Autor: Jiří Sládek Publikováno: 30.března 2004 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Elfík navíc umí i pár obranných triků a speciálních útoků a hraní za něj je dost variabilní. I serafímka je postavou všestrannou, nezaměřenou striktně jen na boj či pouze na magii. Jedná se vlastně o potomka nebeské rasy a pokud bychom ji měli přirovnat k nějaké klasické fantasy třídě, pak bychom asi vybrali paladina (nebo valkýru ze série Wizardry). ![]() Jednotliví hrdinové se od sebe liší výchozím rozložením základních vlastností, dostupnými dovednostmi (i když mezi těmi je i mnoho společných, například jízda na koni, boj s mečem, používání brnění a podobně) a zejména speciálními schopnostmi. Ty se lze učit používáním speciálních run a představují různé speciální útoky, kouzla, naboostování postavy a podobné vychytávky. Příběh a questy Postavy se neliší jen vzhledem a svým vývojem, ale také startovním místem. Brzy se však napojí na hlavní příběhovou linii, která je pro všechny charaktery stejná. Příběh není úplně špatný, i když do značné míry klasický – démon, kterého dobře známe z intra a s nímž se již velmi zblízka seznámil jeden nedůsledný kouzelník, zkrátka dělá neplechu. Do toho se přimotá pár politických intrik a dějová linie je hotová. U akčního RPG asi nikoho nepřekvapí lineárnost děje, ovšem příjemné je velké množství vedlejších questů. Ty lze v podstatě rozdělit na dvě skupiny – předpřipravené a náhodně generované. Jejich výhody a nevýhody jsou asi jasné... ![]() ![]() ![]() Zatímco připravené úkoly jsou vždy stejné, generované při každém znovuzahrání budou trochu jiné. Ovšem zatímco pevně dané questy vždy dávají smysl a občas zahrnují i zajímavější zadání nežli „dojdi do místa A a zabij hajzla X“, náhodné questy jsou občas dost nelogické. Například máte přivést do vesnice hraničáře (to je samo o sobě ještě OK), ale jaké je vaše překvapení, když milého zálesáka naleznete v klidu postávat uprostřed ruiny zamořené agresivními duchy. Na druhou stranu však musím říci, že při hraní mi tyto nesmysly ani moc výrazně nevadily – v klasickém příběhovém RPG by působily jako pěst na oko, ale tady vlastně jen dávaly jakýs takýs rámec nekonečné řeži, o kterou jde v Sacred především. ![]() Plněním vedlejších questů jednak získáte peníze a zkušenosti, jednak můžete dosáhnout „vyčištění“ dané oblasti. Jak to funguje? Prostě tak, že po splnění určitého počtu vedlejších úkolů se na mapce objeví v daném místě štít s mečem, ozve se příjemná hláška a v okolí daného města/vesnice/hradu se přestanou respawnovat potvory. Ty, které po krajině aktuálně pobíhají, sice nezmizí, ale když si dáte tu práci a pobijete je, tak budete mít vcelku klid i při pozdějším návratu do dané lokality. Nepřátelé Bojovat budete samozřejmě úplně pořád. Nepřátelé se na vás budou valit v houfech a zástupech a oddychu se dočkáte jen ve městech či vesnicích. Vašimi soupeři budou zpočátku běžní otrapové jako goblini, banditi či vlci, časem ale samozřejmě přituhne. Nemrtví, gorgony, trollové, obři, démoni... a také draci. Jojo. Vzhledem k tomu, že svět Sacred je opravdu rozsáhlý, budete se obvykle potýkat s podobnými typy nepřátel na dost velkém území. To sice může být trochu stereotypní, na druhou stranu je to vcelku přijatelná daň za turistickou volnost, kterou v Sacred máte. Jelikož časem budou i řadoví soupeři opravdu poměrně tuzí, určitě vám přijdou vhod různé speciální schopnosti a kouzla, které se vaše postavy časem naučí. ![]() ![]() ![]() Předměty Zbraní na blízko i na dálku, brnění, prstenů, amuletů a lektvarů je v Sacred samozřejmě neskutečné množství. Nemá smysl popisovat, jaké všechny bonusy vám mohou přidávat, to si můžete zjistít sami třeba v demu. Ve hře existují i unikátní sady předmětů, podobně jako v Diablu. Složením všech kusů série samozřejmě získáte speciální bonusy. Navíc (opět inspirace Diablem) si některé zbraně a brnění můžete nechat upravit u kováře. Buď je vylepší svojí dovedností, nebo vám do něj vloží speciální magické předměty (prsteny, dračí šupinu a podobně). Kombomasteři ![]()
Herní svět a cestování ![]() ![]() ![]() Lehký koník je sice dost zranitelný a do bitevní vřavy s ním asi moc jezdit nebudete, ale většině nepřátel na něm stejně můžete ujet. Drsnější váleční koně však už mohou nadělat v řadách dotírajících nepřátel pěknou paseku. K jejich použití však musíte mít namakaný skill jezdectví. Svého oře můžete vybavit i speciálními předměty, jako jsou sedla či otěže. Mohou přidat rychlost, obranu, bonusy k resistencím a podobně. Koně můžete obvykle pořídit za přijatelný peníz v každém městě a vesnici. Grafika Autoři zvolili v poslední době stále populárnější kombinaci 2D renderovaného prostředí a 3D modelů postav spojenou s třemi stupni zoomu. Grafické zpracování jako celek lze nejlépe asi vystihnout slovy „líbivé“ či „pohádkové“. Ne, není dokonalé (zvláště když zvolíte nejvyšší stupeň zoomu, tak si všimnete rozmazaných či nedokonale vykreslených objektů), ale výsledný dojem je velmi příjemný. Nahrává tomu bezesporu i kvalitní design civilizovaných lokalit, kde se opravdu cítíte jako třeba při procházce středověkým městem. Proměnlivost vzhledu hlavní postavy v závislosti na výstroji a výzbroji je dnes již samozřejmostí. ![]() Ve hře se střídá několik denních období – a to ne pouhým přechodem tma/světlo, ale opravdu postupným rozjasňováním a stmíváním (i když je fakt, že poledne je trochu přehnaně přesvícené, ale to je vážně detail). Čas od času se setkáte i s různými rozmary počasí, jako je mlha nebo déšť. Co může naštvat? Hratelnost je i díky slušnému příběhu a dobře nadesignovanému světu na poměry akčních RPG velmi vysoká. Sacred ovšem samozřejmě není dokonalý. Obsahuje pár zbytečných chybek a záležitostí, které by podle mého názoru bylo možné vyřešit jinak a lépe. Tak třeba omezený počet quick slotů na zbraně a kouzla. Je sice pravda, že časem, s postupem na vyšší levely, budete mít k dispozici pět zbraňových a pět speciálních slotů, ale k čemu je to třeba kouzelníkovi? Pro toho by bylo jistě lepší používat devět slotů na kouzla a jen jeden na zbraň. A to ani nemluvím o tom, že na začátku, kdy máte jen jeden a jeden slot, je hraní za postavu používající rozmanité speciální dovednosti trochu opruz. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Další podivností je nevyrovnanost pokladů a odměn. Když jsem už před polovinou hry nastřádal milión zlatých a prostě jsem nikde nenarazil na zboží, za které bych mohl své jmění utratit, tak jsem si vážně říkal, jestli má vůbec cenu prohledávat všechny truhly a skříně nebo obírat mrtvé nepřátele. Shrnutí I když mám mnohem radši příběhová RPG nežli mlátičky, Sacred mě opravdu chytlo. Asi i proto, že nabízí oproti svým konkurentům dost novinek a zpestření. Rozsáhlý svět je skvělý a nabízí spoustu volnosti, jízda na koni je také unikátní a nepovinných questů je vážně přehršel. Od odhalování slušného příběhu vás nedoradí ani jednotvárnost nepřátel v některých lokacích, a když připočteme velmi sympatické technické zpracování, můžeme Sacred směle zařadit minimálně po bok legendárního Diabla. ![]() Hra Sacred s lokalizovanými titulky by měla být uvedena na domácí trh koncem dubna, kdy vám přineseme její dodatečné zhodnocení. Stáhněte si: Demo, Patch, Trailer, Cheaty... Související články: Dojmy z dema (2/2004), Novinky | ||
Jiří Sládek | |
autorovi je 26 let a pracuje v papírovém herním magazínu GameStar, hry jsou jeho prací i koníčkem, zvláště pak RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-) |