Rise and Fall: Civilizations at War recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Rise and Fall: Civilizations at War recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

3. 7. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Alexandr Veliký a královna Kleopatra táhnou do boje, aby zajistili nesmrtelnost svým starověkým říším v dosud nevídaném mixu strategického a akčního žánru. Funguje ale takový hybrid v praxi? Verdikt + videa pouze u nás.

Autor: Bergy
Publikováno: 3.července 2006
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Ambice tomuto projektu rozhodně nechyběly. Už při prvním ohlášení hry Rise and Fall: Civilizations at War (dále už jen R&F) padala připodobnění typu Rome: Total War nebo Praetorians. Vzhledem k tomu, že se práce chopil zkušený tým vývojářů mající za sebou takové tituly, jako Empire Earth nebo Empires: Dawn of the Modern World, nebyl relativně žádný důvod mít nějaké pochyby. Parádní obrázky, kterými jsme byli od začátku masírováni, to jen potvrzovaly, a tak to dlouhou dobu vypadalo, že je na cestě další vynikající historická RTS.

Je sice fakt, že původní vývojářský tým ze Stainless Steel Studios své dílo nemohl úplně dokončit, protože zkrachoval. V té době už ale bylo R&F v podstatě hotové, takže zbývalo jen dořešit pár relativních drobností a o to se už postarala přímo vydavatelská firma Midway. Krach vývojářů tedy výslednou podobu hry zřejmě nijak neovlivnil, ale nejsem si úplně jistý, jestli jsme si neměli přát spíše opak.

Začátek hry působí ještě docela nevinně, ba dokonce svým intrem a úvodním menu dokáže člověka velmi pozitivně navnadit. Tento pocit se ale postupně vytrácí až prakticky zmizí úplně. Důvodů je hned několik. V obou kampaních (jednu hrajete za Alexandra Velikého a druhou za egyptskou královnu Kleopatru) neustále narážíte jen na průměrné mise. Ty se na můj vkus až příliš točí kolem inovativního prvku, tzv. hrdinského módu nebo jsou mu přímo podřízeny.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Hrdinou snadno a rychle
A o co že vlastně jde? Každý národ (Řecko, Persie, Řím, Egypt) má hlavní osobnost v podobě hrdiny. Během hry se do jeho kůže můžete vtělit, stačí stisknout příslušnou klávesu a posléze tuto postavu ovládat z pohledu třetí osoby. K aktivaci tohoto akčního módu ale potřebujete mít dostatečnou zásobu staminy nebo-li energie, kterou čerpáte z amfor roztroušených po mapě. Když energie dojde, vracíte se zpátky do klasického herního zobrazení. Svému hrdinovi ještě můžete prohazovat zbraně a vybrat si tak mezi mečem pro boj tváří tvář nebo lukem k likvidaci nepřátel z pohodlné vzdálenosti (šípů máte neomezené množství).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na první pohled to působí jako báječná věc a bezva herní prvek. No jen považte, hrajete strategii a nejednou stojíte v čele svých armád, přes klávesovou zkratku zavelíte k útoku a bitevní vřava začíná. Nemluvě o různých taktických přínosech pro zvládnutí bitvy, kdy třeba oběhnete hlavní linii a z lučištníků stojících v zadu uděláte fašírku. Tohle vše je sice v R&F realizovatelné, ale má to jedno menší mínus. Z celé hry je rázem tupá arkádová mlátička. Nepřátele kosíte doslova po desítkách (za celou kampaň není problém si u svého hrdiny připsat mnoho set zářezů v podobě zabitých nepřátel), krev stříká na všechny strany a vy se můžete uklikat k smrti, jak kolem sebe mácháte mečem nebo se snažíte pálit jeden šíp za druhým.

Luk je v rukou hrdiny v podstatě ultimátní zbraní. Zatímco v boji na blízko klesá životní energie reka poměrně rychle, při střelbě z luku to nestojí ani za řeč. Stačí si najít pěkné místečko a začít ostřelovat nic netušící oběti. Jeden šíp v drtivé většině případů způsobí smrt zasažené osoby a je úplně jedno, jestli jste trefili nepřátelského vesničana nebo těžkooděnce krytého masivním štítem. Zřejmě kvalitní značka šípů. Inteligence nepřátel je navíc poměrně úsměvná. Několikrát se mi například podařilo svým hrdinou kompletně vyčistit hradby od lučištníků nebo zlikvidovat vojáky na palubě galéry, aniž by se nepřítel pokusil proti mě jakkoli zasáhnout. A to ani nemluvím o tom, jak monotónní záležitost je třeba stokrát zamířit na hradby, vypálit šíp, znova zamířit, vypálit a tak pořád dokolečka.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Směs různých žánrů
Vraťme se ale k průběhu kampaní, od kterých jsem trochu odběhl. Obě dohromady čítají dvaadvacet misí, přičemž je u nich patrný důraz na variabilitu. Klasické budovací mise, kde zároveň válčíte na bitevním poli a mořské hladině, jsou prokládány ještě čistě akčním kapitolami. Tyto mise už nemají se strategií nic společného, protože pohled třetí osoby je zde nastaven natvrdo a vy musíte dané úkoly splnit jen v akčním módu. Například u Alexandra Velikého podstoupíte několik kol v gladiátorské aréně nebo při bitvě na moři vlastnoručně odpravíte minimálně stovku Peršanů. V kampani Kleopatry je to obdobné. Musíte třeba ubránit chrám před nájezdem Římanů nebo projet na válečné lodi těžce bráněným koridorem. Díky nutnosti mít rychlé reflexy se tyto scénáře mohou snadno stát noční můrou pro hráče, kteří na něco podobného ve strategiích nejsou zvyklí.


VIDEA Z VLASTNÍHO HRANÍ
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V minutu dlouhé první ukázce (15 MB, XVID) si můžete prohlédnout ryze akční misi, ve které se coby Alexander Veliký utkáváte s gladiátory v aréně. Ať chcete nebo ne, podobné úkoly musíte odehrát v hrdinském módu z pohledu třetí osoby. Druhé video (16 MB, XVID) zobrazuje ve dvou minutách už poněkud méně hektickou námořní bitvu. Nejdříve dochází k zahákování a bitvě muže proti muži a dále následuje názorný příklad toho, jak správně taranovat nepřátelské lodě.

Poslední a nejdelší filmeček v délce tří minut (17 MB, XVID) představuje souvislou akci při dobývání hradeb za pomocí žebříků a beranidla. Po prolomení obrany se díky nalezené amfoře dostává ke slovu hrdina v pohledu třetí osoby. Pro něj není vážnějším problémem zpacifikovat celý oddíl vojáků a posléze si ještě zastřílet na poněkud tupé lučištníky, které ani moc neznepokojuje, že jednoho po druhém posíláte na věčnost. Konec videa je možná trochu monotónní, ale aspoň vidíte, jak to v celé hře R&F chodí.

I při klasických misích, kde stavíte základnu a bojujete s celými armádami, se v podstatě nelze hrdinskému módu vyhnout. Nikdo vám sice přímo nepřikazuje ho použít, jenže ono to samo vyplyne ze situace. Například připlouváte-li lodí a jen několika málo vojáky k pobřeží, kde vás očekává jasná přesila nepřátel se zálohami lučištníků v pozadí, moc šancí na úspěch normální cestou nemáte. Design misí zkrátka počítá s tím, že se přepnete do pohledu hrdiny a relativně snadno nepřátelské síly zredukujete na takovou úroveň, aby vaše jednotky měly šanci zdárně se vylodit. Podobné situace se vyskytují prakticky všude.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jestliže si ovšem stěžuji na průměrnost, hlavní problém není ve stereotypu nebo nudnosti, ale v tom, že to vlastně není ani ryba ani rak. Člověk zvyklý na akční hry je zklamán z přílišné jednoduchosti a arkádovosti soubojů a stratég zase zděšen, že je nucen máchat mečem a vlastnoručně pobíjet stovky nepřátel. R&F tedy evidentně sází na to, že když se dá dohromady nezáživná akční rubačka a obyčejná RTS, vzejde z toho parádní kombinace. Zůstalo ale jen u zbožného přání na papíře. Opravdu škoda, že akčním prvkům je v této hře vyhrazeno tolik prostoru a zřejmě to je i důvod, proč strategická část tak skomírá. Když si odmyslíme finesy prováděné hrdinou, jsou taktické možnosti vedení bitev žalostné. Například hlavní cíle misí většinou disponují pouze jednou přístupovou cestou, a tak útoky na města vedené například z více světových stran jsou obvykle neproveditelné.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Pár kladů a vydařené námořní bitvy
Abych ale jen nekritizoval, je na místě zmínit i kladné stránky hry a z mého pohledu pozitivní inovace. Při dobývání několika kopců mě příjemně překvapila obrana, která kladla aktivní odpor vypouštěním balvanů na svah vedoucí k hlavní bráně. Mé jednotky jsem tak musel často přeskupovat a kamenům se s celými oddíly vyhýbat. Pár opozdilců se ale vždycky našlo, z těch posléze zbyl jen mastný flek. Další zajímavostí je střádání bodíků slávy - za ně si pak může váš hrdina, v závislosti na aktuálně dosažené úrovni, koupit bonusy jako je vyšší morálka vojska, snadnější najímání a různé upgrady jednotek atd.

Asi nejlepší součástí R&F jsou námořní bitvy, které jsou skutečně propracované. Velké lodě sice na obrazovce zabírají možná až moc místa, nicméně jsou velmi detailní. Veškeré jednotky, co nalodíte, se navíc neztrácí v podpalubí, ale naopak se pěkně štosují přímo na horní palubě a jsou vám neustále k dispozici. Lukostřelci se uplatní při odstřelování nepřátel na dálku a vojáci se zbraněmi na blízko zase čekají až dojde k zahákování a přiražení k boku nepřátelské lodě. Posléze dojde k bitvě na ostří meče a vítěz zajme soupeřovu loď, se kterou muže disponovat dle libosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Dalším způsobem jak vést námořní boj, je fyzická likvidace plavidel. Dá se útočit buď katapulty (jste-li jimi vybaveni) nebo použít velice efektivní lodní beranidlo. Pokud chcete protivníkovu loď potopit během pár vteřin, stačí nasměrovat vlastní plavidlo beranidlem kolmo k boku soupeře a vydat povel k taranu. Nutnou podmínkou je ještě přítomnost bubeníka na palubě, který hned na to začne zběsile bubnovat a veslaři se díky tomu vybičují k nejvyššímu možnému tempu. Tím získáte patřičnou rychlost, která zaručí, že se po nárazu nepřátelská loď doslova rozpůlí.

Další herní možnosti
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zatímco v singleplayerových kampaních můžete hrát jen za Řecko a Egypt, v multiplayeru a skirmish módu lze ovládat i zbylé frakce Řím a Persii. Samostatné mapy proti počítači nebo lidskému protivníkovi jsou určené pro dva až osm hráčů. Nepředpokládám však, že by se ze zdejšího multiplayeru stal nějaký hit, který by dokázal vykompenzovat neduhy singleplayeru. Zajímavé by možná mohly být snad jen vzájemné souboje mezi hrdiny. Pochválit musím přítomnost editoru scénářů už v základní verzi hry (obrázek) a možnost vytvářet si vlastní kampaně.

Grafika a mizerná kamera
3D grafika vypadá obstojně, ovšem do obrázků, které nám byly předkládány v průběhu vývoje, to má přeci jen trochu daleko. Uznávám ale, že jsem neměl zapnuté maximální detaily. I přes svou sestavu AMD Athlon 64 3500+, 2GB RAM a GF 6800GT, která ještě doufám nepatří do starého železa, jsem musel hledat kompromis v nastavení detailů (obrázek). Zkoušel jsem hrát i s vyšším nastavením a více méně to hratelné bylo, jenže pak přišly chvíle, kdy docházelo ke znatelným výkyvům v počtu fps (snímky za vteřinu) a nebylo to zrovna příjemné. V jiných hrách typu Rome: Total War nemám žádný problém ani při rozlišení 1028x1024, takže chybu vidím spíše v horší optimalizaci R&F nebo oné možnosti plynulého přechodu z ptačí perspektivy do third-person kamery, kvůli čemuž někdy na horizontu vidíte primitivní textury krajiny.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Co mi však skutečně vadilo, byla práce s kamerou. Přesto, že jsou nabízeny hned tři různé módy, ani jeden není ideální. Díky nemožnosti pořádně oddálit pohled, chybí hře především patřičný rozhled. Zejména, když jsou zde ztvárněny skutečně obrovité hradby. Proti velkosti nic nemám, ale když na obrazovce můžete vidět jen žalostnou výseč opevnění, spousta věcí vám uniká. Není totiž zrovna praktické neustále jen zběsile scrollovat ze strany na stranu.

Krok špatným směrem
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově považuji R&F za zklamání. Vskutku jsem nečekal, že půjde o vyloženou pecku, ale úroveň hry mohla být určitě o mnoho lepší. Akční vsuvky v podobě hrdinského módu jsou sice na první pohled fajn inovace a zpestření, nicméně ve výsledku bych byl radši, kdyby tato hra zůstala ryzí strategií. Za zmínku stojí též přítomnost ochrany StarForce a poněkud vyšší cena necelých patnáct stovek korun.

Stáhněte si: Demo, Patch, Trailery, Cheaty...

Související články: Novinky, Preview

Bergy
autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu






 
 
Bergy
Smarty.cz

Verdikt:

Mix průměrné RTS s jednoduchou akční arkádou. Kromě námořních bitev, které mě ještě dokázaly docela zaujmout, už toho moc pochválit nejde. Chcete-li kvalitní akční hru ze starověku, vyzkoušejte raději Titan Quest a co se týká strategie z toho samého období, Rome Total War je zatím stále nepřekonaná záležitost.

Nejnovější články