Autor: Nukem Publikováno: 3.května 2007 | Verze hry: finální/anglická/PC Doba recenzování: 1 týden |
![]() A je to tu. Po sedmi měsících od uvolnění prvního dílu je venku závěrečná epizoda první série adventur slavné detektivní dvojice Sama a Maxe, coby policistů na volné noze. V létě by měl následovat prodej krabicové verze obsahující všech šest dílů najednou. Recenzi úvodní epizody jsme vám přinesli v říjnu loňského roku a od té doby se ve městě udála spousta neuvěřitelných událostí, o kterých bychom vám chtěli povědět nyní. Episode 2: Situation Comedy Když Sam s Maxem dopadli a zneškodnili Bradyho Cultura, zapomenutého herce, který pomocí hypnotizujících brýlí hodlal ovládnout celý svět, zdálo se, že se ve městě vrátí vše do normálu. Jenomže v reálném světě zločin nikdy nespí a sotva si naši hrdinové odpočali od prvního případu, už je tu další. Myra Stump, uznávaná moderátorka všemožných živých talkshow, drží diváky v jednom ze studií proti jejich svobodné vůli, dává jim drahocenné dárky a vysílá nonstop. Naši policisté se tedy vydávají do WARP studia osvobodit nebohé diváky ze spárů bezduché komerce. Jenomže dostat se, bez použití nepřiměřeného násilí (k velké Maxově lítosti), do Myrina studia nebude tak snadné. Vstupenkou na plac je kontrakt s nahrávací společností, účinkování v televizním pořadu a nějaký ten veřejný skandálek, nejlépe milostný trojúhelník, ten dnes celkem letí. Co to znamená pro nás? Téměř najednou rozehrát před kulisami několik partií – pěveckou soutěž, kuchařský kurz, účinkování v na živo vysílaném sitcomu či výhru v soutěži, kde se ještě nikdo nestal milionářem. Navíc po setkání s Myrou se nemůžeme zbavit dojmu, že není zcela při smyslech. Tedy více než obvykle. Že by byla zhypnotizovaná? ![]() ![]() ![]() další obrázky z 2. epizody v galerii V pozadí nezůstanou ani naši staří známí ze sousedství. Sybil, která opustila povolání psychoterapeutky a vrhla se na publikování v bulvárním plátku. A samozřejmě paranoidní Bosco, kterého jeho nejtemnější noční můry dohnaly ke změně národnosti i jména. Nyní se vydává za Irčana, Lorda Reginalda Rumplebottoma, a to ve snaze schovat se před krutým gangem „Holých těl“, jehož stoupenci mají spaseno na poslední pěnu na holení nacházející se v jeho obchodě. Ale nebyl by to Reginald (pssst, mezi námi, je to Bosco), aby pro Sama a Maxe neměl pod pultíkem nějaký technický zázrak, který by jim mohl ve studiu pomoct. Má to ale háček, milion dolarů na dřevo. No co, drahý vývoj vždycky platí zákazníci. Ani druhý díl neztratil typický humor a zajímavé nápady při řešení všemožných překážek na cestě do Myrina studia. Asi každého napadne, čím si Max zvýší jinak hluboký hlas, aby zaujal jednoho z porotců v pěvecké soutěži, horší to bude sehnat dostatečně kompromitující fotografii a nechat si ji otisknout jediným vydavatelem bulváru, tedy Sybil, protože fotka musí obsahovat mimozemšťana. Neméně obtížné bude účinkování v sitkomu, kde je třeba rychle improvizovat a nahrávat spoluúčinkujícím tak, aby byli schopni vtipně odpovídat a přitom situace někam směřovala. Episode 3: The Mole, The Mob and the Meatball V třetí epizodě si policejní parťáci vezmou do prádla organizovaný zločin. Něco shnilého se ukrývá pod povrchem Hračkářské mafie, což je oficiální název společnosti vyrábějící hračky. Komisařovo podezření nevzbudil ani tak název firmy, jako spíš podezřelé praktiky ve firemním kasinu a hlavně záhadné zmizení agenta Krtka, kterého do kasina nasadil. Nyní je na Samovi a Maxovi, aby se jim podařilo nenápadně se infiltrovat do vedení společnosti a stát se jedněmi z nich. ![]() ![]() ![]() další obrázky z 3. epizody v galerii Ovšem druhý úkol se zdá být téměř nemožný. Jde totiž o Sybil. Jejím novým povoláním je profesionální svědkyně, což znamená, že na svá bedra převezme břímě svědčení a namísto očitého svědka, vypovídá před soudem ona. Bohužel hned první případ se týká Hračkářské mafie a té se to pochopitelně nelíbí. Nyní je na Samovi a Maxovi, jak se s úkolem odstranit Sybil vypořádají. Naproti tomu, obehrát profesionálního karetního hráče o deset milionů, se zdá být naprosto banálním problémem. Tato epizoda je oproti ostatním o poznání jednodušší a tím pádem také nejkratší. Kromě výše popsaných hlavních úkolů, k nimž je třeba vyřešit už jen málo postranních tu už nic dalšího významného není. Nechybí samozřejmě bláznivá jízda po městě ve snaze setřást mafiány ze zad. Episode 4: Abe Lincoln Must Die! V druhé polovině série se začíná už opravdu něco dít a události, které společně s našimi hrdiny prožijete, přerostou v národní problém. Prezident Spojených států amerických se totiž pomátl na rozumu. Uvádí v platnost naprosto šílené zákony, omezuje osobní svobodu lidu a zastrašuje okolní země. Možná si řeknete, že to není nic nového. Ani Maxovi to tak nepřijde. Avšak prezidentův úmysl zavést povinnou registraci zbraní je i na otrlého Maxe příliš. Je třeba jednat. ![]() ![]() ![]() další obrázky ze 4. epizody v galerii Už jenom dostat se do Bílého domu bude pěkně tvrdý oříšek. Alespoň to tak na první pohled vypadá, neboť agent stojící u dveří je zcela neoblomný. To, co policisté zjistí uvnitř není příliš překvapující, o to více však smutné, že je to skutečně fakt. Prezident je totiž pouhou loutkou ve službách tajných vládních organizací. Tato zoufalá situace si žádná ještě zoufalejší řešení. Max se musí stát prezidentem! Jenže nový protikandidát je velice mocný a u národa se mu dostává již mnohasetleté úcty. Je to totiž Abraham Lincoln, přesněji řečeno jeho robotizovaná socha. Na Samovi je zařídit, aby Max volby vyhrál a to lze zajistit jedině tak, že Maxe u řečnického pultu pokud možno nepustí ke slovu, ale daleko důležitější je poskvrnit Lincolnovu pověst. Trochu nedobrovolně mu pomůže Sybil, která v této epizodě vystřídá hned dvě nová povolání, a samozřejmě Bosco, jenž v sobě opět našel novou identitu. No a co lidi pohorší nejvíce? No určitě nějaký ten utajovaný milostný románek nebo vidina drastických řešení ožehavých problémů společnosti. Čtvrtá epizoda je vydatnou vzpruhou po poněkud chudší třetí části. Také počet úkolů a hádanek je násobný a mnohdy je třeba pečlivě prohledávat okolí, zda někde neleží nějaká důležitá pomůcka. S počtem úkolů vzrostly i nároky na důvtip. Jak obejít agenty u všemožných dveří, kde vzít sto milionů na sérum pravdy od Bosca, jak vyvolat válku mezi některými státy Ameriky atd. Ke slovu přijde dokonce i velké červené tlačítko ve štábu obrany. Zkrátka čtvrtý příběh je velice bohatý na úkoly, lokace, osoby a hlavně na humor trefující se ne málo do samotného úřadu vlády. Episode 5: Reality 2.0 Úletem do zcela jiného rozměru je pátá kapitola. Problémy překračují hranice, to když se začíná dít něco divného se samotným internetem. Zdá se, že nový výrobek na trhu, brýle pro virtuální realitu, pohlcuje lidskou mysl více než je zdrávo. Každý, kdo si je jednou nasadí, již nenalezne vůli si je sundat a zůstává tak zcela pohlcen neskutečností a umělým klamem a to včetně Sybil, která to bere pracovně a Bosca, který se snaží v nové realitě ukrýt vlastní totožnost. ![]() ![]() ![]() další obrázky z 5. epizody v galerii Pro záchranu lidstva je potřeba internet zničit. A tak se naši hrdinové vrhnou do hlubin umělé reality, ačkoliv je ještě stále v beta stádiu a tedy plná chyb a nedodělků. Protože jsou Sam s Maxem imunní vůči ovládnutí mysli, mohou uvnitř umělé reality konat, co uznají za vhodné, a také ji kdykoliv opustit. Zajímavé je, že umělá realita je vytvořena na základech skutečnosti a že když v ní Sam s Maxem dojdou třeba do Boscova ochodu a sundají si brýle, tak se objeví ve skutečném Boscově obchodě. Avšak mnohé zákonitosti jsou v umělé realitě trochu pozměněné a některé je možné dokonce ovládat, když víte jak. Také cokoliv, co si ve skutečnosti vložíte do inventáře, má v umělém světě nějaký ekvivalent. Ne však naopak, což je pochopitelné. Asi není nutné zdůrazňovat, že se zde otevírají zcela nové možnosti v řešení úkolů, založených právě na propojení skutečného a umělého světa, mezi nimiž je potřeba často cestovat. Takže když si nebudete vědět rady, je dost možné, že další postup je ukrytý v paralelní dimenzi. Příkladem budiž likvidace ochranného systému poštovní schránky, kterou představuje postava Myry Stump. Je třeba s ní bojovat, ale jelikož na sobě nese brnění +1, budete potřebovat meč +2. Ovšem než se k takovému meči dopracujete, čeká vás řada podružných úkolů. Zaplatit Boscovi 5 zlatých v umělé realitě, přizpůsobit si fyzikální zákony, okrást Jimmyho Dvoutesáka apod. No a na samotném závěru je připravena taková lahůdka, která něco řekne snad jen úplně těm nejstarším pamětníkům počátků adventur. Episode 6: Bright Side of the Moon V květnovém závěru první série navštíví Sam a Max po neuvěřitelných čtrnácti letech opět Měsíc. Ačkoliv je Max ještě stále prezidentem USA, nezabrání mu to v tom, aby se Samem sledoval stopu spiknutí proti celému světu, která vede na jediný přirozený satelit Země. Bohužel záhadu plápolaní americké vlajky na Měsíci ani tito dva geniální policisté nevyřeší. ![]() ![]() ![]() další obrázky z 6. epizody v galerii Za tím se skrývá plejáda jednotlivých úkolům, na jejichž řešení není vždy snadné přijít. Jak pronést cenný předmět z výstavky, když vás před odchodem prošacují? Jak jej osvobodit z nerozbitného obalu? A k čemu ho pak vlastně použít? Ke slovu se dostanou i takové předměty, s nimiž jste se naposledy potýkali v samotných začátcích série. Jindy se přesvědčíte, že malá prohra může být nakonec velkou výhrou, stačí jen obětovat hrdost. A když už jste se dostali až sem, tak vás ani nepřekvapí, že Bosco za svůj poslední vynález požaduje částku přímo astronomickou. I když získané zařízení je rovněž astronomické. Jenomže, co by musel takový prezident USA prodat, aby získal tolik peněz? A komu? Poslední kapitola je jasnou podtrhující čarou za všemi předchozími epizodami. Již od druhé části totiž začíná být zřejmé, že mezi jednotlivými případy zřejmě existuje nějaká souvislost na níž bude třeba přijít. Tento díl se řadí k těm živějším a nápaditějším a udržuje tak druhou polovinu série ve zvýšené kvalitě oproti první půli, avšak není nejlepší. Závěrečné shrnutí Mohu s potěšením konstatovat, že kvalita jednotlivých dílů neklesla pod kvalitu prvního, i když pro mě dosáhla série vrcholu dříve než skončila. Jako nejlepší bych volil buď čtvrtý díl pro nejvíce humoru a nejbohatší škálu úkolů nebo pátý za nápad s dvěmi různými realitami a způsobu jejich využití při postupu hrou. Poněkud slabšími díly byly pak první a třetí, ovšem stále dostatečně zábavné a originální. ![]() ![]() ![]() Měly jednotlivé díly nějakou vadu? Asi tím nejpodstatnějším bylo občasné cukání při rolování scény. Ačkoliv můj počítač (P4-3.2 GHz, 1 GB RAM, NVIDIA 6800 Ultra) nejméně dvakrát převyšuje doporučený hardware, cukání bylo patrné i při nejnižším rozlišení. Navíc grafika hry se nezdá být nijak zvlášť složitá a hra by tak měla běhat i na mnohých noteboocích. Problém bude možná jinde. Třeba v tom, že po spuštění hra zabírala v paměti asi 150 MB, avšak po chvíli hraní to bylo přes 700. Ale nelze vyloučit lokální problém na mém počítači. Nepříjemnou se stala bezvýchodná situace na samotném konci druhého dílu. Po jednom z rozhovorů zůstala kamera viset na detailu Samovy hlavy a tak jsem neměl přístup k okolí a nemohl v něm použít patřičný předmět. Naštěstí uložení přesně této pozice a její nahrání mělo léčebný efekt, kamera pak zabírala celou scénu. Šššššum Také mě mrzela technická kvalita mluveného slova, kde byl slyšet nepříjemný šum a zkreslení. Podobně jako v sérii Bone. Samotný dabing jednotlivých postav je ale špičkový a nevzpomínám si na nějaký výrazně slabší hlas. Hudba na pozadí je po celou dobu každé hry vybírána ze stejného repertoáru, přesněji řečeno pro každou lokaci je určena jedna melodie s tím, že v lokacích, jež jsou společné pro celou sérii, hraje vždy stejná hudba. Tedy až na umělou realitu, kde jsou jednotlivé melodie převedeny do midi stylu (ke stažení 14 melodií). Ozvučení ruchů na pozadí je dobré, snad jen Samův šestiraňák mohl mít lepší zvuk, tento byl takový plechový. ![]() ![]() ![]() Dobrá koupě Celkově jde o zdařile obnovenou slávu jedné adventurní legendy. Jistě za to může Steve Purcell, tvůrce komiksu o Samu a Maxovi, za jehož asistence vznikly všechny hry o této bizarní dvojici. Právě proto se všechny díly vyznačují originálním stylem humoru i celkovým ztvárněním hry, jemuž může konkurovat jedině styl Tima Schafera (Monkey Island 1 a 2, Grim Fandango, Psychonauts). Co dělá pro našince hru méně přístupnou, je poněkud složitější angličtina, kdy především Max ze sebe chrlí květnatá souvětí sestavená ze slov, která se na hodinách angličtiny obvykle neprobírají. Naopak internetová distribuce může pro každého s dostatečně stabilním připojením a zřízenou internetovou platbou stát za uvážení. Vyberete si epizodu, případně celou sérii, zaplatíte necelých 9, resp. 35 dolarů a za pár minut stahujete. Případně počkejte na krabicovou verzi hry. Cena se mi za těch řekněme 20, ale spíše ještě více, hodin hraní zdá přiměřená. Především jde o kopec zábavy, který stojí většinou na dialozích, ale neméně i na gazích, či vtipech ukrytých na pozadí. Naprostá většina úkolů má svojí logiku a tak je hraní obvykle plynulé s minimem zákysů a bez pixelhuntingu. Škoda, že se Maxovi nedostalo více příležitostí. Po celou dobu vlastně jen chodil po obrazovce a jen zřídka byl Samovi užitečný. Někdy mu pomohl v rozhovoru s jinou postavou, tu a tam něco přidržel nebo pronesl, stal se prezidentem a občas pár lidí udeřil. 95% práce však zůstalo na Samovi. Stáhněte si: Dema a videa Související články: Recenze 1. epizody, Novinky |
Nukem | |
autorovi je 31 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) |