Autor: Lichtenberg Publikováno: 24.října 2006 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: pár týdnů |
Po celou dobu jste zavřeni v domě, což by bylo samo o sobě dost stereotypní, kdyby jednotlivé místnosti nebyly ztvárněny tak odlišně. Stylově je interiér sice naprostým paskvilem (směs gotického obýváku, moderní kuchyně a herních automatů), avšak pro hru jako takovou to je přínosem. Kromě přízemí, v němž se vyskytují pokoje pro hosty, obývák či třeba malá výstavní síň, se podíváte i do sklepa a do prvního patra, sestávajícího z ložnic a prostorné herny. Místností je i s několika koupelnami něco málo přes čtyřicet a ačkoliv je po zdolání daných sejfů asi už nebudete navštěvovat, není problém se v domě orientovat, i díky strohému plánku. Na každý pokoj připadají obvykle 1-2 trezory, což může někomu připadat přitažené za vlasy. Když se nachází velký sejf v komoře, kterou nikdo nepoužívá, působí to vcelku normálně, ale trezor v malé převlékací kabince, v jídelně či dokonce vedle vany, působí divně. A zase ty trezory Trezorů je ve hře přesně 35 a nápaditosti pobraly opravdu hodně. Zvlášť zajímavá byla variace na klasické posouvací puzzle, které bývá v adventurách obsaženo poměrně často. Tentokrát ovšem neposouváte pouze jedno pole, ale rovnou čtyři, která se navíc různě otáčejí. Novátorsky též působí sejf, ve kterém strkáte kovovou kuličku po magnetickém povrchu či posouvání klíče zaseklého v bludišti ala Pevnost Boyard. Nechybí ovšem ani vyrovnávání vody v nádržích, které jste mohli vidět např. ve Still Life. Kromě sejfů, kde hraje hlavní roli deska s nějakou důmyslnou hádankou, přichystali autoři také klasické trezory s několikamístnými kódy. Jejich vyluštění se většinou skrývá v útrobách trezorů, které jsou již otevřené či na ně musíte přijít logickou úvahou sami. Například jeden z nich musíte otevřít tak trochu ve stylu stolní hry Logic, kdy vydáte čtveřici jakýchkoliv čísel a počítač vám oznámí, kolik z nich do finální čtveřice patří a zda je máte na správném místě. Sejfy se od sebe propastně liší svou komplexností. Zatímco většinu z nich zdoláte během pár minut, u několika trezorů vás hra donutí využívat klasické metody pokus–omyl. Až na pár výjimek tedy Safecracker není příliš obtížný, což je pro takovou, úzce zaměřenou hru mínusem. Adventura nebo logická hra? Jelikož je Safecracker ve své podstatě klasická adventura, viděná v pohledu z vlastních očí (s plně otáčivou kamerou), začne se asi každý hráč zákonitě pídit po inventáři. Ten je schován tradičně pod pravým tlačítkem myši, je docela přehledný a slouží k uchování předmětů ze zdolaných sejfů. Autoři před vydáním tvrdili cosi o omezeném systému ukládání pozic, což mělo dodat větší spád, ale ve skutečnosti to můžete činit tak často, jak je libo. Dost mne udivilo, že ačkoli je SafeCracker takto zaměřen, vypadá nad poměry dobře. I když je dům, až na nepatrné výjimky (tekoucí fontána) statický, místnosti jsou velice solidně zpracovány. Žádná rozostření obrazu v dáli, jako tomu bylo například u Scratches, ale na pohled velice hezké lokace. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Safecracker jsem dohrál jedním tahem za čtyři hodiny. Přestože bych čekal (a dalo by se říct, že i těšil na) nějaký výraznější zákys, žádný se nedostavil. Nevím, zda je to mým uměním či nedostatečnou složitostí hádanek, ale nemyslím si, že bych byl natolik dobrým hráčem, abych dokázal sfouknout „hardcore“ adventuru za 240 minut. Sejfy, které musíte otevírat, jsou sice povedené, ale nejsou (až na pár výjimek) tak těžké, jaké měly podle všeho být. Pokud vás navíc obor kasařství nezajímá, nenajdete v Safecracker žádnou další záchytnou příčku, kterou byste mohli uchopit. Jako jednohubka, trénující vaší logiku, je to dobré, jako plnohodnotná hra ovšem nikoli. Související články: Návod, Novinky... |
Lichtenberg | |
editor: jd |