Resident Evil Darkside Chronicles recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Resident Evil Darkside Chronicles recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

14. 12. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Řada fandů považuje druhý díl za nejkvalitnější a nyní mají šanci jej prožít v působivém remake. Pamětníci nostalgicky slzí dojetím a nováčky nadchne coop.

Autor: Martin Zavřel
Publikováno: 14.listopadu 2009
Verze: Wii/prodávaná/anglická
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Řada fanoušků považuje druhý díl série za nejkvalitnější vůbec. Nyní dostanou šanci jej prožít znovu v působivém remake pro Wii, z nějž budou pamětníci nostalgicky slzet dojetím a nováčky nadchne poctivá hratelnost, coop i kvalitní prezentace.

Darkside Chronicles (dále jen RE:DC) navazuje na úspěšný titul Resident Evil: Umbrella Chronicles (2007). Je také určen exkluzivně pro konzoli Nintendo Wii a žánrově spadá do kategorie „střelnicových“ her pro světelnou pistoli (k hraní samozřejmě můžete použít samotný základní ovladač Wiimote, bez „Zapper“ nástavby).

Zatímco první díl této Wiičkové série zpracovával téma Resident Evil 0, Resident Evil Remake, Resident Evil 3 a exkluzivní dohru v sibiřské základně, nová hra nabídne průchod událostmi, náležejících původně do Resident Evil 2 a Resident Evil: Codename Veronica. Plus navíc zbrusu nová kampaň Leona Kennedyho, odehrávající se v Jižní Americe, před jeho dobrodružstvím v Resident Evil 4. Jde o poutavou volbu: Resident Evil 2 je tradičně nejvýše ceněným dílem série, Veronica je pro řadu hráčů neznámá a jihoamerická kampaň nápadně připomíná vynikající Resident Evil 5.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální obrázky od výrobce

Apokalypsa, šílenství a genocida
Tématicky jsou tři dobrodružství dostatečně odlišná a pestrá. RE2 zobrazuje tradiční „Romerovskou“ apokalypsu v nočním městě, zamořeném zombiemi, kde se hrstka přeživších snaží odolat za provizorními barikádami a následně skrz kanalizaci najít cestu pryč z města. Hlavní protagonisté Leon a Claire nakonec objeví obří vědeckou laboratoř hluboko v podzemí města a utkají se s nejmocnějšími mutanty, stvořenými brutálním virem G. Nechybí zkorumpovaný šéf policie, infikovaná holčička Sherry nebo tajemná agentka Ada Wong.

RE: Veronica se odehrává na izolovaném ostrově v Tichomoří, kterému vládne zkažená aristokratická rodina Ashfordových, pracující na nebezpečném genetickém výzkumu pro korporaci Umbrella. Kromě vojenských táborů ostrov obsahuje také vězení, z nějž se podaří uniknout Claire a horkokrevnému Steveovi. Okolnosti jejich úniku ale zahrnují bombardování ostrova neznámým útočníkem a následující propuknutí zombie infekce. Největší hrozbou se nicméně neukážou být nemrtví ani mutanti, ale šílená sourozenecká dvojice Ashfordových, která se baví lovem a týráním lidí.

Zbrusu novou kapitolou příběhu je mise Leona Keneddyho za dopadením diktátora v Jižní Americe, údajně zneužívajícího biologické zbraně. Leonovým překvapivým partnerem na této misi je hromotluk Jack Krauser, který je známý především z RE4 jako jeden z nejnebezpečnějších žoldáků a nepřátel. Zde je nicméně Jack spojencem a zajímavý příběh této kampaně dá kromě jiného odpověď na otázku, proč se to nakonec změnilo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Diktátor Javier Hidalgo zamořil několik jihoamerických vesnic zombiemi, přičemž během finále na velké betonové přehradě se utkáte také s mnohem nebezpečnějšími stvořeními. Druhým neočekávaným spojencem bude tajemná kráska Manuela, která se rychle stane klíčovou postavou příběhu. Ačkoliv všechny díly série - stejně jako tento - vždy trpěly určitou naivností a béčkovostí dialogů, příběhu se nedá upřít propracovanost a překvapivost některých zvratů.

Plnokrevná hratelnost
Žánr kolejnicových stříleček pro světelnou pistoli bývá často vnímán jako přežitek z automatových sálů minulých desetiletí, ale nedávný Dead Space: Extraction dokázal, že i taková hra může obsahovat propracovanou hratelnost s několika vrstvami, zaštítěnou solidním příběhem i atmosférou. RE:DC je dalším důkazem toho samého: ačkoliv jde ve hře primárně o střílení, jsou zde také explorační prvky (sbírání skrytých předmětů, schovaných v zničitelných částech prostředí), nelinearita (hra za jinou postavu mírně změní průběh, poměrně často máte možnost vybrat si kudy dál na rozcestí) a RPG prvky (máte možnost si za nasbírané body vylepšovat sílu, kapacitu nebo rychlost zbraní). Mimochodem, při přímém srovnání je Dead Space: Extraction o něco strašidelnější a příběhově vyspělejší, nicméně RE:DC zase vypadá o trochu lépe a hraje se poněkud snadněji.

Celkově rozhodně nejde o hloupou jednotvárnou střílečku, která by vás mohla rychle omrzet: naopak. Na poměry žánru překvapivou délku (přes deset hodin) si rádi prodloužíte opakovaným hraním jiných cest, vylepšováním zbraní a hraním odemykatelných „tajných“ misí. Zábavnosti napomáhá, že hra není tak brutálně obtížná, jako její předchůdce (Umbrella Chronicles) a máte nekonečno možností pokračovat od posledního checkpointu (s původní zásobou munice a léčivých předmětů).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pokud nebudete zvládat, můžete si přizvat kamaráda (coop hraní funguje kdykoliv na principu drop in/out), jen pozor na to, aby vám nevyplýtval všechnu nastřádanou munici. Také lze základní čtveřici zbraní kdykoliv během pauzy vyměnit za kteroukoliv ze zbraní ve vašem batohu. Osobně jsem celou hru vylepšoval jen pistoli (má jako jediná nekonečno munice) a šetřil si granáty, munici v raketometu nebo magnum na nejtužší bossy. Ti ale většinou nejsou ani tak o brutální síle, jako o odhalení slabého místa či vhodného kusu prostředí a správné trefě ve správnou chvíli.

Působivá prezentace
Nad estetickým vkusem grafiků z Capcomu nemá smysl polemizovat: jejich design postav, monster i prostředí je vynikající již od dob prvního dílu Resident Evil. Po této stránce je tedy zpracování všeho obsahu ve hře na špičkové úrovni. Zároveň se jim podařilo (především díky pestřejší barevné paletě) dosáhnout působivějšího vyznění grafiky, než konkurenčnímu Dead Space. RE:DC je nejlépe vypadající (vážnou) hrou na Wiičku. Samozřejmě, absence HD rozlišení je pořád citelný problém (speciálně na větších televizích), ale přesto se budete opakovaně divit, jak dobře hra vypadá. Vrcholem je nová kampaň v Jižní Americe, s lesknoucí se hladinou vody, slunečními paprsky nebo obřím exteriérem přehrady.

Ačkoliv Wii samozřejmě nezvládá řadu nejpokročilejších grafických efektů, dokázali autoři vyždímat kvalitní výsledky z integrace fyzikálního engine Havoc (spousta předmětů v prostředí jde rozstřílet) a pasáže, ve kterých si temnotu prosvětlujete pouze úzkým kuželem svítilny, vypadají také dokonale.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Pocitu opravdovosti a živosti prostředí i postav napomáhá skvělá práce s kamerou (byť vám občas realistické pohyby hlavy vaší postavy řádně ztíží míření) a téměř nepřetržitá přítomnost parťáka po vašem boku - jeho animace jsou pestré a věrohodné. Je ovšem potřeba soudit celkové vyznění grafiky v pohybu, nikoliv dle statických screenshotů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dojem završuje překvapivě vysoký počet renderovaných filmečků, jejichž kvalita si (kromě absence HD) v ničem nezadá s CG filmem Resident Evil: Degeneration. Obzvláště nově připravené filmové pasáže pro druhý díl nadchnou všechny pamětníky. Ti také ocení možnost sbírání různě poschovávaných textových zpráv ve hře, doplňujících chybějící pasáže historie série.

Související články: Novinky, Vše o Resident Evil 5, Resident Evil Umbrella Chronicles recenze

Martin Zavřel
autorovi je 29 let, pracuje v 2K Czech, v minulosti sedm let vedl konzolovou sekci Doupěte; nejraději má akční, RPG a hororové hry (plus cokoliv s dobrým příběhem); neobejde se bez kvalitní filmové a herní hudby, relaxuje při tenisu, cestování, plavání a na srazech brněnských Otaku



 
 
Martin Zavřel
Smarty.cz

Verdikt:

Poctivá a propracovaná hra, která vypadá skvěle nejen na poměry konzole Wii. Ať už si budete užívat strašidelnou atmosféru potmě a sami, nebo se rozhodnete prostřílet přes zástupy nepřátel na vyšší obtížnost v kooperativním multiplayeru, budete se skvěle bavit. Po Dead Space: Extraction je zde druhý titul, kvůli kterému by měli na Wii zaostřit i tradiční hardcore hráči a majitelé next-gen konzolí.

Nejnovější články