Rise & Shine - recenze
6/10

Rise & Shine - recenze

30. 1. 2017 19:00 | Recenze | autor: Ondřej Švára |

Poklidný svět Gamearth napadli bestie z vesmíru a odvahu vzdorovat jim našlo pouze dítě s kouzelnou pistolí. Klasická plošinovka Rise & Shine kombinuje infantilnost Commander Keen s nápaditou akcí a barvitým designem prostředí. Bohužel, pod slupkou z cukrkandlu se skrývá zklamání. Hra je trestuhodně krátká a svůj hendikep vyvažuje víc než přehnanou obtížností. Je lepší se na ni dívat než ji hrát.

První dojmy za jedna, pak vystřízlivění

Na první pohled má Rise & Shine všechny předpoklady nenáročně pobavit. Hlavní hrdina Rise klusá v přímočarých mapách bez zbytečného bloudění a pálí po všem, co je na dohled. Zábavu jasnou jak facka zpestřují jen občasné, i když docela náročné a také vtipné puzzly. Vyrazit zuby dračí skále kamennou koulí je hezká odměna za dumání nad tím, jak to vlastně udělat. Teoreticky povedené jsou také bitvy s bossy. Nejtěžší nepřátelé bývají o několik řádů větší než sám hrdina, což je opravdu efektní podívaná. Autoři ze studia Super Awesome Hyper Dimensional Mega Team určitě hráli Shadow of the Colossus.

Bohužel, v praxi vás Rise & Shine spíše zklame a potrápí. Přehnaně vysoká obtížnost a permanentní oživování postavy kazí veškerou zábavu. Přibližně tříhodinová hratelnost teoreticky nevypadá zle, ale dvě třetiny času strávíte frustrujícím opakováním náročnějších úseků. Zatímco hrdinovy útočné schopnosti průběžně rostou, jeho zdraví zůstává záměrně chatrné. Varuji všechny hráče, kteří se v plošinovkách neradi ohlížejí zpět, aby se tomuto kusu vyhnuli.

Náročná je hra přitom opravdu jen proto, aby se natáhla její extrémně krátká kampaň. Historicky vzato bychom si na to asi neměli stěžovat. Vždyť moderní plošinovky jenom odrážejí staré žánrové zvyky. Takovou Contra z osmibitových konzolí bylo možné ideálně dokončit za půl hodiny, a právě jenom bestiální obtížnost ji adekvátně prodlužovala. Na druhou stranu, herní vývoj je o třicet let dál a k lecčemu by se současní vývojáři vracet nemuseli. Ostatně, na staré časy ve hře zavzpomínali i jinak a elegantněji.

Hezké vzpomínání

Vlna retra, která současným plošinovkám udává kurz, přiměla autory vzpomenout na slavné herní postavy, kterým ve hře dali nové role. Například pes z Duck Hunt se vám škodolibě zachechtá (tak, jako kdysi), když pod vašima nohama odpálí most. Potkáte také stylizovaného Maria a sem tam se objeví i biomechaničtí protivníci jako vystřižení právě ze zmíněné Contra. Jsou to víceméně náhodná setkání, ale velmi příjemná. Hra díky nim získává vlídnější tvář.

Vzpomínkové náladě tvůrci dokonce uzpůsobili i některé mise a úkoly. Dočkáte se třeba klasické shoot´em up úrovně, jako vystřižené z dvourozměrných vesmírných stříleček. Retro nálada se vhodně doplňuje i s celkově povedeným designem prostředí, kde hrají prim ručně tvořené ilustrace, syté barvy, pohádkově střižené prostředí a komiksové dialogy.

Příjemné ovládání, hbitá akce

Elegantní je i uživatelské rozhraní a ovládání. Hrdina vykonává povely hbitě a přesně a volné míření s myší je hračka, což je předpoklad pro solidní hratelnost. V samotné akci hra ukrývá teoreticky velký potenciál.

Hned na úvod dětinského příběhu, který ani nestojí za zmínku, získává malý hrdina unikátní zbraň, se kterou si užije spoustu zábavy. Bude kosit nepřátele hned několika efektními způsoby. Kromě klasických nábojů se ve hře dokonce střílí elektřinou, a zajímavé je i využití několika palebných režimů. Lze střílet v rytmu klasické kadence, ale také chrlit bomby, a když je potřeba nějakou obludu zezadu štípnout do půlek, použije se žertovná naváděná střela.

Každý typ útoku má ve hře svůj význam a upotřebí se nejen v konkrétních situacích, ale i proti určitým typům nepřátel a také v rébusech. Díky tomu je Rise & Shine v akci příjemně variabilní a přese všechnu designovou přímočarost není vyloženě tupou střílečkou. Je v ní zapotřebí předvídavosti, rychlého úsudku a správného rozhodování.

Problémy s obtížností a krátkou herní dobou nicméně kazí hratelnost do té míry, že hru budete hodnotit zejména podle nich. Časem zjistíte, že se všechny hrdinovy schopnosti zpřístupňují netypicky brzy, a že to opravdu není projevem explozivní tvořivosti autorů. Kampaň je prostě velmi krátká, a proto dostanete rychle ode všeho ochutnat, než se přiblíží konec. Jak moc ale může šmakovat hratelnost rozkouskovaná do desítek opakovaných momentů? Marná snaha, potenciálně zábavná arkáda ve výsledku zklame.

Rise & Shine je pestrobarevná plošinovka s příjemným prostředím, elegantním level designem a nápaditým stylem bojování. Veškerá pozitiva nicméně rozfouká vichřice problémů, které nelze přehlédnout. Krátká herní doba činí z kampaně úplnou frašku a náročnost lze stěží označit za rozumnou nebo motivující. Momentů, při kterých není na obrazovce kam uhnout před záplavou střel, je zkrátka příliš mnoho. Rise & Shine je dílo s promarněným potenciálem. Věřím, že sami autoři nebyli v nitru duše se svou prací spokojeni.

Rise & Shine je pestrobarevná plošinovka s nápaditým stylem bojování. Stejně vás ale bude více štvát než bavit. Je zbytečně obtížná a herní kampaň má doslova jepičí život.