Autor: Lucia &Bergy Publikováno: 4.prosince 2001 |
![]() ![]() ![]() Získávání zkušeností jednotek Celkovo si bude môcť zahrať 22 misií za obe strany. Možno keď ste po prvý krát počuli o tejto stratégii, teda lepšie povedané o príbehu, určite ste si pomysleli: “Páni, to bude opäť nejaký bláznivý výstrelok, bláznivých vývojárov, pre mňa ako stratéga je to opäť nezaujímavé.“ Musím vás však vyviesť z tohoto omylu, v tejto hre sa na jej strategickú časť prikladal veľký dôraz a okrem humorného príbehu a hlavných protagonistov je tu všetko poňaté s maximálnou vážnosťou. ![]() Jak už uvedla Lucia, velkým kladem S.W.I.N.E. je určitě systém získávání zkušeností a přesouvání přeživších jednotek do dalších misí. K tomu, aby se vaši bojovníci stali veterány, ale nestačí poslat ke všem čertům jednoho nepřítele - ostříleným mazákem se stane jen ten, kdo delší dobu vykazuje bojové úspěchy. Za ty každá vaše jednotka dostává určitý počet zkušenostních bodíků a od jeho výše se také odráží celkový vzhled daného stroje. Jednak přibudou na laufech proužky značící vítězství (škoda jen, že jejich počet nekoresponduje s počtem skutečně zničených nepřátel), na bocích frčky a různé ozdoby na pancíři. ![]() Omezené množství munice a paliva V tejto hre máte k dispozícii najrozmanitejšie vojenské jednotky, ale nemusíte sa báť, že by ste sa medzi nimi nejako stratili. Veliteľské vozidlo vám slúži na tzv. prieskum, ale hlavne jeho pomocou si budete môcť zavolať vzdušné posily pre vybraný cieľ (samozrejme pri tomto variante budete musieť obetovať niekoľko strategických bodíkov). Z tankov je tu naozaj obrovský výber: malinké a rýchle tanky, ktoré disponujú buď raketami alebo len jednoduchou palebnou silou, až po tie najmodernejšie tanky, v ktorých vo vnútri je ešte uzavreté iné vozidlo. Takmer každé z vozidiel disponuje určitými špecifickými a ojedinelými vlastnosťami. Jedno sa dokáže napríklad zaryť do zeme ako krtko a tým sa zvýši jeho ochrana, ďalšie dokáže vo veľmi krátkom časovom intervale po sebe vystreliť päť rakiet. ![]() ![]() ![]() Ačkoli vás v této hře nikdo nenutí těžit různé suroviny a budovat základny, jistou dávku managementu přeci jen budete potřebovat. Do každé mise máte možnost vzít jen omezený počet jednotek a bude na vás jakými prostředky se vybavíte. V některých misích se ale váš počet ovládaných bojových prostředků rozrroste na chvíli i o trojnásobek, protože se k vám mohou přidávat různé spojenecké armády, které již na mapě operují. Tyto zbraně ale nepřechází z mise do mise, to mohou pouze vaše vlastní jednotky. Důležité ovšem je, že vaše stroje neustále spotřebovávají pohonné hmoty a munice je rovněž omezená. Je tedy nutné starat se trochu i o logistiku vaší armády, ta od vás bude vyžadovat dodávky jak paliva, tak munice a pochopitelně také náhradních dílů pro poškozená bojová vozidla. Rána z milosti Až budete plánovat nákup jednotek, určitě nezapomeňte do užšího výběru zahrnout i přívěsné vozíky s výše uvedenými důležitými surovinami. Vozík jako takový se ale sám pohybovat nemůže a tak je třeba si obstarat i tahač, ktery je vezme do vleku a doveze ![]() Ve S.W.I.N.E. totiž každá jednotka, která utrpí rozhodující zásah není mrtvá. Nemůže se sice pohybovat a ani nemůže střílet, ale pokud jí neuštědříte ránu z milosti, zůstává v tomto stavu až do konce mise. Co z toho vyplývá? No přece, že každou takovou jednotku si můžete tahačem odtáhnout do bezpečí, tam jí opravit a dál použít. To samé lze provádět i s nepřátelskými stroji (měl jsem takovou představu, že když si přivlastním jednu takovou boje neschopnou nepřátelskou jednotku a opravím si jí, stane se mou vlastní jednotkou), ale ty „svině“ (použito záměrně vzhledem k názvu hry - pozn. autora), jakmile jsem jim dodal munici a trochu náhradních dílů, se vzmohly a začaly po mě střílet. Podruhé jsem to už raději nezkoušel a zůstal u oprav pouze vlastních jednotek :) Ano, zásoby a zbrojný materiál sa rozdeľují do troch kategórií: munícia, pohonná hmota a náhradné diely na opravy vozidiel. Tieto vecičky obsahujú nákladné autíčka, vždy môžu prepravovať iba jeden druh z vyššie uvedených troch kategórií. Je tu i tzv. mínovač, ktorý môže spôsobiť veľmi veľké škody v radoch nepriateľských jednotiek. Každá vaša jednotka disponuje i vtipným menom, ako napríklad zajačie jednotky malinkých obrnených tankov sa volajú - "Malá nožička", jednotka veľkých obrnených tankov sa volá - "Veľká nožička" a spomínaný mínovač má prezývku "Popelnica" :-) ![]() ![]() ![]() Jediný nedostatek ve vybavení armád shledávám v tom, že zde není přítomna žádná pěchota, možná jsem až moc velký šťoura, ale vojáčci mi tady vážné chybí. Je škoda, že tolik her na tuto základní složku armády tak zapomíná, uplatnění by se pro ni určitě našlo. Začít kampaní za prasata nebo za králíky? Rady svojich vojakov môžete rozširovať i počas misie. Je to možné dvoma spôsobmi. Z vašich bodov si objednáte nové jednotky, ktoré vám na určené miesto prinesie helikoptéra. Alebo ak sa jedná iba o vybavenie a materiál, je tu možnosť pri zabraní veľkej časti územia sa vám naskytne možnosť akýchsi plných nákladných áut, ktoré sú plné materiálu, ktorý potrebujete (niekedy však tomu tak nie je). ![]() Povinný tutorial Obtiažnosť jednotlivých misií lineárne narastá a s ňou konštantne narastá i veľkosť hracej plochy. Preto vynímajúc prvú misiu vám niektoré zložitejšie a komplikovanejšie môžu zabrať i niekoľko hodín, kým ju konečne privediete do úspešného konca. Určite by som vám odporúčala najprv začať hrať za králikov, pretože ich misie a úlohy sú omnoho jednoduchšie ako misie prasiatok. Pre začiatočníkov v tomto žánri - nevynechať minimálne 1-2 „zaúčacie misie“ :-) Pokud k této hře přicházíte poprvé, rozhodně doporučuji projít si výborný tutoriálek, který vás naprosto srozumitelnou formou (mluveným radám v cizím jazyce nemusíte rozumět ani slovo a stejně vše pochopíte) seznámí s ovládáním jednotek a jejich možnostmi (každá jednotka má své speciální funkce). Pokud totiž neodhalíte všechny vychytávky nebudete je umět použít při samotné hře a to by bylo určitě škoda. ![]() ![]() ![]() Různorodé prostředí misí Jednotlivé prostredia, v ktorých budete hrať, sú maximálne rôznorodé, raz budete bojovať v hustom lese, potom v zaľudnenom meste no a nakoniec skončíte v púšti, kde okrem piesku nebude vidieť nič iné. A keď vám už bude z toho tepla štrajkovať i compík, hra vás prenesie do krajiny ľadu a snehu. Každé prostredie bolo vypracované do najmenších detailíkov (ak vstúpite do nejakého mesta, na začiatku vás bude čakať uvítacia tabuľa, na námestí určite nájdete kostol, v púšti budete môcť nájsť sfingu, zapadnutú pieskom atd.). ![]() Perfektní grafika Keďže je hra plne v 3D, veľkou pomôckou vám môže byť i možnosť pootáčania hracej plochy a zmena pohľadu kamery alebo zoomovanie na príslušnú vec, ktorá vás v danej chvíli zaujíma. Ano, módní třetí rozměr grafického zpracování doprovází i tuto hru. Nutno ale říci, že se nejedná o ten hrůzu nahánějící surový model, ve kterém se plácáte ze strany na stranu a za boha nemůžete přijít na to, kde to zrovna jste, případně kam se vám zase poděly vaše jednotky, které jste ještě před malinkou chviličkou viděli na své obrazovce (pochopitelně předtím, než jste hnuli myší trochu jinak než jste chtěli). Neříkám, že si dle libosti nemůžete natáčet nebo zoomovat pohled, případně měnit jeho úhel, ale nic vás k tomu také nenutí. V pohodě si vystačíte s jedním pohledem, který de facto nahradí ten izometrický. Je vidět, že vývojáři se konečně naučili vytvářet grafické enginy tak, aby byly „user-friendly“ a ne noční můrou nevinných hráčů. ![]() Důraz na drobné detaily Veľmi sa mi páčilo, že pri pohybe tankov sa hore-dole pohybuje i ich anténa, pripadalo mi to veľmi prirodzené a dodávalo to hre nádych reality. Z prostredia sa mi najviac po grafickej stránke zamlouvalo spracovanie vody, či už to boli normálne a klasické rieky alebo strmé bystrina a vodopády. Keď sa preháňate púšťou, niekedy vidíte iba oblaky prachu, v iných prostrediach iba efektné zvírenie prachu pri pohybe vašich vozidiel. Rýchla zmena smeru spôsobí, že sa nekontrolovateľne zatočia ako pri šmyku. Niekedy si môžete všimnúť, že autori hry sa naozaj vyblbli, pretože sa stane, že vystrelíte raketu a do vzduchu vyletí mrkva :-) ![]() ![]() ![]() V rohu obrazovky sa vám niekedy objaví animácia danej jednotky, väčšinou sa jedná o situácie, ak napríklad vezme na vedomie rozkaz, nejaký rozkaz splní alebo napadne vopred vytýčený cieľ. Tieto malinké animácie sú všetky prácou teamu Stromregion s určitou kooperáciou z jiné maďarské firmy Digital Reality (tvůrci Imperium Galactica II). Jak už jsem jednou říkal (ostatně není to žádné tajemství), jsem hodně vysazený na různé detaily a ve S.W.I.N.E. jich je opravdu požehnaně. Rozhodně není mým zvykem posuzovat v real-time strategiích reálnost pohybu jednotek a podobně. Nic takového se od strategií totiž ani neočekává, tato vlastnost je spíše výsadou různých simulátorů. Nicméně, jak už to tak vypadá, budu muset přehodnotit svá měřítka a od teď se dívat na další strategie z jiného pohledu. Důvodem toho je naprosto (na strategii) fantastické zvládnutí pohybů strojů a jejich fyzikálních vlastností. Mám na mysli to, že když například vydáte povel k pohybu pásovému tanku, v momentě kdy vyrazí kupředu, se mu zhoupne věž dozadu a až po chvilce se ustálí. To samé platí i při brždění (ovšem obráceně, věž se zhoupne dopředu). Nejvíce mě ale (krom neustále se mrskající se antény) dostaly zákluzy děl a nasimulování zpětného rázu při výstřelu z děla. Tohle se ve strategiích opravdu moc nevidí a o to více mě to potěšilo. Změny počasí ![]() Celkově hodnotím grafiku velmi pozitivně. Ztvárnění tekoucí vody prostě nemá chybu a i ostatní efekty jako výbuchy, otisky pásů či kouřové stopy jsou doslova pastvou pro oči. Vůbec celé prostředí je bezvadně zpracováno, dokonce až tak, že jsem se mnohdy divil, jak dobře a plynule S.W.I.N.E. na mém počítači chodí (PIII 800, 256MB RAM, GF2MX). Vtipné ozvučení Ako som už spomínala, hra sa vytvárala v Maďarsku a tak vlastním túto jazykovú mutáciu koupenou před pár týdny v Budapešti. I z toho dôvodu sa v nej vyskytli také známe mená maďarského kultúrneho života ako Csereke Péter alebo Selmeczi Roland. Hra má však i anglickú, nemeckú a francúzsku mutáciu. V anglickej verzia, kterou hrál Bergy, majú zajace francúzsky prízvuk a prasiatka nemecký. V nemeckej verzia zase hlas hlavným postavičkám prepožičali hviezdy nemeckej verzie South Parku. ![]() ![]() ![]() Zvuky sa v hre vydarili veľmi dobre a kvalitne dopĺňajú hru. Ku každej jednotke sa viaže tucet rôznych pre ňu špecifických zvukov, čo vyvádza hru zo stereotypnej nudy. Každý jeden vám nahlas dáva najavo, ako bude pridelenú úlohu riešiť, alebo vám povie svoj názor („Jednou nohou dnu a druhou von“, „Ponáhľam sa ako viem!“, „Idem sa pozrieť čo tam je“, alebo „Mne sa to nepáči!“), počas boja i počujete, ako si navzájom nadávajú alebo sa vyhrážajú. ![]() Vážné problémy s umělou inteligencí AI neboli umělá inteligence je opravdu problém většiny her. Nároky hráčů neustále stoupájí a vývojáři se na oplátku snaží (spíš to ale jen předstírají :) AI vylepšovat, seč můžou. Už jsem si docela zvyknul, že počítačový protivník nemůže mě a určitě i drtivou většinu z vás nijak překvapit svojí bojovou taktikou, ale že půjdu do kolen z inteligence vlastních jednotek, to jsem opravdu nečekal. Tohle je bezesporu jediná a zároveň nejvýznamnější piha na kráse této hry. Vaše jednotky sice uposlechnou vše, co jim zadáte, ale častokrát to nejsou schopny splnit. K vytyčenému cíli se sice snaží jet tou nejkratší možnou cestou, ale v momentě, kdy se jim v cestě objeví sebemenší překážka, prostě skončí. ![]() Recenzia nemôže byť však iba plná chvály - dokonalá hra neexistuje - tak sa teda pustime i do vecí, ktoré už nakousl Bergy a ktoré v hre korektné neboli. Kritizovať sa tu dá umelá inteligencia. I keď hra už pri svojej distribúcii mala patch 1.3, ktorý vraj mal s týmto faktom niečo robiť , bohužiaľ to počas celej hry vôbec tak nevyzeralo. Akou si šancu je možno patch 1.4, tak uvidíme (vyšel až po napsání recenze - pozn.jd). ![]() ![]() ![]() Tento nedostatek mě opravdu mrzí, sice nevěřím, že ho nějaký patch zcela odstraní, ale jak se říká, naděje umírá poslední, tak asi nezbývá než doufat. Krom tohoto fatálního nedostatku, ale nespatřuji nic (krom chybějící pěchoty), co by stálo za to ještě zkritizovat. V ostatních směrech jsou S.W.I.N.E. vynikající hrou, u které jsem se výborně bavil a také zasmál. Škoda, že takových her není více, někdy prostě není od věci trochu ulítnout a zahrát si takto bláznivou hru, kde se válčí o mrkev a žaludy jakožto národní symboly. Multiplayer módy ![]() Stáhněte si: Demo (90 MB), Video (9 MB), Patch (6,5 MB) |
Lucia &Bergy připravil: jd |