Runes of Magic - recenze
zdroj: tisková zpráva

Runes of Magic - recenze

18. 9. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

MMORPG zasazených do fantasy světů je skutečně přehršel. I když World of Warcraft zcela jasně vede, ostatní se snaží zaujmout třeba tím, že za ně neplatíte.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 18.září 2009
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická/PC
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Dobrých MMORPG bez měsíčních poplatků opravdu není mnoho. Vlastně mě teď z fleku napadá jen Guild Wars, docela akční fantasy záležitost, která se dočkala i tří pokračování. Nešlo ovšem o nadšenecký projekt, ale o komerční hru, jejíž autoři se spolehli „jen“ na výdělek z prodaných her, nikoliv na dojnou krávu v podobě poplatků za hraní. Runes of Magic je trochu něco jiného. Zdarma je totiž nejen hraní, ale i samotná hra. Nejde ale o produkt Armády spásy nebo jiné charitativní organizace, tvůrci jen sázejí na jiný ekonomický model. Hru totiž můžete mydlit zadarmo, ale některé vychytávky – speciální předměty nebo třeba vybavení domu – koupíte jen za platidlo, které v herním světě neseženete. Musíte si jej koupit za skutečné peníze v internetovém obchodě. Tenhle model připomíná různé webové hry a dává prostor i hráčům, kteří nechtějí utratit ani korunu.

Hrdinou za pár vteřin
Po prvním zalogování si klasicky vyberete svého hrdinu. K dispozici jsou jen lidé – muži i ženy. Nechybí ani výběr obličeje, vlasů, vousů (včetně úchylných barev: proč nemít třeba hrdinu s růžovými vlasy?) a výšky i váhy. A samozřejmě volba profese. Bojovník je klasický řezník a tank v jedné osobě, zloděj se spoléhá na drtivé a překvapivé útoky, kouzelník metá firebally, blesky a další legrácky na soupeře z bezpečné vzdálenosti (dokud k němu nedoběhnou, samozřejmě) a kněz vyniká hlavně léčením a posilovacími zaklínadly.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zvěd je obdobou rangera z jiných her, spoléhá hlavně na střelné zbraně. A rytíř zas připomíná paladina (či kapitána z LotRO), kombinuje tankovací postavu se svatými kouzly a schopnostmi. Autoři navíc připravují dvě nové profese, ochránce a druida. Půjde o elfské hrdiny a do hry přibudou s chystaným přídavkem Chapter II: The Elven Prophecy, který Zvětšit zdroj: tisková zpráva vyšel před pár dny.

Kombinace profesí
Zajímavým prvkem je kombinace profesí; na desáté úrovni totiž k primární třídě můžete přidat ještě druhou, z níž ale nemůžete využít všechny schopnosti (opět mě napadá srovnání s Guild Wars...). Levelovat můžete vždy jen jednu profesi, „přepínat“ mezi nimi budete v pohodlí svého domečku. Se získanými zkušenostmi se samozřejmě odemykají nové skilly, a používáním se navíc zdokonalují ty stávající.

Zvolil jsem mága a ocitl se ve světě Taborea, konkrétně v těžařské kolonii, kde lišky (a bohužel i dost vlků) dávají dobrou noc. Několik dobrých lidí z první osady mě požádalo o pár jednoduchých služeb, další úkoly nabídla „inzertní“ vývěska. Vesměs šlo o úkoly zabij X potvor, seber X věcí z potvor nebo nasbírej X surovin. Objevilo se i pár „poslíčkovských“ úkolů. Popravdě, v téhle zajeté linii hra pokračuje i v pozdějších fázích, a některé úkoly mohou být docela stereotypní... Nepřátelé, které jsem při prvních questech potkal, patřili mezi pasivní – vlci i podivná houbovitá stvoření v nedalekém dole čekali, než na ně zaútočím, až pak se do mě pustili. To goblini v nedalekém dole byli o něco agilnější a vybíhali na mě sami.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Klasické boje
Boje probíhají stejně jako v mnoha jiných MMORPG; do lišty si nasekáte skilly – v mém případě vesměs útočná kouzla – a pak je používáte na zvolený cíl kliknutím na ikonu či stisknutím příslušné klávesové zkratky. Kouzla odčerpávají manu (docela rychle, řekl bych) a také je nelze používat neustále. Musejí se dobýt, použitelná jsou až po uplynutí určité doby, tzv. cooldownu.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Po splnění prvních úkolů mě další zadání vyslalo do nedalekého Logaru. To už je opravdu svým způsobem centrem obchodu a dění vůbec, i když do metropole Varanasu má ještě daleko. V Logaru si ale můžete pořídit dům (přístupný i z dalších měst), pěkně hned v ranné fázi dobrodružství. Sexy služka vám navíc umožní nakoupit víc místa či různý nábytek. Opravdu luxusní rezidenci si ale zařídíte jen za skutečné peníze. Nicméně na základní truhlu na přebytečnou veteš budou mít i neplatící hráči...

 Hráč proti hráči
Taborea je řežbám mezi hráči otevřený, alespoň tedy na PvP serverech. Od patnáctého levelu (a po splnění úvodního PvP questu) si hráči mohou jít po krku. A podle toho, jak se jim daří a jaké protivníky zabíjejí, získávají kladnou či zápornou reputaci. A s tím přicházejí také různé výhody: tituly, možnost používání speciálních předmětů, bonusy... Ale také nevýhody: třeba na postavu s vysokou zápornou reputací („Player killer“) budou útočit stráže. Boj prostě není bez rizika, už proto, že vítěz může poraženému ukrást náhodně vybraný předmět. Na PvE serverech je ovšem boj mezi hráči omezen na dobrovolné duely.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Dřevorubcem či alchymistou
Řemesla jsou podstatnou součástí hry, a je fajn, že každý může vyzkoušet všechna. Vylepšování řemeslné zručnosti jde ale docela pomalu, takže časem nejspíš zjistíte, že být zároveň bylinkářem, těžařem, dřevorubcem, krejčím, kovářem a alchymistou prostě časově nezvládnete. Což ale nevadí, jelikož k nejvyššímu stupni stejně můžete dotáhnout jen jedno Zvětšit zdroj: tisková zpráva řemeslo.

Těžba probíhá klasicky, prostě krumpáčem párkrát fláknete do vhodné rudné žíly a trocha rudy putuje do baťohu. A výroba vlastně také ničím nepřekvapí, podle receptů vyrábíte na příslušném místě (kovárna, alchymistický kotel...) z ingrediencí finální výrobek. Předmětů je ale hodně, takže pořád budete mít co shánět, učit se a vyrábět...

Spoustu předmětů samozřejmě najdete a seberete z mrtvol zabitých nepřátel. Brnění, zbraně, magické šperky, léčivé elixíry, exotické trofeje na použití při výrobě... Je toho už tradičně hodně. Autoři se při tvorbě hry inspirovali vším možným, a evidentně si něco málo vzali i z Diabla II. Pamatujete se ještě na kombinování předmětů v magické truhle? Arcane Transmutor plní podobnou funkci v Runes of Magic: v něm třeba zkombinujete runy, které pak můžete cpát do některých zbraní a brnění. Když to vezmeme kolem a kolem, jde o něco podobného, jako vylepšování legendárních zbraní v Mines of Moria, aktuálním přídavku pro Pána prstenů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Deník, mapa, automatický pohyb
Moc se mi líbí, že autoři se snaží hráčům „jít na ruku“ a hru co nejvíc zpříjemnit. A vlastně i zjednodušit. Projevuje se to třeba propracovaným (i když zpočátku drobet nepřehledným) deníkem, který je propojen s mapou. To znamená, že ke každému úkolu si můžete zobrazit cílovou lokaci i pozici zadavatele questu. A co víc – můžete si nastavit automatický pohyb na zvolené místo. Prostě takového autopilota. Ten vás neomylně dovede na vybrané místo (pokud vás tedy cestou něco nesežere).

Hra počítá i s rychlejší přepravou: můžete si pořídit různá jezdecká zvířata a pro super rychlý pohyb slouží cenově dostupný teleport mezi městy a dalšími důležitými lokalitami. Samozřejmostí jsou i další klasické funkce, jako třeba banka nebo aukce.

Příjemná hratelnost
I tyhle vychytávky přispívají k tomu, že Runes of Magic se docela pohodově hrají. Časem sice začíná hra působit trochu stereotypně, jenže pak se dostanete do další lokace, naučíte se nové kouzlo nebo postoupíte v řemesle a zase máte na co koukat... Autoři toho přichystali opravdu hodně, takže pořád je co sbírat, objevovat a studovat. I na postavy s maximálními levely (50/50) čekají výzvy, třeba v podobě odemykání titulů a eltiních schopností.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hra celkově docela odsýpá, řekl bych. Zpočátku si vesele můžete sólovat, umlátíte skoro všechno, co vám přijde pod ruku. Později samozřejmě dojde i na grupování a těžké úkoly, jelikož svět Taborea není jen o prosluněných lesích a pláních, jak by se zprvu mohlo zdát. Podíváte se i do zatuchlých dungeonů, kde číhá nebezpeční na každém rohu. Ale také kvalitní odměny. Na vyšších levelech vám i proto přijde vhod možnost sdružovat se v gildách. Ve hře je i docela dost českých spolků, namátkou Midnight, Templari nebo Ghostbusters.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Grafika svým stylem hodně připomíná World of Warcraft. Jakoby kreslené, až komiksově „hranaté“ postavy se do podobně stylizovaného světa docela hodí a slušně se hýbou. Technické zpracování není špičkou mezi online tituly ani současnými hrami obecně, ale rozhodně neurazí. A tak nějak se hodí k místy až pohádkovému rázu hry.


Stáhněte si: Herního klienta zdarma

 
Jiří Sládek
autor je šéfeditorem portálu TN.cz




 
 
Smarty.cz

Nejnovější články