letového harmonogramu, poškození vrtulníku a tak podobně. Jednou se také mi stalo, že jsem vyzvednul človíčka, jenomže jsem při návratu zapomněl zkontrolovat jeho zdravotní stav a on umřel. Jestliže havarujeme, pilot (hráč) se taktéž může odebrat pod kytičky a potom kariéra pochopitelně končí.
Náplně misí vypadají zajímavě, bohužel je to vždy pouze o tom někam doletět, něco/někoho vyzvednout a případně ho ještě dovézt na základnu. To ovšem není nic překvapujícího, povolání ve skutečnosti velmi náročné a vzrušující, jako je letecká záchranná služba, se asi nedá na počítače "zábavně" převést. Pocit "být in", který se např. u vojenských simulátorů dá vhodně navozovat střelbou a tak podobně, zde chybí a již zbývá pouze úroveň simulace samotného letu vrtulníku.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Letový model Hned z kraje říkám, že vůbec není špatný, ba právě naopak. Hra nabízí tři stupně realističnosti. Na první je např. boční náklon vrtulníku omezen asi na 30 stupňů a přitahování, odtlačování nemá vliv na vertikální rychlost - stoupá a klesá se pouze výkonem na rotoru. Vrtulník se zkrátka ani nepohybuje jako vrtulník, na nejvyšší stupeň je to ale docela něco jiného. Například doručení záchranáře na laně ve visu je VELICE obtížné a chce to hodně tréninku, ostatně jako veškeré ostatní činnosti spojené s letem. Úroveň a náročnost simulace mě docela překvapila, ani jsem to nečekal.
Grafika
zdroj:
tisková zpráva
Ještě zbývá probrat vzhled a zvuky hry. Grafické provedení je poměrně hezké (takové hodně barevné :) V různou denní dobu má obloha rozdílné barvy, v noci překvapivě převažuje barva černá. Podle lokace se mění i povrch a reliéf povrchu - voda, rovina, malé kopečky, velké kopečky atd. Mám ovšem výhrady k oné obloze. Pro výhled z kokpitu byla zvolen záběr značného úhlu a tudíž zkreslení na stranách. Pokud se rozhlížíme hlavou, tak obloha tak nějak cestuje po kružnici, vypadá to jako zrychlené promítání oblohy v planetáriu.
Vrtulník má světlomet "spřažený" s pohybem hlavy pilota. Jeho světlo mi ze všeho nejvíc připomíná kužel tvořený laserem do kouře v hudebním klubu. Fiktivní krajina je potažena texturami průměrné kvality. Města jsou tvořena jinou texturou plácnutou do okolních zelených a na ní nějaké ty domečky - jako pěst na oko, to je přesné vyjádření jak to vypadá. Mezi domy, ale i mezi "městy" jde dokonce sem tam zahlédnou jedoucí auto. Jejich řidiči jsou velcí profesionálové, takže se dočkáme pickupu jedoucího permanentně pozadu nebo Porsche mastící si to po hladině moře mezi ostrovy :)
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Směšné animace postav Každý stroj má rozdílný virtuální kokpit, ve kterém se s trochou snahy dají číst budíky, navíc se dá zobrazit v dolní části obrazovky pruh s dalšími mnohem čitelnějším údaji. Z vnějšku vrtulníky kopírují věrně tvary svých předloh, i když s některými zjednodušeními. Co se týče zvuků, tak si troufnu tvrdit, že jsou v nejlepším případě průměrné, škoda slov.
zdroj:
tisková zpráva
Kategorií samou pro sebe jsou postavy, na obrázcích např. vidíte stojící nebo klečící postavy. Pro jejich klasifikování by se dalo použít označení - stojící postava č.1, stojící postava č.2, klečící postava č.1, ležící křeček č.1, ve své poloze zůstávají stále a nijak se nehýbou. Dále třeba záchranáři s nosítky se sice pohybují, ale jejich "kroky" jsou jenom takovým komíháním a ne chůzí. Celkově nejsou herní charaktery a jejich animace moc dobré a působí občas směšně.
Stáhněte si: Demo (63 MB)
|