Raven Squad - recenze
3/10
zdroj: tisková zpráva

Raven Squad - recenze

28. 10. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Skupina těch nejlepších žoldáků ztroskotala kdesi v amazonském pralese. Jak dopadne jejich střetnutí s místními rebely ve zprvu nadějném mixu FPS a RTS?

Autor: Warlock
Publikováno: 28.října 2009
verze hry: X360/anglická/finální
doba recenzování: 1 týden


Skupina těch nejlepších žoldáků ztroskotala kdesi v brazilské džungli. Jak dopadne jejich střetnutí s místními rebely a jak se vypořádají s genocidou obyvatel v tomto nadějně vypadajícím mixu FPS a RTS s libovolnou možností přepínání.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Měla to být původně hodně jednoduchá mise. Vydat se se dvěma skupinkami žoldáků do brazilské džungle a najít vrak letadla, které sestřelila povstalecká armáda. Pokud možno zachránit přeživší a hlavně získat paměťové médium s velmi cennými údaji. To by však nesměli mít vojáci umístěné svoje SAM prakticky po celé džungli a neposlat k zemi i letadlo týmu Raven Squad ještě před výsadkem. Žoldáci se ale brzy po tvrdém přistání opět sejdou a začnou pátrat po pilotech, zachraňovat civilisty před genocidou, pomůžou brazilské armádě a v neposlední řadě se budou snažit splnit úkol, za který dostali tak dobře zaplaceno.

Vítejte v džungli
To, že Raven Squad není jen tak obyčejnou střílečkou poznáte už během první tutoriálové mise, kdy dostanete za úkol vyčistit tábor pašeráků drog. Zpočátku se lze přepínat pomocí čtyř směrného tlačítka na gamepadu pouze mezi třemi členy týmu, ale později dostanete nadhled nad celým bojištěm po stisknutí klávesy Y. Tento režim trochu připomíná Dawn of War 2 s tím rozdílem, že ovládáte vždy pouze celý tým, který se však rovněž může krýt na vyznačených pozicích za různými překážkami.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Časem se přidá i druhá skupina žoldáků, na něž se lze přepnout stisknutím spodního tlačítka čtyř směrné klávesy. Na tomto místě bych se měl nejspíš začínat rozplývat na taktickými možnostmi, který tento RTS režim a dva týmy zabijáků nabízí, ale bohužel chyba lávky. Prakticky všechny mapy jsou totiž natolik koridorovité, že o nějakých krycích manévrech, diverzích nebo odvedení pozornosti stráží nemůže být vůbec řeč. Mapa totiž začíná v jednom rohu a pak se jako had různě klikatí až na druhý konec. Skákání či šplhání na překážky je navíc zapovězeno stejně jako šance, že byste měli na dostřel vojáky z jiného úseku předem vytyčené cesty.

Na strategii příliš jednoduché
RTS režim mi tak povětšinou sloužil pouze k tomu, abych rychleji přesunul druhou skupinu žoldáků zase o kus dál na mapě. Občas jsem nakouknul do tohoto režimu, abych zjistil aktuální pozice nepřátelských vojáků a pak si to s nimi hezky rozdal tváří v tvář. Pokud jsem totiž zkusil hrát Raven Squad čistě jako RTS, brzy jsem narazil na velice tupou inteligenci svých vojáků, ale zato značně smrtelné kulky povstalců.

Sice jsem nečekal zázraky ale poté, co mi pravidelně při zadání útoku na jediného rebela naběhnul můj tým sotva metr k němu a nechal si pěkně načerchat pírka, jsem tento režim znechuceně opustil a používal ho výhradně k výše zmíněným akcím. O nějaké přiměřené palebné vzdálenosti či efektivitě týmu, pokud jsem nebyl přímo jeho součástí, se nedalo vůbec hovořit. Příkladem za všechno budiž i jedna z akcí, kdy jsem jednomu týmu zadal střežit s těžkým stacionárním kulometem bránu tábora. Celá trojice samozřejmě padla k zemi při nejbližší možné příležitosti a vůbec jejich chování nepřipomínalo elitní žoldácký tým.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na druhé straně každý z týmu má sebou nějaké to speciální vybavení, mezi které patří třeba granáty (obyčejné/kouřové/oslepující), raketomet, odstřelovací puška, těžký kulomet apod. Tyto kousky ale využijete velmi zřídka na zničení pár kulometných hnízd či džípů s povstalci. Nepřátele se bohužel se svojí inteligencí na žádný taktický postup nezmůžou a tak je daleko snadnější vzít obyčejný samopal, než hledat kdesi v batohu oslepující granáty.

 Jako střílečka nepovedené
Raven Squad nabízí doposud ještě relativně neokoukané prostředí amazonských pralesů plné bažin, dřevěných domků, ruin starých chrámů nebo i obyčejnou městskou zástavbu, kde byste však chodník těžko našli. Bohužel tyto mapy rázem ztrácejí na přitažlivosti, když zjistíte, že si nikdy nevylezete na kopec opodál, nerozhlédnete se ze strážní věže, nezajezdíte si v džípu nebo neprostřelíte obyčejné kapradí. Nemůže být tak vůbec o zničitelnosti prostředí či různé průstřelnosti materiálů.

Později jsem sice všechno toto překousnul a užíval si přepínání mezi jednotlivými členy týmu, které mi tak umožnilo mít v ruce okamžitě samopal MP5, brokovnici, odstřelovací pušku nebo některý z dalších samopalů. Stal jsem se tak trochu i nesmrtelným, protože po zabití jednoho člena týmu ho šlo v libovolném časovém limitu opět jednoduše přivézt k životu. Osobně se mi tento způsob oživování nezamlouval a jsem spíše zastáncem tvrdších postihů. Navíc se nehraje ani na počet zásobníků a kromě speciálních zbraní jsem měl vždy střeliva, co hrdlo ráčí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Není se tak co divit, že s atmosférou to jde hodně rychle z kopce a nic na tom nezachraňuje ani příběh či náplň jednotlivých levelů. V nich máte většinou za úkol dostat se na již zmiňovaný druhý konec mapy a po cestě zabít všechno, co se hýbe. Občas sice narazíte na zpestření v podobě evakuace civilistů či zabití jednoho z velitelů povstalců, ale pokud jde o dějovou stránku, neustále se ženete kamsi za spásou, kde na vás snad čeká vrtulník. Žádné překvapivé zvraty, ale pouze džungle plná útočících povstalců.

 Technická stránka
Co se týče ovládání, tvůrcům se podařilo na maximum využít celý gamepad a už za několik málo minut jsem měl vše takříkajíc pod palcem. Pochvalu zasluhuje i prakticky instantní přepínání mezi RTS a FPS režimem a skvělý nadhled nad celou mapou. Raven Squad disponuje povedenou grafickou stránkou, která si o propracovanosti džungle a smyslu pro detail jako třeba u Crysis může nechat jenom zdát. Příjemná jsou relativně dlouhá videa před začátkem každé z misí, která demonstrují perfektní sehranost celého týmu, které se ale v akci na živo nedočkáte.

 Zdání klame
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Raven Squad měl hodně dobrou startovní pozici a hlavními trumfy bylo relativně neokoukané prostředí amazonského pralesu, slušná grafika a netradiční mix RTS a FPS, který sliboval velmi rozmanité taktické možnosti. Bohužel se z toho nakonec vyklubala koridorová střílečka s tupými nepřáteli a neschopným týmem žoldáků, kteří si přišli namastit kapsy do občasnou válkou zmítané Brazílie. Pokud si vážíte svých peněz, raději svých 1700 Kč (1100 Kč u PC verze) investujte raději do Crysis či Far Cry nebo pokud prahnete spíše po strategii, není od věci si zavzpomínat na legendární Jagged Alliance.

Související články: Novinky

 
Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole




 
 
Warlock

Verdikt:

Ani ryba, ani rak. Tak by se dal shrnout Raven Squad, který není ani povedenou akcí a už vůbec nemá nic společného s taktickým plánováním v RTS. Oba dva tyto režimy hry byly až na drobné výjimky natolik zjednodušeny, že výsledný mix se nevyrovná ani průměrným titulům z obou žánrů.

Nejnovější články