Autor: Bergy Publikováno: 3.července 2006 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek A o co že vlastně jde? Každý národ (Řecko, Persie, Řím, Egypt) má hlavní osobnost v podobě hrdiny. Během hry se do jeho kůže můžete vtělit, stačí stisknout příslušnou klávesu a posléze tuto postavu ovládat z pohledu třetí osoby. K aktivaci tohoto akčního módu ale potřebujete mít dostatečnou zásobu staminy nebo-li energie, kterou čerpáte z amfor roztroušených po mapě. Když energie dojde, vracíte se zpátky do klasického herního zobrazení. Svému hrdinovi ještě můžete prohazovat zbraně a vybrat si tak mezi mečem pro boj tváří tvář nebo lukem k likvidaci nepřátel z pohodlné vzdálenosti (šípů máte neomezené množství). ![]() Luk je v rukou hrdiny v podstatě ultimátní zbraní. Zatímco v boji na blízko klesá životní energie reka poměrně rychle, při střelbě z luku to nestojí ani za řeč. Stačí si najít pěkné místečko a začít ostřelovat nic netušící oběti. Jeden šíp v drtivé většině případů způsobí smrt zasažené osoby a je úplně jedno, jestli jste trefili nepřátelského vesničana nebo těžkooděnce krytého masivním štítem. Zřejmě kvalitní značka šípů. Inteligence nepřátel je navíc poměrně úsměvná. Několikrát se mi například podařilo svým hrdinou kompletně vyčistit hradby od lučištníků nebo zlikvidovat vojáky na palubě galéry, aniž by se nepřítel pokusil proti mě jakkoli zasáhnout. A to ani nemluvím o tom, jak monotónní záležitost je třeba stokrát zamířit na hradby, vypálit šíp, znova zamířit, vypálit a tak pořád dokolečka. ![]() ![]() ![]() Směs různých žánrů
I při klasických misích, kde stavíte základnu a bojujete s celými armádami, se v podstatě nelze hrdinskému módu vyhnout. Nikdo vám sice přímo nepřikazuje ho použít, jenže ono to samo vyplyne ze situace. Například připlouváte-li lodí a jen několika málo vojáky k pobřeží, kde vás očekává jasná přesila nepřátel se zálohami lučištníků v pozadí, moc šancí na úspěch normální cestou nemáte. Design misí zkrátka počítá s tím, že se přepnete do pohledu hrdiny a relativně snadno nepřátelské síly zredukujete na takovou úroveň, aby vaše jednotky měly šanci zdárně se vylodit. Podobné situace se vyskytují prakticky všude. ![]() ![]() ![]() Jestliže si ovšem stěžuji na průměrnost, hlavní problém není ve stereotypu nebo nudnosti, ale v tom, že to vlastně není ani ryba ani rak. Člověk zvyklý na akční hry je zklamán z přílišné jednoduchosti a arkádovosti soubojů a stratég zase zděšen, že je nucen máchat mečem a vlastnoručně pobíjet stovky nepřátel. R&F tedy evidentně sází na to, že když se dá dohromady nezáživná akční rubačka a obyčejná RTS, vzejde z toho parádní kombinace. Zůstalo ale jen u zbožného přání na papíře. Opravdu škoda, že akčním prvkům je v této hře vyhrazeno tolik prostoru a zřejmě to je i důvod, proč strategická část tak skomírá. Když si odmyslíme finesy prováděné hrdinou, jsou taktické možnosti vedení bitev žalostné. Například hlavní cíle misí většinou disponují pouze jednou přístupovou cestou, a tak útoky na města vedené například z více světových stran jsou obvykle neproveditelné. ![]() Pár kladů a vydařené námořní bitvy Abych ale jen nekritizoval, je na místě zmínit i kladné stránky hry a z mého pohledu pozitivní inovace. Při dobývání několika kopců mě příjemně překvapila obrana, která kladla aktivní odpor vypouštěním balvanů na svah vedoucí k hlavní bráně. Mé jednotky jsem tak musel často přeskupovat a kamenům se s celými oddíly vyhýbat. Pár opozdilců se ale vždycky našlo, z těch posléze zbyl jen mastný flek. Další zajímavostí je střádání bodíků slávy - za ně si pak může váš hrdina, v závislosti na aktuálně dosažené úrovni, koupit bonusy jako je vyšší morálka vojska, snadnější najímání a různé upgrady jednotek atd. Asi nejlepší součástí R&F jsou námořní bitvy, které jsou skutečně propracované. Velké lodě sice na obrazovce zabírají možná až moc místa, nicméně jsou velmi detailní. Veškeré jednotky, co nalodíte, se navíc neztrácí v podpalubí, ale naopak se pěkně štosují přímo na horní palubě a jsou vám neustále k dispozici. Lukostřelci se uplatní při odstřelování nepřátel na dálku a vojáci se zbraněmi na blízko zase čekají až dojde k zahákování a přiražení k boku nepřátelské lodě. Posléze dojde k bitvě na ostří meče a vítěz zajme soupeřovu loď, se kterou muže disponovat dle libosti. ![]() ![]() ![]() Další herní možnosti ![]() Grafika a mizerná kamera 3D grafika vypadá obstojně, ovšem do obrázků, které nám byly předkládány v průběhu vývoje, to má přeci jen trochu daleko. Uznávám ale, že jsem neměl zapnuté maximální detaily. I přes svou sestavu AMD Athlon 64 3500+, 2GB RAM a GF 6800GT, která ještě doufám nepatří do starého železa, jsem musel hledat kompromis v nastavení detailů (obrázek). Zkoušel jsem hrát i s vyšším nastavením a více méně to hratelné bylo, jenže pak přišly chvíle, kdy docházelo ke znatelným výkyvům v počtu fps (snímky za vteřinu) a nebylo to zrovna příjemné. V jiných hrách typu Rome: Total War nemám žádný problém ani při rozlišení 1028x1024, takže chybu vidím spíše v horší optimalizaci R&F nebo oné možnosti plynulého přechodu z ptačí perspektivy do third-person kamery, kvůli čemuž někdy na horizontu vidíte primitivní textury krajiny. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Co mi však skutečně vadilo, byla práce s kamerou. Přesto, že jsou nabízeny hned tři různé módy, ani jeden není ideální. Díky nemožnosti pořádně oddálit pohled, chybí hře především patřičný rozhled. Zejména, když jsou zde ztvárněny skutečně obrovité hradby. Proti velkosti nic nemám, ale když na obrazovce můžete vidět jen žalostnou výseč opevnění, spousta věcí vám uniká. Není totiž zrovna praktické neustále jen zběsile scrollovat ze strany na stranu. Krok špatným směrem ![]() Stáhněte si: Demo, Patch, Trailery, Cheaty... Související články: Novinky, Preview |
Bergy | |
autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu |