Autor: Martin Holas Publikováno: 18.října 2005 |
![]() Pokud jste v Rome litovali toho, že můžete hrát kampaň jen a pouze za navoněné legionáře a možnost hry i za ostatní národy se vám sporadicky otevře až po dohrání hry, v Barbarian invasion si užijete. Od začátku vám budou k dispozici nejen obě poloviny Říma, ale především ti druzí, zmiňovaní v názvu hry, „barbarské“ kmeny. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Hratelných stran do kampaně je rovná desítka, přičemž každá z nich disponuje některou ze speciálních jednotek. Při bližším prozkoumání ke vší škodě počáteční nadšení opadne a zjistíte, že oněch pár rozdílných jednotek k vybudování rozdílných strategií nestačí. Všechny barbarské národy splývají víceméně v jeden a mám dojem, že jsem to opět pociťoval o něco víc než v případě několik let starého Medieval: Total War, kde byla situace přece jen rozmanitější. Hunští jízdní lučištníci a sassanidská těžká jízda (o ostatních unikátech nemluvě) se přesto tváří libově a užijete si aplikace do bojových podmínek do sytosti. ![]() Některé ze stran, například Hunové, začínají navíc kampaň z této mobilní pozice a jejich úkolem je nejdříve zasídlit. Výběr vhodného místa samozřejmě záleží na vás. Zapíchnete to hned první tah na první mýtině v dosahu a ušetříte drahocenné suroviny? Nebo vyrazíte dále a využijete obří armády, kterou máte v tu dobu k dispozici, riskujíce přitom krach ještě před skutečným zahájením hry? Volba je na vás, určitě je to ale příjemné osvěžení od standardního postupu rozšiřování říše. (Bohužel po zasídlení vše víceméně zaběhne do starých kolejí, ale to je už jiná kapitola…). ![]() ![]() ![]() Jen pro zběhlé hráče Za poslední větší inovaci na strategické mapě světa bychom mohli považovat větší vliv náboženství na města, jejich obyvatele, správce a vojevůdce. Tyto náboženství jsou celkem tři (křesťané, pohané a zoroastristé) a budete si na ně muset dát pozor více než kdykoliv předtím. Obyvatelé rozhodně nebudou v sedmém nebi, když vtrhnete do města se slovutnými slogany hlásajícími nové náboženství a své odpůrce začnete házet na kříže podél cest. ![]() Nabyl jsem dojmu, že obtížnost hry je o řád vyšší než v původním Rome: Total War. Věší se na vás nejen otravná povinnost dbát náboženství, ale celkově je mnohem větším oříškem udržet spokojenost obyvatel na uzdě a zabránit revoltám, obzvláště pokud se hranice ovládaného území rozšíří nad mez, kterou jste schopni udržet. Výpady proti nepříteli je pak nutné zvažovat mnohem pečlivěji, aby se chrabrá vojska nevracely do ruin kdysi mocné země. Umělá inteligence navíc občas (ale opravdu jen občas:-) nepříjemně překvapí tím, že dokáže bleskově využít skulinky, které jste v obraně omylem ponechali. Pokud se vám zdají výše popsané změny jako důkladné přebudování herního systému, nemusíte se bát (nebo jásat, podle situace), není tomu tak. Po pár dnech budete jako doma a musím s politováním konstatovat, že se to hraje jako o něco obtížnější starý Rome s pár novými frakcemi. Provedené inovace jsou pouze kosmetického rázu, a to samé vás čeká i během bitev samotných. ![]() ![]() ![]() Pod plášťem tmy Na prvním místě samozřejmě neopomenu halasně oslavovanou možnost nočních bitev. Tu zažijete v případě, že se ve vašich službách nachází dostatečně zkušený velitel, schopný do podobně delikátní záležitosti veplout (méně zruční velitelé samozřejmě bojují za nočních podmínek s drobným postihem). No, co si budeme nalhávat, je to to samé jako bitva ve dne s polovičním jasem monitoru :) Své kouzlo pochodující zástupy nepřátel s pochodněmi na obzoru mají, mraky hořících šípů a oheň vrhající katapulty zrovna tak, ale po pár vyzkoušeních dáte pravděpodobně stejně jako já přednost klasickému a přehlednějšímu dennímu světlu. ![]() „Speciálky“ jako smrtící hunští jízdní lučištníci dokáží také zatopit unikátními schopnostmi (v tomto případě kruhem, ve kterém se točí kolem zoufalých nepřátel). Správné použití dokáže zvrátit nejednu prohranou bitvu ve vítězství a navíc to napomáhá byť symbolickému odlišení válčících stran. Co zůstalo netknuto? Technické zpracování, pro mnohé alfa a omega každé hry, zůstalo bohužel absolutně při starém, tedy až na fakt, že se hra nepochopitelně hýbe na slabších strojích znatelně pomaleji než původní hra. Pokud jste se dříve pohybovali po strategické mapě s drobnými problémy (trhanější scrolling atd.), připravte se, že v Barbarian Invasion budete jako paralyzovaní a po několika hodinách frustrovaně mrštíte plackou se zlatavým nápisem Rome do rohu místnosti. To samé platí o ingame enginu bitev, zlepšení oproti minule takřka neznatelné (nepočítám ony noční scénáře), přesto budou méně majetní hráči donuceni snižovat ze svých nároků více než dříve, co se týče speciálních efektů a rozlišení. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Nevyužité možnosti ![]() Stáhněte si k datadisku: Demo, Intro... Stáhněte si k původnímu Rome Total War: Patch, Češtinu, Demo, Cheaty, Videa... Související články: Dojmy z dema, Novinky, Rome: Total War recenze |
Martin Holas | |
autorovi je 19 let, píše i pro Gamestar; studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-) |