Autor: Marek Beniač Publikováno: 25.června 2009 | Verze: PC/evropská/anglická Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() vlastní vytípané obrázky z hraní Trochu děravá sezóna 2009 Právě herní obsah a aktuální licence budou asi tím, co případné zájemce naláká ke staro-novým motorkám především. V tomhle ohledu působí SBK09 mírně rozpačitě, jelikož hra neobsahuje zdaleka vše, co bychom si pod pojmem „sezóna 2009“ představili. V nabídce jezdců docela nepochopitelně absentuje Jakub Smrž, což právě v našich zeměpisných šířkách asi málokdo přejde pouhým mávnutím ruky. Co na tom, že máme na výběr takřka třicítku závodníků, pokrývajících jádro celého šampionátu, když jediný Čech sedlající superbike chybí? Na vině patrně bude nějaká klička v licenci, protože Smržův stájový kolega Lavilla tu je, byť v týmu Pro Ride. Po stáji Guandalini Racing zkrátka ani památky. Podobné roztrpčení způsobí také pohled do kalendáře závodů. SBK09 pokrývá letošní sezónu takřka dokonale, mezi třináctkou okruhů najdeme nově jak Imolu, tak Kyalami. V pořádku je i britský Donigton, jenž vystřídal kolegu z Brands Hatch. Fandové si mohou s klidem odškrtnout také premiérový víkend v portugalském Portimao a dodatečně oplakat italskou Vallelungu, užijeme si samozřejmě i závod v Brně. Ale kam se sakra poděl Nurburgring? Ve hře narazíte v rozpisu sezóny na červenec jen na obrovskou díru, po populární německé trati není ani památky. Co na to říct? Je přinejmenším podivné, že oficiální licencovaný titul série SBK beze slova vypustí jeden ze závodů a navrch ještě Kubu Smrže, toho času devátého jezdce průběžné klasifikace. Atraktivní nabídka herních módů Veškerá menu byla oproti loňsku rozšířena, respektive zatraktivněna. K virtuální garáži se strojem a partou inženýrů, přibyl nově improvizovaný závodní paddock, po němž se lze od nabídky k nabídce jakoby přesouvat. K vidění tady jsou zaparkované kamiony, pódium s deejayem, mezi tím korzují návštěvníci, novináři, hostesky… a nad hlavami všech plují po obloze nafukovací reklamní poutače. Nevidět něco hodně podobného už v Need for Speed ProStreet, člověk by nad tím snad i žasnul. Ovšem nevadí, kromě toho že to hezky vypadá, vše i krásně funguje. Volby jsou přehledné, hned po ruce a konzolový původ tentokrát absolutně nevadí. ![]() ![]() ![]() Co se týče herních módů, krásně je vystihuje výraz standardní. Nechybí snad vůbec nic, zároveň ale ani nic nepřebývá a SBK09 vyrukuje přesně s tím, co byste od podobně zaměřené hry čekali. Singl zastupuje obligátní rychlý závod společně s režimem tréninku, přičemž v obou případech je možno zvolit si podmínky za kterých se pojede (trať, soupeře, počasí…) potažmo záznam nejlepšího výkonu, jenž se pak promítne v podobě ducha. Dalšími v pořadí jsou jednotlivý závodní víkend, respektive celá sezóna, obojí disponující již patřičně obsáhlejší řadou činností. Je pochopitelně možné přeskakovat jednotlivé „sessions“ a věnovat se jen těm pro vás atraktivním, pokud to však myslíte se závoděním vážně, jistě si rádi vychutnáte kompletní servis. Z garáže je přístupné naprosto vše, od volných tréninků a kvalifikací, až po následné superpole a předzávodní warm up. Jen pro pořádek, neděle je v seriálu SBK vyhrazena hned dvěma závodům a je pouze na vás, jak se na ně připravíte. V arkádovém duchu můžete s přehledem pátek a sobotu vynechat, počítejte ale s tím, že na startu obsadíte poslední možnou pozici. Fajnšmekři si naopak nepochybně užijí i nastavování motocyklu, dlouhé hodiny studování dat z telemetrie, rozhovor s inženýrem, popřípadě soubor tipů jak na ten který okruh. SBK09 je zkrátka stejně jako vloni spíše simulátor, ačkoliv na nižší obtížnost a se zapnutými helpy lze leccos vynechat a kupříkladu i nastavení stroje nechat na technikovi. Kdo si nechce hrát s převodovými stupni, nemusí. Je to výzva Hru jednoho hráče doplňuje co jiného, než série výzev. Studio Milestone je tím pověstné a snad žádná z jejich her za poslední roky nevynechala šanci potrápit nás několika předpřipravenými scénáři. I letos jsou rozděleny do několika kategorií a vesměs jde znovu o dokonalé projíždění daným okruhem a reakce na nenadálé situace. Od kaskadérských kousků jako jízda po předním či zadním kole, přes projíždění checkpointů v napjatém časovém limitu, až po scénáře kdy vám po pádu tak úplně nefungují brzdy nebo je zapotřebí stůj co stůj dohnat vedoucí skupinku a prodrat se na stupně vítězů. ![]() ![]() ![]() Funguje to samozřejmě jako vítané zpestření a odpoutání se od do jisté míry stereotypního okruhového závodění. A dokonce i výtky k těmhle challenge úkolům jsou pořád stejné. Jednak zamrzí jejich rozkolísaná obtížnost, když některé splníte hned na první pokus a se zlatým či platinovým hodnocením. Naproti tomu u dalších se neskutečně natrápíte, než je s odřenýma ušima a po dlouhém čase pilování dokončíte alespoň na bronzovou medaili. A potom, mohlo by jich být více. MotoGP 08 od stejných autorů disponovala rovnou padesátkou scénářů, SBK09 jich má v záloze slabých dvacet. A uvážíme-li, že některé jsou opravdu záležitostí několika desítek vteřin… Přitom o motivaci je postaráno, kromě drahých kovů jste odměněni i bonusovými fotografiemi pit babes nebo momentkami ze závodů. Jako výzva může rozhodně zafungovat i multiplayer. SBK09 ho vcelku rozšířila, když vedle standardních rychlých závodů láká též na kompletní online šampionát, případně šampionát týmů. Ať už si ale vyberete jakýkoliv z tří nabízených módů, vždy si nechte servery přefiltrovat podle nastavení. Jezdci na klávesnicích nedělají ve startovním poli zrovna dobrotu a zanedbatelná není ani úroveň obtížnosti, potažmo soubor povolených pomocníků. Jen vyrovnaná parta hráčů a féroví soupeři zajistí příjemné dojmy a napínavé souboje na dráze. Mimochodem limit je omezen na osm jezdců, možná i díky X360 a PS3 verzím hry. Amatér nebo profesionál? SBK09 nepochybně hraje na realističtější strunu a hra jako taková není určena zrovna široké závodnické obci. Přesto na rozdíl od sesterské MotoGP 08, kde jsem právě strohé možnosti nastavení kritizoval, zahrne hráče bezpočtem způsobů, jak si jízdní model i obtížnost přizpůsobit. Obrazovka s volbou pomocníků na vás vyrukuje s pěticí přednastavených profilů, od lakonického Basic až po výmluvný Extreme. Podrobnosti naleznete již v loňské recenzi SBK08, v jádru se ale nezměnilo prakticky nic (ještě že tak) a závodění „na arcade“ stále není až taková ostuda, jak by se mohlo zdát. ![]() ![]() ![]() Zachovány pochopitelně zůstaly i vlastní preference, klidně si tak svobodně vyberte, jak moc účinné budou brzdy či ovládá-li je jedna nebo obě páky. Samozřejmostí je i jakési ABS, kontrola trakce, nezranitelný jezdec, maximálně odolný motocykl a pneumatiky jenž se hned tak neopotřebují. Položek je téměř dvacet a reflektují mimo jiné také polohu závodníka v sedle (má snad někdo zájem manuálně přenášet těžiště?) nebo zjednodušenou startovní proceduru. Mnohé z toho je podle předpokladů vázáno na ovládání a analogový joystick je rozhodně více jak doporučen. Přesto i na klávesnici je možno poměrně slušně si zajezdit, pokud vyrušíte neduhy digitálu (pomoc s plynem, ABS…) a překousnete ne až tak ladné průjezdy zatáčkami. Šance mají všichni SBK09 je kvalitním simulátorem, ačkoliv původní SBK 2001 a ještě starší (a dnes už legendární) GP 500 od Microprose měly jízdní model možná ještě propracovanější. Při otázce co je realističtější, už se ale dostáváme do roviny spekulací a jediným povolaným soudcem je asi právě Kuba Smrž. Já se od loňska pořád na závodním superbiku neprojel a ani tentokrát jsem v rámci testování nepřipojil k počítači maketu motocyklu s force feedbackem ;) A že by se opravdu hodila, s nastavením extreme a bez jakýchkoliv pomocníků už je závodění velmi složité, ne-li takřka nemožné. Opravdu tu chybí zpětná vazba a jestliže motorku necítíte, stejně jako grip pneumatik… o pády vážně není nouze. Při nastavení na „drsný simulátor“ se mi osobně zdálo, že pneumatiky kloužou až moc a to i na suchém asfaltu. Každé necitlivé přidání plynu, každé jen trochu neuvážené přibrždění končilo kontaktem jezdce s povrchem dráhy nebo v kačírku. Opravdu veliké díky proto za pomocníky, díky nimž lze z SBK09 snadno udělat arkádu na úrovni série MotoGP. Hra je tak otevřená všem a vhodnou volbou úrovně soupeřů je možné závodit i stylem „předjedu vás všechny z posledního místa, v posledním kole“. Úrovně obtížnosti jsou mimochodem čtyři, rookie až real, přičemž u těch nižších funguje i catch-up. ![]() ![]() ![]() Umělou inteligenci nelze než pochválit, soupeři nejezdí jako roboti a mají svoji duši. Někdo riskuje stejně jako v reálu, jiný jezdí s chladnou hlavou a i ve hře se chová spíše profesorsky. Zrovna tak nedochází k nějakým strkanicím a řekněme nevyžádaným haváriím, přestože pole nejezdí nijak spořádaně a drsně se bojuje. Snad každý závodník jede trochu jinou stopu, trochu jinak se chová v zatáčkách… ale vždycky to vypadá uvěřitelně a nikterak uměle. Po pár kolech se utvoří menší skupinky, většinou se předjíždí ze vzduchového pytle, razantně se chodí na brzdy… už jen sledovat opakovačky je paráda. Pěkná grafika.... až na to okolí O technickém zpracování není moc co říct, zvlášť pokud jste hráli SBK08 a MotoGP 08. Engine je vlastně totožný, mnohé z tratí jistě jen exportované… o některých modelech nemluvě. SBK09 je ve všech směrech o fous propracovanější a o malý kousek hezčí, ovšem hádat podle obrázků co je co bych opravdu nechtěl. Jednou z novinek letošního ročníku je viditelný model poškození, jež vynikne především na jezdcích. Stačí i jeden pád a kombinéza závodníka je celá odřená, špinavá a někdy snad i potrhaná. Na motorky a jezdce si obecně vůbec nelze moc stěžovat, vymodelovaní jsou pečlivě a jaksepatří detailně, pěkné jsou i grafické efekty nebo realtime stíny. Bohužel tratě, nebo spíše jejich bezprostřední okolí, zůstaly i tentokrát za očekáváním a působí dost chudým dojmem. Detailů není moc, stejně jako objektů kolem… jen ochranné bariéry, tribuny a několik budov opodál. Nikde se nic nehýbe, vždyť i diváci na tribunách jsou dvourozměrní, jak vystřižení z lepenky a naprosto strnulí. ![]() ![]() ![]() další obrázky v galerii Co na tom, že chodí v hojném počtu a jsou vybaveni transparenty a vlajkami, pakliže tyto jen bez pohybu zamrzly ve vzduchu? Psal jsem to už posledně a napíšu to zase. Od simulátoru bych určitě nevyžadoval kdovíjak pestré a roztančené okolí, když závodím, není čas koukat kde co lítá. Bohužel už opakovačky, ty povedené a díky různým efektům a filtrům skoro televizní replaye, odhalují jak ošklivé a málo detailní jsou poloprázdné kopce podél tratí. Naproti tomu efektů s počasím, speciálně pak deště, se pořád nemohu nabažit. Kapky stékající po objektivu kamery, louže na osychající trati, mokrý asfalt zrcadlící své okolí… to všechno snad grafici ještě vylepšili a možná si budete přát, aby závod spíš bičovaly blesky, než zalilo slunce. Za tu podívanou to vážně stojí. ![]() Stáhněte si: Demo Související články: Novinky, SBK-08 recenze, MotoGP 08 recenze, MotoGP 07 recenze, MotoGP 06 recenze, Moto GP 3 recenze, Moto GP 2 recenze, Moto GP recenze, SBK-08 Superbike World Championship recenze, Ducati vs Superbikes Riding Challenge recenze |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |